Knakken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

EmmyJoycee

Knakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-13 10:20

Hallo bokkers,

Zit mijn 10e ongeveer knakte ik af en toe mijn vingers al. Door de jaren heen word alles veel erger.. M'n nek, handen heupen, knieën enkels vingers.. Zowat alles wel. En ik word er helemaal gek van. Op het laatst begint het me echt pijn te doen en iedereen zegt ook dat ik moet stoppen.. Alleen het probleem is dat wil dus niet, en gaat allemaal al automatisch. Sochtends word ik wakker knak ik m'n nek, en sta ik op m'n knieën.. Zijn hier meer bokkers die knakken? Of weet iemand een wonder middel dat je het niet meer doet.. Mijn vader zegt ook dat overal ruimte komt te zitten straks, dus wil er nu echt mee stoppen.. Ben bang dat het alleen niet lukt. Het voelt alsof het vast zit als ik het niet doe.. Iemand?

Edit: en m'n schouderbladen ook, ik draai ze naar me toe en dan knakt het..

Groetjes emmy
Laatst bijgewerkt door EmmyJoycee op 30-06-13 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

_Nancy

Re: Knakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 10:22

Ik doe het ook met mijn vingers :+
Vind het zelf erg vervelend als mijn vingers 'vastzitten', dus knak ik om te los te maken.

Doet geen pijn meer en gaat bij mij ook al automatisch.
En het is een gewoonte geworden, moeilijk vanaf te komen.

Knakken is niet zozeer slecht voor de botten (wat wel bijna iedereen denkt :+), maar het komt door de lucht tussen je botten. :)

EmmyJoycee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-13 10:24

_Nancy schreef:
Ik doe het ook met mijn vingers :+
Vind het zelf erg vervelend als mijn vingers 'vastzitten', dus knak ik om te los te maken.

Doet geen pijn meer en gaat bij mij ook al automatisch.
En het is een gewoonte geworden, moeilijk vanaf te komen.

Knakken is niet zozeer slecht voor de botten (wat wel bijna iedereen denkt :+), maar het komt door de lucht tussen je botten. :)

Alleen m'n vingers is niet erg, alleen heup en knieën doen gewoon pijn. Ik zet m'n voeten neer en draai ze naar binnen en dan knakken ze.. Ik draai ze dan heel apart.

Dus het kan echt geen kwaad? Vingers vind ik m'n probleem ook niet alleen je ziet aan mijn nek dat hij helemaal dik omhoog loopt door het knakken...

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 10:26

Mij is ooit uitgelegt (weet niet of het klopt ) dat als je botten vanzelf knakken er lucht tussen de botten weggaat. Zodra je het zelf gaat doen maak je ruimte tussen je botten en dat is wel slecht.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 10:27

Gezond is het ook weer niet :P
Maar het is niet zo erg als sommige mensen kunnen beweren.

Ik weet niet hoe dat zit met je nek, knieen, heupen of dat soort dingen.
Maar ik knak ook al járen met mijn vingers..
Ik heb ze nog steeds en ze zijn nog steeds even recht als anders.

EmmyJoycee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-13 10:28

SindyKaya schreef:
Mij is ooit uitgelegt (weet niet of het klopt ) dat als je botten vanzelf knakken er lucht tussen de botten weggaat. Zodra je het zelf gaat doen maak je ruimte tussen je botten en dat is wel slecht.

Zoals mijn knieën als ik buk doen het zelf, daar doe ik niks aan.. Alleen de rest allemaal wel, en word er nu echt helemaal gek van..

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 10:28

LZP -> MW

EmmyJoycee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-13 10:28

_Nancy schreef:
Gezond is het ook weer niet :P
Maar het is niet zo erg als sommige mensen kunnen beweren.

Ik weet niet hoe dat zit met je nek, knieen, heupen of dat soort dingen.
Maar ik knak ook al járen met mijn vingers..
Ik heb ze nog steeds en ze zijn nog steeds even recht als anders.

De meesten zeggen dat je er reuma van krijgt , en nee dat heb ik liever niet :+
Gezond is het vast niet.. Alleen zou graag van m'n nek, knieën heup afkomen..

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 10:30

Reuma krijg je er niet van. Mijn zus heeft reuma en de reumatoloog zei dat het daar niet aan kan liggen

EmmyJoycee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-13 10:31

SindyKaya schreef:
Reuma krijg je er niet van. Mijn zus heeft reuma en de reumatoloog zei dat het daar niet aan kan liggen

Dat lucht op.. Maar toch, het zal toch niet gezond zijn om elke dag weer alles te doen?

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 10:33

Reuma krijg je er niet van inderdaad :')
Dat is dus het spookverhaal wat veel mensen vertellen/denken..

EmmyJoycee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-13 10:34

_Nancy schreef:
Reuma krijg je er niet van inderdaad :')
Dat is dus het spookverhaal wat veel mensen vertellen/denken..

:o
Maar ik denk niet dat het gezond is eigenlijk, en er is vast geen oplossing om te stoppen..
Tegen mij zeggen hou op dat helpt niet, blijf het toch doen ..

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 10:35

Zo te horen neig je dus naar dwangneurose/tics .
Schadelijk schijnt het niet te zijn, maar het zal op den duur wel slijtage opleveren.

