Streptokokken Bacterie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Winegum

Streptokokken Bacterie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-13 16:32

Wie heeft er nog meer ervaring met streptokokken (gehad)?

Ik ben vorig jaar rond deze tijd van het jaar ziek geworden. Gewoon griep, met koorts en keelpijn. Na een paar dagen ging het beter, maar hoewel ik nog niet helemaal was opgeknapt ben ik toen toch in het vliegtuig naar Afrika gestapt (het zou zonde zijn om een 6-weekse reis voor een griepje te moeten annuleren :+ ). Toen ik daar was, was ik ontzettend moe. De ene dag ging het beter dan de andere dag, maar af en toe ook nog wat verhoging en regelmatig keelpijn. Eind augustus ben ik teruggekomen, half september had ik een keelontsteking te pakken. Weer koorts en veel keelpijn. Ik ben toen naar de huisarts gegaan, maar op dat moment was het heftige van de keelontsteking alweer gedaald (omdat ik pas na 2 weken ging vragen voor iets van medicatie) en heb toen uitgebreid bloedonderzoek gehad. Ik bleek toen Pfeiffer gehad te hebben, maar het was niet meer actief. Dat kon mijn moeheid verklaren zei de assistente. Wanneer ik het precies gehad heb, kon ze me niet vertellen. Ik bleef helaas maar keelpijn houden, met fases dat wel. Ook had ik veel spierpijn, en tintelende onderbenen (een soort van restless legs?). Na nog wat bloedonderzoeken bleek ik een verhoogde AST waarde te hebben. Streptokokken dus. Enige behandeling; elke maand antibiotica ingespoten krijgen.

De dokter vertelde me dat de gemiddelde behandeltijd 12 maanden is. Ik heb nu een spuit of 10 gehad en ik merk wel wat verschil, maar niet erg constant. Ook nu nog geldt; de ene dag gaat het beter dan de andere dag. In april (na ong. 7 maanden) waren mijn waardes nog niet/nauwelijks gedaald. Mijn weerstand is erg laag en ik voel me dus geregeld ziek. Koorts heb ik de laatste paar maanden gelukkig niet niet meer, maar als ik 1 (wat) drukke dag heb gehad dan ben ik 's avonds ontzettend moe, heb ik spierpijn en de volgende dag keelpijn. Ook heb ik erg veel buikpijn en verdraag ik geen alcohol meer (een glaasje zorgt de volgende dag voor een kater gevoel). De dokter zegt dat ik geduld moet hebben en naar mijn lichaam moet luisteren, maar als 21-jarige wil ik ook wel weer eens een avondje stappen of iets dergelijks. Daarnaast vraag ik me af of een verhoogde AST waarde niet meer een symptoom van iets is dan een 'ziekte' op zich. Er moet toch een reden zijn waarom mijn lichaam de bacterie niet goed weg krijgt?

Zijn er meer mensen die dit hebben gehad? En hoe lang heeft het bij jullie geduurd?

Bedankt voor het lezen :)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 23:20

Allereerst wil ik je wel even sterkte wensen. Heel vervelend als je al een jaar niet echt in orde bent. Ik heb wel twee keer een streptococceninfectie gehad die ontaarde in acute reuma. Maar dan heb je geen spierpijn, maar echt duidelijk pijn in verschillende gewrichten. De eerste keer was ik 6 en toen heb ik drie maanden op bed moeten liggen. Penicillinespuiten, eerst twee keer per week, toen wekelijks en na drie maanden nog steeds 1 keer per maand. Toen ik 13 was ben ik er in overleg met mijn huisarts mee gestopt, volgens mij was ik immuun geworden voor penicilline. Toen ik zo rond de 21 was heb ik het weer gekregen. Deze keer was het zeker na een keelontsteking. Nu moest ik een aantal weken rustig aan doen en goed naar mijn lichaam luisteren. Na zes weken was ik weer van de ergste klachten af, na een maand of drie was ik weer de oude. Ik weet echt niet of je hier iets mee kan odmat jij het niet over gewrichtspijn hebt, maar misschien kan je er toch iets mee.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 23:32

Verhoogde AST heeft toch met je lever te maken en dergelijke?
Ik heb nog nooit gehoord dat AST direct streptokokken betekend..
Maar ze hebben je daar wel op getest en n kweek gemaakt zeker?

Je ALT oke?

Diagnose dokter is dus PSRA?

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 23:51

Pfeiffer is een leverziekte waar je lang last van kan hebben, maar dit is wel meer dan alleen pfeiffer waarschijnlijk, wat vervelend voor je. Ik heb het ook gehad,pfeiffer,sterkte.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 07:54

Ik bedenk me nu trouwens dat ik de tweede keer wel snel op ontstekingsremmers ben gezet, de eerste keer niet odmat ze toen ( 1967) dachten dat het jeugdreuma was. Pas toen ik het de tweede keer kreeg en weer bij de reumatoloog was, bleek dat de eerste keer ook acute reuma was. Wel zullen er dan ook andere specifieke waarden te hoog zijn.

Winegum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-13 11:14

Bedankt voor de reacties!

