Bijwerkingen cholesterolverlagers, arts wil niet helpen??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Bijwerkingen cholesterolverlagers, arts wil niet helpen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-13 10:59

Ik vraag dit even nav mijn broer en zijn vriendin.
Zij is vorig jaar geopereerd aan haar hart, haar hartklep sloot niet goed en ze hebben 5 omleidingen gedaan vanwege lekkage's. Sindsdien moet ze ook cholesterolverlagers (simvastatine) slikken, haar cholesterol is nooit gemeten maar de arts zegt dat dit standaard is en ze de vaatwanden versterken.
Nu heeft ze een half jaar gerevalideerd en is ze niet vooruit gekomen, ze heeft zwakke spieren, veel spierpijn ed, ze kreeg vermoedens dat dit aan de cholesterolverlagers lag en is daar mee gestopt. Vervolgens heeft ze in enkele weken meer vooruitgang geboekt dan in die 6 maanden revalidatie.

Op het volgende gesprek bij de arts kwam dat ter sprake en de arts wil dat ze de medicijnen blijft slikken. Ze heeft nu andere medicijnen gekregen (atorvastatine) maar ook deze hebben dat effect. Ze is nu zo hard achteruit gegaan dat ze er weer aan toe is als vlak na de operatie, ze heeft veel last van spierpijn, spierzwakte, geen uithoudingsvermogen en heeft moeite met ademhalen, ze raspt en piept.
Ze fietste gister naar de apotheek, dat is 700 meter en in dat stuk moet ze 3x afstappen en uitrusten...

De arts geeft nul op het rekest. Die zegt dat ze nodig zijn en thats it. Alle klachten doet hij niets mee, ze hebben al een aantal keer gevraagd om dan het cholesterol te controleren maar dat is niet nodig. Is waarschijnlijk ook niet te hoog zeggen ze, het gaat om het versterken van de vaatwand (??!).
Ondertussen kan zij dus eigenlijk niets meer en ze zijn beide te lief om om tegen de arts te zeggen waar het op staat.
Arts wilde ook geen nieuwe afspraak meer maken, die vind blijkbaar dat ze zeurt.
Nu heeft ze via de huisarts een gesprek met beide artsen, dus HA en ZA, vanmorgen.
Ik heb nog niet gehoord hoe dat is gegaan.

Maar ik maak me dus best zorgen, toen ik haar de laatste keer zag was ze best fit voor een vrouw van haar leeftijd, maar toen slikte ze dus niet. Nu is het een wandelend wrak.
En ik vind het zo sneu voor ze, ken de arts verder niet maar ben bijna in staat zelf verhaal te gaan halen }>
Ik moest het even van me af schrijven, dank voor het lezen :(:)

Edit; Ze heeft overigens ook nooit een infarct gehad, ze heeft ooit bloedvergiftiging gehad en daar waren bijwerkingen bij waarvan het vermoeden was dat het een infarct was maar daar zijn ze weer op terug gekomen.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 09-07-13 11:21, in het totaal 2 keer bewerkt

Selka

Re: Bijwerkingen cholesterolverlagers, arts wil niet helpen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 11:04

Is het niet mogelijk om een second opinion aan te vragen? Of zijn ze daarvoor al naar de HA gegaan?
Het is juist zo belangrijk om voor jouw eigen lijf op te komen! Helaas hoor ik steeds vaker in mijn omgeving dat mensen niet meer serieus genomen worden. Ik weet niet of dit aan "onze" beleving ligt of dat het menselijk aspect binnen de zorg steeds meer versobert.

In ieder geval veel sterkte voor de vrouw van jouw broer, hopelijk wordt ze snel geholpen.

DaniellaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 11:17

Simvastatine heeft inderdaad als bijwerking spierdegeneratie. Dit is uiteraard bij niemand hetzelfde, sommige mensen hebben er meer last van dan anderen. Mijn man is overgestapt op Crestor ivm ernstige spierpijnen, vooral in de benen. Ik heb er zelf weinig tot geen last meer van na de eerste opstartperiode.
In het geval van de dokter die niet wil luisteren, verander van arts. De vriendin van je broer weet zelf het beste in hoeverre ze last van de bijwerkingen heeft en er is veel meer mogelijk dan alleen maar "leer er maar mee omgaan". Veel sterkte voor haar.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 11:21

anneliesdj schreef:
Sindsdien moet ze ook cholesterolverlagers (simvastatine) slikken, haar cholesterol is nooit gemeten maar de arts zegt dat dit standaard is en ze de vaatwanden versterken.

Dat iemand pillen moet slikken voor een waarde, dienooit is gemeten kotm helaas wel vaker voor, maar "goed" is het uiteraard niet.
Simvastine versterkt de vaatwand niet.
(Wat wel zo is, is dat de cholesterol 'plakjes' onregelmatig zijn, met name bij mannen - en aderen die op de ene plek vol gemetseld zitten en op de andere plek nauwelijks, die zijn idd kwetsbaar, dat klopt.
anneliesdj schreef:
Nu heeft ze een half jaar gerevalideerd en is ze niet vooruit gekomen, ze heeft zwakke spieren, veel spierpijn ed, ze kreeg vermoedens dat dit aan de cholesterolverlagers lag en is daar mee gestopt. Vervolgens heeft ze in enkele weken meer vooruitgang geboekt dan in die 6 maanden revalidatie.

Ja, een van de dingen die simvastine doet is Q10 uit je lichaam gooien. Q10 is een stof die (als je het slikt als voedingssupplement) een activerende werking heeft. Dus allerlei dingen rond 'zwakte en slapte' bij simvastine kunnen goed uit gebrek aan Q10 worden verklaard.

anneliesdj schreef:
Op het volgende gesprek bij de arts kwam dat ter sprake en de arts wil dat ze de medicijnen blijft slikken. Ze heeft nu andere medicijnen gekregen (atorvastatine) maar ook deze hebben dat effect. Ze is nu zo hard achteruit gegaan dat ze er weer aan toe is als vlak na de operatie, ze heeft veel last van spierpijn, spierzwakte, geen uithoudingsvermogen en heeft moeite met ademhalen, ze raspt en piept.

Potverdepotverdepotver....
Je staat als arts toc onder ede, dat je de mensheid zou helpen (en niet de farmaceuten rijk maken...!)

Gesteld, dat er idd een te hoog cholesterolgehalte is, dan gelden ten eerste bij vrouwen andere regels dan bij mannen en zijn er andere methoden (anders eten, suppletie vitamine E en nog een hele serie middelen en maatregelen) die dat probleem kunnen oplossen.
Accoord - dat is vakwerk voor een arts die hier verstand van heeft, maar toch: het kan.

Maar dat deze arts geen nader gesprek wil - stijlloos!!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 11:22

Nadrukkelijk vragen om een behoorlijk onderzoek naar cholesterol en om andere medicijnen (geen statines maar andere soort), en zo niet: andere arts. En als ze niet meer welkom is, is het ook tijd voor een andere arts. Het kan overigens best helpen als ze iemand meeneemt (jou bijvoorbeeld? Of haar partner?) naar een gesprek met de arts.

Andere medicijnen zijn heel wel mogelijk, en bijwerkingen zijn bekend en kunnen een belangrijke invloed hebben op je kwaliteit van leven. Zie ook http://www.hartstichting.nl/hart_en_vat ... verlagers/

Als het gaat om een huisarts zou ik een doorverwijzing vragen naar een cardioloog, en als het gaat om een cardioloog zou ze (al dan niet in samenspraak met de huisarts) een andere kunnen zoeken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-13 11:26

@ Janneke; De artsen hebben zelf gezegd dat ze ws geen te hoog cholesterol heeft.
Die medicijnen zouden de vaatwand versterken, daar moet ze ze voor slikken.

