te veel doen, of mij aanstelllen? ik weet het niet

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

nathalie_v

te veel doen, of mij aanstelllen? ik weet het niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-13 01:09

Inmiddels is het al last, en staat er morgen een dag werken op de planning.
Dit is in totaal voor deze week de 5e dag dat ik werk, niet extreem dus zou je zeggen.

Na het werk kom ik thuis (verschillend in welk van de 2 bedrijven ik werk) tussen 6 en half 9. Het eerste wat ik doe is eten, daarna gelijk onder de douche en mijn bed in.
Als ik om 6 uur thuis ben durf ik gerust om 8 uur in mijn bed te liggen en een half uur later slaap ik ook daad werkelijk.

Tussen 6 en 8 (afhankelijk van bedrijf waar ik die dag werk) op om de fiets te pakken of voor een uurtje te rijden met de auto.

De dag dat ik werk gaat in het begin van de week overdags goed, maar einde van de week, na mijn werkdag heb ik behoorlijke pijn in mijn rug (be. Bekent met reuma ;-) )
Maar er werken zo veel mensen 5 dagen in de week.... Maar ik ben echt op na een dag werken.

Gewoon door doen, of een plan B gaan maken?
Ik weet niet wat wijsheid is?

(momenteel lig ik wakker van de pijn, nu wat het vandaag ook echt een zware dag, dus niet heel raar)

Bernoe

Re: te veel doen, of mij aanstelllen? ik weet het niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 03:53

Gewoon doorgaan lijkt me niet verstandig als ik je verhaal zo lees... wil niet zeggen dat je maar moet stoppen met werken maar je kan bv kijken wat jekan veranderen aan je werksituatie zeg maar. Ik zie dat je in denemarken woont, weet niet of daar ook zoiets als een arbo arts bestaat. Maar het liefst dus in overleg met arbo en werkgevers. Te denken valt aan ander werkmeubilair. Buteaustoel, autostoel oid. Aanpassing van werktijden, pc programmatjes die voorkomen dat je een te eentonige houding aanhoud. Dat soort dingen, en wat je zelf al kan verzinnen, jij weet wat het evt dragelijker kan maken. En open zijn naar je baas, dat je moeite hebt het vol te houden.
Hoop dat je weer zin krijgt om te werken ipv dat het een last is!

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 06:11

Ik ga mee met Bernoe. Kijk wat er mogelijk is op je werk.
Nou weet ik niet wat voor werk je doet, maar let op je houding en hoelang je in deze houding zit. Bij ernstige rugpijn raad ik aan: kwartier zitten, lopen, kwartier zitten, lopen, etc. Het is al goed om even wat te printen, water halen, praatje maken.. Ook als je bekend bent met reuma, is dit een goede richtlijn om je aan te houden. Zo voorkom je grotendeels dat stijve gevoel.

Dat anderen ook 5 dagen werken, zegt niets natuurlijk. Iedereen is anders. Je gaat jezelf ook niet vergelijken met een marathonloper als jij net begonnen bent met hardlopen. Denk om je eigen lijf, je hebt er maar één.

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 06:31

Kijk wat er mogelijk is op je werk. Zelf werk ik ook regelmatig 5 dagen in de week achter elkaar. En soms ben ik zo moe dat ik op de terugweg al slaap.
Voor mijzelf heb ik aangenomen om niet telkens vroeg naar bed te gaan maar ook te genieten van de avonden. Dat is ook ontspanning. Ben niet bekent met reuma maar heb wel snel nek,schouder,rug klachten vooral na een zware dag.

Blijf wel genieten van je vrije tijd is mijn tip dit zorgt er ook voor dat je fit blijft.

Succes

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 07:19

Wat voor werk doe je? Is het heel eentonig of juist afwisselend? Ik zou voorlopig wel gewoon door gaan maar voor jezelf wel aan een plan B gaan werken. Je lijf geeft duidelijk aan dat het te veel is.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 07:20

Wie heeft er ooit besloten dat 5 dagen de norm is dan? Elk mens is anders, dus waar jij je goed bij voelt ook :)

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 07:22

Inderdaad in gesprek gaan met je baas, kijken wat wel en niet mogelijk is. Als blijkt dat je met een paar kleine aanpassingen wel gewoon je uren kan werken, is dat voor alle partijen het beste.
Ik weet niet hoe dat in Denemarken zit, maar in NL is het zo dat je desnoods ook voor een aantal uren ziek kunt zijn, langdurig. En zelfs voor dat percentage in de WIA terecht kunt komen. Zeker als je een fysiek beroep hebt en reuma.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 09:45

