Medicatie met gele sticker en autorijden...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Medicatie met gele sticker en autorijden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 11:21

Sinds kort ben ik weer begonnen met medicatie met op het doosjes de welbekende gele sticker:

Dit medicijn kan uw rijvaardigheid beinvloeden.

Desbetreffend medicijn heb ik al eerder jaren lang geslikt.
Altijd mee auto gereden en nooit een probleem, ook nooit echt mee bezig gehouden dat er een gele sticker op zit.

Echter nu zit er opeens een bijsluiter bij mijn medicatie, van de apotheek.
Met info over autorijden in combi met dit medicijn.
Hier staat opeens" u bent wettelijk aansprakelijk als u onder invloed van medicatie bent'....

Daar schrik ik van.

Betekent dit dat ik beter niet meer kan autorijden??
Ben ik nu altijd idd aansprakelijk als er iets gebeurt...?

Wie weet dit?
Rijden hier meer mensen gewoon auto, terwijl je medicatie slikt?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 11:23

Anoniem schreef:

Ja en ja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 11:26

Mocht je het toch doen en er komen brokken van, ook al is het niet jouw schuld, mag je dokken.
MAW je bent altijd!!! aansprakelijk.

pandour4evuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 11:28

ik heb ook dit soort medicijnen.

Maar volgens mij klopt dit niet. dan zou bijna de helft van de nederlanders niet meer auto mogen rijden. Het is wel belangrijk dat je kijkt wanneer je de medicijnen neemt. de bijwerkingen die leiden tot gevaarlijk auto rijden is wanneer je net nieuwe medicijnen hebt en wanneer de bijwerkingen het hardst naar voren komt. je kan ook altijd even bij je ha vragen hierover.
Ik bijvoorbeeld neem altijd mijn medicijnen om 15.00 en ik weet dat het niet slim is om 2 uur erna alcohol te nuttigen of auto te rijden. stel dat dat wel moet neem ik deze op een ander tijdstip.

edit: je kan ook kijken in samenwerking met je arts of je medicijnen kan krijgen die niet deze sticker hebben meestal is dit ook mogelijk

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 11:29

Ibbel schreef:
Anoniem schreef:

Ja en ja.

Idd, en het verbaast me dat je er eerder wel altijd mee gereden hebt. Dat mocht eerder nl ook al niet. Zulke stickers zitten er niet voor de sier op, je reactievermogen gaat er echt aan.
Het is niet zo 'opeens' maar al jaren zo...

Anoniem

Re: Medicatie met gele sticker en autorijden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 11:33

Mag je inderdaad niet mee autorijden en dat is al jaren zo. Toen ik stage liep in de apotheek moest ik dat er ook nadrukkelijk bij vermelden aan de balie, en dat je inderdaad flink zuur bent als er brokken gemaakt worden. Sticker zit er niet voor de sier op inderdaad, wij kregen altijd gigantisch op onze falie als we ze erop vergaten te plakken of niet duidelijk genoeg in het zicht hadden geplakt.

Weet niet wat voor medicijnen het zijn, maar zou d'r niet meer mee in de auto stappen nee :) Dat je het altijd hebt gedaan en het altijd goed is gegaan, wil niet zeggen dat het nu nog steeds kan, en mag.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 11:34

pandour4evuh schreef:
ik heb ook dit soort medicijnen.

Maar volgens mij klopt dit niet. dan zou bijna de helft van de nederlanders niet meer auto mogen rijden. Het is wel belangrijk dat je kijkt wanneer je de medicijnen neemt. de bijwerkingen die leiden tot gevaarlijk auto rijden is wanneer je net nieuwe medicijnen hebt en wanneer de bijwerkingen het hardst naar voren komt. je kan ook altijd even bij je ha vragen hierover.
Ik bijvoorbeeld neem altijd mijn medicijnen om 15.00 en ik weet dat het niet slim is om 2 uur erna alcohol te nuttigen of auto te rijden. stel dat dat wel moet neem ik deze op een ander tijdstip.

