Stoppen met roken, aankomen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rosie

Stoppen met roken, aankomen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-13 09:07

Ik vraag me dit echt af..

Ik rook momenteel best wel veel, ben hier ook ooit mee begonnen om af te vallen. :o Nu zit ik erover te denken om te stoppen, maar ik ben echt als de DOOD om aan te komen. Ik zit wel op gezond gewicht (randje van ondergewicht) maar ik wil/hoef echt niet aan te komen. Als dit gebeurd ben ik nog verder van huis..

Dus ik ben benieuwd of er bokkers zijn met ervaringen? En als je wel aankomt, komt het dan omdat je meer gaat eten? Of omdat je stofwisseling trager gaat werken? Heb je er zelf controle over of niet? Ik heb genoeg discipline om mezelf ervan te weerhouden meer te gaan eten, dus als ik weet dat het daar aan ligt dan is de stap om te gaan stoppen veel kleiner..

Anders zou het voor mij betekenen dat ik de rest van m'n leven zou moeten doorroken.. wat ik niet wil -O-

Ben benieuwd :)

Saskiaatje

Re: Stoppen met roken, aankomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 09:43

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 09:50

Als jij de discipline hebt om de gemiste sigaretjes niet te vervangen met iets om op te kauwen dan zou je volgens mij geen problemen hoeven te ondervinden. Voor zover ik weet (ik heb nooit gerookt!) is het effect van roken namelijk voornamelijk dat je al met iets bezig bent (namelijk roken), en daarom minder snel last hebt van de aandrang tot snaaien.

Los daarvan zou ik zeggen; als je eventueel iets aankomt dan kun je dat er wel weer afkrijgen (dmv dieet aanpassen of sporten) maar je longen schoonmaken na een leven van roken gaat een stuk lastiger. Zet 'm op! :)

renate5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 09:52

Ik ben nu een half jaar gestopt en 4kg aankomen. Maar als jij al slank bent, waar maak je je dan druk om? Roken is slechter voor je lichaam!

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 10:30

Nou dat is niet helemaal waar je komt vaak toch iets aan door dat je stofwisseling veranderd.
Maar die stabiliseert zich weer na een poos en verlies je je aangekomen kilo`s ook weer.
Maar goed als je tegen ondergewicht aan zit zou ik me niet druk maken over een paar kilo.
Maar meer over het feit dat roken slechter voor je is dan die paar kilo.

Ik spreek uit ervaring ben nu 5 jaar gestopt en als je echt wilt kan het. Veel succes.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 10:33

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 10:35

Gewoon geen andere zaken in je mond stoppen...
De meeste mensen uit mijn omgeving komen zo aan omdat ze gaan snoepen als compensatie.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 10:37

Wat veel mensen vergeten is dat je metabolisme vertraagd als je stopt met roken. Dus dezelfde hoeveelheden blijven eten als vóór het stoppen met roken betekend nog steeds dat je aan kunt komen. Doordat je metabolisme vertraagd, moet je eigenlijk minder gaan eten.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 10:40

Ik ben sinds januari gestopt en ik ben niet aangekomen en eigenlijk alleen maar slanker geworden (daar was ik wel al mee bezig). Het moeilijkste is om niet meer te gaan eten. Ik heb dat in het begin opgelost door meer koffie te gaan drinken. Naderhand moest ik van mezelf gaan schoonmaken als ik een peuk wilde. Dat werkte het beste want ik heb een hekel aan schoonmaken _O-

Nu denk ik er eigenlijk nooit meer aan, dus hoef ik ook niets extra's te doen :)

Oh en ik eet nog gewoon hetzelfde als voorheen :)

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 10:42

Door stoppen met roken, kom je hooguit 2 kilo aan. Kom je meer aan, dan komt dat door verandering van je voedingspatroon. Mijn buurman kwam 20 kilo aan, maar hij zei zelf, ik zat meer voor de koelkast dan voor de tv.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 10:47

Dat is allemaal gelul van de bovenste plank. Ik ben 14 kg (!!!) aangekomen sinds ik gestopt ben met roken. En juist omdat ik stopte heb ik heel erg op voeding gelet en ben meer gaan bewegen. Volgens arts reageert het ene lichaam er heftiger op als het ander, heeft met je stofwisseling te maken. Ik moet mijn lijf een jaar de tijd geven om te "stabiliseren". Zo kan het dus ook gaan. En blij ben ik er niet mee.

Ik snoep niet (voorheen al niet), beweeg meer, eet een stuk gezonder en minder dan voorheen.

Een vriendin van me, een klein poppetje, altijd te dun geweest, is rond dezelfde tijd gestopt. Ook die eet niet meer, net genoeg voor een zieke kip. Veel beweging door werk en hobby. En ook die is flink aangekomen, is nu een "propje" om te zien.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 10:48

Ik denk inderdaad dat het heel erg verschilt van persoon tot persoon. Ik ben 10kg aangekomen toen ik stopte en ik vond het geen enkel probleem. Liever een paar kilo aankomen die ik er daarna rustig weer vanaf werk, dan doorroken, want dat is slechter.