Ik sluit me aan bij ruitje, wie zeg dat het normaal is om 5 dagen te werken.
Momenteel werk ik 24 uur verdeeld over 4 dagen, meer trek ik echt niet want ik ben nu al op de laatste 2 werkdagen als ik thuis kom.
Werken sowieso kost mij al erg veel energie terwijl ik geen fysiek werk heb.
Mijn grens ligt ook echt bij de 24 uur en ze mogen en kunnen niet meer van mij verwachten en dat weten ze.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 16:21

Wat voor werk doe je? Bij reuma is het vrij schadelijk lang in dezelfde houding te zitten, maar uiteraard moet je ook niet heel zwaar fysiek werk doen.
Je zou dus kunnen gaan kijken naar een baan (of werkschema bij je huidige baan) die beter past.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 19:13

hoe oud is het matras waar je op slaapt? En hoe zit het met je hoofdkussen?

Ben je al eens bij een fyiotherapeut of manueel therapeut geweest met je klachten?

Moet je veel staan en lopen tijdens je werk? Wellicht geven je schoenen te weinig steun? Een podoloog of podotherapeut kan dan veel voor je betekenen.

En natuurlijk kijken naar de arbeidsomstandigheden op je werk

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 19:17

jsofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 19:22

Ik snap dat je denkt dat je je aanstelt. maar niemand kan voor een ander beslissen of iets te veel is en of diegene zich aanstelt.

Kijk het een periode aan. Wellicht is het gewenning aan alle nieuwe indrukken (als je nog maar net gestart bent met je werk) of bekijk of je bij een werkgever fulltime kan werken ipv twee parttime, die geeft ook wel wat meer rust.

Je zegt dat je bekend bent met reuma? heb je dat? Zo ja, dan stel je je niet aan. Ik heb Bechterew en voor mij is 4 dagen al veel en kan ik niet meer 7 dagen per week naar de paarden. Kwestie van aanpassen en je balans vinden.

Als er nog niet bekend is wat je hebt dan moet je niet blijven 'zeuren' dat je pijn hebt maar actie ondernemen en een diagnose proberen te krijgen. Alleen dan weet je wat goed en fout voor je is.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-13 10:46

Beide werkgevers zijn winkels. (dier gerelateerd)

Inmiddels ben ik weer terug in Nederland (gelijk mijn profiel aangepast ;-) )

Ik ben bekent met de variant Bechterew, en loop hiervoor chronisch bij een fysiotherapeut.
Mijn matras is aangepast (duur, en 1 jaar oud. Dus dit is de oorzaak niet)
Ook mijn hoofdkussen is aangepast

Inmiddels besloten om ontslag te nemen bij mijn huidige werkgever. En bij mijn tweede werkgever loopt mijn contract af, maar blijf daar wel werken, maar dan op basis van een 0 uren contract.

Het werk is op sommige dagen pittig.
Bij mijn werkgever waar ik net ontslag heb genomen moet ik ofwel een hele dag achter de kassa staan.
Of de vracht verwerken waardoor je een hele dag aan het sjouwen bent. Daar heb ik weinig afwisseling.

Bij mijn werkgever met het 0 uren contract kan ik het iets meer doseren.
Ik sta daar wel veel, maar indien het echt niet anders gaat kan ik er een kruk bij pakken om bijvoorbeeld de administratie te gaan doen achter de computer.
Het liefst zou ik mijn dag volledig zelf indelen als ik dan toch 5 dagen moet werken. Maar dat is helaas niet mogelijk.

Ben door jullie berichten er nu achter dat het normaal wordt gevonden dat je werkweek uit 5 dagen bestaat.
Maar dat dit voor mij niet normaal is.
mijn grens is dus echt lager dan dat ik vind dat normaal moet zijn.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 23:35

Het ligt er uiteraard ook aan wat voor werk je dan moet doen 5 dagen achter elkaar. In jouw geval is het gewoon niet mogelijk monotoon of fysiek zwaar werk te doen 5 dagen achter elkaar. Zou je werk hebben waarbij je zelf kan bepalen wanneer je zit, staat of loopt en niet hoeft te sjouwen zou het voor jou ook mogelijk zijn.
Ik vind het dan ook een verstandig besluit om ontslag te nemen bij de ene werkgever. De hele dag achter een kassa staan of zwaar sjouwwerk, dat kan gewoon niet (pijnloos) met reuma.