edit: je kan ook kijken in samenwerking met je arts of je medicijnen kan krijgen die niet deze sticker hebben meestal is dit ook mogelijk

hoeveel mensen slikken volgens jou dit soort medicatie? Dat is echt niet half nl...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 11:36

Dat staat er niet opeens hoor :) dat is al jaren zo :j

Je mag geen voertuigen besturen als je onder invloed bent van een medicijn dat je rijvaardigheid vermindert. In de Wegenverkeerswet (artikel 8.1) staat dit als volgt beschreven:

'Het is een ieder verboden een voertuig te besturen of als bestuurder te doen besturen, terwijl hij verkeert onder zodanige invloed van een stof, waarvan hij weet of redelijkerwijs moet weten, dat het gebruik daarvan – al dan niet in combinatie met het gebruik van een andere stof – de rijvaardigheid kan verminderen, dat hij niet tot behoorlijk besturen in staat moet worden geacht'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 11:39

Bedoelde niet dat die sticker er nooit opzat, maar er zat nooit een bijsluiter bij met de zin over wettelijk aansprakelijk.
Sterker nog, eerder werd mij door de apotheek gezegd dat het gewoon mocht, als het goed gaat.
Heb er duizenden kilometers mee gereden,heb geen tel last gehad van concentratie problemen.

Heb er dus gewoon nooit bij stilgestaan, misschien niet slim overigens..

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 11:43

Ik heb ook medicijnen met zo'n gele sticker sinds kort, en heb zowel de apotheek als de verzekering gebeld. Beide zeiden dat het geen probleem was om ermee te rijden (ze zeiden zelfs dat ik verder niet wettelijk aansprakelijk was), en dat ik alleen voorzichtig moest zijn als ik me niet goed voelde. Maar ja, rijden als je je beroerd voelt is sowieso niet verstandig natuurlijk..

Schrik hier ook wel even van dus dat je er gewoon niet mee mag rijden :=

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 11:44

Volgens mij heeft het ook te maken met het tijdstip waarop je het inneemt.
Ik zal m'n vader het zo nog eens vragen (beide ouders zijn rij-instructeur), maar ik slik al járen medicijnen voor een huidaandoening (anti-histaminica) met daarop dus een gele sticker dat het medicijn het reactievermogen en de rijvaardigheid kán beinvloeden.

Je hebt nl. ook een rode sticker en daar mág je gewoonweg niet mee autorijden/bestuurder zijn.

Vraag ik mij af; zoals jullie het hier presenteren, mág je dus ook met die gele sticker niet meer rijden, en dat klopt volgens mij van geen kanten.

ik slik mijn medicijnen daarom dan ook s'nachts, voor het slapen gaan. Ik 'pas wel op' met alcohol, maar drink prima nog een paar wijntjes vóór ik de medicijnen in neem, gaat prima.
Moet ik er 's ochtends vroeg uit en dan autorijden, dan houd ik daar rekening mee en slik ik mijn medicijnen wat vroeger op de avond. Maar dat doe ik met alcohol net zo.

Ik heb nl. de regel (en wij thuis hier allemaal) dat ik écht geen druppel alcohol drink als ik ga autorijden. Ook niet 'maar 1 of 2, 'want dat mag wel', en ook niet 'maar 1 biertje en dan paar uur wachten en dan weer rijden'.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 11:45

als er een ongeluk gebeurt, en jij bent daar bij betrokken ben jij fout.
jij mag met die medicijnen niet rijden en dus jij had daar niet mogen zijn.
ookal zit de ander in werkelijkheid fout, zijn verzekering kan en zal alles bij jou verzekering halen.
plus jij begaat een strafbare feit.

dus ik zou zeggen laat die auto staan.

let op lees wel even heel goed, vaak staat er dat je een aantal uur na het inemen niet mag rijden, dan is het dus handig de medicijnen te slikken als je naar bd gaat.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 11:45

JoyCiej007 schreef:
Vraag ik mij af; zoals jullie het hier presenteren, mág je dus ook met die gele sticker niet meer rijden, en dat klopt volgens mij van geen kanten.
'.