Waar heb jij je info vandaan trouwens? Werk je in een ziekenhuis oid?

Zou het haar helpen om Q10 als supplement te slikken oid? Dan kan ze iig weer iets beter uit de voeten, als tussenoplossing zeg maar.

@ Shadow; ze gaat meestal met mijn broer, maar die is ook te lief, dat zijn ze beide.
Het gaat om de arts in het ziekenhuis, haar HA kan ze beter mee en via hem heeft ze dus vanmorgen een gesprek met beide artsen (HA en ZA).

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 11:29

Helaas, komt me bekend voor. Ik werd compleet dement van de simvastatine, werd niet geloofd, hadden ze nog nooit van gehoord. Ik slik nu pravastatine en tot nu gaat het goed. Laat je schoonzus eerst maar eens bloed gaan prikken om te kijken hoe hoog haar cholesterol is en dan allemaal uitgesplitst en niet alleen de ratio. Mijn hdl is hoog maar mijn ldl nog veel hoger, de ratio is goed 4.1 maar slik toch omdat het slechte cholesterol te hoog is.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 11:50

anneliesdj schreef:
@ Janneke; De artsen hebben zelf gezegd dat ze ws geen te hoog cholesterol heeft.
Die medicijnen zouden de vaatwand versterken, daar moet ze ze voor slikken.

Waar heb jij je info vandaan trouwens? Werk je in een ziekenhuis oid?

Zou het haar helpen om Q10 als supplement te slikken oid? Dan kan ze iig weer iets beter uit de voeten, als tussenoplossing zeg maar.

Bij een boel behandelingen geldt een behandelingsprotocol. En ik ben bereid om te geloven, dat simvastine daar in voor komt, maar als gezegd, ik vind het "niet goed".
Ik ben natuurgeneeskundig therapeut geworden (nadat ik in een ziekenhuis heb gewerkt).

Op zichzelf: met lekkende hartkleppen hoor je niet te spotten. (Als een of mer kleppen uitvallen, valt in feite de hele pompfunctie van het hart weg - nachtmerriescenario.)

Maar iemand zo kortademig "maken", dat vind ik niet kunnen, dat ben ik roerend met je eens.

En het zu zin kunen hebben, als ze naar bijv eenorthomoleculaire arts zou stappen, er een goede "hoe is het nu" diagnose wordt opgesteld en dan is er doorgaans wel een mouw aan te passen.

(En tenzij tegenbericht van de apotheker: er is idd een standaard in de natuurgeneeskunde, die stelt, dat als iemand hetzij simvastine, hetzij een zusje daarvan slikt, dat er dan altijd (...raadpleeg apotheker!) Q10 bij hoort.)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-13 11:58

Ik volg je niet helemaal moet ik eerlijk zeggen.

De medicijnen lijken nu geen nut te hebben, ook omdat de arts er vaag over doet waarom ze ze moet slikken.
En ze is 2 weken gestopt en ze is zo fit als een hoentje en vervolgens moet ze weer verplicht gaan slikken en heeft ze weer de hele dag spierpijn en kan ze niets. Dat is toch frustrerend?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-13 12:51

Ze is net in het ZH geweest en oa ook bij de fisiotherapeut geweest en die zag hoe ernstig ze eraan toe was en heeft meteen de arts gebeld dat ze moest stoppen met dat medicijn. Ze gaan nu wel op zoek naar iets anders.
Halleluja.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 11:18

Ik ben daar toen ook mee gestopt.
Ik heb nu als cholesterol verlager crestor tabl omh 5 (milli/micro)gram/ml. en dat bevalt prima, nergens geen last van

Slik het samen met mijn ascal, persantin en neem ook visolietabletten... helemaal prima

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 11:20

Gelukkig! Hopelijk vinden ze nu wel iets wat beter bij haar past :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 12:15

Ze is gisterochtend gestopt met die medicijnen en vandaag gaat het al een stuk beter.
Ik irriteer me zo, bah, stomme arts.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 12:22

