Vaccineren baby, Help ik weet het niet meer...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zahlina

Vaccineren baby, Help ik weet het niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-13 21:04

Zo langzaam maar zeker komt de datum steeds dichterbij dat mijn kleine haar eerste prikjes zou moeten krijgen.
Hoe dichter we bij de datum komen hoe meer het me tegen begint te staan, waarom zou ik in een gezond lijfje, die voldoende antistoffen via borstvoeding binnenkrijgt "troep" in gaan spuiten tegen een aantal redelijk ziektes die al lange tijd niet voorkomen of die eigenlijk heel onschuldig zijn.

Op dit moment ben ik me flink aan het inlezen over het vaccineren, wil morgen contact op gaan nemen met het consultatie buro om mijn twijfels te bespreken maar zie er wel tegen op.
Probleem is een beetje dat ik alleen mensen om me heen heb die enten heel normaal vinden en ik kan ook niet met hun overleggen wat te doen. Ze begrijpen mijn gevoel ook niet.

Ik hoop via dit topic meer mensen te treffen die twijfelen of misschien wel een alternatief entingschema hebben gekozen of misschien juist wel mensen die mij voor gek verklaren door niet te enten.

blokje

Re: Vaccineren baby, Help ik weet het niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 21:07

er is hier een uitgebreid topic over.
en zoek anders dr borstvoeding dames eens op daar zitten mensen die wel en niet enten ;)
ik zit ip me mobiel dus linkjes plaatsen wil niet.
Via mijn posts kom je bij de borstvoedingsdames

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 21:09

Enten heeft zeker nut, maar vaak is een maandje later beter en een dosis naar gewicht vit. C aantal dagen voor en na de prikjes helpt ook. Voor hoe en wat precies kan je beter even googlen, dit is wat ik me zo herinner aan onderzoeken die ik toevallig tegengekomen ben.

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 21:12

Ts, ik vind het super dat je kritisch naar deze zaken kijkt. Mijn idee daar over is hetzelfde als van jou. Kinderen kunnen zelfs behoorlijk ziek worden van het enten.
Als je morgen contact hebt met het CB weet je waarschijnlijk wel al wat ze gaan zeggen: enten. Ze moeten dit promoten omdat er vanuit de farmaceutische industrie veel geld in wordt gepompt. Ik wil er hier niet al te diep op in gaan, voor vragen mag je me best pb'en.
Succes met je keuze!

ulyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 21:14

Ik denk dat die twijfel bij veel ouders bestaat, zeker omdat wij in een welvarend land leven waar alles onder controle lijkt als het om uit braak van ziektes gaat. Wij hebben besloten om wel te enten, onze zoon gaf geen enkele reactie op de enting. En ik houd mij voor dat de ziektes vele malen erger zijn dan de enting.

Ik zie nu de worsteling in gereformeerde gemeentes, ze hebben doodzieke kinderen met mazzelen. En twijfelen tussen bidden of inenten..... Wat moet je een groot geloof in god hebben om je doodzieke kind zo te zien lijden.

Nee het staat echt niet in verhouding.

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 21:18

Ik ent wel. Snap niet zo goed waarom mensen niet willen enten. Je voorkomt er zoveel mee en we doen t niet voor niets.

Dan hoor ik mensen zeggen dat ze niet enten omdat die ziektes er toch niet zijn in Nederland. Maar die ziektes zijn er niet omdat er geënt word
Laatst bijgewerkt door BiBiQ op 29-07-13 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt

elske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 21:18

En wat als jou kindje de mazelen krijgt, de ziekte die nu in het nieuws is? Er wordt niet voor niets ingeënt, de ziektes zijn vaak behoorlijk ernstig als het kind ze krijgt en kunnen zelfs dodelijk zijn. Is het dan niet beter om te voorkomen of hoop je dat de rest van de kinderen om jouw kind heen ingeënt zijn, zodat de ziekte zich niet makkelijk verspreid?

ulyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 21:27

Ik denk als je ouders spreekt die geboren zijn in 1950/1960 dat ze niets begrijpen van de twijfel die je als ouder kunt hebben. In die tijd kregen kinderen Polio, gingen dood aan kinkhoest of kregen difterie. Dat moet toch afschuwelijk geweest zijn, die machteloosheid.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-13 21:36

Ik vraag mij juist af wat je voorkomt met enten, ze geven geen garantie dat je kindje de ziekte waarvoor ze worden geent niet krijgen, uitbraken komen niet alleen voor bij ongeente kinderen.
Daarnaast zijn een hoop ziektes minder heftig dan dat men laat geloven, vroeg toen de leefomstandigheden van mensen erg slecht waren waren er erg veel sterfgevallen. Toen men beter ging leven is dit aantal al gedaalt met 90% (er waren toen nog geen entingen).

