ben benieuwd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

doezel2

ben benieuwd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-13 22:49

Hallo bokkers.

Ik ben nu 24+5w zwanger.
Nu vraag ik me af : hoe zijn jullie gaan verminderen met bv (het liefst geef ik 1 maand bv)
Omdat ik (voor mijn idee) last krijg met het werk(wil het liefst niet op mijn werk kolven)
ben zeer benieuwd na jullie ervaring.

kleinvosje

Re: ben benieuwd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 22:58

Een werkgever is verplicht om een borstvoedende vrouw een afsluitbare ruimte te bieden waar ze kan kolven. Kan de werkgever dat niet, dan heb je er recht op om naar huis te gaan om daar te kunnen kolven.

1 maand borstvoeding is relatief kort, zeker als je bedenkt dat je 3 maanden verlof hebt na de bevalling. Als het voeden goed gaat, zou ik niet na een maand al stoppen. Er is mij altijd verteld dat het voor het kind best is als je het 6 maanden of langer doet, zelf heb ik dat bij beiden niet gehaald, na de 1e heb ik 5 maanden gevoed en na de 2e 4 maanden.

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-13 23:08

Ja ik weet dat de werggever de ruimte.moet geven maar ik ik zelf zie het niet zitten. vandaar wel evt s ochtends voor het werk (is maar 2 dagen in de week) en s avonds de rest gewoon fles.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 06:40

mijn kleine is nu 24wkn en krijgt nog bv. Ik krijg op het werk de ruimte om te kolven en zeker als het zoals in jouw situatie maar 2dgn is zou ik het welzijn van mn kind bovenaan zetten.
Ik geniet enorm van de voedingen maar ook van de ingelaste rustmomenten tijdens het kolven. Het vergt wel wat planning (ben motorinstructeur) maar dat is het echt waard!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 07:16

Een maand is echt heel weinig hoor, dan is alles net lekker op gang.
Ik zou proberen toch door te zetten op het werk. Je zal zien dat het de moeite waard is.

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-13 09:09

hoe vaak kolf je dan op zoon dag(als je werkt van 8 tot 5)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 09:17

ik kolf 3x meestal. Kolven is iets waar je recht op hebt, maximaal een kwart van je werkuren per dag (dus op een werkdag van 8u mag je 2u betaald je werkplek verlaten om te kolven of te voeden, ruimte moet beschikbaar gesteld worden (schoon, aangename temperatuur, afsluitbaar, comfortabele stoel. Een toilet is NIET geschikt).
kijk eens op borstvoeding.com daar staat veel info..
mijn werkgever doet gelukkig helemaal niet moeilijk, ik plan dan ook miijn eigen uren en plan mn kloftijd tussendoor.
je mag bij vragen ook altijd een pb sturen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 09:22

doezel2 schreef:
Hallo bokkers.

Ik ben nu 24+5w zwanger.
Nu vraag ik me af : hoe zijn jullie gaan verminderen met bv (het liefst geef ik 1 maand bv)
Omdat ik (voor mijn idee) last krijg met het werk(wil het liefst niet op mijn werk kolven)
ben zeer benieuwd na jullie ervaring.

gefeliciteerd, ik ben nu 11 weken en heb een zoon van 3,5

Ik heb tot ik ben gaan werken bv gegeven ( t4 maanden thuisgezeten) en door het kolven op het werk wat op de toilet moest liep de de productie terug en ben ik gestopt
Had wel nog een voorraadje in de diepvries dus hij heeft het nog wat langer gekregen, gok een maand of 5. ben het toen gaan mengen met kv en zo steeds meer kv en minder bv gaan geven met mengen

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 09:32

je hebt recht op een geschikte kolfruimte of de mogelijkheid om thuis te kolven. Lees op internet je rechten en bespreek het!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 09:47

Tja wat wil je zelf, na een maandje stoppen of eigenlijk langer doorgaan? Wil je alleen vanwege je werk al afbouwen?
Want met een maandje is het pas net lekker opgang namelijk, door het afbouwen kan het best snel helemaal terug lopen.

Mocht je zeggen van, eigenlijk wil ik wel langer zelf doorvoeden dan kan dat ook hoor, maar dan moet je niet met 1 mnd al af gaan bouwen.

Ik weet niet hoelang je werk dag is per keer?

Maar in principe kan ook vast ritme aannemen met een combi van bv en fv.

Want ergens lees ik dat je wel voor volledige bv wilt gaan maar het alleen niet ziet zitten om op je werk de kolven.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 09:58

Borstvoeding is prachtig maar soms ook knap ingewikkeld. Ik kan je vooral aanraden om niet te gaan plannen. Wacht af hoe het gaat en hoeveel voordeel/nadeel je er van ondervindt en beslis dan pas wat je wilt gaan doen. Go with the flow! (hmm das wel wat al te letterlijk hihi)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 10:00

doezel2 schreef:
hoe vaak kolf je dan op zoon dag(als je werkt van 8 tot 5)

3 x
Ongeveer elke 3 uur.

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-13 10:24

kiki1976 schreef:
Tja wat wil je zelf, na een maandje stoppen of eigenlijk langer doorgaan? Wil je alleen vanwege je werk al afbouwen?
Want met een maandje is het pas net lekker opgang namelijk, door het afbouwen kan het best snel helemaal terug lopen.

Mocht je zeggen van, eigenlijk wil ik wel langer zelf doorvoeden dan kan dat ook hoor, maar dan moet je niet met 1 mnd al af gaan bouwen.

Ik weet niet hoelang je werk dag is per keer?

Maar in principe kan ook vast ritme aannemen met een combi van bv en fv.

