Incasso eis ontvangen voor ziekenhuisbezoek

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Percy

Incasso eis ontvangen voor ziekenhuisbezoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 00:20

Vraag me nu toch even af of ik in mijn recht sta. Volgens mij wel.

Vorig jaar september viel mijn dochter samen met haar paard op Nederlandse grondgebied. Ze was weg geraakt en iemand die het zag gebeuren belde de amulance. Daarmee is ze naar een Nederlands ziekenhuis gevoerd. Dit ziekenhuis heeft een foute diagnose gesteld waardoor mijn dochter nog een behoorlijk traject heeft doorlopen om weer functioneel te kunnen zijn.

Het ziekenhuis heeft niet gevraagd naar onze verzekering en ik was veel te geschrokken om daar bij stil te staan, wilde alleen mijn kind mee naar huis nemen. Daarna begon de ellende pas goed door die foute diagnose. Een gekneusde elleboog is iets heel anders dan een gebroken schouder. Bij ons in België is de behandeling gestart en ik heb totaal niet meer gedacht aan het bezoek aan het Nederlandse ziekenhuis.

Ik heb ook nooit een rekening ontvangen die ik kon indienen bij ons ziekenfonds. Wij zijn daar namelijk gewoon voor verzekerd maar moeten eventueel wel voorschieten.

En nu kwam er een rekening van een incassobureau. Er wordt bijna het dubbele gevraagd van de originele rekening ( die we nog nooit hebben gezien) want we zijn in gebreke gebleven.

Ik heb ze gemeld dat ik dat jaar verhuisd ben en dat misschien de originele rekening naar het verkeerde adres verzonden is (probeerde mee te denken) waarop ik de reactie kreeg dat het mijn verantwoording is om mijn adres juist door te geven maar op het moment dat het gebeurde woonden we al waar we nu ook wonen. In dat ziekenhuis is mij niet naar ons adres gevraagd en gezien de situatie heb ik daar ook verder geen aandacht aan geschonken. Ik was daar totaal niet mee bezig.

Alleen met een originele rekening kan ik geld terugvragen bij ons ziekenfonds en die originele rekening heb ik niet. Alleen de eis om zo ongeveer het dubbele bedrag te voldoen. Ik weiger dat echt pertinent maar hoor graag ervaringen van anderen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 00:25

Heb je een rechtsbijstand verzekering? Bellen, want dit los je echt niet alleen op.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 00:30

We hebben geen rechtsbijstandverzekering en ik weet niet of dat nuttig zou zijn aangezien het probleem in Nederland is gesitueerd terwijl wij in België wonen.

Nuage

Re: Incasso eis ontvangen voor ziekenhuisbezoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 00:34

Waar hebben zij de originele nota en de herinneringen naartoe verzonden? Die moeten zij namelijk verplicht eerst verzenden voordat ze naar een incassobureau gaan.

Eerlijk gezegd vraag ik me af wat zij eigenlijk voor incassomogelijkheden hebben aangezien zij een Nederlands incassobureau zijn. Die kunnen al niet veel namelijk wettelijk gezien, maar als de persoon in kwestie niet in Nederland woont dan ben ik erg benieuwd. Is er in België zoiets als een juridisch loket waar je juridisch advies kunt vragen?

En overigens zouden zij jou op z'n minst een kopie van de originele factuur moeten kunnen overleggen.

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 10:22

Volgens mij zijn ze jou verplicht te vertellen hoeveel iets kost en of iets wel/niet verzekerd word.
( het ziekenhuis)

Incassobureau is vaak bangmakerij dus zoek nog even je recht uit bij de juiste persoon.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 10:32

Even je tussenpersoon bellen, die kan je daar meer over uitleggen. :j Ook wbt declareren en hoe je in je recht staat.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 10:36

*edit* Mijn reactie hieronder slaat even als een tang op een varken, niet goed gelezen...*
Is toch logisch dat je een rekening krijgt voor kosten in het buitenland? Je dochter heeft, los of er een juiste diagnose is gesteld, daar medische hulp gekregen. En omdat ze je verzekeringsgegevens niet hebben, krijg je zelf de factuur (of nou ja, daar is het dan dus misgegaan). Die kun je doorsturen aan jouw verzekering.

