Preventief middel dazenbeten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Priscilla__

Preventief middel dazenbeten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 06:42

Hoi,

Omdat dit het eerste jaar is dat het bij ons zo erg is met de dazen en ik dus ook onder de beten zit. Voorgaan jaren had ik max. 2/3 beten door de hele zomer en ik ben nou al de tel kwijt, maar ik denk dat ik al zeker over de 30 zit. Gisteren hebben ze me weer goed te pakken gehad. Paardlief trekt dazen aan en mijn lichaamsgeur vinden ze blijkbaar ook lekker. Paard al met 3 verschillende sprays ingespoten (ook heel veel verschillende apart geprobeerd), geen nut en ik mezelf ook met spul ingespoten. Mja ze prikken alsnog door m'n shirt en rijbroek heen. M'n lichaam went er ondertussen wel aan, maar als slapen er bijna niet van komt door de jeuk en dat ik elke x moet insmeren schiet ook niet op..

Ik rij het liefst in de buitenbak want paard loopt daar ook gewoon het fijnst. Naar de binnenbak hebben we ook gedaan kijken of dat scheelt, maar de dazen komen gewoon mee naar binnen.. Het is natuurlijk wel iets minder maar nog niet fijn. Als we in het bos rijden heb ik zo'n vliegendeken maar dan bijten ze mij nog steeds..

Zit er al aan te denken om zelf spray te maken mja of dat dan een wondermiddel gaat zijn? En dan wordt ik zelf ook nog gestoken.
Anti beet spulletjes krijg ik nu ook een beetje m'n twijfels over, heb ik ook al verschillende soorten voor gehad.

Oftewel iemand die dé tip voor mij heeft zodat ik lekker kan blijven rijden? Want dit is gewoon om gek van te worden. :=

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 08:06

Ik smeer mezelf in met Autan olie, die rood met gele busjes. Die werken dus echt wel gelukkig.
Ik werd er ook gek van. Ik ben zelfs het weiland uitgerend toen ik mest aan het ruimen was. Ik werd echt helemaal gek van die dazen, je voelt ze vaak pas als ze steken/bijten want ze gaan blijkbaar heel zachtjes zitten.
Ik ben terug gekomen met een lange broek aan, lange mouwen en mijn hoofd, nek, handen ingesmeerd met Autan en heb geen daas meer gezien. Later nog eens getest met korte mouwen en mijn armen ingesmeerd en ook geen daas erbij. Werkt dus goed.

Maar dat is niet voor paarden. Voor paarden werkt het beste nog gewoon inpakken in een vliegendeken en dan nog steken ze op de open plekjes tussen masker en hals.... -O-

Mirjam79

Re: Preventief middel dazenbeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 08:08

Dan moet ik Autan olie ook maar een keer proberen, want mijn onderbenen zien er écht niet meer uit!!! Per been wel een bult of 10... En niet van die kleintjes helaas. Ik word gék van de jeuk! Vanmiddag maar even te shoppen :j

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 08:16

Pff, degene die dé truc heeft, verdient wat mij betreft de nobel-prijs!

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 08:24

Mirjam79 schreef:
Dan moet ik Autan olie ook maar een keer proberen, want mijn onderbenen zien er écht niet meer uit!!! Per been wel een bult of 10... En niet van die kleintjes helaas. Ik word gék van de jeuk! Vanmiddag maar even te shoppen :j

Helaas ben ik net zo'n slachtoffer als jij, ik zie er ook niet uit en wordt gek van de jeuk!
Dus ga ook maar eens even kijken naar die Autan olie. :j

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 08:27

Ja helaas, mijn benen zijn gewoon gevlekt. Ik lijk wel een of andere enge ziekte te hebben :+ En mijn benen zetten dan ook zo lekker op...

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 08:34

Ik word vooral echt gek van de jeuk... Die Autan olie ga ik ook maar eens proberen

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 08:35

Het blijkt dat dazen helemaal niet kunnen ruiken dus officieel zouden geurende middeltjes niet kunnen werken. Denk dat je een zebrapak aan moet trekken :Y)

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 08:36

Ik heb wel dazenspray die toch goed werkt hoor. Weet de naam even niet meer, het ruikt iig naar teer.

Anniekskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 08:41

Preventief middel ben ik ook wel nieuwsgierig naar. Ga die autan oil ook maar eens proberen. Daarnaast ben ik aan de hooikoorts tabletjes, aangezien iedere dazenbeet resulteert in een grote harde warme jeukende plek. De tabletjes verminderen dat gelukkig. Helaas word ik vaak op mijn rug door mijn dikke polo heen gestoken tijdens het rijden. Dus ben bang dat daar iets opsmeren weinig helpt.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 08:51

Tabaluga12 schreef:
Ik heb wel dazenspray die toch goed werkt hoor. Weet de naam even niet meer, het ruikt iig naar teer.

Is niet teer, is hertshoornolie. Zat altijd in oa Bremsen Bremsen. Maar als ik me niet vergis mogen die middeltjes niet meer. De inhoud van Bremsen is in ieder geval veranderd, en dat zullen ze niet zonder reden doen.

Hier zijn de dazen ook heel erg. Als ik ga rijden, spuit ik mijn paard helemaal in met Flys-X of Endure. Vliegenrijdeken erop en ook die nog een keer inspuiten. Mezelf ook een laagje geven, en dan de buitenbak in. De eerste 5 a 10 minuten vliegen ze als gekken rond ons, soms land er 1 maar er wordt niet gebeten, en na die 5 a 10 minuten zijn ze weg en kan ik rustig rijden.

Flys-X en Endure zijn op basis van Permethrin, en van alle middelen die ik geprobeerd heb (ik heb zelfs nog een fles van de oude Bremsen staan) werken die beide het beste.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 08:53

Misschien dat lichte kleding helpt? Dazen komen op warmte af en lichte kleding voelt koeler aan dan donkere kleding. Of anders gestreepte kleding (bv blauw/wit gestreept truitje). Mest ruimen doe ik 's avonds laat en 's ochtends vroeg, dan word je niet gestoken. Heb begrepen dat dazen niets ruiken dus al die smeersels helpen niet of tijdelijk...

Priscilla__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 11:23

Autan heb ik opgehad werkt bij mij niet. Lichte kleding maakt bij mij ook geen verschil. Paard en ik moeten samen in een zebraburka denk ik :=

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 11:29

Ik word ook lek gestoken door die krengen!! Bij mij werkte ook de meest chemische goedjes niet. :n

Ook werd ik knettergek van de jeuk, mijn bulten werden dik en paars, echt zo'n lelijk gezicht!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 11:33

Met dazen is het probleem dat ze landen en direct bijten, dus ben je eigenlijk altijd te laat als je ze ziet(k*tbeesten) het zijn er dit jaar wel extreem veel.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 11:52

Priscilla__ schreef:
Autan heb ik opgehad werkt bij mij niet. Lichte kleding maakt bij mij ook geen verschil. Paard en ik moeten samen in een zebraburka denk ik :=

Heb je die stinkolie gehad en je flink ingewreven ermee? Bij mij komen ze dan echt niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 11:54

Nee niemand meer

Wat een lucht is dat

Priscilla__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 18:41

Met die olie bijten ze nog steeds door m'n rijbroek/shirt heen.. :n

Anniekskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 20:01

Hier hebben we vandaag een dazenval gemaakt, kijken of dat werkt als die in de buurt van de wei/bak staat.

sandyjorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 22:38

volgensmij moet je op zoek naar autan met de hoogst mogelijke concentratie DEET er in. dat is het werkzame bestanddeel. goed kijken want het percentage varrieert per product. ook je kleding inspuiten!

info:
DEET en het percentage
•Middelen met een hoog percentage diëthyltoluamide (DEET) werken het meest effectief (het langst). Middelen met 20% of 30% DEET kunnen een bepaalde tijd effectief zijn, maar minder lang (zeker naarmate je ook meer zweet) dan bijvoorbeeld middelen met het hoogste percentage DEET (40/50%). Middelen met een hoger percentage dan 50% zijn nauwelijks langer effectief en niet te verkrijgen in Nederland.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 06:52

Ik heb de Autan lotion in een gele fles met rode dop, er staat op: Ook voor in de tropen.
Zal kijken of ik een plaatje kan vinden.

Priscilla__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-13 07:23

Ik zal is gaan kijken naar het precentage deet, thanks sandyjorgen :)