Ringworm bij ruiter--> gekregen van paard?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Maeve

Ringworm bij ruiter--> gekregen van paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-13 08:44

Dag Bokkers!

Om de beste tip meteen even voor te zijn: ik heb straks een afspraak bij de huisarts!

Ik ben alleen even benieuwd naar ervaringen van paardenmensen met ringworm.

Een paar weken geleden kreeg ik opeens jeuk op mijn bovenbeen... het voelde een beetje alsof er iets onder de huid ligt (verdikking, zoals bijv. een ader) maar zag er niet raar uit. Ik heb wel meteen aan ringworm gedacht maar omdat het niet echt een ring was besloot ik de boel vooral droog en schoon te houden en niet te krabben. Het leek zich echter uit te breiden en na wat zoeken op internet raakte ik er wel redelijk van overtuigd dat het ringworm was, ook omdat je het van dieren kunt overnemen.
Ik heb net de huisarts gebeld en kan zo meteen terecht voor controle.

Bij ons op stal(wei) staan een paar paardjes met plekjes: sommige grijs en schilferig, sommige alleen kaal.
De meesten hebben dit echter niet, waardoor ik mij er niet teveel zorgen om maakte voor wat betreft besmetting. Alleen nu met de warmte kleed ik mij soms om op stal en ik denk dat op die manier de besmetting plaats heeft gevonden. Door het warme weer ben je natuurlijk na het rijden warm/zweterig met een rijbroek aan en laat dat nu net het juiste klimaat zijn voor een schimmel...

Nu is mijn vraag: hoe ga ik hiermee om?
Voor wat betreft mezelf: ik ga straks naar de huisarts en ga er vanuit dat ik de komende tijd gewoon iedere dag een schone broek aan moet doen(doe ik met dit warme weer ook al), miconazol moet smeren en dergelijke maar wat doe ik op stal?
De paardjes zijn niet van mij en lijken ook geen last te hebben van de plekken (lijkt niet te jeuken). Het paard dat ik rijd staat in dezelfde kudde maar heeft geen plekjes, maar kan het zijn dat ze het toch draagt? Als we besluiten toch de paardjes die plekjes hebben te behandelen, moeten we de rest dan ook behandelen of is het zeker dat zij het niet hebben? Dan weet ik namelijk of ik al haar/mijn spullen ook moet behandelen tegen schimmel.

Alvast bedankt!

Kwanyin

Re: Ringworm bij ruiter--> gekregen van paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 09:34

Dus je bent al overtuigd dat je ringworm hebt omdat het internet je dat verteld? Als ik het internet mag geloven ben ik al minstens vijf keer gestorven aan de meest vreselijke vormen van kanker terwijl ik het gewoon banale kwaaltjes waren...

Misschien eerst even afwachten wat de dokter zegt, en als je dan toch ringworm zou hebben, en dan de eigenaars van de paarden op de hoogte brengen én de staleigenaar, zodat er een DA komt die alles wel zal behandelen zoals het hoort en opvolgen?

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-13 10:00

Nee hoor Kwanyin ik ben zelf werkzaam in de zorg en ben bekend met ringworm. Ik vind het vreemd dat je zo reageert.

Volgens de huisarts is het inderdaad ringworm en moet ik dit inderdaad behandelen met miconazol. Eigenaar van de paarden is inmiddels op de hoogte.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 10:19

Kan heel goed dat je het van dieren krijgt. Ik heb het vroeger van een konijn gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 12:52

Ik heb ook een keer ringworm opgelopen, door de hond van kennissen. Daktarin opgehaald en na een paar dagen was het alweer bijna weg.

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 12:59

Een ex van mij heeft het wel eens van een veulen van mij gehad, tenminste ik denk dat het zo gegaan is. Het veulen had ronde jeukerige plekken. Maar een DA op stal verklaarde dat dit van het verharen kwam. Ik heb toen wel behandeld met betadine scrub en het ging weg. Echter mijn toenmalige vriend had even hierop
een verdacht plekje op zijn buik. De huisarts heeft toen wel ringworm geconstateerd, ging met daktarin zo over. Ik, hoewel ik toch het meeste contact had, heb het niet gehad.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 15:20

Ondertussen ben ik al een aantal dagen aan het smeren met miconazol en ik verbaas me erover hoe snel de plek vermindert! Werkt prima dus.

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 15:42

Wordt er nog iets aan de paarden gedaan? Eigenlijk moeten deze behandeld worden met Imaverol (Moet tegenwoordig op recept) en de poetsspullen ontsmet. Als dit niet wordt gedaan kan de schimmel van tijd tot tijd toeslaan. Meestal als een dier even een verminderde weerstand heeft.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-13 10:38

kitbits, de eigenaar heeft de dieren in een grote kudde staan en de jonge dieren die de plekken vertonen komen niet in de hand. Hij is dus ook niet zo happig om ze te gaan behandelen, helemaal nu je bijna niets meer ziet (het is een tijdje geleden dat het mij is opgevallen) en ze lijken er ook geen last van te hebben. Ik zal nog even in overleg gaan.

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 11:51

Er wordt altijd verteld dat ringworm erg besmettelijk is maar ik heb toen ook mijn veulentje niet met imaverol behandeld, eigen poetsspullen had ze toen nog niet uiteraard. Thuis is behalve de daktarin ook niets bijzonders gedaan. Je leest wel dat je al je handdoeken en beddengoed moet wassen boven de 60 graden. Geen van de andere gezinsleden nog paarden hebben het verder gehad. Ik denk dat het over het algemeen wel meevalt en dat het wat overtrokken wordt. Mochten er meer gevallen komen kan er altijd nog een DA geraadpleegd worden.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 11:57

Het is wel mogelijk, zelf ben ik er niet gevoelig voor.

Mijn paard had erge ringwormen 3 jaar geleden.

Wel heeft de vriend van de stalhoudster van waar ik op dat moment met mijn paard stond, een ringworm opgelopen van paard, ze waarschuwden me dat ik wel op moet passen en goed mijn handen moet wassen en zo.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 12:00

Ik vind toch dat de eigenaar het moet behandelen, heb er hier es één gehad die het meegekregen had van op training, en hoewel ie niet in de kudde liep (hengst) had ik binnen de kortste keren 8 van de 10 paarden met ringworm!

Heb het zelf ook es overgekregen van de kat, zijn samen naar de DA geweest. :)