Kan me wel voorstellen dat het ook moeilijk te slikken is dat je onder je eigen standaard van 'normaal' moet werken. Maar daarbij ook wel weer ontzettend knap dat je dit dan toch accepteert en er zo'n actie op neemt!

jsofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 11:02

inderdaad, ik heb ook een stap terug moeten doen. Dat doe je niet zomaar! tips die ik je mee kan geven is regelmaat in je leven. niet teveel piekmoment met veel drukte en probeer je belasting qua drukte en inspanningen op hetzelfde niveau te houden.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 12:16

Bij ons op kantoor is ook iemand die niet lang kan zitten, hij heeft nu een electrische tafel en kan afwisselend staand of zittend werken.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 12:21

Voor een ieder is het anders.
Ik werk 4 dagen omdat ik 5 ook niet trek lichamelijk.
Dit redt ik prima en ook ik lig tussen 20.30-21.00 in bed omdat het dan op is
Bij ons gaat de wekker dan wel om 05.15 dus het is altijd wel een lange dag.

Ik werk nu ivm bedrijfssluiting en dat er toch iemand aanwezig moet zijn 3 weken 5 dagen.. nou ben nog niet op de helft maar ben er nu al klaar mee.

Dus inderdaad goed om keuzes te maken waar jij je het prettigste bij voelt.
En vraag inderdaad aanpassingen aan je baas.
Of een extra zit momentje om weer op te laden.

Dat is iets wat je zelf moet aangeven.

Succes

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 12:41

nathalie_v schreef:
Beide werkgevers zijn winkels. (dier gerelateerd)

Inmiddels ben ik weer terug in Nederland (gelijk mijn profiel aangepast ;-) )

Ik ben bekent met de variant Bechterew, en loop hiervoor chronisch bij een fysiotherapeut.
Mijn matras is aangepast (duur, en 1 jaar oud. Dus dit is de oorzaak niet)
Ook mijn hoofdkussen is aangepast

Inmiddels besloten om ontslag te nemen bij mijn huidige werkgever. En bij mijn tweede werkgever loopt mijn contract af, maar blijf daar wel werken, maar dan op basis van een 0 uren contract.

Het werk is op sommige dagen pittig.
Bij mijn werkgever waar ik net ontslag heb genomen moet ik ofwel een hele dag achter de kassa staan.
Of de vracht verwerken waardoor je een hele dag aan het sjouwen bent. Daar heb ik weinig afwisseling.

Bij mijn werkgever met het 0 uren contract kan ik het iets meer doseren.
Ik sta daar wel veel, maar indien het echt niet anders gaat kan ik er een kruk bij pakken om bijvoorbeeld de administratie te gaan doen achter de computer.
Het liefst zou ik mijn dag volledig zelf indelen als ik dan toch 5 dagen moet werken. Maar dat is helaas niet mogelijk.

Ben door jullie berichten er nu achter dat het normaal wordt gevonden dat je werkweek uit 5 dagen bestaat.
Maar dat dit voor mij niet normaal is.
mijn grens is dus echt lager dan dat ik vind dat normaal moet zijn.

Ja een werkweek van 5 dagen, 36-40 uur is eigenlijk heel normaal. Op zich zou het werk dat je doet niet al te zwaar moeten zijn.
Maar je hebt je ontslagbrief al ingediend lees ik. Op het andere plek is het wel een risico natuurlijk een 0-uren contract! Persoonlijk had ik op het andere plek gebleven, maar dat is natuurlijk ieders eigen keuze. Ik weet niet of je nog thuis woont of op jezelf, maar bedenk wel dat het leven duur is en het fijn is om gewoon vast 36-40 uur per week te werken i.p.v. dat het iedere week zou kunnen wijzigen net als bij een 0-uren contract. Dan weet je minder goed waar je aan toe bent en is het nog moeilijker om evenuteel aan een hypotheek te kunnen komen.
Vaak is het ook gewoon een kwestie van wennen en even doorzetten. Als je het niet gewend bent om heel de week te werken, kan ik me voorstellen dat het toch even pittig is. Maar voor je het weet ben je er aan gewend en je lijf zal er ook aan wennen. Eerlijk is eerlijk, je zal toch geld nodig hebben om op jezelf te kunnen wonen en je vaste lasten te betalen en veel mensen zullen daar toch een fulltime salaris voor nodig hebben.

Ik heb jaren fulltime in een tuincentrum gewerkt (o.a. vijver-, hout- en bestratingsafdeling). Het was veel tillen, veel lopen en eigenlijk niet zitten. Ik had en heb juist snel last van mijn rug als ik heel de dag op één plaats moet stilstaan. Ik kan beter veel lopen en tillen dan stil staan. Als je daar last van hebt zou je bijv. kunnen vragen om een hoge verstelbare bureaustoel bijv. zodat je achter de kassa kan zitten.
Toen ik hoogzwanger was ben ik mijn pauzes op gaan delen. Dan nam ik een kwartier minder middagpauze en ging ik 's middags even een kwartier extra zitten.

