Ik ben vorig jaar rond deze tijd van het jaar ziek geworden. Gewoon griep, met koorts en keelpijn. Na een paar dagen ging het beter, maar hoewel ik nog niet helemaal was opgeknapt ben ik toen toch in het vliegtuig naar Afrika gestapt (het zou zonde zijn om een 6-weekse reis voor een griepje te moeten annuleren
). Toen ik daar was, was ik ontzettend moe. De ene dag ging het beter dan de andere dag, maar af en toe ook nog wat verhoging en regelmatig keelpijn. Eind augustus ben ik teruggekomen, half september had ik een keelontsteking te pakken. Weer koorts en veel keelpijn. Ik ben toen naar de huisarts gegaan, maar op dat moment was het heftige van de keelontsteking alweer gedaald (omdat ik pas na 2 weken ging vragen voor iets van medicatie) en heb toen uitgebreid bloedonderzoek gehad. Ik bleek toen Pfeiffer gehad te hebben, maar het was niet meer actief. Dat kon mijn moeheid verklaren zei de assistente. Wanneer ik het precies gehad heb, kon ze me niet vertellen. Ik bleef helaas maar keelpijn houden, met fases dat wel. Ook had ik veel spierpijn, en tintelende onderbenen (een soort van restless legs?). Na nog wat bloedonderzoeken bleek ik een verhoogde AST waarde te hebben. Streptokokken dus. Enige behandeling; elke maand antibiotica ingespoten krijgen.De dokter vertelde me dat de gemiddelde behandeltijd 12 maanden is. Ik heb nu een spuit of 10 gehad en ik merk wel wat verschil, maar niet erg constant. Ook nu nog geldt; de ene dag gaat het beter dan de andere dag. In april (na ong. 7 maanden) waren mijn waardes nog niet/nauwelijks gedaald. Mijn weerstand is erg laag en ik voel me dus geregeld ziek. Koorts heb ik de laatste paar maanden gelukkig niet niet meer, maar als ik 1 (wat) drukke dag heb gehad dan ben ik 's avonds ontzettend moe, heb ik spierpijn en de volgende dag keelpijn. Ook heb ik erg veel buikpijn en verdraag ik geen alcohol meer (een glaasje zorgt de volgende dag voor een kater gevoel). De dokter zegt dat ik geduld moet hebben en naar mijn lichaam moet luisteren, maar als 21-jarige wil ik ook wel weer eens een avondje stappen of iets dergelijks. Daarnaast vraag ik me af of een verhoogde AST waarde niet meer een symptoom van iets is dan een 'ziekte' op zich. Er moet toch een reden zijn waarom mijn lichaam de bacterie niet goed weg krijgt?
Zijn er meer mensen die dit hebben gehad? En hoe lang heeft het bij jullie geduurd?
Bedankt voor het lezen