Gebeten door paard, tetanus prik halen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Iejoorr

Gebeten door paard, tetanus prik halen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 06:16

Hallo allemaal.

Gisteravond toen ik paardlief uit de paddock haalde beet zij perongeluk in mijn vinger. Ik had niet door dat het bloedde dus heb er niet direct naar gekeken totdat paard op stal stond. Het bloedde wat en ik ben het gaan uitspoelen onder de kraan en heb er een pleister op geplakt.

Nu weet ik niet of het wellicht verstandig is dat ik tetanusprik ga halen. Ik weet ook niet of dat nodig is bij mij, ik heb geen idee hoelang zo'n prik "houdbaar" is in je lichaam.

Iemand die mij wijze raad kan geven?

Polly
Moderator Algemeen

Re: Gebeten door paard, tetanus prik halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 06:23

even je huisarts bellen.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 06:25

onze huisarts zei tegen mn meoder ( was perongeluk door de hond gebeten doordat ze de kluif vast hield en de hond n inshattings foutje maakte met kluiven :-P ) dat ze alleen nog een tetanus geven met straatvuil..?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 06:55

Toen je 9 was, heb je een tetsnus prik gehad (als je mee deed met het inentingsprogramma)
Dat geeft 10 jaar bescherming. Na je 19e moet je binnen 24 u opnieuw geent worden om beschermd te zijn tegen tetanus bij open wond.

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 06:58

ik zou wel even een injectie halen vandaag

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 06:59

Volgens mij is dit niet nodig bij oppervlakkige wondjes hoor. Of is het echt heel diep?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 07:09

Ja dat is verstandig (en dat moet wel binnen 24 uur)
Ik ben er ook veel te makkelijk in en meestal kwam ik daar ook goed mee weg.....
Je vinger weken in warm water met soda zou ik zeker ook even doen!

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 07:09

Agh, heb je hem vast voor de volgende keer. Klein prikkie en klaar. Gewoon halen.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 07:16

Ik laat me gewoon preventief enten. Ik ben veel bij de paarden en heb heel wat huisdieren dus ben liever voorbereid dan achteraf ineens met spoed te moeten.

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 07:46

Ik ben pas 17, betekend dat dat ik hem niet hoef te halen?
Ik ga zodadelijk even de HA bellen voor de zekerheid, ik ben totaal niet van de prikken en val al flauw bij de gedachte dat ik er 1 moet halen :=

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 07:49

Ik heb hem ook nog een keer gekregen van de dokter..
Had er zelf nooit aan gedacht hoor maar een collega vond dat ik hem moest halen toen ik een wond had.

@ts nee dan hoef je hem idd niet te halen

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 08:11

Gezien je leeftijd is het afhankelijk of jij je volledige DTP vaccinatie heb gehad als kind zijnde.
Als je die hebt doorlopen ben je nog beschermt.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 08:49

MissDonna schreef:
onze huisarts zei tegen mn meoder ( was perongeluk door de hond gebeten doordat ze de kluif vast hield en de hond n inshattings foutje maakte met kluiven :-P ) dat ze alleen nog een tetanus geven met straatvuil..?

en wat denk je dat er bij een paard in zn smoeltje zit?

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 08:53

Wonden bij paarden zijn ze juist heel streng op bij tetanus (niet perse bijtwonden, maar ook gewoon sneetjes als je veel met paarden in de weer bent, blijkbaar grotere kans om het op te lopen).
Als het goed is hoef je pas weer na je 20e, maar misschien kun je de huisarts even bellen voor de zekerheid

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 09:49

In 2010 hoefde ik de prik niet (ivm verre reis). Dus ik heb hem zeker wel gehad :j

De HA heb ik gebeld, de assistente zei dat ik langs moest komen als ik er last van kreeg of het ging ontsteken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 13:13

De bacterie zit in de mest (en de dikke darm - en in "straatvuil") - niet per se in "zijn smoeltje".
(Tenzij je een paard hebt dat vaak mest eet - die heb je erbij.)
In de 1930er jaren had men het er over, "dat het paard aan het uitsterven was" en dat tetanus zou gaan verdwijnen. Denkbaar leeft de bacterie nauwelijks meer in gewoon straatvuil.

