Wie heeft raad?! Ontzettende zere achillespees?! Help me...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Naamloos1

Wie heeft raad?! Ontzettende zere achillespees?! Help me...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 17:59

Wie oh wie kan me tips geven?
Ik heb afgelopen donderdag hardgelopen op gewone sportschoenen, (was mn 2e keer en wou niet gelijk hardloopschoenen halen, straks zou het een blauwe maandag zijn, dus dan zou het zonde geld zijn) dom dom dom kennelijk, want ik kreeg tijdens het laatste stukje hardlopen ineens pijn in mn achillespees? Toen gelijk gestopt met hardlopen, en het laatste stuk naar huis gewandeld.
Vanaf toen al pijn de hele tijd.. Vooral met gewoon lopen en traplopen.. (Die knikken zeg maar)
Maar aangezien ik vandaag zou beginnen bij mijn nieuwe baas heb ik vanaf toen echt RUST genomen.. Mn been de hele tijd redelijk hoog gehouden en echt niet meer dan nodig gedaan..
Gister was het ieeeetje beter, maar tja.. Ik moest toch vandaag werken.. En ik wil geen slechte indruk maken door gelijk al niet te komen, ivm. een zere voet.. Dus gewoon gaan werken vandaag.

De hele dag gelopen, (Is een winkel) en hoe later het werd, hoe pijnlijker.. Maar aangezien ik niks wou laten merken (vanwege slechte indruk) heb ik me de hele dag verbeten.. Trappen lopen etc.. Gewoon doorbijten.. In de pauze mn voet rust gegeven, maar daarna gewoon doorgaan.. (Het is toch mn eerste dag he...) Toen ik eindelijk vrij was.. Sjokte ik naar mn auto.. Ik kon NIET meer..
Ik zou bij mn ouders eten, en ik kwam gewoon huilend en hinkelend van de pijn binnenstrompelen |( Zo ontzettend zeer..
Mn sandaaltje uit.. (Andere schoenen kreeg ik al niet eens aan) En een mega bult zit er nu op mn zijkan van mn voet, naast mn knokkel van mn enkel (Naar de hak gericht) en het is blauw aan het worden.
Verder als ik mn been hoog hou, gaat het redelijk. Zodra mn voet hangt begint het te kloppen en staan/lopen gaat dus nu helemaal niet meer.

Morgen ga ik gelijk naar de HA, en hopelijk kan hij er iets mee..
Maar weet iemand iets wat ik nu kan doen? Ik heb gelukkig nu 2 dagen vrij, en hoef pas vrijdag weer te werken.. Dus ik ga vanaf nu alleen maar mn voet rust geven en hoog houden, en morgen gelijk naar de HA dus.. Verder zit ik nu al ingezwachteld.. (Heeft mn moeder gauw gedaan)

Weten jullie nog iets wat ik meer kan doen?

Zie hieronder foto van hoe ik er nu bij zit..

Afbeelding

Liefs..

Naamloos1

Re: Wie heeft raad?! Ontzettende zere achillespees?! Help me...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 18:42

Niemand?

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 19:19

Ik heb tekorte achillespezen gehad, ik denk dat ze bij jou door het hardlopen wat verder uitgerekt zijn dan ze gewend zijn.
Je kan proberen een oefening te doen. Je gaat op de eerste tree van de trap staan tot de bal van je voet, zodat je hiel dus in de lucht hangt. Dan laat je je hiel naar beneden zakken, zover als je zelf aan kan. Zo rek je je achillespezen op, wel langzaam aan doen en steeds iets verder. Maar misschien kun je nu beter even wachten tot het wat herstelt is.

Edit: wat je nu kunt doen is zo min mogelijk rek op je achillespees zetten, dus zo min mogelijk traplopen en voetje voor vortje. En een beetje lopen zonder je achillespees uit te rekken.
Dit is wat ik deed als ik er pijn aan had.
Laatst bijgewerkt door Rosannee_ op 30-07-13 19:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 19:20

Helpt het als je hakje aan hebt? (geen naaldhakken, maar stevige blokhakken of zo)
Want dan rek je hem minder op als je staat.

Bezoekje fysio of huisarts?

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 19:39

Rosannee_: Ik kan er nu echt helemaal niks mee.. Alleen been omhoog doet al pijn.. (Kloppend gevoel) maar misschien kan ik dit over 2 dagen doen als het wat gezakt is idd..

Sjolvir: Een hakje heb ik nog niet geprobeerd.. En morgen ga ik naar de HA..

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 21:13

Rust houden, met je been hoog. Drie maal daags 20 minuten koelen (let erop dat je er bijv. een handdoek omheen doet, zodat je geen vriesblaren krijgt). Eventueel kan je een paracetamol nemen tegen de pijn.
Als je 14 dagen of langer last hebt, kan je langs de fysio gaan (zonder verwijzing).

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 21:17

Goeie zaak dat je naar de HA gaat. In principe kan een probleem van de achillpees wel direct optreden, maar ik zou, als je je bij mij gemeld had (fysio), de blauwe bult niet vertrouwen... Dat betekent toch wel dat er ergens schade zit (kuitbeen, enkelbanden?).
Gewoon voet omhoog vandaag, niet te veel op rondlopen en je bezoek aan de HA van morgen even afwachten.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 21:19

Ik upload even een foto... Net ff verband eraf gehaald voor koelen.. Misschien kun je er dan iets aan zien? Van zeggen rindin?