Mbt de factuur: ik zou vragen op welke datum de factuur naar welk adres is gestuurd. Maar volgens mij klopt het wel dat je zelf verantwoordelijk bent.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 10:39

Incasso kosten zijn in NL tegenwoordig wettelijk vast gesteld. Dus goed kijken of het bedrag wel klopt.

En ze zijn jou verplicht de de originele rekening te sturen als je daar om vraagt.

Verder... laat hun maar bewijzen dat je die rekening hebt gekregen/ontvangen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 10:41

mymy schreef:
Incassobureau is vaak bangmakerij dus zoek nog even je recht uit bij de juiste persoon.

Absoluut mee eens. Als jij nooit een eerste rekening hebt gehad, mogen ze niet zomaar incassokosten vorderen volgens mij. Je kunt ook bellen met het Nederlandse Juridisch Loket hoe dat precies zit.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 10:46

Ik vind het wel vreemd dat de rekening en alle aanmaningen die aan deze situatie vooraf dienen te gaan WEL naar een onjuist adres gestuurd zouden zijn en deze brief dan ineens niet :?

Als men niet de beschikking zou hebben over de juiste gegevens, kan dat al niet kloppen ...

Weet je zeker dat je niets over het hoofd gezien hebt :o ?

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 10:49

Heb je inmiddels al een kopie van de originele nota ontvangen?
Anders deze even nogmaals opvragen dan heb je ook direct de gegevens van degene die de nota heeft gestuurd en kun je rechtstreeks contact met hen opnemen :)

Anders misschien even zelf contact opnemen met je zorgverzekeraar, ik verwacht dat ze al wel een poging hebben gedaan om de kosten te declareren bij je zorgverzekeraar.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 10:51

Hebben mijn ouders ook eens ergens mee gehad.
Ze hadden iets besteld maar nooit gekregen, maar opeens wel een brief van een incasso bureau.
Uiteindelijk een heel getrouwtrek geweest.
Bestelde spullen waren door hun fout elders bezorgd net als de facturen+herinneringen.
Maar het incassobureau konden ze toen wel het goede adres geven.....

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 10:53

Shirley: incassobureau's gaan vaker op die manier te werk. Hun doel is geld ophalen bij de ontvanger van de rekening, niet een zorgvuldige afhandeling van de procedure. Sommige kopen een stapel oninbare vorderingen op, omdat ze denken dat zij dat geld wel kunnen innen. En dan leggen ze de rekening van hun speurwerk bij de ontvanger neer, in de hoop dat die betaalt, ongeacht waar de fout ligt. In andere gevallen worden ze door het bedrijf (ziekenhuis dus hier) betaald om het geld te krijgen - en dat ziekenhuis is er ook niet van gediend als het incassobureau de rekening weer bij hun teruglegt.

En het werkt: veel mensen schrikken en betalen, ook als dat onterecht is.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 10:55

Shirley schreef:
Ik vind het wel vreemd dat de rekening en alle aanmaningen die aan deze situatie vooraf dienen te gaan WEL naar een onjuist adres gestuurd zouden zijn en deze brief dan ineens niet :?

Als men niet de beschikking zou hebben over de juiste gegevens, kan dat al niet kloppen ...

Dat kan gemakkelijk, als de afnemer een ander adres opgeeft als waar hij of zij daad werkelijk woont bijvoorbeeld...
Incasso bureau gaat wanneer er geen reactie komt altijd de gegevens van de persoon uit het bevolkingsregister na :)

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 10:56

Shirley schreef:

Zelfde gedachten :o

Satine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 11:02

Ik zou een kopie van de factuur opvragen, die accepteren ze bij de mutualiteit vast wel. Daarmee naar de mutualiteit en de situatie uitleggen, die kunnen je vast helpen.
Als je een gezinsverzekering (familiale) hebt, zit daar vaak ook rechtsbijstand in. Wellicht kunnen die ook nog iets voor je betekenen als de mutualiteit er niet uit geraakt.

Verder even een (aangetekend) schrijven naar het ziekenhuis en ook het incassobureau waarin je je situatie uitlegt en aangeeft zo snel mogelijk een oplossing te zoeken en hoopt op hun medewerking. Al is het maar om nog hogere kosten te voorkomen.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 11:39

Ik heb verzocht om de rekening maar die vraag is tot nu toe compleet genegeerd. Natuurlijk is het zo dat de kosten van het ziekenhuis vergoed dienen te worden en onze verzekering zal die ook wel vergoeden maar daarvoor hebben ze de originele rekening nodig en die heb ik dus niet.
Inmiddels heeft het incasso bureau wel bevestigd dat alle rekeningen en aanmaningen naar een oud adres zijn verstuurd. Zij zeggen dat ik verantwoordelijk ben voor het doorgeven van het juiste adres en het laten nazenden van mijn post, dus dat het mijn schuld is.