Een bloedend wondje ontsmet zichzelf, het advies luidt doorgaans, om het gewoon even te laten bloeden terwijl je naar de kraan loopt. (Uitspoelen kan geen kwaad. En ik doe er daarna groen leem op.)

En: je eigen lichaam stelt doorgaans ook iets voor.
Wie elke dag rondloopt op een manege IS beschermd tegen tetanus, prik of niet.
(Okee, als ik - god verhoede - morgen met een verse, diepe grote snee pardoes in de mesthoop val, wellicht dat ik dan een prik ga halen.)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 13:34

Jammer dat de assistente het niet wilde doen, ik zou ook een injectie halen. Sterker nog, volgend jaar is het alweer tien jaar geleden dus ergens dit jaar wil ik weer een enting halen ter preventie. Ik ben nogal onhandig van mezelf dus bijna altijd wel kleine wondjes en ook die zijn genoeg om de bacterie binnen te krijgen! En voor een ziekte waaraan 20% zelfs met behandeling nog sterft, ga ik geen risico lopen! Paardenmensen worden idd als risicogroep gezien, net als veehouders, dierenartsen etc.

@Janneke2, waar haal je die info vandaan? Volgens het RIVM voldoet eigen immuniteit namelijk absoluut niet. Ons eigen lichaam kan zich gewoon niet goed genoeg wapenen tegen deze killerbacterie, terwijl enting dat juist wel weer doet.
http://www.rivm.nl/Bibliotheek/Professi ... jn_Tetanus

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 13:48

Zwerte schreef:
@Janneke2, waar haal je die info vandaan? Volgens het RIVM voldoet eigen immuniteit namelijk absoluut niet. Ons eigen lichaam kan zich gewoon niet goed genoeg wapenen tegen deze killerbacterie, terwijl enting dat juist wel weer doet.

Als ik morgen met een diepe snee in de mestvaalt val - dan heeft het RIVM groot gelijk.

Maar de piepkleine wondjes die je dagelijks hebt (ik heb het hier oo over mezelf) daar kan mijn lichaam uitstekend mee omgaan.
Ik spoel ze doorgaans uit, doe er groene leem op, maar wetenschappelijk gezien is dat geen garantie voor sterilisatie.
En er zijn vast wel eens wondjes die ik niet zie - en die gaan niet of nauwelijks ontsteken en hebben mij de afgelopen 30 jaar geen nare verschijnselen aangedaan.
Dus dat doet mijn immuunsysteem zelf. (Vgl. de tekst van het RIVM:"Bij onvoldoende immuniteit van de gastheer kan de ziekte tetanus ontstaan.")

Wat ik lastiger vind is de mededeling van het RIVM: "Alleen door vaccinatie opgewekte antistoffen tegen het toxine geven bescherming." Laat een vaccin nou precies datgene zijn, waarbij je eigen immuniteit aan het werk moet...!

Nogmaals: bij grote, diepe wonden: naar een arts.
Maar tegen onzin als "slechts een vaccin biedt uitkomst" kan ik persoonlijk slecht. Wie dagelijk met uiterst lage doses bacterie in aanraking komt is gewoon beschermd, doordat die lage doses precis hetzelfde doen als een vaccinatie...
(Uiteraard: drie tegen 1 richt het RIVM zich tot "de algemene bevolking", niet tot paardenmensen.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 10-07-13 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 13:51

Toen ik een maandje geleden door een paard in mijn vinger gebeten was, het bloedde echt hevig kreeg ik te horen dat dit niet noodzakelijk was.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 14:26

Janneke2 schreef:
Zwerte schreef:

Als ik morgen met een diepe snee in de mestvaalt val - dan heeft het RIVM groot gelijk.

Maar de piepkleine wondjes die je dagelijks hebt (ik heb het hier oo over mezelf) daar kan mijn lichaam uitstekend mee omgaan.
Ik spoel ze doorgaans uit, doe er groene leem op, maar wetenschappelijk gezien is dat geen garantie voor sterilisatie.
En er zijn vast wel eens wondjes die ik niet zie - en die gaan niet of nauwelijks ontsteken en hebben mij de afgelopen 30 jaar geen nare verschijnselen aangedaan.
Dus dat doet mijn immuunsysteem zelf. (Vgl. de tekst van het RIVM:"Bij onvoldoende immuniteit van de gastheer kan de ziekte tetanus ontstaan.")