Dit zelfde 'probleem' zul je helaas bij veel artsen hebben..... Het is statistisch bewezen dat dit soort medicijnen een positieve bijdrage hebben na hart-/herseninfarct-aandoeningen.
Voor de medische wereld wegen de nadelen niet op tegen de voordelen....
Ik heb in overleg met mijn arts uiteindelijk wel mogen stoppen met de cholestrolverlager (crestor) en ben uit mezelf visolie capsules gaan gebruiken. Ik moet sowieso om de zoveel maanden m'n bloed laten checken en zo kunnen we prima bijhouden of de waardes goed blijven!
En dat blijft het ook :D

M'n vader kreeg ook cholestrolverlagers (wel een te hoge waarde) verschillende geprobeerd, verschillende klachten. Toen is hij ook de visolie gaan gebruiken. Terug bij de huisarts kreeg hij te horen dat het goed ging met z'n waardes en dat hij vooral zo moest blijven doorgaan :D (toen hij zei dat hij gestopt was met de medicatie maar wel de capsules gebruikte, viel er wel even een stilte, maar hij mocht zo wel doorgaan!)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 12:38

Kentaro schreef:
Dit zelfde 'probleem' zul je helaas bij veel artsen hebben..... Het is statistisch bewezen dat dit soort medicijnen een positieve bijdrage hebben na hart-/herseninfarct-aandoeningen.
Voor de medische wereld wegen de nadelen niet op tegen de voordelen....

Het is niet de bedoeling dat artsen zo handelen. Het gaat namelijk niet alleen om de statistieken, maar om de hele mens. Levenskwaliteit is ook belangrijk. Mensen hebben het recht om zelf te kiezen wat ze belangrijk vinden en welke consequenties ze wel en niet aanvaardbaar vinden. De patienten hebben inspraak in hun behandeling en dat hoort te gaan op basis van 'informed consent', oftewel, de patient moet weten waar die mee instemt. En dus ook indien gevraagd wat de alternatieven zijn en welke gevolgen daar aan vast kunnen zitten. (En met 'hoort' bedoel ik: wettelijk verplicht. De patient heeft inspraak en dat is vastgelegd in de WGBO, en het staat ook in allerlei visies, ethische codes en handboeken.)

Artsen die blind receptjes schrijven en zich niet interesseren voor de impact op de mens eromheen zijn gewoon geen goede artsen. En artsen die het gesprek niet aanwillen al helemaal niet.

Je mag overigens altijd stoppen, want je hebt het recht om een behandeling te weigeren. Het is niet verstandig om dat zomaar te doen zonder overleg, maar als het niet anders lijkt te lukken...

Anneliesdj: als ze zich erg strijdlustig voelt kan ze natuurlijk een brief schrijven (met al dan niet een klacht.) Het ziekenhuis moet informatie hebben over hoe dat het beste te doen. Je schiet er zelf meestal niet heel veel mee op, maar het is dan in elk geval wel vastgelegd.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 13:02

Dat was letterlijk het antwoord wat m'n arts mij gaf... :P
Een heel klein beetje kan ik het wel snappen ook. Je kunt je nu wel even heel goed voelen, maar als je na een paar weken in elkaar stort doordat je eigenlijk toch niet zonder het medicijn kon...
Hij zei er ook eerlijk bij dat het geen garantie was dat als ik het wel nam en een ander niet, ik langer zou mee gaan....
Ik heb het ook erg met m'n betablokker. Ik blijf maar zo moe, terwijl er lichamelijk niet echt een reden voor te vinden is. Een groot vermoeden bestaat dat het door die betablokker komt. heb het er over gehad met m'n cardioloog, internist en huisarts, maar niemand durft er mee te stoppen... Tuurlijk kan ik het dan zelf wel doen, maar in je achterhoofd blijft dan weer die 'angst' dat áls het weer mis gaat, ik het misschien had kunnen voorkomen :P

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 13:09

Maar dan moet een arts toch op z'n minst kunnen onderbouwen waarom ze dat moet slikken?