Ik heb ze inmiddels laten weten dat we ten tijde van het ziekenhuisbezoek daar al niet meer woonden en dat ik het juiste adres op de spoed heb doorgegeven.

Ik wil best via de verzekering het oorspronkelijke bedrag betalen maar nu is de rekening opeens meer dan 200 euro duurder geworden.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 11:46

Hoevaak wij en anderen in mijn omgeving incassos kregen met belachelijke getallen, hehe telefoontje erheen en afgelopen, ze proberen vaak gewoon of mensen zo dom (sorry) zijn en klakkeloos het geld overmaken, want dat zullen er alsnog genoeg zijn.

Daarbij, als zij zo zielig gaan doen, negeren. Waarop zeggen zij dat je de rekening niet krijgt/hoe heb jij dit gevraagd?

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 11:51

Het is in Nl wie eist bewijst. Dus zei eisen, laat ze dan maar bewijzen dat ze daadwerkelijk die brieven hebben verzonden. En dat kunnen ze waarsch niet, alleen als het aangetekend verzonden is. Het verzenden van post is totdat het bij jou in de brievenbus ligt, de verantwoording van de zender. Ik heb een soort gelijk iets meegemaakt, als je details wil pb ik je die. Qua incasso bedrag is het normaal 15% van het factuurbedrag te rekenen, in het geval dat dus wel alle rekeningen goed zouden zijn verstuurd en ontvangen.

Heb je het ziekenhuis al gebeld?

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 12:50

heb je telefonisch of schriftelijk gereageerd?
Probeer het eens met een aangetekende brief om de originele rekening op te vragen. Zowel bij het incassobureau als het ziekenhuis.
En verder contact opnemen met je zorgverzekering - zij lijken mij de juiste instantie om dit op te gaan lossen.
succes

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 14:52

Het ziekenfonds doet daar niets aan omdat het een rekening uit het buitenland is.

Ik heb inmiddels inderdaad maar eens contact opgenomen met het ziekenhuis zelf. Ik heb het helemaal uitgelegd en zij hadden inderdaad rekening en aanmaningen naar het verkeerde adres gestuurd. Ze hebben me beloofd een nieuwe rekening te sturen en contact op te nemen met het incassobureau dat het hun eigen fout is geweest. Ben benieuwd of ik nog wat hoor van dat incassobureau.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 14:54

Ik denk het niet, vooral zelf ook geen contact met ze opnemen. In de incassowereld wordt het principe gehanteerd dat wie reageert, schuldig is....met andere woorden. Als ze maar lang en dreigend genoeg op je overkomen, ga je wel betalen!

Je hebt goed gehandeld door rechtstreeks met het ziekenhuis contact op te nemen. Dat is immers je partij omdat je de facturen niet eens ontvangen hebt. Gewoon betalen en indienen bij je eigen verzekering. Mocht het incassobureau contact opnemen, verwijs je ze gewoon naar het ziekenhuis, niks meer dan dat!

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 15:40

Percy schreef:
Ben benieuwd of ik nog wat hoor van dat incassobureau.

Vast wel.... die blijven toch maar proberen om zoveel mogelijk geld binnen te krijgen.

Iig altijd blijven reageren en schrijven wat het ziekenhuis heeft gezegd en dat jij hen niks bent verschuldigd.

blauwdruivje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 15:47

Fijn dat het ziekenhuis het lijkt op te gaan lossen!
Mocht je toch nog moeilijkheden hebben? Vraag dan even in het ziekenhuis naar de klachtenfunctionaris.
De meeste ziekenhuizen hebben zo iemand in dienst. Deze persoon kent de weg binnen het ziekenhuis en kan je helpen als je een klacht hebt over het ziekenhuis.

je kunt ook als het niet lukt het op te lossen contact opnemen met zorgbelang: http://www.zorgbelang-nederland.nl/index.php?p=243

Maar zo te lezen is dat allemaal niet nodig!