Slaapproblemen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

saffiralove1Jarig

Slaapproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-13 14:18

Hoihoi,
Ik weet niet of dit goed staat;

Wat de titel al zegt, ik heb slaapproblemen. :z :z
Ik slaap laat, ik word minstens 2x in de nacht wakker enz.
Heeft er iemand tips?

Alvast hartstikke bedankt!!

Groeten Larah

Weggebokt

Re: Slaapproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 14:20

Is het alleen met deze warmte?
Neem anders eens slaappilletjes, ik neem elke nacht melatonine en dat werkt super!

saffiralove1Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-13 14:24

SindyKaya schreef:
Is het alleen met deze warmte?
Neem anders eens slaappilletjes, ik neem elke nacht melatonine en dat werkt super!

Nee, normaal ook.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 14:26

Ik zal die slaap pilletjes eens proberen, het werkt niet al verslavend en het is ook niet slecht voor je lichaam.
Er zitten er 500 in zo'n potje en je hoeft er maar 1 te nemen en je slaap de hele nacht goed door :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 14:26

In de zomermaanden slaap ik ook altijd heel lastig. In de winter kan ik gerust om 9 uur in slaap vallen en de volgende ochtend om 8 uur nog steeds moe zijn, maar in de zomer lig ik regelmatig door de hitte tot een uurtje of 3 's nachts te draaien om dan om 7 uur weer wakker te zijn omdat de zon dan op mijn raam schijnt en het echt een sauna word in mijn trappenkast.

Ik ben ermee naar mijn HA gegaan omdat ik naast mijn studie werkweken van 25 uur per week draai en ik het dus gewoon fysiek niet trek om niet te slapen. Hij heeft me ten eerste als tip meegegeven om meer te gaan sporten, gezonder te gaan eten. Het klinkt misschien cliché maar van sporten krijg je een echte energie kick. Lekker zweten, dan lekker douchen en je bed in.
Voor de rest heb ik het heel lang met hem gehad over melatonine pilletjes. Mijn vader heeft me wel 100 keer verteld dat ik die dingen moet gaan slikken, maar ik vind het toch apart om mezelf in slaap te gaan sussen met een pilletje. Ben altijd heel bang geweest dat ik mezelf troep zou gaan voeren en dat ik dan zonder die pilletjes niet meer zou kunnen slapen.

Mijn HA heeft me echter uitgelegd dat melatonine een lichaamseigen stof is. Melatonine is het stofje in je lichaam wat voor jou het verschil tussen dag en nacht regelt. Melatonine word aangemaakt in je hersenen zodra je lichaam zich erop gaat voorbereiden om te gaan slapen. Sommige mensen hebben een hele goede aanmaak van melatonine, die gaan op hun kussen liggen en zijn weg. Voor anderen zijn er wat meer factoren nodig. Ik heb bijvoorbeeld een koele, hele donkere omgeving nodig zonder al te veel storende geluiden. Nou woon ik aan een grote weg in een drukke stad en kan ik dus vaak gewoon niet slapen. Een melatonine pilletje en ik ben binnen een uur weg (staat er ook op, een uur voordat je wilt gaan slapen innemen). Het is dus NIET schadelijk omdat het lichaamseigen is. Ook maakt het niet uit hoe lang je het gebruikt, want de pilletjes gaan je systeem pas overnemen als je zo 20-30 jaar lang elke dag zo'n pilletje slikt.

Heel verhaal, hoop dat je er wat aan hebt gehad. Conclusie is gewoon melatonine slikken dus :))

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 14:30

Emmaa_ schreef:
In de zomermaanden slaap ik ook altijd heel lastig. In de winter kan ik gerust om 9 uur in slaap vallen en de volgende ochtend om 8 uur nog steeds moe zijn, maar in de zomer lig ik regelmatig door de hitte tot een uurtje of 3 's nachts te draaien om dan om 7 uur weer wakker te zijn omdat de zon dan op mijn raam schijnt en het echt een sauna word in mijn trappenkast.

Ik ben ermee naar mijn HA gegaan omdat ik naast mijn studie werkweken van 25 uur per week draai en ik het dus gewoon fysiek niet trek om niet te slapen. Hij heeft me ten eerste als tip meegegeven om meer te gaan sporten, gezonder te gaan eten. Het klinkt misschien cliché maar van sporten krijg je een echte energie kick. Lekker zweten, dan lekker douchen en je bed in.
Voor de rest heb ik het heel lang met hem gehad over melatonine pilletjes. Mijn vader heeft me wel 100 keer verteld dat ik die dingen moet gaan slikken, maar ik vind het toch apart om mezelf in slaap te gaan sussen met een pilletje. Ben altijd heel bang geweest dat ik mezelf troep zou gaan voeren en dat ik dan zonder die pilletjes niet meer zou kunnen slapen.