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-13 10:55

Bedankt voor jullie reacties en de link.
Ik wil graag stoppen maar als ik het zo lees durf ik het niet aan :(

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 10:55

GamblersCup schreef:
Dat is allemaal gelul van de bovenste plank. Ik ben 14 kg (!!!) aangekomen sinds ik gestopt ben met roken. En juist omdat ik stopte heb ik heel erg op voeding gelet en ben meer gaan bewegen. Volgens arts reageert het ene lichaam er heftiger op als het ander, heeft met je stofwisseling te maken. Ik moet mijn lijf een jaar de tijd geven om te "stabiliseren". Zo kan het dus ook gaan. En blij ben ik er niet mee.

Ik snoep niet (voorheen al niet), beweeg meer, eet een stuk gezonder en minder dan voorheen.

Een vriendin van me, een klein poppetje, altijd te dun geweest, is rond dezelfde tijd gestopt. Ook die eet niet meer, net genoeg voor een zieke kip. Veel beweging door werk en hobby. En ook die is flink aangekomen, is nu een "propje" om te zien.

Van te weinig eten en daarbij sporten kun je ook aankomen (heeft met cortisol te maken).

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 10:55

xMendy schreef:

Onzin, je gaat door met iets waar je kanker van gaat krijgen omdat je heel misschien 2 kilo aan gaat komen? Dat vind ik niet gezond, sorry :)

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-13 10:57

2 kg a la.. rampzalig maar lijn ik er wel af. maar 14 kg..

Papegara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 10:57

Nou ik ken er genoeg die gestopt zijn en het aankomen viel bij hun mee..
je hebt het zelf in de hand, inderdaad niet snoepen. neem dan een stuk zoethout om op te knagen, maar geen drop etc.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 10:57

phormicola schreef:
xMendy schreef:

Onzin, je gaat door met iets waar je kanker van gaat krijgen omdat je heel misschien 2 kilo aan gaat komen? Dat vind ik niet gezond, sorry :)

Vind ik ook een rare gedachtengang. Gewoon stoppen en gaan sporten, niet teveel snoepen. Dan komt het helemaal goed.
Aankomen als excuus gebruiken om iets te blijven doen waar je kanker van kunt krijgen is natuurlijk grote onzin.

Veertien kilo aankomen heeft niets met roken te maken maar met een verkeerd eetpatroon en het vervolgens afschuiven op stoppen met roken.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 10:59

Waarom ben je verder van huis als je aankomt? Dat kan je er toch weer af sporten? Je hebt een dodelijke verslaving, maar wil er niet mee stoppen omdat je bang bent dat je aankomt? Ik vind het een rare denkwijze. Overigens zou ik eerst al eens af gaan kicken, dat is al een grote hap. En vervolgens onder begeleiding je eetgewoontes en gewicht onder de loep nemen en eventueel veranderen. Aankomen na het roken komt door eten, en wat er door jou mond naar binnen gaat, daar heb je altijd nog zelf controle over, dat ligt niet aan het stoppen met roken zelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 11:00

xMendy schreef:

Da's een raar grapje toch hoop ik?

Ik denk dat doorgaan met roken behoorlijk slechter voor je is dan stoppen, en mogelijk iets meer op je voeding/beweging moeten letten, niet?
Gewoon stoppen, je kunt het!

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 11:05

GamblersCup schreef:

Want da's gezond? Ik begrijp niet waarom er nog steeds mensen zijn die denken dat ze op gewicht blijven of afvallen door heel weinig te eten. Nooit biologie gehad?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 11:05

phormicola schreef:
GamblersCup schreef:

Van te weinig eten en daarbij sporten kun je ook aankomen (heeft met cortisol te maken).

Niemand eet hier te weinig en er wordt niet veel gesport.

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-13 11:06

Tsja voor jullie misschien raar, snap ik. Voor mij ligt het allemaal iets anders wb het aankomen. Maargoed.
Ik wacht nog even andere reacties/ervaringen af :)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 11:06

Papegara schreef:
je hebt het zelf in de hand, inderdaad niet snoepen. neem dan een stuk zoethout om op te knagen, maar geen drop etc.

Dat is dus niet altijd waar.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 11:07

Saskiaatje schreef:
GamblersCup schreef:

Want da's gezond? Ik begrijp niet waarom er nog steeds mensen zijn die denken dat ze op gewicht blijven of afvallen door heel weinig te eten. Nooit biologie gehad?

Niemand eet te weinig. Het is een heel klein dun mensje normaal gesproken en het gaat er om dat ze niet méér is gaan eten sinds ze gestopt is met roken.