Conditie opbouwen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Imke1998

Conditie opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 19:58

Aangezien mijn lessen over 2 weken weer in volle gang zijn, en daarbij ook mijn gym en aangezien mijn volleybaltrainingen weer beginnen, heb ik besloten om iedere morgen wat te gaan rennen. Ik heb zelf een kleine longinhoud, en ik vind het ook lastig om adem te halen vanuit mijn buik, en daarbij is mijn conditie deze vakantie een beetje achteruit gegaan.
Op welke manier kan ik mijn conditie het beste opbouwen, en zorgen dat ik meer lucht krijg?

Alvast bedankt!

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 20:02

Je kan Start to Run van Evy proberen. Veel mensen hebben daar baat bij.

Imke1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 20:03

Rebel_Jits schreef:
Je kan Start to Run van Evy proberen. Veel mensen hebben daar baat bij.

Ik zal eens kijken. Meestal kom ik een heel eind, en ik heb hoge punten voor gym, wanneer mijn conditie op pijl is, alleen is mijn motivatie ver te zoeken, ik stel het altijd uit. :+

_Tara_

Re: Conditie opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 22:22

Sowieso niet iedere ochtend gaan rennen. Dan vraag je om blessures. Maar om de dag kan zeker. Bouw 't inderdaad op met een schema als dat van Start to Run. En zorg voor goede schoenen! Liefst schoenen van een hardloopwinkel waar ze kijken naar hoe je loopt. Maar ik kan me voorstellen dat je die niet meteen aanschaft. Je bent wel pas 15, dus wees voorzichtig. Dat je niet straks op je 30e al versleten knieën hebt.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 23:09

Als je echt heel erg kortademig bent en flinke last hebt dan kun je ook beginnen met gewoon lopen in een hoger tempo. Door veel te lopen verbeterd je loop conditie wat flink in je voordeel kan werken met hardlopen.

In jouw geval zou ik het gewoon rustig opbouwen.
Begin met 30 seconden rennen en 1 minuut lopen en zo om en om tot je 15 minuten gerend hebt.
Let daarbij goed op je ademhaling en je looptechniek.

Lukt dat goed? Dan kun je uitbreiden.

Goed naar je lichaam luisteren. Je kunt er beter ietsje langer over doen en op de lange termijn resultaat behalen dan te veel vragen waardoor het rennen een onprettige bezigheid wordt.

Veel plezier! :)

Imke1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-13 10:05

opzich is mijn conditie niet vreselijk, maar wil ik deze echt verbeteren. Ik kan makkelijk 5 km in een half uur lopen, en heb ook met succes aan de cityrun meegedaan afgelopen jaar, dus ik denk dat ademhaling het grootste probleem is.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 15:22

Kleine longinhoud bestaat niet, tenzij je een longafwijking hebt. Dat je snel kortademig wordt van inspanning kan komen door een slechte conditie of een verkeerde ademhalingstechniek.
Gewoon rustig aan opbouwen, om de dag rennen in een rustig tempo en steeds iets verder. Evy op je ipod helpt ook goed :)

Imke1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-13 10:04

verootjoo schreef:
Kleine longinhoud bestaat niet, tenzij je een longafwijking hebt. Dat je snel kortademig wordt van inspanning kan komen door een slechte conditie of een verkeerde ademhalingstechniek.
Gewoon rustig aan opbouwen, om de dag rennen in een rustig tempo en steeds iets verder. Evy op je ipod helpt ook goed :)

Het is die ademhalingstechniek. Ik ebn hier al eens eerder door iemand over aangesproken, en als ik er op let, gaat het goed, maar onbewust blijf ik het fout doen, bij bijv. rennen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 10:10

Heel erg herkenbaar, vooral met koude wind bijvoorbeeld krijg ik door het verkeerde ademhalen ook last van m'n longen. Terwijl mijn conditie helemaal niet slecht is eigenlijk :n
Maar ik lees hier even mee, ik wil ook weer om de dag gaan hardlopen, het hockeyseizoen gaat weer beginnen na 3 maanden niks gedaan te hebben :')