De wet zegt het :) dus dan moet je het wetboek herschrijven.
Dat mensen zich er niet aan houden is wat anders, maar als je een ernstig ongeluk veroorzaakt dan ben je zwaar de sjaak (in principe is er geheimhoudingsplicht, behalve als het een dermate ernstige overtreding is. Dan komt het wel naar buiten dat je die medicatie slikt en je het advies heb genegeerd. Kassa...)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 13-07-13 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 11:47

Dewii schreef:

Niet te snel schrikken, want geloof mij, er wordt soms een hele hoop onzin op bokt verkondigd.
Als ik alleen al kijk wat er vaak voor antwoorden op het subforum TAO worden gegeven qua (wettelijke) aansprakelijkheid en meer toestanden die met het recht en de wet hebben te maken, dan schrik ik juist van die vele verkeerde info en soms echte b*llsh*t die daar wordt verkondigd.

Mensen gaan elkaar ook snel napraten. En sorry, maar ik heb het idee dat dat hier ook gebeurd.

Ik slik dit medicijn al jaren, kan maar zo zijn dat ik het zelfs al slikte op het moment dat ik examen voor autorijden moest doen. En ik raadpleeg altijd mijn ouders daarvoor, want die weten als rij-instructeurs en voormalige rijschoolhouders precies hoe alles in elkaar steekt.

vuurneon schreef:
JoyCiej007 schreef:
'.

De wet zegt het :) dus dan moet je het wetboek herschrijven.

'de wet' wordt hier op bokt helaas wel vaker ontzettend verkeerd geinterpreteerd en uitgelegd........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 11:48

Ik neem ze voor slapen gaan in.
Dat heb ik altijd gedaan.

Gaat mij erom dat de bijsluiter van apotheek(en de apotheek zelf)zich tegenspreekt...
met hele lijst waar je op moet letten met autorijden, en dan lees je vervolgens dat je aansprakelijk bent...en daaruit concludeer ik dan dat het dus niet mág.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 11:51

Maar ook op ritalin zit zo'n sticker, en laat nou net je rijvaardigheid verbeteren als je als ad(h)d'er je pillen netjes slikt. Ik vind het persoonlijk een heel erg vage regeling wat betreft gele stickers, rijvaardigheid en aansprakelijkheid. Maar dit is misschien een ander geval aangezien de AD(H)D regeling in combinatie met medicijnen of zonder medicijnen nog steeds een beetje krom is.

Anoniem

Als je ze inneemt voor je gaat slapen, lijkt me er vrij weinig aan de hand, want daarna slaap je toch een X aantal uren.
Ik ben geen jurist, weet enkel wat mij is geleerd op stage in de apotheek. En daar moesten wij toen echt wel duidelijk vermelden dat je met dergelijke medicatie op, niet mocht autorijden omdat het de rijvaardigheden kan beinvloeden en voor ongelukken kan zorgen. Was wel een strikte apotheek waar ik werkte dus of het erbij gezegd wordt zal ook wel verschillen. Maar ik weet niet beter dan dat je met zulke medicijnen niet mag rijden.

Denk dat je voor jezelf dan te raden moet gaan of het dan het risico waard is, met betrekking tot het aansprakelijk zijn.

Dewii

JoyCiej007 schreef:
Dewii schreef:

Niet te snel schrikken, want geloof mij, er wordt soms een hele hoop onzin op bokt verkondigd.
Als ik alleen al kijk wat er vaak voor antwoorden op het subforum TAO worden gegeven qua (wettelijke) aansprakelijkheid en meer toestanden die met het recht en de wet hebben te maken, dan schrik ik juist van die vele verkeerde info en soms echte b*llsh*t die daar wordt verkondigd.

