Alternatieven voor de pil ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Gerritt

Alternatieven voor de pil ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 23:03

Hallo bokkers,
Normaal plaats ik hier niet zo snel een topic maar loop er al een tijdje mee.

Ik slik nu ongeveer 2 jaar de pil. Eerste half jaar slikte ik de yasmin, deze bleek voor mij niet nuttig aangezien mijn menstruatie steeds doorbrak wat reuze irritant was. Ik ben ook behoorlijk wat kilo's aangekomen (wel 10) en dat is heus niet alleen door het eten. Toen ik eenmaal bij mijn huisarts aan tafel zat zei hij "Oo dan gebruiken we toch gewoon even een andere en aankomen hoort erbij hoor." Nou daar kon ik het dan maar mee doen, ik kreeg de microgynon. Toch merk ik na 2 jaar pil slikken dat ik mezelf niet meer ben. Mijn emoties zijn vlak, kan om elk dingetje wel janken (als je me een grote mond geeft heb ik zo de lip hangen), laag libido (soms wel vriespunt) en soms ben ik ook gewoon vermoeid denk ik Bah vanavond ga ik echt niet meer weg of dat je echt stront chagerijnig bent. En dat de pil helpt tegen acne daar zie ik ook geen ene bal van! Soms flap ik er ook zo dingen uit en dan schrik ervan en denk ik Oei wat ben jij een kreng dat ben jij helemaal niet!!

Ik begin dus een beetje ongelukkig te raken en ik heb verschillende dingen gelezen op internet en op forums melden wel meer vrouwen dat zij ook dit probleem hebben en dus met de pil zijn gestopt. Nu is er een probleem, ik wil niet stoppen met het gebruik van anti conceptie in de zin van stoppen met de pil en alleen een condoom. Ik ben panisch dat hij scheurt en alle gevolgen van dien. Nu hoor ik ook verhalen over een nuvaring (helft van de hormonen) wie heeft hier ervaringen mee en heb je ook ervaringen met het de bijwerkingen van de pil ?

Wie weet er raad?
Heb niet veel zin om dit met mijn ha te bespreken..

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 23:11

Misschien is een koper spiraal iets voor je ? Geeft geen hormonen af.

Manny

Re: Alternatieven voor de pil ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 23:19

Spiraaltje, mocht je de mirena willen nemen vraag eerst na bij de huisarts of je de hormonen die daar in zitten eerst in pil vorm mag krijgen. Dan weet je zeker dat je niet na het zetten van het spiraal toch nog klachten krijgt van de hormonen.
Daarnaast heb je nog de nuvaring prikpil etc. Ik zal toch in overleg gaan met de huisarts, desnoods mocht je je eigen huisarts niet fijn vinden opzoek gaan naar een andere huisarts. Ik heb al verschillende pillen gebruikt en steeds als er eentje niet beviel weer terug gegaan. En uiteindelijk voor mij de juiste gevonden.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 23:22

Hoe veilig is dan een spiraal ? Voel je hem ook zitten ??

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 23:26

Bij mij gaf de nuvaring dezelfde ellende als de yasmin (jaaaaren gebruikt) en apotheekversie mycrogynon.
Achteraf dom dom dom dom dom ooooooit te zijn begonnen aan de yasmin.
En nog dommer dat niemand ooit bedacht die pil eens de deur uit te doen. 1 bron van ellende.

Sindsdien heb ik hormoon anticonceptie naar de maan geschoten.
Hoera!! Heerlijk!
Voor mij geen hormonen meer.

