Wil jij weten wanneer je sterft?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

alleirbag

Wil jij weten wanneer je sterft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-13 04:13

Zo in de nachtdienst vraag ik me opeens af; zou ik willen weten wanneer ik sterf? Misschien wel; ik kan alles nog doen wat ik wilde doen, kan op tijd afscheid nemen en hoef mezelf het nooit meer af te vragen. Aan de andere kant; altijd weten dat het dan-of-dan afgelopen zal zijn, is misschien wel heftig.
Ik kom tot de conclusie; nee, ik wil het niet weten...

Jij?

heidy_wilco

Re: Wil jij weten wanneer je sterft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 04:22

Ik wil het ook niet weten. Ik weet namelijk niet hoe.ik op zulks "nieuws" ga reageren. Ga ik inderdaad nog even een flink feest van mijn overige leven maken, of stort ik in?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 05:20

Nee, absoluut niet. Ik weet dat mijn moeder nog maar een paar jaar te leven heeft. En het is vreselijk om in de wetenschap te leven dat ze er binnenkort niet meer is. Om te weten dat het gewoon niet langer dan 5 jaar zal duren (dat red ze waarschijnlijk niet eens). En natuurlijk is het anders dan als ze ergens in de 80 zou zijn, maar het is toch iets dat ik niet zou willen weten, dat maakt je alleen maar verdrietig.

Crazy_boon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 05:30

Liever niet, ik zou liever 'rustig' in, mijn slaap vertrekken dan dat ik weet dat het aankomt en dat ik alle tijd tot dan om er over te stressen.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 05:33

Dat ligt eraan. Ben ik erg ziek aan het eind en zit ik echt te "wachten" op de dood, ja dan zou ik het zeker wel willen weten. Net als de docu over de nachtvlinder. Zij was ook erg ziek. Besloot dan wel over te gaan op euthanasie, maar alsnog wist zij van te voren wanneer ze zou overlijden. De dag van te voren nog een feestje om afscheid te nemen van iedereen, en de dag erna heerlijk kunnen uitrusten en verlost zijn van de pijnen. Ja dat lijkt me op zich een fijne gedachte als je zo ziek bent, te weten wanneer je zal overlijden.

Als ik gezond zou blijven is het misschien toch een ander verhaal. Dan zijn er nog teveel dingen die je wil doen en snap je niet dat je al moet gaan..

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 06:51

itsmi schreef:
Dat ligt eraan. Ben ik erg ziek aan het eind en zit ik echt te "wachten" op de dood, ja dan zou ik het zeker wel willen weten. Net als de docu over de nachtvlinder. Zij was ook erg ziek. Besloot dan wel over te gaan op euthanasie, maar alsnog wist zij van te voren wanneer ze zou overlijden. De dag van te voren nog een feestje om afscheid te nemen van iedereen, en de dag erna heerlijk kunnen uitrusten en verlost zijn van de pijnen. Ja dat lijkt me op zich een fijne gedachte als je zo ziek bent, te weten wanneer je zal overlijden.

Als ik gezond zou blijven is het misschien toch een ander verhaal. Dan zijn er nog teveel dingen die je wil doen en snap je niet dat je al moet gaan..

Ik denk dat je beter kunt zeggen, dat het fijn is dat je weet wanneer de pijn ophoudt. Mijn moeder wilt waarschijnlijk ook euthenasie gaan doen, tegen die tijd. Maar om de pijn te laten ophouden, om de lijdensweg te voorkomen.

Overigens, TS als je 'alles nog wilt doen wat je wil doen', dan begin daar nú mee. Pluk de dag, want er hoeft geen morgen meer te zijn :) Mijn moeder, nu 53, heeft niet dat ze nog een hele lijst van dingen af moet werken voor ze dood gaat, ze heeft een prima leven gehad. Ze heeft geweldig leuk werk gehad, gelukkig getrouwd, 2 kinderen waar ze heel trots op is, die volwassen zijn en waar het wel goed mee komt (in vergelijking toen ze de eerste keer kanker had, toen waren we 11 en 12). Dus ze heeft er 'vrede' mee.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 07:35

Maartje1990 schreef:
Ik denk dat je beter kunt zeggen, dat het fijn is dat je weet wanneer de pijn ophoudt. Mijn moeder wilt waarschijnlijk ook euthenasie gaan doen, tegen die tijd. Maar om de pijn te laten ophouden, om de lijdensweg te voorkomen.

