Supplementen wel zo gezond?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Badeendje

Supplementen wel zo gezond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 14:24

Mijn vader slikt al zo lang ik me kan herinneren allround multivitamine tabletjes van dagravit. Nu dacht ik laatst: Wat zou er allemaal in die pilletjes zitten? Dus ik het potje gepakt, en ik schrok er eigenlijk best wel van. Dit is nl. de ingredientenlijst:

Mineralen, vulstoffen (suiker, E460, E553b, glucose, maltodextrine, maiszetmeel), vitaminen, verdikkingsmiddelen (E463, E462, E466, middellange keten triglyceriden, E1201), zuurteregelaars (E330, E339, E500), kleurstoffen (E170, E162, E122, E171), para-aminobenzoëzuur, maiszetmeel gemodificeerd, antiklontermiddelen (E470b, E551), inositol, rutine, glansmiddelen (E904m E901, E903), antischuimmiddel (E433).

Dat zijn welgeteld 19 E-nummers! Waarom mogen dit soort middelen worden verkocht onder het mom 'gezond'? Op de voorkant staat zelfs 'Ondersteunt het afweersysteem, goed voor de energiehuishouding, goed voor het hart'. Geld dit voor alle supplementen? Want nu vraag ik me eigenlijk af of het nog wel zoveel zin heeft om dat spul te slikken... Zijn er meerdere mensen die dit wel eens is opgevallen?

Grapjasjes12

Re: Supplementen wel zo gezond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 14:36

Ja, mede daarom slik ik geen vitamine pillen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 15:07

In heel veel van de vitaminesupplementen zit ook Aspartaam, zo lang dat kankerverwekkend is komt er bij mij geen vitaminetablet in huis waar dat in zit. :)

Al die vitaminetabletten hebben op kunstmatige manier die vitamines erin zitten. Als je natuurlijke vitamines wil, moet je gewoon meer groente en fruit eten :D

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 15:27

Jans schreef:
In heel veel van de vitaminesupplementen zit ook Aspartaam, zo lang dat kankerverwekkend is komt er bij mij geen vitaminetablet in huis waar dat in zit. :)

Al die vitaminetabletten hebben op kunstmatige manier die vitamines erin zitten. Als je natuurlijke vitamines wil, moet je gewoon meer groente en fruit eten :D

Klopt! Eerst zat het ook standaard in lightproducten, maar door de commotie erover is het nu bij veel merken vervangen voor een andere zoetstof als Sucralose of acesulfaam-k.
En met dat tweede ben ik het eens. Maarja, iemand die zoiets al standaard jaren doet ga je niet zomaar ompraten. Helemaal als dochter zijnde niet :P.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 15:27

Ja, daarom hier ook geen vitaminepillen.
Sowieso is het weggegooid geld, de vitamines in de pillen of capsules kan je lichaam al bar slecht opnemen.

Als ik merk dat ik een extraatje nodig heb, doe ik dat met het maken van sappen en er dan maca, chlorella, lucuma, mesquite etc etc. bij te doen.

En verder komen de vitaminen toch echt uit gezonde voeding.
Juicen, veel vers en rauw, fruit en de zogenaamde 'superfoods'.

Edit: typo
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-08-13 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 15:28

Ik neem dan inderdaad een sap van superfruit, als ik wat meer nodig heb. Denk aan Acai bessen :9

Haha ja zie je vader het maar eens wijs te maken. Ik heb in ieder geval mijn ouders zover dat ze geen aspartaam meer nuttgen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 15:41

Ja ouders :+

Die van mij gebruiken gelukkig al een tijdje stevia.
Dat is al een hele vooruitgang.
En E621 letten ze gelukkig tegenwoordig ook op.
Maar verder.... *zucht*
Oh nee, en ze halen de griepprik niet meer dankzij mij :D

Maar alle andere dingen, ja dat kost nog veel moeite hoor.
Generatiekloofje denk ik.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 15:49

Kanelly schreef:
Oh nee, en ze halen de griepprik niet meer dankzij mij :D

Ben er maar trots op. Er is een reden hoor dat ouderen een griepprik krijgen -O-

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 15:52

In mijn vitaminepillen zit echt niet zoveel troep, slik ze nu even omdat ik van dieet wissel(vegetarisch) en echt slecht in mijn vel zit.

paardenmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 15:57

Nou ik vind zo veel E-nummers bij elkaar wel troep hoor := bij mij komen ze er iig niet in! fruit, groenten, bessen en noten! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 15:58

Ja Vanillia, en ook daar zijn de meningen over verdeeld.
Wij zijn van mening dat het niet nodig is met hun gezondheid en vitaliteit.

Gelukkig mag je dat nog redelijk zelf bepalen.

(Maar goed, dat is ook een hele andere discussie en die moet niet hier plaatsvinden)

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 16:00

galley schreef:
In mijn vitaminepillen zit echt niet zoveel troep, slik ze nu even omdat ik van dieet wissel(vegetarisch) en echt slecht in mijn vel zit.

Welke vitaminepilletjes slik jij dan als ik vragen mag? Kan me ook voorstellen dat er betere soorten van op de markt zijn trouwens. Moet je bij de tuinen bv. wel kunnen vinden.

