In het gips....

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

meikemarieke

In het gips....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 10:10

Afgelopen zondag zijn we met een groep wezen snowboarden, maar helaas ik kwam verkeerd terecht en nu heb ik mn linkerpols gebroken.
Zijn er nog meer mensen die nu in het gips zitten??
En ik zoek nog tips om het een beetje draaglijk te maken :P
Ik heb een mitella, maar gebruik die zo min mogelijk, omdat ik erg zwaar gips heb en dan last van mn nek krijg. Verder heb ik een kussen, waar ik mn arm opleg als ik ergens zit/lig. Tegen de hitte en jeuk gebruik ik de compressor om af en toe even achter het gips te blazen, heerlijk!
Alleen met dit warme weer zweet ik wel onder het gips, met als gevolg dat mn arm ontzettend stinkt!! Gips mag niet nat worden, dus wassen gaat niet.... Heeft iemand daar nog tips voor??

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 10:20

:(:)
Is misschien zo'n blauwe band prettiger dragen?
Betreft 'de geur' zou je zo'n verfrissende spray eronder kunnen spuiten??
Heb je nog gekeken voor zo'n zak waarmee je kunt douchen en of zwemmen?
Sterkte hoor! Het is al niet fijn, en met dit weer hélemaal niet -O-

Scum

Re: In het gips....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 10:32

Ik ben er net een paar dagen uit. De jeuk is me heel erg meegevallen. Als ik jeuk had deed ik met een pen krabben. De geur is uiteindelijk ook meegevallen. Douchen met een plastic zak, afplakken met grijze tape. Mitella weggooien. Daar heb je meer last van als wat anders. Hangt in je nek en doet pijn.
Vraag om een lange blauwe band, die achter je schouder om gaat, dat voel je totaal niet op je nek.

Verder vitamine C slikken, dat kan dystrofie voorkomen. Staat ook bij veel ziekenhuizen op de website. En veel naar buiten zodat je Vit D binnen krijgt nu met deze zon. Dat is goed voor je botten.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 10:42

Ik ga mee met de vitamine C. Verder nu in het begin je arm veel laten rusten. Ik had toen kussens waar ik mijn arm op legde zowel overdag als s'nachts. Liefst een beetje schuin. Heb je gips verband of echt gips al?

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 10:45

Krijg je binnenkort niet lichter gips?
Dat is wel gebruikelijk en omdat dat gips minder zwaar is dan het gips dat je nu hebt, is het ook minder zweterig.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 10:51

Bedankt voor de tips over de vitamine! Ga ik zeker doen!
Ik ben zondag in Duitsland behandeld en heb een soort 'spalk' gekregen, dus half gips maar, allen wel dat ouderwetse zware gips (Duitse kwaliteit ;) ) maandag krijg ik ander gips als het goed is.
Zo'n band in de nek heb ik gevraagd bij de ha, maar die hadden ze niet, die waren te duur ofzo....
Volgende week in het ziekenhuis maar even vragen.
Douchen doe ik indd met een vuilniszak om mn arm, ook al zo'n crime!

Soesannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 10:55

Gelukkig geen ervaring met gips hier. Mijn bazin heeft een paar maanden geleden met haar hand in het gips gezeten en die klaagde ook over de geur. Die geur heeft ze nog weken geroken toen het gips er af was...
Weet je al hoe lang het moet blijven zitten? (Straks wil de kleine meid er uit en heb ik niemand voor Sem ;-) )

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 11:02

Hier ook in het gips |(
Ben 1 juli geopereerd aan mijn knie (halev prothese + kniepees met botblokje verplaatst) en moet nog tot 14/8 mijn gipskoker om.
Om gek van te worden, slaap bijna niet, loopt waardeloos en dan die hitte.
Nou kan ik hem nog afdoen,want het is een soort brace. Maar hij mag niet af met bewegen of slapen.

Geluk is wel dat ik hem met douchen (zittend) wel af kan doen waardoor ik wel lekker mijn been kan wassen.
Dus ik meur nog niet zo :D

Sterkte aan alle gipsbokkers, maar gedeelde smart........ :(:)

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 11:09

Ah een lotgenoot!
Scheelt dat je de jouwe af kan doen! Die stank is echt niet te harden, nu al! Ruikt naar kots :r
En Suus, denk dat ik 4 weken moet, het was gelukkig een hele nette breuk.
Dus 2 weken te vroeg kan wel! Haha! Maar ik kan sowieso wel hoor, ik heb gelukkig een privéchauffeur.
En ik ga zelfs aankomende vrijdag op mn neefje passen, ik laat me niet tegenhouden hoor!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 11:44

FlameHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 14:39

Ik zat gelukkig in de winter in het gips. Ik had te horen gekregen dat ik tegen de jeuk vooral niet moest gaan krabben onder het gips of een breinaald onder het gips te steken. Ze raadde mij aan bij jeuk de föhn op koud zetten en de lucht onder het gips blazen. Over de mitella, vind wel een manier om je pols omhoog te houden zodat hij kan rusten. Ik zette de rits van mijn vest wat open en legde dan mijn pols in mijn vest maar ik kan wel begrijpen dat je nou geen vest aan doet. Ik kon geen mitella verdragen dus gebruikte ik toen mijn vest. Succes!

rooz1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 14:45

4 jaar geleden rond deze tijd met alle 2 mijn benen in het gips gezeten. Geen pretje dat weet ik;) ind die blauwband werkt redelijk goed! Tegen de geur is niks aan te doen helaas... Maandag goed schoon laten maken, als er geen wond onder zit en het is echt niet meer te harden kun je er wat deo bij spuiten maar zonder alcohol!