Ik lees op internet bepaalde onderzoeken waaruit het nog de vraag is of het nu zo zinvol is cholesterolverlagers te slikken, nog afgezien van de bijwerkingen.
Ik zal even kijken of ik dat stuk nog kan vinden.
Citaat:
In Nederland houden artsen het erop dat zij moeten ingrijpen als iemand een kans van 5 procent of meer heeft om binnen tien jaar te overlijden aan een infarct of een beroerte.
Een kans van 5 procent betekent niets anders dan dat in een groep van honderd vergelijkbare mensen er vijf binnen tien jaar zullen overlijden door hart- en vaatziekte. Anders gezegd, alle honderd moeten ze om het jaar bij de infarctduivel verschijnen en die pikt elke keer blindelings een slachtoffer uit de groep. Na tien jaar zijn er zo vijf mensen van de honderd getroffen – de andere 95 hebben geluk gehad.

Als nu iedereen in de groep van honderd aan de statines gaat, mag de infarctduivel minder slachtoffers aanwijzen. Hoeveel minder? Ook daarover zijn de geleerden het nog niet helemaal eens. Er zijn optimisten en er zijn pessimisten. De optimisten zeggen dat statines de kans op een infarct met 30 procent verlagen, de pessimisten houden het op hooguit 10 procent. 30 procent van 5 procent is 1,5 procent, dus de kans op een infarct daalt dankzij de statines tot 3,5 procent in tien jaar.

Nu hoeft de groep van honderd nog maar eens in de drie jaar bij de infarctduivel te komen en ontspringt niet 95 maar 96,5 procent de dans.
Dat scheelt eigenlijk niet zo erg veel, zeker niet als we bedenken dat al die honderd mensen daarvoor wel trouw tien jaar lang hun statines moeten blijven slikken en ook niet ondertussen aan iets anders mogen doodgaan.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 10-07-13 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 13:14

Dat ben ik ook helemaal eens hoor!! Bedoelde er alleen mee te zeggen dat het niet alleen haar arts is die er zo in staat.
Ik ben ook helemaal niet van het iets slikken. Maar jaren terug sprak ik met een huisarts die zelf ook voor hartproblemen in het ziekenhuis lag. Hij gaf zijn kinderen vanaf hun 18e uit voorzorg cholestrol verlager en zou een voorstander zijn dit voor iedereen in te voeren. Gezien alle ervaringen uit zijn praktijk gaf hij aan dat dat een heleboel ellende had kunnen voorkomen.
dat gaf me toch weer een beetje te denken, want dit was niet iemand die 'beroepsmatig' dit mij 'aanpraatte', maar er echt zelf zo over dacht.
Het is soms ook wel weer heel lastig waar je nu wel of niet goed aan doet :P

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 13:18

Kentaro schreef:
Dat was letterlijk het antwoord wat m'n arts mij gaf... :P

Tsja, dat illustreert vooral dat er nog een wereld te winnen is in het samen nadenken over behandeling en risico's.

Citaat:
Je kunt je nu wel even heel goed voelen, maar als je na een paar weken in elkaar stort doordat je eigenlijk toch niet zonder het medicijn kon...

Dat hoort een arts dus behoorlijk te communiceren en te onderbouwen. Zonder specifiek onderzoek naar cholesterol en zonder na te denken over alternatieve middelen (die er zeker zijn) gaat dat niet. Ik vind dat artsen zich er soms veel te gemakkelijk van af maken en patienten weinig serieus nemen.

