verbrand

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

kimmiedas

verbrand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-13 10:09

hallo allemaal,

ik ben gister wezen zwemmen bij een soort van meertje (je mag daar zwemmen van de gemeente en is aardig schoon, alleen een paar waterplanten). nu ben ik (vooral schouders en nek) helemaal verbrand. sowieso vind ik dit raar want heb me 4 x ingesmeerd en als ik niet in het water zat een shirt aan die mijn schouders bedekte.

wat kan je doen tegen de verbranding? en wat kan ik doen om het de volgende keer te verkomen. ik had factor 30 zonnebrand

rommulus

Re: verbrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 10:12

Water werkt als een vergrootglas voor zonnestralen.
Volgende keer een hogere factor of zelfs een sunblok die watervast is.
En een t'shirt aan in het water doet ook wonderen.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 10:14

- Niet in de volle zon tussen 11 en 3
- Je insmeren met een zonnebrandcrème met een hogere beschermingsfactor dan 30.
- Regelmatig nieuwe zonnebrand kopen - koop dus geen literfles, maar een klein flesje - de werkzaamheid van zonnebrand neemt af met de jaren.
- Als je zwemt: minimaal een half uur van te voren insmeren dan kan het intrekken en zodra je uit het water komt en afgedroogd bent: opnieuw insmeren.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 10:15

Hoi Kimmiedas,

vervelend hoor! Oude remedie: komkommers er op. (Er zijn ook flesjes en tubes en potjes met after sun.)

Vier maal insmeren met factor 30 is niet niets - maar we hadden gister wel zonkracht 6 en het water versterkt de werking ook nog eens.
Misschien zwemmen met t-shirt en al...?

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 10:15

T-shirt in het water aanhouden is dan het beste denk ik ook. Sunblock en waterproof! Niet te lang in de zon blijven. Zoek wat schaduw op. Veel mensen weten het niet, maar in de schaduw buiten wordt je ook bruin, zonder het risico te verbranden. :j

kimmiedas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-13 10:23

Agossie schreef:
Veel mensen weten het niet, maar in de schaduw buiten wordt je ook bruin, zonder het risico te verbranden. :j

wist ik idd niet. goeie tip!!

dat word vanmiddag paard rijden met een vest met capachon

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 10:24

kimmiedas schreef:
dat word vanmiddag paard rijden met een vest met capachon

Of gewoon een polo - die heeft een kraagje.

Een hoedje dragen of een polo zijn voor mij overigens ook dingen die helpen tegen nek en schouders verbranden.

Jennnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 10:29

Agossie schreef:
T-shirt in het water aanhouden is dan het beste denk ik ook. Sunblock en waterproof! Niet te lang in de zon blijven. Zoek wat schaduw op. Veel mensen weten het niet, maar in de schaduw buiten wordt je ook bruin, zonder het risico te verbranden. :j

Dat is niet helemaal waar.. Ook in de schaduw kan je verbranden, lang niet zo snel als in de volle zon natuurlijk! Maar het kan wel ;)

Verder inderdaad de tips die al zijn gegeven.
Hogere factor, shirt aan in het water etc.

Ik zou een paar dagen lekker smeren met aftersun en zorgen dat de huid niet droog wordtom de kans op vervellen zo klein mogelijk te maken.

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 10:38

Lekker aftersun smeren. Ik heb gister ook een kwartiertje iets naast de parasol gezetten en schouder direct vuurrood. Door het rare weer hebben we er geen idee van hoe sterk de zon eigenlijk is.

En idd polo is ideaal met paardrijden. En ik laat mijn haar altijd in een staart en niet in een knot. Voor mn idee is het ook een klein beetje bescherming achterin je nek

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 11:01

sax89 schreef:
Lekker aftersun smeren. Ik heb gister ook een kwartiertje iets naast de parasol gezetten en schouder direct vuurrood. Door het rare weer hebben we er geen idee van hoe sterk de zon eigenlijk is.

Klopt, en de zon kan zo gevaarlijk zijn helaas..

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 11:06

Ik smeer op mijn verbrande huis trouwens geen aftersun, dat blijkt eigenlijk helemaal niet zo goed te zijn.
Ik smeer er een hele dikke laag lekkere dikke bodylotion op (ik gebruik bijvoorbeeld zo'n pot van Dove). Dat verzacht echt veel beter vind ik. Als ik er aftersun op smeer lig ik 's avonds ook niet lekker, als ik er gewoon bodylotion op smeer wel :) Ik smeer dat er trouwens wel iets van 3x op, op een avond hoor, lekker dik :P

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 11:48

Zonneblaasjesgel van de kruidvat werkt heerlijk als aftersun en helpt je huid te herstellen.