Prima, zo mag je het ook noemen.
maar als je zo ziek bent, is het fijn als je weet wanneer je sterft, dan kun je aftellen en "lijkt" de lijdensweg minder zwaar/lang naar mijn idee.

Sterkte met je moeder en met de komende tijd! Verschrikkelijk om op deze leeftijd al bezig te zijn met het verlies van je moeder wat zal gaan gebeuren..

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 09:07

Ik geloof in het feit dat wanneer je geboren wordt al vast staat wanneer je komt te overlijden. Scheelt een hoop in angst, als het zo ver is dat mijn tijd is gekomen dan is dat zo. :)

Al moet ik heel eerlijk bekennen toen 2 weken geleden de gestoorde drugsverslaafde overbuurvrouw in de stallen met een boormachine stond en dreigde met een wapen en mij in 2 minuten te vermoorden, ik toch lichtelijk knikkende knietjes had. Was toch best blij toen de politie met gillende sirenes het erf op kwam :+

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 09:29

Ik zou het heel graag willen weten. Dan kan ik alles wat ik wil doen namelijk goed plannen binnen een bepaalde tijd, nu is dat natte vinger werk :+

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 09:44

Nee, dan zou ik niet meer van de kleine dingen kunnen genieten denk ik.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 11:26

Jorinda schreef:
Nee, dan zou ik niet meer van de kleine dingen kunnen genieten denk ik.

of juist des te meer!

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 11:49

Mmh, ik denk dat ik dingen te gehaast ga doen.
Zo van "en dit moet ik nog doen en dit en dat en dit en ooohhh te weinig tijd!" en dat ik dan de kleine dingen niet meer zie :n

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 19:01

heidy_wilco schreef:
Ik wil het ook niet weten. Ik weet namelijk niet hoe.ik op zulks "nieuws" ga reageren. Ga ik inderdaad nog even een flink feest van mijn overige leven maken, of stort ik in?

:j

Claudia1993_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 19:05

Ik zou het ook niet willen weten hoor, ben bang dat ik er dan teveel naar toe zou leven.
Weet niet of dat zou betekenen dat ik meer dingen ga ondernemen of juist niet.
Nee hoor, ik zie het vanzelf wel (of nou ja, eigenlijk zie ik dan niet zoveel meer maar goed) :o

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 19:11

Nee, zou niet willen weten wanneer. Leef momenteel al regelmatig alsof elke dag mijn laatste is, dus dat ik alles eruit haal wat erin zit, maar zou echt niet willen weten wanneer het mijn tijd is. Als de agenda vol is, is hij vol. ;)

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 19:12

Nee! Leef!!! Het gaat om de kwaliteit, niet om de kwantiteit!

Steffie2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 19:13

Nee, dat wil ik niet weten. Dan hoef ik ook niet af te tellen.

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 20:35

Nee absoluut niet! Ik had toen ik voor een half jaar naar het buitenland verhuisde al dat ik dacht..
Ohh die verjaardag en die bruiloft maak ik niet meer mee en dat feestje moet ik missen..
Lijkt me vreselijk als je NA die datum niets kunt plannen. Je agenda stopt gewoon!
Ook zou ik een dag van te voren op mijn leven terugkijken, misschien had ik nog wel bepaalde dingen willen doen..

Als ik morgen dood ga, prima heb genoten van het leven, word alleen liever 80 ;)

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 08:54

Handig met sparen en beleggen :+ .
Zou toch een beetje zuur zijn dat je flink aan het sparen bent en op bier en afbakpizza leeft (zo voelt het soms als student), en dan uiteindelijk doodgaat voor je alles kan uitgeven.
Aan de andere kant ga je er wel teveel naartoe leven als je het zou weten. Of juist meer uit het leven gaan halen omdat je weet hoeveel tijd je nog hebt om bepaalde dingen te gaan doen.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 08:55

Ik zou het graag willen weten. Dan kan ik op tijd alles regelen en eventueel maatregelen nemen (stel ik weet dat ik over 10 jaar een hele lange lijdensweg ga krijgen.. dan stopt het voor mij liever "eerder".

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 08:56

Aan de ene kant wel, aan de andere kant niet
Niet: omdat ik bang ben voor de dood,
Wel: omdat ik bij m'n vader gezien heb hoe mooi het kan gaan, als je het wel weet :)

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 09:06

Ik zoi het niet willen weten. Ik geloof wel dat het sowieso niet voor ons ophoud. We zijn zielen die altijd zullen blijven bestaan. Althans dat is wat ik geloof. Echt doodgaan doen we niet, alleen ons stoffelijk lichaam zal ophouden te bestaan.