Citaat:
Tuurlijk kan ik het dan zelf wel doen, maar in je achterhoofd blijft dan weer die 'angst' dat áls het weer mis gaat, ik het misschien had kunnen voorkomen :P

Het is natuurlijk iets wat je alleen moet doen als je er helemaal achter staat. Ik ben wel enkele keren tegen het medisch advies ingegaan, en heb me toen heel nadrukkelijk afgevraagd: stel dat ik het mis heb? Kan ik daarmee leven / kan ik aanvaarden dat ik dat risico loop? Het antwoord was ja: het is mijn leven, ik maak de keuzes en ik draag de gevolgen. Gelukkig denk ik uberhaupt niet zoveel 'wat als'. Het is zoals het is. Twijfel is er vooraf voldoende, maar na afloop weet ik waarom ik een bepaalde keuze heb gemaakt, dus geen spijt. (Ze hebben overigens stuk voor stuk erg goed uitgepakt.)

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 13:48

Mijn man is erfelijk belast met een te hoog cholesterol-gehalte. Omdat zijn vader op relatief jonge leeftijd is overleden moest hij preventief verlagers gaan slikken.
Het begon eigenlijk gelijk. Als hij de pil had ingenomen stonk hij ongelofelijk uit zijn mond en even later rook ook zijn zweet ernaar >;)
Tevens onverklaarbare vermoeidheid en vreselijke spierpijnen. Na lichamelijke inspanning nauwelijks herstellen en een humeur om op te schieten.

Om een ander middel gevraagd. Binnen een paar weken hetzelfde resultaat als hierboven.
Toen zijn we zelf op onderzoek uit gegaan.
Wat blijkt: bij maar 3% van de gebruikers is het een effectief medicijn, het voorkomt aanslag van plaque maar wat er al zit wordt niet verwijderd.

Er zit een gigantische miljarden verdienende industrie achter waardoor het middel belangrijker lijkt te zijn dan de patiënt.
Gestopt met de pillen en het cholesterol niveau blijft gelijk. Ja het is hoger dan statistisch gezien goed zou zijn maar moet je dan jaren lang pijn en ongemak ervaren van een middel dat misschien zou kunnen helpen. Dood ga je toch en niemand weet wanneer zijn tijd op is. Tot die tijd dan maar zonder alle nare bijwerkingen.
Je bent zelf de regisseur van je eigen leven en gezondheid. Als het middel erger is dan de kwaal zou ik alles nog eens goed overwegen, jezelf goed informeren, durf door te vragen en beslis dan wat je doet. Er is geen mens (dokter) die jou kan verplichten middelen te nemen waarvan je ziek wordt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 14:19

En dan nog: als je niet simvastine of een van de zusjes daarvan slikt, wil dat niet zeggen, "dat er niets aan te doen is".

Als chocolade adept heb ik ooit een te LAAG gehalte LDL cholesterol gescoord.
Chocolade heeft die werking...
(Graag wel pure choc, 72%, geen repen melk of witte chocolade.)
(Ik ben toen meer noten en minder choc gaan eten, ook LDL heeft nuttige functies.)

En zo zijn er wel meer kruiden, planten, vitamines, voedingssupplementen, etc.
(Tot 1980 was het zo, dat iedereen die apotheker wilde worden, een "plantententamen" moest doen. Helaas is dat afgeschaft, dus noch arts, noch apotheker weten hier heel erg veel van af.)

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 15:00

Nou als ik dit zo lees kan ik er dus beter mee stoppen en wel door blijven gaan met de visolie tabletten

Ik moest ook 2x p/d persantin slikken, werkt op de ascal, maar daar werd ik echt ziek van
Ben ik met 1x gestopt en voelde me gelijk veel beter

Zit er soms wel aan te denken hoor zal weer eens even bloed gaan prikken. Vorige x stond ie op 5.2

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 20:13

Janneke2 schreef:
En dan nog: als je niet simvastine of een van de zusjes daarvan slikt, wil dat niet zeggen, "dat er niets aan te doen is".

(Ik ben toen meer noten en minder choc gaan eten, ook LDL heeft nuttige functies.)