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 14:50

Ik heb vorig jaar in de winter bijna 8 weken in het gips gezeten met mijn arm. Maar na een tijdje kwam er er toch een best ranzig geurtje om het hoekje. Dat heb ik opgelost door elke dat ff met een watje/wattenstaafje en wat alcohol 70% tussen mijn vingers enzo te poetsen.

RubyRed

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:18

Ik zit in een spalk, telt dat ook. Mag m af met douchen maar verder heel de dag omhouden. Gaat stinken als een gek en slaapt niet fijn, maar verder heb ik er gelukkig weinig last van.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-13 14:20

Thnx voor de tips tegen de geur! Krabben doe ik zo min mogelijk, meer met de compressor koude lucht erachten spuiten. Die blauwband is ook een goede! Als ik maandag bij t ziekenhuis geen band kan krijgen, ga ik daarna ff langs de apotheek, thnx!! Douchen gaat nog wel met een vuilniszak erom :) maar je haar wassen is best een uitdaging met 1 hand. Ben nu ook een taart aan het bakken, lukt nog aardig moet ik zeggen!
Spalk lijkt me ook niet echt fijn nee.... Wat heb jij gedaan??

RubyRed

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:23

Heb Quervain (peesontsteking) in mijn rechterpols. En linkerarm heb ik nog wat klachten in omdat ik een paar jaar geleden uitval in mijn linkerarm heb gehad en dat niet helemaal is bijgetrokken. Dus het is niet echt handig zo :P

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-13 14:28

Oh, dat klinkt ook niet echt lekker nee...
Hoelang moet je die spalk om dan?

RubyRed

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:50

6 weken en daarna rustig afbouwen.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-13 15:07

ppfff, das lang!

goodwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 23:48

ik zit ook in het gips. 2 jaar geleden gebroken door een trap van een paard. Toen geopereerd en ongeveer 20 weken gebroken geweest. Nu opnieuw geopereerd. Ze hebben een four courner artrodese gedaan en mijn scapiod verwijderd.
Tip: ga ff langs de fysio, daar krijg je wel een sling en anders kan je hem daar igg kopen.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-13 15:06

Nou dat klinkt ook niet echt lekker zeg!
Ik ben vanochtend naar t ziekenhuis geweest, nieuw (rood :P) gips gekregen en een sling.
Wat een verschil zeg! Heerlijk! Gelukkig hoef ik deze maar 2 weken :) valt gelukkig allemaal wel mee.
Btw, hoe doen jullie dat met werken? Ik werk nu 50 %, ben salesmanager, dus meeste is toch achter de computer. Baas heeft me wel voor 70 % ziekgemeld, volgende week moet ik naar de bedrijfsarts.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 17:13

Ik heb vorige week blauw gips gekregen, dus ben nu een kreupelsmurf :+

Werken gaat nog niet. Heb een pittige operatie achter de rug en na douchen, een stukje krukken en een boterham maken voor mezelf ben ik gewoon door mijn energie heen. Ik zit ook op kantoor. Werkgever wil geen inlog geven zodat ik thuis wat kan doen. Kan heus wel 2 of 3 uurtjes werk verrichten, maar dan wel in een houding die voor mij het meest aangenaam is.
Ziekenhuis zegt dat 4-6 weken niet werken na de operatie die ik heb gehad heel normaal is (in mijn werksituatie) en dat het herstel van mijn knie nu op de eerste plaats staat.

Ook ik verwacht nu dus een oproep van de Arbo, want mijn werkgever vind dat ze me nu vooral moeten gaan pushen 8)7

Zijn niet wijs, maar we zien wel.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 17:17

Ik zit ook op kantoor en heb gewoon 100% gewerkt, fulltime.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 17:26

Het is erop of eronder voor mijn knie. 6 jaar geleden met een breuk (wist ik niet) ook " gewoon" gewerkt.
Maar als je bijna niet meer kunt lopen daardoor en noordzakelijk op jonge leeftijd een zware operatie achter de rug hebt, dan is mijn werk toch even minder belangrijk.

Zowel mijn werkgever als ik hebben er niets aan als dit niet goed hersteld.

En thuis wat werk heb ik ook geen problemen mee maar dat wil de werkgever niet.
Dan nit.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 17:27

Heb half maart ook mijn linker pols gebroken. Eerste 2 weken met het zware gips vond ik ook een crime, maar met het lichtere gips viel prima te leven, zelfs haren wassen etc., met paard gaan wandelen, met de hand uitmesten en dat soort dingen (ook bezigheidstherapie, hahaha).
Tegen de jeuk hebben ze iets bij drogist of apotheek wat je eronder kunt spuiten of blazen. Heb het zelf uiteindelijk niet gekocht omdat de jeuk toen meeviel.
Had ook een blauwe band, ging prima. Belangrijk is om de arm nu zo rustig mogelijk te houden zodat de pols in de goede stand blijft en je een operatie voorkomt.
Werken kon ik toen ik weer kon lopen, ging met de trein, en met het nieuwe gips kon ik redelijk goed typen.
Heb nu wel fysio. In het zh zeiden ze daar niets over, is ook geen standaard advies, maar ik heb een goede verzekering hiervoor. I.v.m. de dyslocatie die ik had een goede keuze, maar ligt aan het soort breuk.

Sterkte in ieder geval!