Mijn HA heeft me echter uitgelegd dat melatonine een lichaamseigen stof is. Melatonine is het stofje in je lichaam wat voor jou het verschil tussen dag en nacht regelt. Melatonine word aangemaakt in je hersenen zodra je lichaam zich erop gaat voorbereiden om te gaan slapen. Sommige mensen hebben een hele goede aanmaak van melatonine, die gaan op hun kussen liggen en zijn weg. Voor anderen zijn er wat meer factoren nodig. Ik heb bijvoorbeeld een koele, hele donkere omgeving nodig zonder al te veel storende geluiden. Nou woon ik aan een grote weg in een drukke stad en kan ik dus vaak gewoon niet slapen. Een melatonine pilletje en ik ben binnen een uur weg (staat er ook op, een uur voordat je wilt gaan slapen innemen). Het is dus NIET schadelijk omdat het lichaamseigen is. Ook maakt het niet uit hoe lang je het gebruikt, want de pilletjes gaan je systeem pas overnemen als je zo 20-30 jaar lang elke dag zo'n pilletje slikt.

Heel verhaal, hoop dat je er wat aan hebt gehad. Conclusie is gewoon melatonine slikken dus :))

Precies :)

_Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 20:19

Hier ook iemand met slaapproblemen, echt al jaren. En ben helaas dan ook iemand die eigenlijk 10 uur slaap nodig heeft per nacht.. Aan 8 uur heb ik helaas niet voldoende..
Heb periodes dat ik wel goed slaap, maar heb ook van die periodes dat ik heel slecht slaap..
Dan moet ik het soms met 3/4 uur per nacht doen.. Op het moment helaas ook weer zo periode. Aan de vermoeidheid ben ik ondertussen gewend, maar de klachten zoals hoofdpijn en duizeligheid die ik krijg na een week of 2 zo slecht slapen, die wennen helaas niet..

Melatonine is niks voor mij! Heb het geprobeerd, om een of andere reden maakt het mij alleen maar onrustiger.. Homeopatische dingetjes werken ook voor geen meter bij mij..

Sporten is inderdaad goed voor je :j
En regelmaat in je leven !
Zelfs in het weekend proberen rond het zelfde tijdstip naar bed te gaan en ook weer op te staan.
Zo probeer ik op mijn vrije dag toch rond 11en wel naar bed te gaan, en zo rond 9en weer op te staan.
Deze regelmaat helpt wel bij mijn vermoeidheid, je lichaam went er toch aan :)
Op het moment lukt die regelmaat helaas wat minder door het warme weer. Dan hou ik toch een ander leefritme aan, en dat is ook weer gelijk te merken bij het slapen..

Probeer ook te ontdekken waar het slaapprobleem ligt.. Ik ben ook gewoon iemand met slaapproblemen, maar dat kan verergeren op momenten van stress. Zo kan ik 's avonds ontzettend lang doorpiekeren over zaken, niet bepaald goed voor het in slaap komen, en het doorslapen. Op zulke momenten is het echt belangrijk voor mij om een stukje ontspanning te hebben voor het slapen gaan. Lekker op bed liggen met een muziekje :j

En mocht je nou echt veel klachten krijgen door je slaapproblemen zou ik toch even naar je huisarts stappen.. Men heeft het tegenwoordig al druk zat in het leven, en je nachtrust heb je dan ook echt nodig ;)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 10:56

Hoi Astrid,
ben je ooit onderzocht in een slaapcentrum...? Veel slaapproblemen zijn gewoon lichamelijk. En dat je actief wordt van melatonine (wat in principe niets met homeopathie te maken heeft) kan een waardevolle aanwijzing zijn.

(Uiteraard geldt voor slaapproblemen, wat ook geldt voor -tig andere zaken: met stress wordt het erger. Dat is geen enkele reden om niet goed naar het oorspronkelijke probleem te kijken!)

saffiralove1Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 13:35

Allemaal bedankt voor jullie reacties.