Jet schreef:
Allereerst wil ik je wel even sterkte wensen. Heel vervelend als je al een jaar niet echt in orde bent. Ik heb wel twee keer een streptococceninfectie gehad die ontaarde in acute reuma. Maar dan heb je geen spierpijn, maar echt duidelijk pijn in verschillende gewrichten. De eerste keer was ik 6 en toen heb ik drie maanden op bed moeten liggen. Penicillinespuiten, eerst twee keer per week, toen wekelijks en na drie maanden nog steeds 1 keer per maand. Toen ik 13 was ben ik er in overleg met mijn huisarts mee gestopt, volgens mij was ik immuun geworden voor penicilline. Toen ik zo rond de 21 was heb ik het weer gekregen. Deze keer was het zeker na een keelontsteking. Nu moest ik een aantal weken rustig aan doen en goed naar mijn lichaam luisteren. Na zes weken was ik weer van de ergste klachten af, na een maand of drie was ik weer de oude. Ik weet echt niet of je hier iets mee kan odmat jij het niet over gewrichtspijn hebt, maar misschien kan je er toch iets mee.

Ik krijg nu dus nog steeds penicilline ingespoten. In eerste instantie inderdaad om ervoor te zorgen dat ik geen acute reuma kreeg. Maar dat was nu van de baan zei de huisarts, want anders had ik dat al gehad moeten hebben.

Hannanas schreef:
Verhoogde AST heeft toch met je lever te maken en dergelijke?
Ik heb nog nooit gehoord dat AST direct streptokokken betekend..
Maar ze hebben je daar wel op getest en n kweek gemaakt zeker?

Je ALT oke?

Diagnose dokter is dus PSRA?

Ik ben in het begin geloof ik ook op MSRA getest. Heb toen een keelkweek gehad. De laatste keer dat ik gecontroleerd ben is alleen mijn bloed onderzocht, waar een verhoogde AST uitkwam. Daarom moet ik nog met de behandeling doorgaan.

Ik moet zeggen dat mijn huisarts me ook weinig uit kan leggen hoor, of heel onduidelijk antwoord geeft. AST staat voor antistreptolysine titer; dus in dat opzicht denk ik dat het wel klopt? Ik heb er verder niet veel verstand van, waar hoort een verhoogde AST waarde dan bij? En ALT heeft met lever te maken? Ik durf zo niet te zeggen of ik daar op onderzocht ben. En PSRA; wat houdt dat in?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 11:33

Hoi Winegum,
zeker als je arts je weinig duidelijkheid kan bieden, kan het zin hebben om naar het Havenziekenhuis in Rotterdam te gaan. (Ik neem dat A'dam en nog een stad ook een 'tropenpoli' oid. hebben.)

Je bent ziek (of nu ja, met een immuunsysteem dat niet optimaal was) naar Afrika gegaan en ook voor gezonde mensen is Afrika "een uitdaging voor je immuunsysteem".
Dus denkbaar, dat je *iets tropisch* onder de leden hebt, dat een NLse huisarts niet herkent.

En dat je na een glaasje alcohol je direct katerig voelt, kan met je lever samenhangen, maar het is ook wat mensen met een stevige schimmelinfectie (al dan niet candida) in hun darmen melden.

(In mijn familie wordt nog gesproken over de malaria van mijn zwager. Die was "alleen maar" naar Indonesie geweest. Huisarts in Delft: geen benul. Zieke knul naar mama in Den Haag - die huisarts had vaker "Indiegangers" en herkende het beeld.)

Winegum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 10:16

Ik ben op malaria getest, dus dat heb ik niet. Maar misschien wel goed om een keer langs zo'n ziekenhuis te gaan (is voor mij alleen niet echt in de buurt). Hoewel ik zelf niet het idee heb daar iets opgelopen te hebben. Ik liep namelijk al langer met vaak terugkerende keelpijn en vermoeidheidsklachten rond. Alleen niet in die mate dat ik er veel belang aanhechtte (weet het meer aan de stress etc).

Ik ga in ieder geval de mogelijkheden bekijken om naar een tropenziekenhuis te gaan :)

ittheclown

Re: Streptokokken Bacterie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 10:24

Hai ik heb ervaring met steprokokken.. ik weet niet hoe het bij jou zich gaat vorderen maar ik ben ermee geboren.. de dag dat ik uit het ziekenhuis kwam moest ik met spoed terug omdat ze er dus achter waren dat ik het had.. op latere leeftijd moest ik er nog steeds rekening mee houden, als ik bijvoorbeeld een wondje had maakt niet uit als het ter groote van een speld was .. dan stond er binnen een uur bij mij pus op.. ik moest dan ook gelijk betadine erop doen als ik merkten dat ik een schaafwondje had ofzo. een keer hebben we helaas een wondje op mijn rug over het hoofdgezien.. resultaat een verbrand lichaam van mijn navel tot mijn voeten.. net of ik in een heet bad gestopt was , heb toen geloof ik antibiotica gehad en wondje zelf behandeld met betadine, ik was toen 7 dus weet niet precies hoe dat verder verliep. Tot mijn 16 altijd wat op wondjes moeten doen, anders werd ik gewoon niet lekker, nu ( ben nu 27) valt het mee, de kleine wondjes kan ik laten voor wat het is.. maar als ik grootere plekken heb bv op mijn benen ( ben geopereerd) dan moest er wel echt betadine op, en op sneetjes groter dan een cm ook anders beginnen we weer met ziekworde ontstekingen pus etc.

Zoals ik al zij is er prima mee te leven in de vorm die ik heb alleen onbegrip van leeraren was het soms wel moeilijk vooral dat ik nog jonger was '' Jaaa hoor aansteller het is maar een schaafje'' maar voor mij was dat kleine shaafje genoeg om me doodziek te laten worden, ik moest dan ook altijd om betadine en een pleister vragen.. mijn moeder zal heel wat keren boos naar school zijn gegaan.

Maar ja ik weet dus niet hoe het werkt als je dit op latere leeftijd ontwikkeld.. geen idee mischien dat het bij jou wel volledig weg gaat ? succes ermee en mn pb box staat open