Ik zou eens in gesprek gaan met een goede psych , die kan je vast wel van deze tic afhelpen/

lilopippa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 10:36

Ik kan het niet. Ben ik heel blij mee
. Ik kan er echt niet tegen als iemand zijn vingers knakt.

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 10:37

ik meende dat het knakken kwam door het kraakbeen tussen de botten. Deze knakt soms bij het bewegen van de botten. Het is echter niet goed voor de gewrichten (meende ik) als je veel knakt. Al hebben sommige daar nou eenmaal meer last van dan andere. Je kunt er volgensmij niets van op lopen in ieder geval.

EmmyJoycee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-13 10:39

CM_ schreef:
Schadelijk schijnt het niet te zijn, maar het zal op den duur wel slijtage opleveren.

Ik zou eens in gesprek gaan met een goede psych , die kan je vast wel van deze tic afhelpen/

Het komt omdat ik het automatisch doe.. En na de tijd denk ik van ik moest het eigenlijk niet doen..

Ik zal wel eens in overleg met mijn ouders gaan..

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 10:40

Ik zie het niet als dwangneurose.
Een tic, misschien.. Net als mensen die niet stil kunnen zitten of alle paaltjes langs de weg tellen of wat dan ook :+

Maar daarvoor zou ik nooit naar een psych gaan.. Dat gaat mij wat te ver.

EmmyJoycee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-13 10:46

_Nancy schreef:
Ik zie het niet als dwangneurose.
Een tic, misschien.. Net als mensen die niet stil kunnen zitten of alle paaltjes langs de weg tellen of wat dan ook :+

Maar daarvoor zou ik nooit naar een psych gaan.. Dat gaat mij wat te ver.

Jaa, ik doe het echt gewoon wanneer ik eraan denk en dan knak ik even :+ zoals nu :')
Ik vind het nu gewoon vervelend worden, sinds dit jaar zijn m'n heupen en knieën er bij gekomen. Met lopen gaan ze nu dus ook helemaal naar binnen...

elselianta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 11:17

Jonges als emmy naar de psycholoog gaat zou ik dat niet raar vinden, het is bij haar echt heel erg. Als ik bij haar ben dat is meestal in het weekend en dan ongeveer 4 uurtjes in de week ( :') ) knakt ze al heeeel erg.. laat staan door de hele week, ik ben zelf nu ook gaan knakken met mn nek en vingers door haar :+

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 11:24

CM_ schreef:

Het enige wijze antwoord in dit topic. Los van schadelijk of niet, dit is iets psychisch en dat moet je
oplossen met hulp. In je eentje ga je hier waarschijnlijk niet vanaf komen.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 11:28

Hier is al een topic over, maar ik doe het zelf ook en ik wil er dolgraag mee stoppen alleen het lukt me niet :(

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 11:30

Bij mij knakt alles de hele dag door, en kan ik ook zo goed als alles laten knakken. Heb pas een probleem als het niet knakt, dan gaat 't behoorlijk zeer doen. Is (bij mij) onderdeel van het hypermobiliteitssyndroom. Zo te lezen zit je aardig los in je gewrichten (voeten en knieën ver naar binnen kunnen draaien), ben je al eens op zoiets onderzocht?

EmmyJoycee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-13 11:36

Sientje schreef:
Bij mij knakt alles de hele dag door, en kan ik ook zo goed als alles laten knakken. Heb pas een probleem als het niet knakt, dan gaat 't behoorlijk zeer doen. Is (bij mij) onderdeel van het hypermobiliteitssyndroom. Zo te lezen zit je aardig los in je gewrichten (voeten en knieën ver naar binnen kunnen draaien), ben je al eens op zoiets onderzocht?

Nee, ben nergens op onderzocht.. Het kan ook best zijn dat het zeer doet als ik niet knak. Dus dat ik het daarom altijd doe..

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 11:43

Knakken heeft niets met lucht in je gewrichten te maken, en niets met kraakbeen. Wat je doet, is je gewricht een beetje uit elkaar trekken, waardoor je geen lucht maar juist een soort vacuum krijgt in je gewricht. Er zit in ieder gewricht gewrichtsvocht, en als je je gewricht uit elkaar trekt, komt er meer 'inhoud' dan dat er vocht is. Dat geeft onderdruk (soort vacuum) in je gewricht, en als je weer loslaat, veroorzaakt die onderdruk het terugschieten van het gewricht naar z'n normale positie, en dat geeft die knak.

Dat is iets anders dan het 'crepiteren', het kraken dat je kunt krijgen bij artrose (waarbij je kraakbeen dunner wordt). Dan kraakt je gewricht bv wanneer je trap op loopt, of bij andere belastende bewegingen.

Vaak laten knakken geeft in principe geen schade aan je gewricht, maar maakt wel je pezen en banden slapper, waardoor je jezelf idd hypermobiel kunt maken, en in extreme gevallen je gewrichten uit de kom kunt trekken.

Als je echt zo compulsief bezig bent, kun je idd beter naar een psycholoog voor behandeling.

EmmyJoycee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-13 11:45

Bedankt voor je uitleg :)

Ik kan ze niet uit de kom krijgen, behalve mn heupen. Ik kan niet op 2 benen staan leun altijd op 1. Dan leun ik knak ik er door heen en kan ik helemaal met mn heup draaien.. Ik weet niet als dat ook uit de kom is? :o