Condooms bevallen prima.
Hoogstens is een koperspiraal ooit nog eens een optie.. maar dat is wel iets wat je baarmoedermond irriteert en ontstekingen kan geven.
Condooms hebben geen bijwerkingen. Dus ik weet wel waar ik voorlopig bij blijf!
Laatst bijgewerkt door Hannanas op 10-08-13 23:30, in het totaal 1 keer bewerkt

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 23:29

ik heb altijd mycrogynon gehad,, wil ook geen andere al hadden de apothekers me wel een 'goedkopere' aan proberen te smeren. ik moet nu 30 euro voor een jaar betalen. no way dat ik voor 30 euro een kind kan onderhouden voor een jaar.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 23:38

Wow, 30euro voor een jaar? Da's echt goedkoop... Ik betaal 42euro voor 3maanden... Heb de Qlaira (redelijk nieuwe pil). Dit is ook de enige, waar ik na jaren ge-etter en onderzoeken, geen last van heb.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 23:41

wat betaal jij dan inderdaad veel. ik weet natuurlijk niet of dat per provincie anders is.
ik haal altijd voor een jaar

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 23:49

Heb een aantal jaar de Nuvaring gehad. Op zich tevreden, makkelijk in het gebruik, lagere dosis hormonen en hoefde niks te slikken. Vooral dat laatste was voor mij een groot pluspunt. Waarschijnlijk door darmkrampen van mijn medicijnen (laatste jaar i.c.m. Nuvaring) bleef hij echter slechter op zijn plek zitten en wilde hij nog wel eens uitzakken. Vond ik zelf geen pretje, dat veroorzaakte veel irritatie achter de blaas, en vrijen was pijnlijk. Ook merkte ik dat mijn libido uiteindelijk, zeker de laatste maanden, wel degelijk minder werd. Mocht er dan die tijd zijn dat ik wel zin kreeg in seks, dan werd het helemaal niet nat daar beneden. Ik dacht dat het aan mij lag.
Toen ik bij het laatste pakje 42,- moest aftikken voor 3 ringen (3 maanden) ben ik per direct gestopt met de Nuvaring. Ik was a) geschrokken van de belachelijke prijs gezien ik er normaal max. 26,- voor kwijt was, en b) wilde nu wel eens weten of ik daadwerkelijk bijwerkingen ondervond van de Nuvaring.
Ik gebruik nu al een aantal maanden gewoon een simpel condoom en het bevalt mij prima... Alles is weer terug zoals voorheen. Hoog libido, geen stemmingswisselingen, en daar beneden is het ook met zin weer: slippery when wet.

Ik ben van plan toch ooit te kijken naar de Mirena, gewoon omdat deze veiliger lijkt. Maar om weer aan hormonen te moeten denken... Dat houdt me toch tegen.
Laatst bijgewerkt door _Denise_ op 10-08-13 23:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 23:50

Prikpil, spiraal, andere pil?

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-13 00:09

Denise,
Misschien zou ik dan ook maar gewoon een poos de pil moeten laten voor wat het is dan? Alles back to normal... kijken hoe het ookal weer was.
Het idee dat het zomaar mis kan gaan vind ik gewoon eng %) Ik slik namelijk wel altijd keurig mijn pilletje en als ik bv, diarree heb of ik ben toch iets laat dan sta ik meteen op achterste poten om het op te lossen ik heb dat altijd meteen in de gaten.

Prikpil krijg je ook elke maand een stoot hormonen. Mijn lijf geeft nu zelf aan dat het niet kan dealen met al die hormonen, ik word er een ander mens van.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 00:20

kan toch niet zomaar mis gaan?

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 00:21

xSCWx schreef:
Wow, 30euro voor een jaar? Da's echt goedkoop... Ik betaal 42euro voor 3maanden... Heb de Qlaira (redelijk nieuwe pil). Dit is ook de enige, waar ik na jaren ge-etter en onderzoeken, geen last van heb.

Misschien is dit een beetje offtopic maar watvoor zorgverzekering heb je? Ik heb FBTO met de module gezinsplanning (2 euro per maand ofzo) en krijg daardoor anticonceptie vergoed (35 euro per 10 weken). Wel de moeite waard om even uit te zoeken of zoiets voor jou ook op gaat!

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 11:41

Ik heb me laten sterriliseren op m'n 33ste. Ik kan niet tegen die hormonenrommel. Heb de pil gehad en de nuvaring. Maar misschien is dit een beetje te drastisch voor jou?