@Kanelly Inderdaad, maar mijn moeder neemt ook wel veel dingen aan wbt eten! Mijn vader daarentegen, ach, dat is zo'n gewoontedier, die kan je beter met rust laten wat dat betreft :P. Griepprik is andere discussie, maar daar loopt ook een topic over.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 16:02

Ter aanvulling slik ik een capsule van Bloem, in dat merk zit niet zoveel/ geen troep volgens mij.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 19:10

Tja veel klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt... E162 is bijv. natuurlijke kleurstof uit bietjes.... Gevaarlijk hoor :D

En in een gewone (biologische!) tomaat zitten al 10 tot 15 E-nummers... Puur en alleen omdat die bestanddelen van de tomaat zijn genummerd tot E-nummer.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 19:15

Je moet wel een beetje kijken welke supplementen je neemt natuurlijk :P Er zijn er genoeg waar dit soort stofjes allemaal niet in zitten. Dan kom je wel al snel terecht bij winkels als De Tuinen inderdaad.

Zogenaamde 'superfoods' als acai, chiazaad en weet ik 't wat geloof ik dan weer niet zo in. Eerst heb ik wel lange tijd chiazaad genomen iedere dag. Maar echt verschil merkte ik niet. Ik denk als je gewoon groente en fruit eet, eventueel aangevuld met een multivitamine, dat je die superfoods niet nodig hebt.

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 19:18

ik heb geen idee of het gevaarlijk is een vitamine tablet, maar ik heb er ich veel baat bij, ik slik ze van centrum en ik ben veel minder moe en mijn concentratie en denkvermogen is weer een stuk beter dus ik ben er blij mee ;)

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 19:21

Ik slik ze niet dagelijks omdat ik het vergeet maar ik heb van het merk Bonusan.
Eerst gekregen via iemand die bioresonantie doet en nu bestel ik het via de apotheek of de dokter.
Daar zit al die troep ook niet in!

Dus even kijken wat je koopt.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 19:36

Focussed schreef:
Tja veel klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt... E162 is bijv. natuurlijke kleurstof uit bietjes.... Gevaarlijk hoor :D

En in een gewone (biologische!) tomaat zitten al 10 tot 15 E-nummers... Puur en alleen omdat die bestanddelen van de tomaat zijn genummerd tot E-nummer.

*\o/*

Met alle respect, de e-nummer angst is vooral veel napraterij waarbij veel mensen zich totaal niet in de materie verdiepen!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 19:41

Wat dacht je van E948.... Vreselijk gevaarlijk....
Het is het Enummer voor zuurstof LOL :D

Overigens zijn er veel meer producten die worden verkocht onder het mom van gezond, ondersteunend, behandelend, genezend, verbeterend.... En die zijn ook vaak 99 van de 100 keer gebakken lucht. :+

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 19:58

Als je goede vitamines slikt zit al deze rotzooi er niet in..Deze zijn dan ook meteen een stuk duurder maar ook veel beter voor je en beter opneembaar..Voorbeelden van de betere merken zijn, solgar, biotics,orthica ect..Vaak hebben reformdrogisten ook wel eigen merken die qualitatief hetzelfde zijn maar dan goedkoper. .Omdat het best moeilijk is ben om alle voedingsstoffen in de juiste verhouding binnen te krijgen vind ik een multivitamine niet verkeerd, maar van alles door elkaar heen slikken zonder dat je weet hoe of wat is niet echt bevorderlijk voor je gezondheid. .

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 20:13

Focussed schreef:
Wat dacht je van E948.... Vreselijk gevaarlijk....
Het is het Enummer voor zuurstof LOL :D

Overigens zijn er veel meer producten die worden verkocht onder het mom van gezond, ondersteunend, behandelend, genezend, verbeterend.... En die zijn ook vaak 99 van de 100 keer gebakken lucht. :+

En weet je wel hoeveel E-nummers daarin zit, in gebakken lucht! :+

Veel multivitaminen zijn niet echt de moeite waard, als je in je eetpatroon voldoende groente en fruit eet. Als je echt een tekort hebt, bijv. omdat je het niet voldoende goed opneemt of door een allergie bepaalde voedingsmiddelen achterwege moet laten, dan kun je denk ik veel beter een supplement zoeken dat precies datgene wat je tekortkomt aanvult. :j

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 20:35

troi schreef:
Focussed schreef:

*\o/*

Met alle respect, de e-nummer angst is vooral veel napraterij waarbij veel mensen zich totaal niet in de materie verdiepen!

Oh dat is echt compleet verkeerd overgekomen! Het is namelijk niet vanwege de E-nummers dat ik er zo over denk, dat viel me eigenlijk op aan de lijst, maar vooral dat er zoveel rommel inzit als vulstoffen, glansstoffen, antischuimmiddel etc. Juist dat leek me niet gezond.
Edit: typo

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 20:42

Probeer jij maar eens zo'n supplement te maken zonder vulstof... Wordt lastig doseren die paar miligrammen vitaminen zonder drager (zoals vulstoffen die een pasta vormen in een wormenkuur of vulstoffen die poeder zijn in een capsule).

Natuurlijk gaan we te ver met al onze extraatjes die worden toegevoegd om alles mooier, beter en leuker te maken. Maar uiteindelijk is de consument die dat wilt. Die wilt geen poepbruine pil die al gaat rotten na 3 dagen en die direct uit elkaar valt als je hem oppakt. Die willen een mooie witte of andere hippe kleur, met zo'n mooi glimmend laagje erop, en lekker stevig, en die het liefst na een jaar nog goed is...

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 20:44

Whaha, daar heb je inderdaad gelijk in! Liefst lekker glanzend met een leuk kleurtje hoor!
Zal me morgen even verdiepen in de werking van alle E-nummers van deze vitaminepilletjes, helderen we dat gelijk ook even op.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 05:39

Even? Volgens mij is er nog niemand die precies weet wat al die stoffen in combinatie in ons lijf doen. Afzonderlijk is 't wel bekend. Maar ook daar zijn de meningen over verdeeld toch. De een zegt E621 is prima, de ander vindt 't vergif.