allergische reactie door insecten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

SAKKIA

allergische reactie door insecten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 12:07

Al mijn hele leven heb ik last van een allergische reactie als ik gestoken wordt door een beest.
Soms is het heel erg, soms wat minder. Ik slik Tavegil als ik gestoken ben.

Afgelopen vrijdag ben ik ook gestoken. Over mijn hele linkerbeen werden enorme bulten zichtbaar en werd de plek waar ik geprikt was een blaar. De meeste heb ik onbewust open gekrabd, vaak doe ik dit in mijn slaap. Overdag kom ik er niet aan omdat ik weet dat het de reactie verergerd.

Maar nu ben ik ook vlak boven mijn enkel gestoken. Eerst werd mijn enkel dik, kan dacht ik :j
Maar vandaag is mijn voet ook dik en ondertussen vurig rood. Blijkbaar zijn de medicijnen dit keer niet genoeg en heb ik uit nood toch maar de HA gebeld. Die vond het dusdanig ernstig klinken dat ik vanmiddag nog langs moet komen. Het duurt te lang en het had ondertussen af moeten zakken ipv erger worden.

De rest van de plekken zijn wel heel mooi afgezakt. Tuurlijk nog wel een beetje rood, maar pijn doen ze niet meer en de hele harde plek die er meestal bij zit is ook al een stuk kleiner.

Maar die op mijn voet blijft dus........ Doet niet echt zeer, alleen als ik er echt aanzit.

Heeft iemand hier ervaring mee? En wat doen jullie tegen de allergische reactie? Blijkbaar helpt Tavegil er niet afdoende voor en daarnaast word ik er ook nog eens hondsmoe van.
Dus die gele sticker is zeker voor mij van toepassing en dat is toch lastig met autorijden e.d.

Hoop dat jullie met je ervaringen kunnen helpen.

Doubtless

Re: allergische reactie door insecten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 13:20

Ik heb hetzelfde probleem. Verschillende pillen en zalfjes geprobeerd maar daar heb ik nooit profijt van.
De homeopaat kan je ervoor behandelen, bij mij werden daar de reacties wel minder sterk van.

Heb je een icepack? Koelen helpt iig tijdelijk tegen de jeuk en de zwelling... Sterkte :(:)

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 13:28

Wat je als eerste kan doen is met pen een lijntje om de rode plek zetten. Je kunt dan zien of / hoe snel de ontsteking in je voet groeit. Ik heb precies hetzelfde als jij en vrijwel altijd willen ze het in de gaten houden door de ontsteking af te tekenen.

Daarnaast koelen, koelen, koelen. Had zelf vaak dat er een verband op de ontsteking wordt gedaan wat ik dan nat moest houden. Hierdoor kun je continu koelen wat positief werkt op de ontsteking.

Weet niet hoe laat je straks naar de arts moet, maar alvast succes!

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 07:41

Ik moest er gisteren om 15.00 uur zijn.
Ontsteking was idd behoorlijk, maar idd niet veel anders meer aan te doen dan koelen. Heb nieuwe antihistamini gekregen, waar ik minder moe van zou worden.
Heb er ondertussen ook twee nieuwe bij :+ Die blijven gelukkig mooi klein en die ook direct ingesmeerd met de zalf die ik ook van de dokter heb gekregen. Dat verminderd de jeuk gelukkig goed.
Ik krab idd onbewust, gisteren betrapte ik me zelf er op, maar vaak heb ik heb gewoon niet door. Vanmorgen lag er bloed in bed en had ik dus weer gekrabt. Het is zo zonde want ik hou er littekens aan over op deze manier.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 07:48

Komen de bulten normaal meteen en kwam het opzetten van je voet later?

Je hebt verschillende allergische reacties. De meest voorkomende zijn de type 1 en de type 4. Type 1 is zoals we die vooral kennen, directe reactie, opzwellingen etc. De type 4 is echter cel gemediteerd. Dat betekend dat de reactie via de immuuncellen loopt en niet perse via de direct aanwezige antilichamen. Dat het via de cellen gaat, betekend dat de reactie pas na zo'n 24 uur kan opzetten en ook best een paar dagen aan kan houden.