Mensen gaan elkaar ook snel napraten. En sorry, maar ik heb het idee dat dat hier ook gebeurd.
'de wet' wordt hier op bokt helaas wel vaker ontzettend verkeerd geinterpreteerd en uitgelegd........

Dat is waar, ik neem aan dat de apotheek/verzekering het echt wel gezegd zou hebben als het gewoon verboden was om er mee te rijden. Vind die gele stickers wel verwarrend wat dat betreft, het 'kan' de rijvaardigheid beïnvloeden maar met die van mij heb ik er nog nooit last van gehad (in elk geval, niets bijzonders opgemerkt). Best vreemd dat je dan gelijk aansprakelijk bent terwijl het net zo goed helemaal niet jou fout hoeft te zijn.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 11:54

JoyCiej007 schreef:

Ik leg het daarom niet uit en geef 'droog' de wet.
Voor de interpretatie verwijs ik door naar;
http://www.rijveiligmetmedicijnen.nl

Die site is handig en accuraat.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 13-07-13 11:56, in het totaal 2 keer bewerkt

Nessavende

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 11:55

Ik denk dat je het verkeerd concludeert wat betreft die aansprakelijkheid. Ik denk namelijk dat de bijsluiter aangeeft dat je zelf aansprakelijk bent aangezien je zelf het risico neemt om te gaan rijden. De apotheek heeft nu immers duidelijk aangegeven dat het je reactievermogen kan beïnvloeden en dat het niet verstandig is om te gaan rijden. Wanneer er dus iets gebeurt, is het jouw verantwoordelijkheid en niet die van het medicijn of de apotheek. Ik denk dat je het zo moet zijn (?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 11:56

Nou, inderdaad.
Natuurlijk, ik stap echt niet in de auto als ik duizelig,moe,suf verward ben.
Dat is no-go.

Maar heb er jaren mee gereden en echt waar, dat ging zonder enig probleem.

Maar als ik dus buiten mijn schuld om een ongeluk krijg,ben ik aansprakelijk ómdat ik een medicijn gebruik..
Dat vind ik dan wel weer krom.

Vuurneon,die site heb ik net bekeken en als ik mijn medicatie intyp en dan zie staan 'tot 20 mg(dat neem ik)
Beoordeel zelf of u last van deze bijwerkingen heeft en rijd in dat geval geen auto. Neem, zover dit mogelijk is, het medicijn voor het slapengaan in, dan heeft u minder last van deze bijwerkingen.

en als ik geen last van bijwerkingen heb, lijkt het hier dus alsof het wel mag....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 11:58

"Maar als ik dus buiten mijn schuld om een ongeluk krijg,ben ik aansprakelijk ómdat ik een medicijn gebruik.."

Dat is op zich ook krom, maar in zo'n geval kan niemand bewijzen dat het ongeluk gebeurd is buiten de schuld van de medicatie om, en daarom ligt het denk ik zo. Maar goed wat ik al zei, ik ben geen jurist dus pin me er niet op vast.

Zo zullen er ook genoeg mensen zijn die prima kunnen rijden met een flinke scheut alcohol op, maar dat mag ook nog steeds niet :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 11:58

Je mag ook rijden, maar wees je er wel van bewust dat als je een ongeluk veroorzaakt die dusdanig ernstig is dat de arts de geheimhouding moet doorbreken, je volledig aansprakelijk kan worden gesteld. Dus het is een 'ja, maar...' Verhaal.

_SantOs_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 12:01

Ik volg even. Slik nu al zo'n anderhalf jaar dezelfde medicatie (pijnstiller). Zit sinds januari een extra stikker op. Daarvoor zover ik me kan herinneren alleen een waarschuwing, niet een verbod.
Ben soms door de medicatie suffig en heb dit (gelukkig) zelf door. Als het niet goed voelt, stap ik gewoon niet achter het stuur.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 12:05

vuurneon schreef:
Dat staat er niet opeens hoor :) dat is al jaren zo :j