Begonnen met methylfenidaat/Ritalin

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Maeve

Begonnen met methylfenidaat/Ritalin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 13:54

Dag Bokkers!

Na dit jaar op mijn snufferd te zijn gegaan na jaren struikelen over iets waar ik mijn vinger niet op kon leggen, is bij mij opnieuw (op mijn 14e ook al) de diagnose ADHD gesteld. Destijds wilde ik hier niets van weten; ik was een puber die overal tegenaan schopte en iedereen had tegenwoordig ADHD. Ik worstelde op mijn eigen manier verder en deed mijn ding, hoewel ik vaak geen flauw idee had maar ik mee bezig was en maar wat deed. Ik had(heb) voortdurend het idee dat de helft langs me heen gaat en ben in stressvolle perioden erg vergeetachtig.
Als iemand hier meer over wil weten (Herkenbaar? Of je eigen verhaal kwijt?), stuur me een PB, het lijkt me erg leuk/prettig om contact te hebben met iemand dit herkent!

Na lang wikken en wegen heb ik besloten methylfenidaat (in eerste instantie Ritalin) een kans te geven. Niet om mijn problemen op te lossen, maar als steuntje in de rug, een beginnetje. Ook omdat ik stiekem wel nieuwsgierig ben: wat zal het met mij doen?? :j

Gisteren heb ik mijn eerste pilletje :') gehad. Gisteren één, vandaag 2 (om de 4 uur) morgen 3 en zo door tot in totaal 6 op een dag. Helaas ben ik op het moment veel vrij omdat er op mijn werk niet veel uren voor mij zijn. Dit is jammer voor de portemonnee, maar daarnaast kan ik nu ook niet echt verschil in mijn functioneren opmerken. Ben ik nu anders? Merk ik er iets van? Ik heb gisteren wel een opmerkelijk fijne dag gehad, maar had ik dat zonder pilletje niet ook gehad? Hoe weet ik nu of het iets met me doet?

Dus nu mijn vraag aan Bokkende methylfenidaatgebruikers: wat doet het voor jullie? Waaraan merken jullie (of liever: merkten jullie in het begin) dat het iets met je doet? En als jullie het pilletje eens niet innemen, wat ervaren jullie dan anders?

Ik ben erg benieuwd naar ervaringen! Als er verder vragen zijn over mijn redenen/aanleiding om te beginnen post ze gerust in dit topic en dan zie ik wel of ik hier reageer of in PB :-)
Alvast bedankt! *\o/*

Maeve

Re: Begonnen met methylfenidaat/Ritalin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 16:04

Heeft er niemand ervaring met methylfenidaat? :-)
Ik heb al een aantal mensen benaderd uit andere topics, maar deze topics sloten toch net niet aan bij mijn vragen.

Gerdjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 16:09

ik ben 14 jaar en ik gebruik sinds een halfjaartje methylfenidaat. volgens mij werkt het wel :) aleen soms wordt mijn vriendin helemaal saggie van mij omdat ik zo rustig en serieus ben :P maar dat is wel weer beter voor mijn schoolwerk :). ik heb vorig jaar de diagnose ADHD gekregen impulsief en hyperactief :P

van de methylfidaat merk ik niet veel maar wel dat ik me beter kan concentreren en meer geduld heb wat handig is voor de paarden :)

nou dit was het wel :D

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 16:11

Dankjewel GerdjeHoran :-)
Ik ben ook nog niet bij de paarden geweest (vanavond even rijden denk ik), misschien dat ik dan wat ga merken?

Gerdjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 16:19

ik merkte er wel veel van als ik bij de paarden was ^^

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 16:22

Ik slik niet zelf methylfenidaat, maar mijn zoon en neefje wel.
Beiden merken dat ze er rustig in het hoofd van worden, minder hoofdpijn, minder chaotisch.

Gerdjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 16:24

van hoofdpijn had ik geen last..
maar bij de eerste keren was ik wel heeel erg lusteloos en super rustig en zat ik soms echt als een gekke voor me uit te staren :(
en ik kan er ook erg slecht van slapen waardoor ik nu ook slaappilletjes slik...

maar ja verder helpt t me wel

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 16:24

Dingen opzoeken waarmee je moeite hebt? Bv winkelen? Leerzame literatuur/vakbladen?

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 20:22

Ik gebruik ook Ritalin, ben blij dat het bestaat :)

Maar even een vraagje, waarom opbouw naar 6 per dag? Ik neem aan dat je gewoon tabletjes van 10mg hebt. Als je die om de 4 uur slikt heb je er a 3 a 4 per dag toch genoeg? Ik heb er zelf wel 6 per dag maar dat komt omdat ik 15mg per keer slik en dat dus 4 x per dag. Maar dat is alleen nodig als 10mg niet voldoende werkt :)

RubyRed

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 20:26

Ik heb ook ritalin gebruikt (overigens geen officiële diagnose adhd, wel wat andere diagnoses) en merkte dat het vooral op school veel beter ging en dat ik de dagen beter vol kon houden. Wel had ik erg last van rebound, dus overgestapt op de concerta, en dat was veel fijner! Kost wel een hoop geld helaas. Succes!

Sjokki

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 20:30

ik gebruik ook ritalin, nog niet heel erg lang alleen ik merk al wel het effect ervan. ik vind het echt een verademing! het helpt me met concentreren, ik heb meer geduld, ben 's avonds minder moe omdat ik me minder hoef in te spannen om alles mee te krijgen.

ik word alleen een beetje misselijk als het uitgewerkt is maar dat valt wel mee. :)

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 20:39

Hier ook de diagnose ADHD (toen ik 4 of 6 was geloof ik)
Was als jong kind heel erg hyperactief, kon me alleen moeilijk met m'n hoofd ergens bijhouden. Echter in de praktijk leerde ik als een tierelier.

Ik heb ook ritalin gebruikt, ging in m'n kinderjaren goed, maar daar stuiterde ik in de pubertijd gewoon doorheen :') (3x per dag 2 pillen)
Daarna concerta, maar dat was echt een downer -O- voelde me helemaal niet happy, was heel moe/sloom, etc. M'n ouders vonden het echter geweldig omdat ik niet meer zo druk/agressief was en me beter kon concentreren volgens hen. Maar ik voelde me gewoon écht niet goed.
Ben nu denk ik een jaar/2 jaar gestopt met de medicijnen en doe het naar eigen idee redelijk goed.
Heb weinig problemen op school, hebben lesblokken van 1,5u en merk dat ik dan na 3 kwartier/uur wel even een break nodig heb voor m'n hersenen qua concentratie haha. gelukkig wordt dit ook bij bijna alle blokken gedaan (even 5 min pauze tussendoor) Maar kan de lesstof goed volgen en onthoud het ook gewoon goed (mbo niv. 3)
Verder wel héél erg last van m'n korte termijngeheugen. Als je me nu iets zegt of vraagt, kan je er donder op zeggen dat ik dit over 5 minuten weer vergeten ben. Dingen van een tijd terug, of ingewikkelde lesstof kan ik daarentegen wel tot in detail terughalen.

pb'en mag altijd! :) vind het altijd wel leuk om ervaringen te delen.

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 21:28

GerdjeHoran schreef:
van hoofdpijn had ik geen last..
maar bij de eerste keren was ik wel heeel erg lusteloos en super rustig en zat ik soms echt als een gekke voor me uit te staren :(
en ik kan er ook erg slecht van slapen waardoor ik nu ook slaappilletjes slik...

maar ja verder helpt t me wel

Niet goed slapen kan komen, omdat ADHD-patiënten te weinig melatonine aanmaken en dat wat er aangemaakt te laat word vrijgegeven door het lichaam. Omdat je nu minder moe bent, omdat je je makkelijker kan focussen, komt dat nu pas naar boven.