Ulyse, de grootste daling van sterfte komt niet door entingen maar door verbetering in leefomstandigheden.

Tegen mazelen wordt ze het eerste jaar sowieso nog niet geent (pas op 14 maanden).
Maar waar is de grens, aan de griep overlijden jaarlijks ook mensen maar dat is voor mijn geen rede om te gaan enten, een hoop kinderziektes waartegen geent worden zijn in de meeste gevallen ook niet dodelijk.
Ik heb zelf nekkramp gehad, mijn partner ook en we zijn er goed uitgekomen.

Hoort ziek worden niet gewoon bij het leven?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 21:43

Zahlina

Re: Vaccineren baby, Help ik weet het niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-13 21:46

Ik heb het topic ondertussen ook gevonden, ben druk aan het lezen.
Dank je voor de link.
Gelukkig heb ik nog ruim 2 week de tijd voordat we een beslissing moeten nemen.

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 21:49

Ziek worden hoort zeker bij het leven, maar de ziektes waartegen ingeënt wordt zijn wel dermate heftig (rode hond, mazelen, meningococcen ook geloof ik, difterie, bof, tetanus (een hele belangrijke! zeker bij kids die vallen regelmatig buiten!) ) dat ik ervoor kies mijn kind daartegen te beschermen.
Die prikjes zijn niet leuk en al zit ik zelf in de zorg, op het moment dat ze een naald in het beentje van mijn zoontje plaatste, kon ik de verpleegkundige wel een mep verkopen :+ maar goed, het is maar even, zelf even meejanken :o en moppie troosten en je kind is wel beschermt.
En natuurlijk worden ze nog ziek, je kan ze niet overal voor beschermen. Hij kan nog genoeg griep krijgen, oorontstekingen, keel ontstekingen en ook nog steeds meningitis (nekkramp zoals jij het noemt), waterpokken, RS en ga zo maar door.
Maar tegen die zware kinderziektes die juist bijna niet meer voorkomen doordat er geënt wordt, dat je je kind daar tegen kan beschermen. Nee daar heb ik nooit over getwijfeld om niet te doen.

Wel heb ik sommige prikken een paar maanden later gegeven, maar puur omdat mijn zoontje al veel ziek is geweest (oor en keelontstekingen) en ik niet een prik laat zetten terwijl hij nog koorts heeft, of net een weekje herstellende is. Ook geheel tegen de wens van het consultatiebureau in overigens, maar dat vind ik niet meer dan logisch verstand.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 21:50

Ik snap ouders die niet enten nooit zo heel goed.
Ik denk dat juist door WEL te enten er veel ziekten naar de achtergrond zijn verdwenen en dat het hierdoor lijkt dat enten overbodig zou zijn.

Ik zie mijn kinderen liever niet of zo min mogelijk ziek (als je baby een nacht in het ziekenhuis heeft doorgebracht omdat het doodziek is weet je waarover je het hebt) en dus kies ik ervoor om het risico hierop te beperken. Door wel te enten dus.

En de momenten dat je baby zo'n enting krijgt, tja dat vind ik ook rot zo'n spuit in dat beentje. Maar dat overleefd hij wel :D

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 21:52

Dat vroege inenten is niet omdat er vanuit de farmaceutische industrie geld in wordt gepompt. Dat inenten is om te voorkomen dat er kinderen onnodig doodgaan of gehandicapt raken als ze die inentingen niet krijgen. Ik ken volwassenen die als kind niet ingeënt werden en nu gehandicapt zijn... ook gingen er kinderen domweg dood.
Dat is wel even erger dan een dagje hangerig zijn na een prikje.

Onze dochter had trouwens nergens last van. Alleen 1x een rood plekje, maar geen drama's hoor... zoals verreweg de meeste kinderen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 21:54

ulyse schreef:
Ik denk als je ouders spreekt die geboren zijn in 1950/1960 dat ze niets begrijpen van de twijfel die je als ouder kunt hebben. In die tijd kregen kinderen Polio, gingen dood aan kinkhoest of kregen difterie. Dat moet toch afschuwelijk geweest zijn, die machteloosheid.