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 21:20

Load maar up :)

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 21:20

NIET mee doorlopen, want dan kan die gaan ontsteken en dan ben je echt lang bezig. Vooral rust houden werkte, toen ik een achillespeesblessure kreeg, erg goed. Met een hakje lopen kan ook verlichting bieden omdat je pees niet zo ver wordt opgerekt. Verder kon ik wel paardrijden toen ik er last van had, de pijn verminderde er zelfs door doordat de pees weer soepeltjes wat werd opgerekt!
Succes TS, hopelijk gaat het snel over!

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 21:23

Afbeelding

Zo is ie nu... Is niet best he?? -O-

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 21:24

Das idd een flinke zwelling. Als je op de "knokkel" duwt, doet dat pijn?

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 21:26

hoe zijn je enkelbanden ?
die zien er nl ook niet echt normaal uit.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 21:27

Licht drukken kan ik een beetje hebben.. Wat ik niet kan hebben is lopen/buigen en plat op mn voet staan..

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 21:27

Jeetje.. Dat ziet er niet lekker uit. Is het aan de achterkant (bij je achillespees / hiel) ook nog rood / blauw / dik of iets? Wat ik zou doen is 'm nu hoog houden en regelmatig koelen. Evt. pijnstillers tegen de pijn.
Goed dat je morgen naar je huisarts gaat (en laat je hier niet ''zomaar'' weg sturen oid, want dit zijn serieuze klachten). Hopelijk kunnen ze er direct wat mee. :)

Loop absoluut niet door met deze klachten want je hebt je achillespees zo ontstoken en dan ben je ver van huis...

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 21:31

milatje schreef:
Jeetje.. Dat ziet er niet lekker uit. Is het aan de achterkant (bij je achillespees / hiel) ook nog rood / blauw / dik of iets? Wat ik zou doen is 'm nu hoog houden en regelmatig koelen. Evt. pijnstillers tegen de pijn.
Goed dat je morgen naar je huisarts gaat (en laat je hier niet ''zomaar'' weg sturen oid, want dit zijn serieuze klachten). Hopelijk kunnen ze er direct wat mee. :)

Loop absoluut niet door met deze klachten want je hebt je achillespees zo ontstoken en dan ben je ver van huis...

De achterkant is (volgens mij) niet rood of dik of blauw.. Maar daar doet het wel flink zeer met lopen etc..
Net 2 paracetamol ingenomen tegen de pijn..
En ik hoop ook echt dat ze er wat mee kunnen doen.. Zou het zo erg vinden als ik hierdoor mn nieuwe baan op het spel zou zetten. Dus ik laat me niet snel wegsturen haha..

Vannacht met slapen ook mn been hooghouden? Denk het wel he?

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 21:32

Naamloos1 schreef:
Licht drukken kan ik een beetje hebben.. Wat ik niet kan hebben is lopen/buigen en plat op mn voet staan..

En is je achillespees ook daadwerkelijk pijnlijk als je eraan zit? Zit de pijn achterop of aan de zijkant?

Met slapen even een kussen eronder, dan is ie iets hoger dan je heup, daar gaat het om.

Ik zet mijn geld op je kuitbeen...

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 21:34

De pijn ZAT achter.. En sinds vandaag dus aan de zijkant nu ook.. Maar alleen aan die kant waar het dik is.. En de pijn zit voor mn gevoel aan beide kanten nét naast die pees.. (Als ik de goede voor me heb.. Die wat in het midden van je hak omhoog loopt)

Dankje voor je tips!

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 21:35

Dat ziet eruit als een fikse ontsteking. Probeer ook te koelen. Dat verlicht ook en neem ibuprofen tegen de pijn. Ik heb dat regelmatig onder mijn voet en weet wat voor een pijn het geeft |(

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 21:37

Dat is idd de achillespees. Het kán je pees zijn, maar als ik het zo zie, dan denk ik het niet. Ik kan natuurlijk niet zo goed oordelen via een pc, maar vind het heel verstandig dat je naar de HA gaat!
Sterkte!

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 21:40

Dank jullie wel.. Volgens mij begint de paracetamol wat te helpen, en probeer straks te gaan slapen en morgenvroeg gelijk de dokter bellen..

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 21:42

Sterkte meid, ik ben geen ervaringsdeskundige, maar ik schrok wel van de foto.
:(:)

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 22:22

fysio heeft mij vertelt dat koelen ondertussen achterhaalt is, het werkt pijnstillend maar remt uiteindelijk de genezing. verder idd hoog houden en inzwachtelen, en als je het in huis hebt traumeel zalf of iets anders met arnica erin erop smeren(of nog beter, wat dikker insmeren en dan zwachtelen). voltaren kun je hier ook voor nemen, werkt ook pijnstillend en ontstekingsremmend

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 22:29

Hoog houden, drukverbandje en schoenen met een stevige hak aantrekken. Plus pijnstilling. Probeer als je loopt zo normaal mogelijk te lopen, anders tast je nog veel meer aan. Voetje voor voetje en bewust zijn van iedere stap die je zet

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 22:38

Hmmm ik denk eerder dat het een van de enkelbanden is.

Had je moeder wel watten onder het verband gedaan???
Een drukverband zonder watten is erg slecht.

Denk niet dat het aan de schoenen heeft gelegen, maar aan jouw manier van lopen.
Het plaatsen van de voet en de afwikkeling.
Vooral de afwikkeling van de voet is zo belangrijk.
En hier gaat het helaas vaak mis bij beginnende hardlopers.

Been goed hoog houden, kussen onder matras als je gaat slapen.
Drukverband eraf in de nacht is het beste