Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Sowieso is het aan te raden minimaal 1x per jaar naar de tandarts te gaan, om problemen voor te zijn

want een gaatje ontstaat niet in 3 maand .. en zeker niet zo groot dat je kies eruit moet. Bezoek anders eens een mondhygiënist, hij of zij kan je precies vertellen wat je moet doen om gaatjes e.d. te voorkomen en heeft daar vaak wat uitgebreider de tijd voor dan de tandarts
Succes!
maar het ziet er nu wel mooi uit, het lijkt of de tanden naast de hoektanden gewoon mijn hoektanden zijn nu en alles past mooi op elkaar
) Daardoor heb ik meer ruimte voor de verstandskiezen. Ik heb wel echt joekels van verstandskiezen helaas. Heel af en toe heb ik dat ik aan de linkerkant waar ik er 2 heb op mijn wang bijt
Verder nergens last van.
Opzich heb ik er wel ruimte voor, maar ze gaan er denk ik toch uit. Want het is tamelijk onmogelijk om ze goed te kunnen poetsen.
pinto_1 schreef:Bij mij liggen de verstandskiezen horizontaal, en nu pas (na 40 jaar) is de eerste doorgekomen. Helaas leverde dat een ruimte op tussen het snijvlak van mijn verstandskies en de zijkant van mijn achterste kies, dus dat was binnen no time ontstoken. Had geen pijn, maar foto gaf aan dat het toch begon te ontsteken. Mijn tandarts adviseerde toen om alle kiezen er maar uit te halen, de eerste dus vanwege de ontsteking, de andere 3 preventief.
Helaas doen ze het in Nederland niet met vier tegelijk, dus begon links (met de ontstoken kies). De bovenste kiezen liggen zo diep dat de kaakchirurg adviseerde om die te laten zitten. (heb niet geprotesteerd).![]()
Dus alleen de ontstoken kies linksonder laten trekken, en gelijk besloten om rechts lekker te laten zitten. Wat een hel zeg, ga ik dus echt niet nog een keer door heen. Heb 3 weken met een blauwe wang rondgelopen, binnenkant wang was flink beschadigd (waardoor ik er voortdurend op beet, niet echt fijn).
Kortom, als het niet hoeft zou ik er niet aan beginnen...

ijssnuiver schreef:Mijn advies:
Maak een afspraak en laat ze weghalen.
Ze hoeven inderdaad geen problemen op te leveren, maar als ze dat wel gaan doen ben je niet blij.
Voor de meeste mensen is het gebit niet meer groot genoeg voor de verstandskiezen, vroeger werden deze kiezen gewoon gebruikt, maar door evaluatie onnodig en er is geen ruimte voor.
Ik heb lang(te lang) gewacht met een afspraak maken bij de kaakchirurg en heb onwijse pijnen gehad en onder het motto 'gaat wel weer over', stelde ik het steeds uit. Ik had er nl alleen maar last van tijdens de menstruatie... Ze zijn nu alle 4 weg en ben heeeel blij dat ik nu van dat gedonder af ben.
Citaat:ik heb geluk dat er al veel gewone kiezen heb laten trekken (helaas slecht gebit), ik heb de ruimte voor alle vier.
Het hóeft geen problemen te geven, maar kan wel.