Klap tegen been van paard...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nikki2016

Klap tegen been van paard...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 12:03

Hallo allemaal!

Dit is een van eerste keren dat ik een topic open, dus redelijk nieuw voor mij...

Afgelopen woensdag heb ik een klap van een paard gehad, net onder mijn knie. Hij had totaal geen kwaad in de zin, laten we dat voor opzetten. Hij stond in stal en ik kwam plotseling zijn stal in om zijn peeskappen af te doen, we hadden les gehad. Daar schrok hij op de een of andere manier van, hierdoor sprong hij met 4 benen opzij, tijdens deze sprong raakte hij mij met zijn benen. Hoe hij mij precies geraakt heeft weet ik niet, het ging zo snel.

De volgende ochtend toch maar even langs de Eerste hulp geweest omdat het toch behoorlijk pijn bleef doen en opgezet was. De dokter zei: hematoom op m'n bovenbeen en kniebanden verrekt.

Nu heb ik op mijn bovenbeen dus een flinke hematoom, hier heb ik niet veel last van en lost ook al aardig op (wordt geel). Ik heb wel erg last van mijn knie, deze is dik en kan hem niet helemaal buigen of strekken, voelt erg strak. Nu is mijn vraag of iemand dit weleens heeft meegemaakt en hoe je hier het beste mee om kunt gaan?

Alvast bedankt voor het lezen en de reactie! :)

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 12:11

Ik heb het ook wel eens meegemaakt. Mijn knie was 2x zo dik als de andere. Helaas bleef bij mij een verdikking achter door littekenweefsel.

Door zwelling kan je je knie minder goed buigen. Zodra de zwelling afneemt, zou je ook meer beweging moeten kunnen maken in je knie. Zo niet; even langs de huisarts.

Om de zwelling te verminderen: drie maal daags 20 minuten koelen met een icepack (let erop dat dit niet direct je huid raakt. Handdoek er omheen is prima). Verder je been zo veel mogelijk hoog leggen, maar wel proberen normaal te lopen. Door lichte beweging neemt de zwelling ook sneller af (rustig lopen stukjes lopen, fietsen als dat lukt. Vooral niet te lang, maximaal 5 minuten.)
Sterkte!

Nikki2016

Re: Klap tegen been van paard...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 15:50

Bedankt voor je reactie Rebel_Jits, na hoeveel tijd kon jij weer rijden? Ik heb nu 5 dagen niet gereden en het gaat steeds meer kriebelen, maarja eerst die pijn uit m'n been...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 15:54

Het is waarschijnlijk zo dat je kniebanden ook een fikse optater hebben gehad, blijf het goed in de gaten houden. ooit een keer een schop boven mijn knie aan de zijkant gehad, na zes weken was het hematoom opgelost, schop was aan de buitenkant maar zelfs mijn onderbeen werd aan de binnenkant blauw door letsel aan de knie. Na twee maanden kon ik alles weer maar duurde lang voor de echte bult weg was.

x_Nadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 16:00

ik heb het ook mee gemaakt maar zo slim als ik was niet naar de dokter geweest 8)7
Ik you het even goed in de gaten houden, als de pijn binnen een paar dagen niet weg is laat dan beter even een scan van je kniebanden maken.

Ik heb dat 2 jaar geleden niet laten doen en het er nog steeds erg last van als ik veel loop of op het paard zit.
Nu achteraf blijkt dat ik een scheurtje had in mijn knieband en is verkeerd gegroeit.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 16:05

Ben niet naar de dokter geweest toen (was gevallen, lag ook compleet open, hersensschudding..) en gewoon doorgegaan met m'n leven. Twee dagen later weer gaan rijden (dag erna ging m'n zusje). Kan me niet herinneren dat ik problemen had ergens mee. Heb ook niet gekoeld, niets. Laten we het er op houden dat ik niet zo slim was vroeger :o

Als jij normaal kunt lopen en op het paard denkt te kunnen klimmen, kan je het best weer proberen. Je kan een rustig stapritje altijd nog uitbreiden ;)

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 22:10

Heb een keer een klap op m'n knie gehad, maar dat is al een tijdje terug. Weet wel dat ik direct erna alsnog gereden heb en 'savonds daar ontzettend spijt van heb gehad. Heb toen ook een week niet gereden. Zolang je knie dik is is het normaal dat helemaal strekken/buigen niet kan en 5 dagen is ook nog niet heel lang zou me dus nog niet echt zorgen maken. Paar dagen geduld hebben is het beste wat je kunt doen

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 22:15

Bij strekproblemen bij een knie, is een arts zo ongeveer VERPLICHT je door te sturen naar het ziekenhuis. Om daar een foto of MRI te laten maken. Of een echografie.
In verband met de meniscus.

Mijn vriend had ook een misstap gemaakt tijdens voetbal training. hij stond gewoon en ineens knak zei de knie., werd helemaal dik en vocht zat erin. Naar huisarts geweest die deed lichamelijk onderzoek. was een vervangende HA. terug naar huis gesturrd met het advies: rust. Nou week later maar weer terug, was niks geslonken. Zijn eigen HA weer terug: die zegt waarom ben jij n week geleden niet naar het ziekenhuis geweest? Met strekklachten moet je altijd fotos maken en echo doen voor de meniscus. Nou dus diezelfde dag nog naar ziekenhuis en ja hoor, meniscus gescheurd..

Ik weet niet hoe het paard je geraakt heeft en op welke plek. Maar kan best dat je kniegewricht door de klap iets naar achter is gegaan waardoor de druk op je meniscus of kniebanden/kruisbanden te hoog werd dat die bv kapot is nu.
Bij strekklachten moet je echt naar het ziekenhuis. Kijk als je wel kunt strekken maar met pijn dan noemen ze het niet direct strekklachten. Als je gewoon niet verder komt dan n bepaald punt.

anne182

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 22:20

Ik heb ook een trap net onder mijn knie gehad. Heb het toen niet gekoeld naar ben verder gereden. Dit was in Januari. Na een paar weken/ dagen nog steeds veel last van gehad. Kon niet stilzitten maar ook niet lopen. Echt een rotgevoel was het. Daarbij was het dik (niet blauw) en verdoofd. Dokter zei alleen dat ik het had moeten koelen en dat ze er niks mee kon. Nu, halverwege augustus, heb ik er nog altijd last van en is de plek nog steeds verdoofd. Als ik terug had gekeken had ik het toen gekoeld of foto's bij het ziekenhuis gemaakt.

Nikki2016

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-13 07:50

Bedankt voor jullie reacties! Voor de zekerheid vanmiddag een afspraak bij de huisarts staan, ik kan de knie niet strekken door de pijn, dus waarschijnlijk is het niet de meniscus. Ik moet geduld hebben dat het vocht oplost, maarja geduld! Dat heb ik zo weinig..