Misschien zit ik er helemaal naast, maar Bechterew is toch eigenlijk niet echt reuma? Dat is toch een aandoening waarbij je er last van hebt als je in de groei bent? Ik dacht dat de klachten veelal sterk verminderen of verdwijnen als je volwassen bent. Maar ik kan er helemaal naast zitten hoor, had een collega die het ook had en dit vertelde hij er over ;)

Ik zou zeker nog niet te rigoureuze beslissingen maken wat betreft je werk. Ik zou eerst eens langs de huisarts gaan. Wie weet verbeterd het al door bepaalde oefeningen te doen of blijkt dat je een verkeerde houding hebt en kun je daar iets doen met gerichte therapie. Wat zegt je fysio hier van?
En informeer eens of sporten zou kunnen helpen. Door te gaan sporten en mijn buikspieren harder te trainen zijn mijn rugklachten verdwenen.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 12:46

Een brutale vraag maar hoe doen jullie dat dan met je inkomen?
Ik werk nu 7 dagen in de week (het genot van een eigen bedrijf) en ben echt wel heel moe. Maar ja voor het geld moet het.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 13:00

kohtje schreef:
Ik werk nu 7 dagen in de week (het genot van een eigen bedrijf) en ben echt wel heel moe. Maar ja voor het geld moet het.

Wij hebben ook een eigen bedrijf, een akkerbouwbedrijf, dus wij werken ook lange dagen en dus veel uur. Misschien dat ik er daardoor wat harder in sta ;)

Maar ik vraag me inderdaad ook af hoe mensen het dan doen. Ik vind dat iedereen mag bepalen hoeveel die werkt, maar dan moet je het natuurlijk wel redden met dat salaris en niet terug hoeven te vallen op de staat als je eigenlijk wel gewoon meer uur kan werken.
Ik sta er eerlijk gezegd van te kijken hoeveel jonge mensen het niet aankunnen om een fulltime werkweek te draaien en hoeveel jonge mensen er (gedeeltelijk) thuis zitten vanwege lichamelijke en/of psychische problemen.
TS, dit is puur een algemene opmerking en heeft niets met jou of iemand anders uit dit topic te maken hoor ;) Ik weet dat er echt een deel is waarbij het, helaas (ik neem aan dat die mensen er ook gewoon van balen), zo is dat ze niet (meer) kunnen werken. Maar er is ook gewoon een deel waarbij ik me toch of vraag of het geen mentaliteitsprobleem is en of het gewoon geen kwestie is van even jezelf bij elkaar rapen en doorgaan.

jsofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 13:23

genoegen nemen met minder... Ik had altijd provisies en een behoorlijk loon. Nu doe ik het met ruim 700 in de maand minder en heb ik ook geen leaseauto meer |o

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 13:32

Denk dat je dan prioriteiten moet gaan stellen.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 13:48

Hoe lang werk je al 5 dagen per week? Misschien is het gewoon "wennen"? (als je net van school afkomt en je maakt 3-4 uur per dag hooguit naar dit is het opeens veel..)

Ik heb 2 jaar geleden gewoon 6 dagen per week gewerkt (2 baantjes) en dat was goed te doen. Maar het is wel plannen, op tijd je ontspanning nemen (als ik nachten ging doorhalen en overwerken, merkte ik ook dat het minder ging)... Maar persoonlijk lijkt het wel een trend.. Vorig jaar werkte ik 40 uur naast mijn studie, nu maar 36 uur en ik lijk het "drukker" te hebben. (Komt omdat ik andere dingen plan en naast het werk drukker bezig ben met dingen). Maar als ik alles op orde heb, bij ben en alles met de "overige" dingen is het gewoon allemaal goed te doen. Natuurlijk is het logisch dat je af en toe moe bent... Maar in mijn ogen is het deels mentaliteit en planning/orde in je hoofd... (Niet altijd even makkelijk... en ik ben ook iemand die doorgaat tot ze er echt letterlijk bij neervalt... ook niet goed ;) maar ach...)

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 12:31

kohtje schreef:

Ik heb een contract van 40 uur als software engineer, maar in de praktijk werk ik vaak 50+ uur.
Qua inkomen mag ik absoluut niet klagen..

Nutter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 19:56

Ik kan ook geen 40 uur werken. Zijn wel meer mensen die dat hebben.
En ik moet ook altijd vroeg naar bed, kan er een mooi verhaal van maken maar dat werkt niet.
Jammer dan.
En vergeet ook niet: lichamelijke ongemakken die geen pijn doen kunnen ook heel veel energie vragen van je lichaam, denk aan een verkoudheid.
Dus als het wel zeer doet kost het helemaal veel.