(Tot 1980 was het zo, dat iedereen die apotheker wilde worden, een "plantententamen" moest doen. Helaas is dat afgeschaft, dus noch arts, noch apotheker weten hier heel erg veel van af.)

Dus pure chocolade heeft effect op het verlagen van je ldl, mijn ldl is te hoog maar mijn hdl is ook hoog. Omdat ik vermoedelijk een tia heb gehad is na alle onderzoeken(niets gevonden) besloten dat ik maar aan de cholesterolverlagers moet, simvastatine was een drama, ander middel nu, lijkt goed te gaan maar als pure chocolade hetzelfde effect heeft word ik een chocoaddict, met veel plezier. Hoeveel at jij ervan.

elske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 23:10

Judith_VB schreef:
Om een ander middel gevraagd. Binnen een paar weken hetzelfde resultaat als hierboven.
Toen zijn we zelf op onderzoek uit gegaan.
Wat blijkt: bij maar 3% van de gebruikers is het een effectief medicijn, het voorkomt aanslag van plaque maar wat er al zit wordt niet verwijderd.

Als het maar bij 3% van de patienten zou werken, zou het nooit opgenomen worden in algemene richtlijnen. Daarbij zijn er heel veel grote studies gedaan waarbij het effect is toch echt is aangetoond. Mijn tip: zelfonderzoek op internet is prima, maar let heel goed op met wat je leest en welke conclusies je eruit trekt. Als je wilt lezen dat iets niet werkt, zijn er genoeg (wildwest) verhalen te vinden die dit bevestigen.

bigone schreef:
Janneke2 schreef:

Dus pure chocolade heeft effect op het verlagen van je ldl, mijn ldl is te hoog maar mijn hdl is ook hoog. Omdat ik vermoedelijk een tia heb gehad is na alle onderzoeken(niets gevonden) besloten dat ik maar aan de cholesterolverlagers moet, simvastatine was een drama, ander middel nu, lijkt goed te gaan maar als pure chocolade hetzelfde effect heeft word ik een chocoaddict, met veel plezier. Hoeveel at jij ervan.

Pure chocola heeft dan misschien een effect op het verlagen van je LDL, maar het zorgt niet voor een verlaging op een kans op hartaanval/CVA. Hierin zit het verschil met de statines. Bij de simvastatine is er aangetoond dat er een significant (!) lagere kans is op een hartaanval/CVA. Bij heel veel alternatieve geneeswijzes/voedingssupplementen is dit hetzelfde, wel effect op het cholesterol, maar geen significant effect op harde eindpunten (hetgene waarvoor je behandeld.) Daarom krijg patienten het als aanvulling op de therapie bij een vergroot risico op ziekte of sterfte door hart- en vaatziekten, ook al is er bij sommige groepen niet eens sprake van een te hoog cholesterol.

Het is zeer vervelend dat de arts hierover geen gesprek wil. De bijwerking spierpijn komt toch in 10% van de gevallen voor en is echt zeer vervelend. Mijn advies is om een gesprek aan te gaan met de apotheker en hieraan advies te vragen. Apothekers weten meer over specifieke bijwerkingen/werking van medicijnen dan artsen en kunnen eventueel hierover in discussie gaan met de behandelend arts. Er zijn verschillende soorten statines en misschien moet er nog een keer geswitcht worden naar een middel die niet zorgt voor spierpijn. Verder geef ik de arts wel gelijk, statines zijn belangrijk in deze behandelingstrategie.

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 23:22

Toevallig gebruikt mijn man deze medicatie ook.
Heeft afgelopen maandag een hartcateresatie gehad en krijgt nu of een dotter of een bypass.
De medicijnen die ze gebruikt is ter voorkoming van oa hartritme stoornissen.
Dit moet ze een jaar gebruiken en daarna mag ze stoppen.
Althans dit is ons zo uitgelegd.
Ik snap dat dit erg vervelende bijwerkingen zijn (understatement) maar om zomaar zonder overleg te stoppen met de medicatie is niet slim.