maagzuur

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

maagzuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 22:00

ellende :+

Ik ben sinds een maandje op soort van dieet. Hartstikke prima allemaal, ware het niet dat ik echt last van mijn maag heb inmiddels. Vooral als ik een lege maag heb, is het echt drama. Ik slik de hele tijd rennies tegen het maagzuur, maar dat lijkt me ook niet helemaal gezond meer (en ook niet altijd effectief).

Ik heb al een poosje geen galblaas mee, dus ik weet niet of dat er mee te maken heeft. Ik heb ook continu lichte krampen en een zeurend gevoel op de plek waar eerst mijn galblaas zat... Dus dat is niet zo fijn.

Om nu te gaan stoppen met mijn 'dieet' (aka minder en gezonder eten) om geen maagzuur te hebben is ook zo wat, en daarnaast vind ik het ook maar vreemd.
Weet iemand hoe het komt en wat er tegen te doen is :+

Geen wereldprobleem, maar tips zijn welkom :P !

lenaa_tje

Re: maagzuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 23:02

Geen last van stress? Maagzuur is Volgens mijn huisarts vaak een reactie op stress. Melk hebt ook tegen maagzuur

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 23:04

Melk helpt juist niet tegen maagzuur. Het bindt het zuur wel even, maar stimuleert daarna de aanmaak van maagzuur. De pijn neemt even af en wordt daarna alleen maar heviger. Om maagzuur te voorkomen kunt u het beste sterk gekruid voedsel, chocolade, pepermunt, alcoholhoudende of koolzuurhoudende dranken, sinaasappelen en koffie proberen te vermijden. Daarnaast kunnen grote maaltijden de druk in de maag verhogen, waardoor het klepje onderin de slokdarm opengaat en maagzuur de slokdarm in kan stromen. Ook vet voedsel vertraagt de maagontleding en kan zuurbranden veroorzaken.

Bron: www.maagzuur.nl

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 23:06

Even langs de huisarts voor maagbeschermers. En anders geen tomaten, paprika, uien, pittige kruiden...

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 23:08

Willeke_ schreef:
Melk helpt juist niet tegen maagzuur. Het bindt het zuur wel even, maar stimuleert daarna de aanmaak van maagzuur. De pijn neemt even af en wordt daarna alleen maar heviger. Om maagzuur te voorkomen kunt u het beste sterk gekruid voedsel, chocolade, pepermunt, alcoholhoudende of koolzuurhoudende dranken, sinaasappelen en koffie proberen te vermijden. Daarnaast kunnen grote maaltijden de druk in de maag verhogen, waardoor het klepje onderin de slokdarm opengaat en maagzuur de slokdarm in kan stromen. Ook vet voedsel vertraagt de maagontleding en kan zuurbranden veroorzaken.

Bron: http://www.maagzuur.nl

Oh stomme huisarts! Haha dat was haar advies maar dan weet ik dat laat ik dat staan

Ossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 23:11

Stoppen met roken, mocht dat van toepassing zijn, helpt ook.
Sowieso naar de huisarts!

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 23:11

2 glazen water drinken, dat neutraliseerd het PH van je maagzuur. Gemiddelde PH van de maag zit tussen 1,35 en 3. Water is PH 7.
Overigens kunnen maagzuur remmers averechts werken. Deze pillen zorgen ervoor dat het PH in 1x te hoog wordt, waardoor de maag extra maagzuur aan gaat maken.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 06:19

Je mag als ik het goed heb onthouden maar 6 rennies per dag slikken. Bij mij hielp het niet tijdens de zwangerschap.
Wat bij mij wel hielp was kleine hapjes tussendoor eten om mijn buik rustig te houden. Natuurlijk kun je dan gewoon gezonde hapjes eten, appel of komkommer bijvoorbeeld.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 09:21

Eet je niet te weinig? Ik krijg ook last van mijn maag als ik te lang niets eet. Misschien gewoon iets regelmatiger een stuk fruit oid. tussendoor eten?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 09:22

Tjah, ik slik omeprazol 40mg elke dag, anders kan ik gegarandeerd niet slapen van de maagpijn. Weet niet eens meer of het ook maagzuur is :') ik zou even naar de dokter gaan :j

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 12:34

Ik neem ook elke dag 40 mg.. Wil er graag vanaf, maar dat gaat helaas niet zo makkelijk. Ga nu er een minder stressvolle periode aankomt wel eens proberen afbouwen naar 20 in de hoop dat ik het daar kan houden. Maar goed. Best kan je even naar de HA gaan idd.. Als je zegt dat je het vooral hebt als je maag leeg is, waarom blijf je dan niet de hele dag door kleine beetjes eten? Dat kan geen kwaad hoor. En is beter dan diezelfde hoeveelheid beperkt tot 3 maaltijden per dag. :) Er zijn een heleboel voedingsmiddelen die maagzuur kunnen verergeren, google maar eens. Persoonlijk heb ik bijna altijd last, dus ik vermijd die voedingsmiddelen ook niet meer, maar bij sommigen helpt het wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 19:10

pff lastig , wat ben ik blij dat ik geen maagzuur meer heb :')