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 13:40

ik heb precies hetzelfde, maar mag geen slaappillen van mijn ouders.. slaapthee, boek lezen, hw maken (val ik meestal meteen in slaap :+ )

_Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 14:06

@Janneke:
Nee ik ben nog nooit onderzocht in een slaapcentrum. Mochten mijn klachten toenemen zal ik deze stap waarschijnlijk wel nemen. Maar voor nu heb ik het idee dat mijn slaapproblemen nog niet groot genoeg zijn voor een slaapcentrum ;)
Bedoelde trouwens melatonine en homeopatische dingen los van elkaar, heb namelijk beide geprobeerd ;)

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 14:11

TS je bent 12. Ik zou zeggen bespreek dit met je ouders. Wellicht is het verstandig een afspraak te maken met jullie huisarts maar de eerste stap is toch echt om met je ouders te praten.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 19:59

DynamiteS schreef:
ik heb precies hetzelfde, maar mag geen slaappillen van mijn ouders.. slaapthee, boek lezen, hw maken (val ik meestal meteen in slaap :+ )

Oma in de bocht: "wat heb jij verstandige ouders!"

(Over het woord slaappil valt te debatteren. Bij de drogist zijn wel kalmerende spullen te krijgen - maar slaappillen van de dokter: liever niet. Ten eerste: daar horen niet eens je ouders, maar je arts over te beslissen - en de pillen van de arts zijn doorgaans benzodiazepines. De makke daarvan is, dat ze je REMslaap tegengaan, zodat je dus niet echt uitrust. - Een keertje een nacht "van de wereld zijn" ipv. tobben en piekeren kan een zegen zijn, maar meer dan dat is het echt niet. Bij zaken zoals depressie en angst maakt de afwezigheid van REMslaap, dat de problemen langer blijven 'hangen'.)

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 21:31

hahaha :P ik slaap redelijk, ben al blij dak er fatsoenlijke periodes tussen heb zitten :j

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 21:35

Waarom werken die pillen bij mij niet? :( Met een ben ik nog constant wakker.. ondertussen neem ik er al drie. En een kop slaap lekker thee.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 21:39

@ Kim,
ja, goede vraag....! Nou het antwoord nog....

(Een vriendin van mij kocht ooit iets kalmerends bij de drogist. Ik heb het later voor de grap ook geslikt, ik vond het prima spul.
Maar: zij was op dat moment in een giga stress periode. Toen ze dat spul slikte, had ze het gevoel "dat de schildwachten bezig waren in slaap te vallen" - en dan ben je pas echt in gevaar. (Iedere bewoner van ;) een middeleeuws kasteel of een soldaat die de wacht moet houden zal je dat vertellen.)
Wat haar na een tijd zoeken echt hielp, was emdr. Dat kalmeert de behoefte aan een schildwacht, die op zijn qui vive is...)

saffiralove1Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 08:33

lizy29 schreef:
TS je bent 12. Ik zou zeggen bespreek dit met je ouders. Wellicht is het verstandig een afspraak te maken met jullie huisarts maar de eerste stap is toch echt om met je ouders te praten.

Ik heb dit allang besproken met mijn ouders ja. :j

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 08:40

Ik zou niet aan melatonine beginnen, ik heb ze ooit geslikt. Op een gegeven moment kon ik niet meer in slaap komen zonder die pillen, slikte er steeds meer om maar überhaupt in slaap te komen (lees: 15 pillen op een avond). Conclusie was dus dat ik verslaafd was aan die pillen. Ben toen gelijk ermee gestopt, maar dat was ook een hel. Heb wekenlang niet goed geslapen, kon moeilijk in slaap komen of meerdere keren wakker worden

Melatonine is wel verslavend, maar waarschijnlijk voor een wat kleinere groep mensen die er vatbaarder voor zijn.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 09:14

Douraque schreef:
Op een gegeven moment kon ik niet meer in slaap komen zonder die pillen, slikte er steeds meer om maar überhaupt in slaap te komen (lees: 15 pillen op een avond).

Nu mag melatonine alleen maar in zulke kleine doseringen worden verkocht, dat 15 pillen mij niet erg alarmrend in de oren klinkt.
Nou is "een pil slikken" een beinvloeding, van de melatonine, die je doorgaans zelf hoort aan te maken.
En stop je er weer mee, kan je lichaam van voor af aan beginnen.

Net zoals pillen van de arts/ apotheek tegen depressie (die werken op de aan melatonine verwante stof serotonine, de ssri groep) niet iedereen komt daar makkelijk van af. En vaak moet daar ook eerst worden opgehoogd, voor de boel begint te werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 09:16

Melatonine zou ik ook niet zonder het raadplegen van een arts nemen, ookal is het zo te koop.

TS wat doe je normaal voor je gaat slapen? Telefoon, televisie?

Ik had hetzelfde, en toen ik alle apparaten die netwerkverbinding (straling) maakten (dus telefoons, tablets) uit de kamer had gegooid, en een boek ging lezen om hoofd rustig te krijgen, sliep ik als een baksteen.