Inderdaad, en ik ken dus volwassenen die nu nòg kreupel zijn.
En dan worden mensen tegenwoordig bang gemaakt op dubieuze websites voor de prikken die die ellende kunnen voorkomen. Schandalig vind ik dat!
Laatst bijgewerkt door Zoolgangster op 29-07-13 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 21:55

Maar waarom moet ik dan mijn kind hep.b in laten enten? Dat is nieuw. Mijn dochter van 3 heeft het nooit gehad maar haar broertje moet het nu wel?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 21:59

Wiesje schreef:
Ik snap ouders die niet enten nooit zo heel goed.
Ik denk dat juist door WEL te enten er veel ziekten naar de achtergrond zijn verdwenen en dat het hierdoor lijkt dat enten overbodig zou zijn.

Ik zie mijn kinderen liever niet of zo min mogelijk ziek (als je baby een nacht in het ziekenhuis heeft doorgebracht omdat het doodziek is weet je waarover je het hebt) en dus kies ik ervoor om het risico hierop te beperken. Door wel te enten dus.

En de momenten dat je baby zo'n enting krijgt, tja dat vind ik ook rot zo'n spuit in dat beentje. Maar dat overleefd hij wel :D

Ook mijn kind heeft doodziek in het ziekenhuis gelegen. . Met het rs virus. En daar wordt niet tegen geënt terwijl er wel veel kinderen erg ziek van worden en er zelfs aan overlijden.

Enten is goed maar er mag best wat kritischer naar gekeken worden. Waarom bijvoorbeeld alles in cocktails aanbieden en waarom al op 8 weken? Waarom geen verschil in entingsbeleid tussen kv en bv kinderen?

DRESSAGEFAN

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 22:01

De laatste jaren lijkt de anti-vaccinatie-beweging wel erg in opmars, beangstigend vind ik het, moeten er dan echt weer uitbraken van (in Nederland/België) haast uitgeroeide ziektes komen alvorens men weer 'overtuigd' wordt van het nut van de vaccinaties?
Het feit dat er al minder gevaccineerd wordt dan pakweg 10 jaar geleden lijkt mij ook een grote invloed te hebben op het onder andere terug opduiken van mazelen/kinkhoest.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 22:02

@benangelique: Hepatitis b is in opmars, het is een heel hardnekkig virus en je mag blij zijn dat het nu ook in het rijksvaccinatieprogramma is opgenomen. Ik werkte vorig jaar in een zorginstelling via een uitzendbureau, en mooi dat ik 3x 44 Euro + 25 Euro onderzoekskosten zelf moest ophoesten als uitzendkracht voor de inentingen.

De kans wordt steeds groter dat je met dat virus in aanraking komt, en mensen die het krijgen kunnen leverkanker ontwikkelen, iets wat de oma van mijn man overkwam, die heeft dan ook haar kleinkinderen niet op zien groeien. Bovendien besmette ze mijn schoonmoeder met het hepatitis virus die daardoor een vroeggeboorte kreeg.

Sjonge, waarom zouden ze nu mensen daartegen inenten?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 22:05

Zoolgangster: maar ook de tegenstanders hebben het niet over een dagje hangerig of een rood plekje. De mensen die zich zorgen maken doen dat vaak over auto-immuunaandoeningen, die zeker een grote impact op iemands leven kunnen hebben en wel een 'drama' kunnen zijn.

En doordat hun bezwaren zo weggehoond worden en gewoon ontkend, ooordat ze helemaal niet serieus genomen worden, worden ze (voorspelbaar) alleen maar kritischer.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 22:07

Citaat:
waarom zou ik in een gezond lijfje, die voldoende antistoffen via borstvoeding binnenkrijgt "troep" in gaan spuiten tegen een aantal redelijk ziektes die al lange tijd niet voorkomen of die eigenlijk heel onschuldig zijn.

Omdat BV stopt en het kind tegen die tijd dan zelf immuniteit heeft opgebouwd? Ze komen weinig voor omdat veel ziektes grotendeels voorkomen worden door de entingsprogrammas? Onschuldig, ook als kindjes ze krijgen, wat nu dus niet vaak gebeurd?
Wbt die farmaceutische industrie, ik denk dat die liever legio middeltjes tegen de effecten van allerlei ziektes hadden verkocht dan ze te voorkomen. Veel ingenieuze middelen die ziektes voorkomen ontwikkelen zich maar traag omdat ze financieel gezien niet bijster aantrekkelijk zijn, stel je voor, gezonde mensen.. ;) Dus tja zo kun je overal een complot in zien. Verdiep je in het verschil tussen immuniteit verkregen vanuit de BV, de staat van het immuunsysteem van een kind en hoe enten dit beinvloed. :)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 22:07

@Shadow: bedoel je dat mensen denken dat die auto-immuunaandoeningen door de inentingen ontstaan, of dat ze ze vermoeden dat hun kinderen al een auto-immuunaandoening hebben waardoor er meer risico is?