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 11:45

rommie schreef:
xSCWx schreef:

Misschien is dit een beetje offtopic maar watvoor zorgverzekering heb je? Ik heb FBTO met de module gezinsplanning (2 euro per maand ofzo) en krijg daardoor anticonceptie vergoed (35 euro per 10 weken). Wel de moeite waard om even uit te zoeken of zoiets voor jou ook op gaat!

ik krijg mijn pil in ieder geval niet vergoed, ik moet alles uit eigen zak betalen
en ik ben bij Bewuzt, onderdeel vgz. met fysio, tandarts en nog wat ( weet even niet meer) en eigen risico van 350 euro

paardenmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 11:52

Ik gebruik al ruim 2 jaar de Nuvaring en ben hier erg happy mee! Van de pil kreeg ik ook een hoop vage klachten, maar doordat er in de Nuvaring een stuk minder hormonen zitten, heb ik er nu geen last van! En ook nog eens makkelijk in gebruik :j

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 11:57

Heb getemd,dit hoort in het centrale topic.

Zelf heb ik een staafje en geeft minder hormonen af dan de pil.
Word geplaatst in je bovenarm en mocht je er toch niet goed op reageren dan kunnen ze vrij eenvoudig het staafje weer verwijderen.

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 12:01

Ik had ook erg veel problemen met de microgynon. Naast veel tussentijds bloedverlies en erg emotioneel zijn, had ik last van vreetbuien. Ik was binnen enkele maanden 18 kg aangekomen! Uiteindelijk werd ik het zo zat, dat ik om een andere pil heb gevraagd. Ik kreeg een lichte pil mee, en de problemen verdwenen. Deze pil heette toen "Meliane" en bevat andere hormonen dan de microgynon.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 12:02

wow dat heb ik nog nooit gehoord Adamootje..
tussen tijdse bloedingen heb ik alleen van een andere gehad, dus ben snel trg gegaan naar microogynon

Papegara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 12:03

Ik heb eens in de 3 maanden de prikpil, heb er geen last van en word niet meer ongesteld en geen bloedingen als het afloopt. Ben zelf altijd erg ziek geworden van de gewone pil.

Spriaaltje heb ik ook overwogen, maar na 3 keer inbrengen en losschieten (blijkt mijn vlies te dun?) doe ik dat nooit meer, bah wat pijnlijk

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 12:26

Ben na ruim 20 jaar gestopt met de pil, en gebruik nu gewoon condooms. Tot nu toe bevalt mij dat onverwacht goed. Maar ik ben ook nog maar net gestopt dus er kan nog van alles misgaan, zoals eng zware bloedingen...moet er niet aan denken. Maar na zoveel jaar hormonen leek het me tijd om er eens helemaal mee te stoppen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 12:32

Pil met lagere dosis al geprobeerd? Je hebt ook microgynon 20 namelijk.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 12:36

Papegara schreef:
Ik heb eens in de 3 maanden de prikpil, heb er geen last van en word niet meer ongesteld en geen bloedingen als het afloopt. Ben zelf altijd erg ziek geworden van de gewone pil.

Spriaaltje heb ik ook overwogen, maar na 3 keer inbrengen en losschieten (blijkt mijn vlies te dun?) doe ik dat nooit meer, bah wat pijnlijk

Hier ook een prikpilgebruiker.
Ik heb nooit iets anders geprobeerd. Ben er op mijn 17e mee begonnen, nu vijf en half jaar. Bevalt me super! Ben na het begin twee keer ongesteld geworden, daarna nooit meer. Geen last van stemmingswisselingen en dergelijke.
Maar ik moet zeggen, daarvoor was ik ook niet echt regelmatig ongesteld en als ik ongesteld was, dan had ik er weinig last van. Ja, op de krampen na. Maar die vond ik prima dragelijk.
Eerlijk is eerlijk, ik ben na het beginnen aan de pil wel aangekomen. Maar daarin heb ik zelf het grootste aandeel! Ik kan ook prima weer afvallen naar het gewicht dat ik voor die tijd had.

Echter ken ik ook een ander verhaal van een vriendin die constant bloedingen kreeg en wel last van stemmingswisselingen had.

Volgens mij is het gewoon super persoonlijk.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 12:42