Wat ik lastiger vind is de mededeling van het RIVM: "Alleen door vaccinatie opgewekte antistoffen tegen het toxine geven bescherming." Laat een vaccin nou precies datgene zijn, waarbij je eigen immuniteit aan het werk moet...!

Nogmaals: bij grote, diepe wonden: naar een arts.
Maar tegen onzin als "slechts een vaccin biedt uitkomst" kan ik persoonlijk slecht. Wie dagelijk met uiterst lage doses bacterie in aanraking komt is gewoon beschermd, doordat die lage doses precis hetzelfde doen als een vaccinatie...
(Uiteraard: drie tegen 1 richt het RIVM zich tot "de algemene bevolking", niet tot paardenmensen.)

Prima dat jij liever vertrouwt op je eigen ervaring en goede immuunsysteem, ik vertrouw liever op de wetenschappelijke bewijzen en het rivm. Prima dat jij vind dat je gewoon beschermd bent, maar haal dan ook geen vaccin bij een grote wond, want dat moet je systeem dan net zo goed aankunnen.
In de richtlijnen is het irrelevant of de wond groot of klein is. Een grotere wond, meer vervuiling of ontsteking zijn extra risicofactoren, maar een klein schoon wondje kan wel degelijk genoeg zijn.

Uiteraard moet je eigen systeem aan de slag met een vaccin maar er is een groot verschil tussen de bacterie binnen krijgen die vervolgens toxines produceert en je systeem die daarop reageert (wat blijkbaar bij tetanus bijna altijd te traag is!) of een vaccin waarin de toxines in zo'nlage concentratie of verzwakte vorm aangeboden worden, waardoor je immuniteit opbouwt zonder teveel risico.

In het algemeen ben ik het helemaal met je eens, een continue lage blootstelling levert voor de meeste bacterien de beste immunisatie op, daar kan geen vaccin tegenop. Maar ik heb niet genoeg kennis over tetanus specifiek en wat ik lees bij het rivm, doet me denken dat het algemene verhaaltje dus niet op gaat voor dit kreng.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 14:32

Ik laat mij standaard om de 5 jaar tetanus prik zetten, veel met honden en paarden bezig.
Bij ons op de manege is/was het zelf verplicht dit om de 5 jaar te laten doen!
10 jaar werd hier gezegd als je niet of nauwelijks tussen de dieren zat.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 14:32

Een paardenmond is veel schoner dan die van een hond, kat of zelfs een mens.
Omdat het bloedde is alles wel weggespoeld en hoef je je denk ik niet al te veel zorgen te maken.
Behalve natuurlijk als je vinger er half af ligt of er gehecht moet worden natuurlijk. :D

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 14:45

Nou vraag ik me wel af wie heeft er hier wel eens tetanus gehad ? Mensen bedoel ik dan hè geen paarden...

Of iemand die je kent die het heeft gehad kan ook :j ik ben gewoon nieuwsgierig meer niet!

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 15:04

Nou gelukkig ligt mn vinger er niet half af :=
Het is echt een wondje, de huid is er een beetje afgeschaaft.

Als de prik op je 9e wordt gegeven heb ik nog 2 jaar te gaan. Als ik dan nog tussen de paarden zit ben ik zeker van plan weer te laten inenten. Voor nu maak ik me geen zorgen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 15:15

Boompje1985 schreef:
Nou vraag ik me wel af wie heeft er hier wel eens tetanus gehad ? Mensen bedoel ik dan hè geen paarden...

Of iemand die je kent die het heeft gehad kan ook :j ik ben gewoon nieuwsgierig meer niet!

Ik denk en ik hoop maar weinig mensen en dieren. Door de hoge vaccinatie graad in Nederland komt tetanus niet veel meer voor in Nederland. Gelukkig maar, want tetanus is meestal dodelijk.