Hoe dan ook: de meeste mensen krijgen geen auto-immuunaandoening van een inenting, en hoogstwaarschijnlijk is er zelfs geen verband tussen het krijgen van een auto-immuunaandoening en inenten.
Laatst bijgewerkt door Zoolgangster op 29-07-13 22:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 22:08

Ik ben bewust niet meegegaan met de reguliere entingen, maar ik moet eerlijk zeggen dat het voor mij al 15-12 jaar geleden is.
Er zijn ter dege wel bijwerkingen, en niet zo'n beetje ook (denk aan autisme ed.) Daar wordt je niet op gewezen door een consultatiebureau.

In Duitsland bijv. werd niet geent tegen HIB (hersenvliesontsteking) en in Nederland wel. Duitsland heeft het wel gedaan, maar omdat maar 3 van de 5 soorten hiermee af werden geremd hadden die andere 2 (gemenere varianten) maar kans omdat er geen concurrentie meer was. Dld is hierna gestopt met HIB.

BMR (Bof Mazelen Rode Hond) waren vroeger gewoon ziektes die we allemaal kregen. De Bof is niet gevaarlijk voor meisjes, alleen voor jongens in/na de pubertijd. Daarvoor kan je dus ook kiezen als zoon aan het puberen slaat. De Rode Hond is alleen gevaarlijk voor zwangere vrouwen. Tegen de tijd dat een meisje gaat menstrueren kan je dus eventueel ook nog enten. De mazelen is een keus, een relatief gevaarlijke kinderziekte, maar dan nog is het gevaar op echt vervelende bijwerkingen klein.

Dan heb je nog de DKTP prik. Difterie hebben we hier al sinds de 20'er jaren niet gehad, daar loop je kans op bij vervuild drinkwater (oorlogsgebieden). Ook hier kan je voor kiezen als je naar zo'n gebied vertrekt of als de dreiging van een oorlog in Nederland groot wordt.

Kinkhoest kan je nog gewoon krijgen na een vaccinatie, dus dat is ook geen must.
Tetanus kan je pas krijgen na een verwonding waar micro organismen bij komen die geen zuurstof nodig hebben om te leven. Je kan ook na zo'n verwonding tegen Tetanus enten, dat hoeft niet perse van te voren.
Tot slot heb je dan nog Polio, dat is een gevaarlijke en vervelende ziekte. Ik kan me voorstellen dat je dat risico niet durft te lopen. En aan de andere kant is het al een generatie geleden dat er Polio in Nederland heerste en de kans dat dat weer opduikt is erg klein.

Misschien is het handig als je eens kijkt op de aite van de Nederlandse vereniging kritisch prikken: http://nvkp.nl/

Succes met je keuze.

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 22:09

ik denk dat je als ouders er alles aan moet doen wat binnen je macht ligt om te voorkomen dat het kind ziek wordt,....alleen....wat is wijsheid?

Wat nou als achteraf blijkt dat je een verkeerde keuze hebt gemaakt, ...hoe kan je dat jezelf ooit vergeven?

Dan blijft de vraag, wat is een goede keuze?

Het natuurlijke weerstand vermogen van je kind vertrouwen, en weigeren het kind 'foute' stoffen toe te dienen..?

Is dat wel mogelijk? Is het niet zo dat we met zijn allen in een omgeving leven die al vergeven is met allerlei 'foute' stoffen? In de lucht, in het water, in onze voedselketen. Waardoor ons eigen sterke natuurlijke weerstandsvermogen per direct vanaf de geboorte al wordt ondermijnd? Bewust van dat gegeven is het dan niet wenselijk om je kind te vaccineren tegen mogelijke ziekmakende ellende?

In de omstandigheden waarin we verkeren met zijn allen zou ik voor vaccinatie kiezen! Ik zou mezelf er tevens van overtuigen dat dit de beste keus is op dit moment, en van een goede afloop uitgaan. Het enige wat ik kan doen...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 22:10

benangelique schreef:
Ook mijn kind heeft doodziek in het ziekenhuis gelegen. . Met het rs virus. En daar wordt niet tegen geënt terwijl er wel veel kinderen erg ziek van worden en er zelfs aan overlijden.

Op de achtergrond wordt er snoeihard gewerkt aan een goede inenting tegen RSV, dat bestaat nl. nog niet :)
Ik heb iets later ingeënt dan gangbaar trouwens, ik bleef thuis met mijn kleintje, had toen nog geen andere kinderen en ik vond ze te klein en pril om in te enten. Bij Enya is later geënt vanwege haar prematuriteit. Viggo had toevalligerwijze pas late afspraken, anders was hij volgens schema gedaan want dat was een robuuste beer van een baby.