Enigste wat hielp was de tandenborstel erin stoppen en alles eruit spugen , maar kreeg op den duur maagbeschermers die goed hielpen.(heb 2 soorten gehad , 1 werdt ik geel van door lever geloof ik , daar stegen de waarden echt van) Nadat mijn galblaas eruit was , was ik bevrijd!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 08:59

Maagzuur is zo ellendig. Hier hielp ph regula heel goed. Is bij de drogist te krijgen

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 13:18

...en in aanvulling op de tip, om juist geen melk te drinken:
wat paradxaal genoeg vaak goed blijkt te werken, is je maag juist zuurder te maken. (Denkbaar hebben veel mensen juist last van "golven". Even gaat de pH richting 7 ("ont-zuren" met water of melk) om daarna prompt extra maagzuur aan te maken.)
En veel mensen hebben dus baat bij het slikken van zaken zoals 'betaine hydrochlorine' - dat is dus juist om de maag goed (stabiel) zuur te houden.

Als gezegd: je maag kan en hoort fiks zuur te zijn (pH ruim onder het getal 4, dat is zo zuur als azijn) en een gezonde maag kan daar heel goed tegen.

Ook kun je pijn hebben, omdat je maagslijmvlies net geen totaal perfecte slijmlaag aanmaakt (dan heeft het zin, om dingen te doen zoals L-Glutamine slikken en zaken zoals broccoli en gewokte chinese kool te eten).

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 14:04

Kijk goed naar je dieet, minder en gezonder eten is heel verstandig maar je kan er in doorslaan. Sowieso wordt aangeraden om minstens 6 keer per dag een eetmoment te hebben. Ik vermoed dat je te weinig eetmomenten hebt eigenlijk.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 14:07

bij mijn vorige zwangerschap had ik er ook erg veel last van, vanille vla hielp ook wel

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 14:11

Inderdaad vanille vla helpt goed :j
Je kan ook gewoon zorgen dat je altijd wat in je maag hebt, eet bijvoorbeeld wortel of komkommer tussendoor, daar zit in principe 'niks' in wat je dieet op de kop kan gooien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 16:13

Dankjulliewel voor de tips! Kan ik wel wat mee! Ik kan me idd herinneren dat ik van melk het juist heel zuur kreeg, als kind iig. Dus echte pure melk heb ik vanaf mijn 7e niet meer gedronken. En aangezien ik ook veel last heb van slijm is het sowieso niet echt ideaal.

Vanillevla is wel een idee, op de één of andere manier klinkt het wel 'verzachtend', maar het is wel ook een melkproduct.... Dus hoe zit dat dan :P ?

Ik eet momenteel wel echt iets te weinig ja, maar aangezien ik binnenkort op vakantie ga wil ik voor nu graag eventjes iets meer afvallen zodat ik me op vakantie iig wat prettiger voel. Daarna ga ik weer uitbreiden qua caloriën (ik heb gelukkig nooit dat ik op vakanties veel meer eet dan thuis :D )

Water drinken is ook een goede tip! Ik drink niet veel water omdat ik het snel zat ben, maar als het helpt tegen maagzuur ben ik zeker bereid een glas of 2 weg te tikken :+ PH regula zal ik ook eens naar kijken.
Rauwkost, lust ik helaas niet.
Wortel en komkommer zijn wel echt de twee voedingsmiddelen die ik echt het allermeest gruwel :') .... Maar ook andere rauwkost vind ik niet lekker, en fruit zit weer veel suiker in... dus dat kan je niet de hele dag door snacken. Als iemand anders nog suggesties heeft voor iets wat mijn maag een beetje vult en calorie-arm is! :P Hoor ik het graag...

Ook bedankt voor de uitleg over je maag zuur houden, ik ga er eens wat over op zoeken... En Brocoli eten dus :9

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 19:31

Mij hebben ze verteld dat melk idd niet helpt, Karnemelk daarintegen juist wel.
Vind het alleen zelf niet lekker

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 09:29

Wist je dat je bij te weinig maagzuur dezelfde klachten krijgt als bij een teveel aan maagzuur wat dus gaat branden? Vooral omdat je aangeeft dat je geen galblaas hebt, zou ik eens even googlen op te weinig maagzuur.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 14:50

Ik vind vla ideaal, maar hebben we helaas weinig in huis. Hier dus ook een regelmatig Rennie gebruiker... en o wee als ze op blijken te zijn :')

Droog brood wil bij mij trouwens ook nog wel eens wat helpen :)