Dat cel gemedieerde, heb ik bij horzel steken. Heb daarvoor dan ook altijd tavegyl op zak, maar gelukkig sinds ik daar achter ben, niet meer gestoken door een horzel, dus geen idee of het helpt.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 08:07

Dan is het type 4, want blaarvorming en zwelling komen pas na ongeveer 24 uur.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 08:12

Naar zijn die reacties he, die kunnen zo lekker ver uitzwellen! Mijn been destijds :P : http://i741.photobucket.com/albums/xx57 ... 148473.jpg

Succes met de nieuwe medicijnen. Lijkt me echt super naar als je het echt van zo'n beetje alle beesten hebt. Ik heb het gelukkig alleen maar bij horzels (denk ik, heb niet gezien wat me gestoken heeft)

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 08:21

:= als ik dit zo lees moet ik mij de volgende keer ook echt bij een arts voegen, ik had laatst ook een horzelsteek en die werd na 24 uur zo groot en rood dat de huid helemaal glazig werd. Beetje zoals de foto van Shiloh maar dan toch nog wel versie 2.0 .

Heb er verder geen medicatie voor, het enige wat ik doe is inderdaad koelen en er niet aan denken. De jeuk komt vaak ook pas later, het is eerst echt zeker 5 dagen pijn. Op je been lijkt het dan net alsof er een steen langs je been hangt die lekker bungelt ^) Sterker nog, nu 4 weken later jeukt het rondom de steekplek nogsteeds :=

Wellicht dat iets van een soort menthol-gel kan verlichten? Zomaar een wild idee hoor

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 08:52

Ja die pijn heb ik ook zeker, maar ook zeker heel erg veel jeuk. Die pijn vind ik prima en kan ik wel handelen. Al kon ik, door de pijn dus, echt niks met mijn rechterbeen afgelopen zaterdag, maar die jeuk :roll: Echt dat was ik niemand toe, dat is echt vreselijk.

Mijn plekken zien er dus ook zo uit, misschien iets minder groot (door de medicijnen denk ik), maar ik had er dus 7 van die op mijn rechterbeen.

Ik weet niet of ik het van alle beesten heb. Van een wespensteek word ik hoogstens een beetje naar, maar ik reageer er verder helemaal niet op eigenlijk.
Dus waar ik nu steeds door gestoken word, weet ik niet. Ik voel het eigenlijk niet, maar ik denk dat het komt door een mug/neefje of een knut. Die laatste komen vooral voor bij vijvers e.d. en laten wij nou net vorig jaar verhuisd zijn naar een huis met een vijver vlakbij. Na de verhuizing zijn de bulten veel erger geworden.

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 17:27

Ik heb dit ook sinds kort. Het is niet altijd zo. Ook weleens een klein bultje zonder zo'n giga rode dikke opgezwollen jeukende plek. Maar huisarts wordt dus aangeraden? Mentholgel helpt overigens niet. Had ik zelf al geprobeerd.

_JTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 13:51

Ik krijg inderdaad ook altijd allergische reacties op dazensteken. Vorig jaar kon ik op gegeven moment bijna niet meer lopen omdat ik er in mn knieholtes had zitten :')
Echter ben ik de pillen die ik daarvoor heb gekregen kwijt geraakt tijdens mijn verhuizing, maar ik rijdt nu op het moment geen paard dus dat scheelt.

Alleen vrees ik dat ik nu ook een allergie voor muggensteken begin te ontwikkelen. Ben eergister nml gestoken en gisteren vooral jeuk maar sinds vanochtend is het ook steeds dikker geworden en pijnlijker. Zo'n hard schijf zit er op mn been.

De tip van het tekenen ga ik ook eens doen! Kan ik meteen kijken hoe het zich veranderd!

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 14:22

Ik ben allergisch voor dazen en muggen :') Ik ben sowieso allergisch voor de raarste dingen...
Maar goed, ik koel het, en ik slik hooikoortspilletjes dit remt de allergische reactie. Verder zou ik het ook niet weten.... Het is gewoon heel vervelend.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-13 14:26

Ik krijg ook hooikoortsmedicijnen hoor :j Dat is Tavegil ook, maar daar zit dus sedatie in en werd ik echt extreem moe van. Gisteren geen pil meer gehad en ik lijk ook van deze wat moe te worden (terwijl dat nou juist niet zou moeten :+ )

Muggebulten zijn eigenlijk allemaal mooi weg. Zijn allemaal wondjes geworden, enkel is nog steeds dik, maar dat kon dus wel even duren.

_JTM, je kan toch gewoon even naar je HA bellen en zeggen dat je de pillen kwijt bent geraakt tijdens de verhuizing en dat je toch wel graag weer nieuwe wilt? Zij hebben wel in het systeem staan wat het precies geweest.
Ik heb ook een hele grote doos gekregen zodat ik altijd wat heb, ook straks als ik op vakantie ga ;)