Het komt idd gewoon door de sterke zon deze dagen. UVstraling is echt heftig nu, zonkracht 7 zelfs. Ik kan door mn allergie nu bijna niet buiten zijn zonder beroerd te worden.
Maatregelen zijn al wel genoemd, bedekken, uit de zon, goed smeren met factor 50.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 11:55

Zonnebrand verjaard ook, de beschermingsfactor neemt af naarmate de zonnebrand ouder word (klinkt een beetje raar op deze manier := dat wel)
Ik weet niet of dit bij jou ook het geval was, maar ook iets om rekening mee te houden. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 11:59

Even voor de zekerheid: niet ingesmeerd met aftersun de zon in gaan straks he!

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 12:03

Sonja schreef:

:=

Aftersum doet wonderen, ik ben fan van die van garnier, groen/blauwige fles! Ikzelf probeer zoveel mogelijk uit de zon te blijven tussen 11 en 15u.
En idd schouders bedekken en regelmatig smeren.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 12:07

Je eigen al insmeren voordat je naar buiten gaat, ca een half uurtje ervoor beginnen.
En een goede hoge factor gebruiken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 12:07

Ik smeer graag yoghurt op verbrande plekken, gewoon van de supermarkt :j werkt als een tierelier

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 17:44

Kokos olie werkt ook erg goed.

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 17:53

Je hebt SOS aftersun van nivea geloof ik!
Die werkt bij mij als een trein..

En in de schaduw kun je zeker wel verbranden hoor!
Wellicht niet zo snel, maar het kan wel!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 17:59

jorretje schreef:
Sonja schreef:

:=

Aftersum doet wonderen, ik ben fan van die van garnier, groen/blauwige fles! Ikzelf probeer zoveel mogelijk uit de zon te blijven tussen 11 en 15u.
En idd schouders bedekken en regelmatig smeren.

Die heb ik ook, is superfijn! Ruikt heerlijk en verkoelt erg goed. Heb hiermee ook eigenlijk nooit last van vervellen.

Wat veel mensen niet weten is dat een zonnebrandcreme zo'n 30 minuten vóór je in de zon gaat al gesmeerd moet worden, het heeft tijd nodig om in te werken. De werking van een zonnebrandcreme is ongeveer 1.5 tot 2 uur (als je het water niet in gaat) dus om de 1.5 uur insmeren is geen overbodige luxe.
Ik smeer zelf altijd met factor 30, maar lig grotendeels in de schaduw. Als ik de zon in ga smeer ik op de delen die snel verbranden (schouders, nek, gezicht, oren en voeten) factor 50.
Bij mijn vader hebben ze dit jaar een aantal kwaadaardige plekjes van zijn neus gehaald, is puur gekomen omdat hij altijd zo veel in de zon zat. Dus voorzichtig ben ik wel!

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 18:04

Ik was gister ook verbrand (ik dacht dat we binnen zouden rijden wegens felle zon en heel erg warm :l), en toen ging ik maar insmeren met spul wat me huid wat soepeler en vettiger houd, me moeder zegt dat het dan niet in elkaar 'trekt'.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 18:12

Als je écht heel erg verbrand bent: brandwondenzalf van bepanten ;) wat duurder dan after sun, maar t werk wel...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 18:13

Boegembalsem helpt goed tegen zware verbranding. En de volgende keer goed insmeren met een hoge factor, als je per se in de zon wilt blijven. Anders lekker een shirtje aan doen en de schaduw in.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 19:31

Jennnnn schreef:
Agossie schreef:

Dat is niet helemaal waar.. Ook in de schaduw kan je verbranden, lang niet zo snel als in de volle zon natuurlijk! Maar het kan wel ;)

Verder inderdaad de tips die al zijn gegeven.
Hogere factor, shirt aan in het water etc.

Ik zou een paar dagen lekker smeren met aftersun en zorgen dat de huid niet droog wordtom de kans op vervellen zo klein mogelijk te maken.

Ik wist wel dat je gewoon bruin kunt worden in de schaduw, maar van verbranden in de schaduw had ik nog niet eerder gehoord. Goed om te weten!

joke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 20:51

Yoghurt werkt goed :) Ervaring mee :)