Want ergens lees ik dat je wel voor volledige bv wilt gaan maar het alleen niet ziet zitten om op je werk de kolven.
mijn werkdag is van 8 tot 5.

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-13 10:27

Twijfel nog wel ja. zie het opt werk nie zitte omdat het dan miss int toilet moet. vandaar zie het idd niet echt zitte om te kolven op men werk.(ook al s het 2dagen)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 11:31

Gefeliciteerd met je zwangerschap :)

Je kan nu op je werk bespreken dat je bv gaat geven en dat ze ruimte vrij moeten maken voor het kolven. Hier heb je wettelijk gezien recht op.
Zelf zou ik bv geven zolang jij je er prettig bij voelt, wanneer je je er niet meer prettig bij voelt wordt je gespannen en zal de productie terug gaan lopen. Of dit na een maand of 2 jaar is, is per persoon verschillend. Hoe langer je bv geeft hoe beter voor het kindje maar er zijn veel kinderen groot geworden op fv en het moet geen verplichting worden.
Zoals troi ook zegt; kijk het gewoon aan.

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-13 11:34

En hoe bouw je af dan?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 12:00

Door om en om een voeding niet te kolven/rechtstreeks te geven, bv om 8 uur wel, 10 niet en de andere voedingen wel. Dit doe je een week waarna je bv de voeding van 14 uur ook niet meer geeft voor een week enz. Gemiddeld las ik dat het een week per voeding duurde voordat het helemaal stopte. Op zwangerschapspagina.nl en borstvoedingssites staat het duidelijk uitgelegd.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 12:26

Polly schreef:
je hebt recht op een geschikte kolfruimte of de mogelijkheid om thuis te kolven. Lees op internet je rechten en bespreek het!

Maar dat was in mijn geval niet mogelijk, was gewoon geen ruimte voor, of de wc of een kleding pashokje in de winkel waar iedereen mee kon luisteren naar het gezoem van kolfapparaat

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 12:38

als je werkgever geen geschikte ruimte beschikbaar kan of wil stellen heb je recht om naar huis of je kindje te gaan om te kolven/voeden (maar das lastig als je een uur van je werk af woont)

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 12:43

Ik merkte bij mij dat het heel veel stress gaf om te kolven op mijn werk, ondanks een zgn geschikte ruimte. Daardoor liep de productie terug, ondanks neusspray enz enz. Dus ik hoefde ook niet af te bouwen.
Mijn advies is : doe iig waar JIJ je goed bij voelt, het is jouw kindje en een gespannen mama is ook geen pro.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 12:48

Nog niet druk over maken, kijk eerst maar eens hoe alles gaat als de baby er is. Je weet van te voren nooit hoe jij of je kind ergens op reageert dus wacht het gewoon af en laat alles rustig op je af komen.

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-13 13:13

Wat moet je doej met de borsten als je geen bv geeft of als je het ja 2 maand echt helemaal niet meer ziet zottej(dus geliji wilt stopppen met bv .

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 15:50

Rustig afbouwen of cold Turkey stoppen, krijg je een poosje stuwing maar dat is zo weg. Maar als je de voordelen van bv eenmaal hebt, geloof me, het is makkelijk en tijdbesparend. En altijd bij de hand, het is gewoon heerlijk relaxed.

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 16:05

Kom aan Doezel. Je moet je niet zo druk maken hierom, ga lekker genieten van je zwangerschap ;) . De natuur helpt je heus wel er is maar heel weinig percentage dat een vrouw geen bv kan geven maar over het algemeen komt het altijd wel goed op gang.

Ja het is pittig en helemaal als beginneling en in het begin omdat jijzelf maar ook je kindje nog zo zoekende zijn en onervaren. Maar kom aan zeg heb een beetje vertrouwen zeg ;) !!

http://www.borstvoeding.com/ dit is een hele goeie site met veel tips m.b.t. borstvoeden. Je kan er echt alles lezen, en echt waar als jij na een maand al geen bv meer wilt geven kan je er maar beter helemaal niet aan gaan beginnen.

Kan me heus wel voorstellen dat je wat onzeker kan worden als je bv wilt gaan geven maar kom aan je bent zwanger geniet daarvan en laat het gewoon even los, het komt heus wel goed hoor heb vertrouwen in je lichaam.

JackenJill

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 16:24

Hey Fiem!
Ik ben het niet helemaal met je eens hoor Fiem. 1 maand bv is altijd nog wat beter dan helemaal geen bv. In je eerste melk zitten ontzettend goeie stoffen voor je kindje. Dus ik zou zeggen: ga ervoor om in ieder geval die ene maand te geven! Daarna kun je kijken hoe je het verder wilt gaan doen. Hoe langer, hoe beter. Ik wil je wel als tip geven om of het één of het ander te doen. Dus of bv, of kv. Dit omdat je als je nog zo kort bv geeft en je gaat kv bij geven, dan loopt je bv terug. Dus dan ga je automatisch over op kv. Prima als je dat wilt, maar vervelend als je toch ook graag bv wilt geven.
Ik geef nu 7 maanden bv en hoop nog lang door te kunnen gaan. Het is makkelijk, gezond voor kind én moeder, het is gezellig, mooi, kortom: voor mij nagenoeg geen nadelen! Mijn oudste dochter heeft kv gekregen, dus ik weet maar al te goed de verschillen tussen beide manieren van voeden. Voor mij heeft bv de absolute voorkeur.

Verder is eigenlijk de beste tip: lees veel op borstvoeding.com en op hun forum.

Geniet voorlopig nog maar even van het zwanger zijn!