Triggerfinger / handprobleem: wie heeft er "ervaring" mee?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

risje

Triggerfinger / handprobleem: wie heeft er "ervaring" mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-13 09:16

Hoi allemaal,

Ik ben heel erg nieuwsgierig of er hier ook mensen zijn die een triggerfinger hebben of hebben gehad. En dan bedoel ik niet de band (want die resultaten krijg ik als ik op die term zoek;-)).....

Ik zit nu een kleine week thuis met een triggerfinger. Omdat het allemaal niet zo wil zoals zou moeten ben ik op zoek naar ervaringen en wellicht handige tips.

Het begon bij mij met een geirriteerd gevoel aan de basis van mijn linker ringvinger. Omdat het na een week alleen erger werd en de vinger gewoon niet meer wilde had ik zoiets van mh, naar de dokter. Een collega zei al dit is een triggerfinger en idd. Dat was de diagnose van de huisarts ook. Blijkbaar was het erg overduidelijk en had al snel een verwijsbrief naar de chirurg te pakken.
Waarom ik niet eerder ging, ik heb vaker klachten aan / bij pezen en een irritatie is dus voor mij niet alarmerend genoeg om naar de arts te gaan.

Geen flauw idee wat de chirurg zou gaan doen, maar goed wil gewoon weer werken dus als het maar zo snel mogelijk over is. Werk in de thuiszorg en met een hand die niet wil zijn vele handelingen gewoon erg lastig en vooral bijzonder pijnlijk.
Het leek de chirurg toch beter eerst een injectie in / bij de pees te geven en dat is meteen ook gebeurd, dit was afgelopen dinsdagochtend. De eerste dag zou de vinger wat doof voelen, daarna moest ik al snel verbetering merken, meestal de dag erna al.
Erg goed geholpen trouwens.

Gaf namelijk aan dat ik liefst zsm aan werk wil. Toen we het over de prognose voor herstel hadden zei hij met 6 weken moet alles weer normaal zijn, maar je merkt al veel sneller verbetering. De vinger mag gewoon bewogen worden en dat is juist goed. Echter na een heel gesprek gaf hij aan dat ik evt na drie weken ook al wel mocht bellen wanneer de klachten bleven bestaan. Kreeg een apart kaartje met zijn telefoonnummer mee. Hij werkt ook in een aparte kliniek waar ze een eigen ok hebben. Mocht het niet helpen dan zou ik na drie weken alsnog geopereerd moeten worden. Hoe het gesprek ging gaf mij echt de indruk dat hij heel erg meedenkt en voelde gewoon erg goed, daarover dik tevreden dus.

Echter nu, zit inmiddels anderhalve week thuis omdat het gewoon niet wil met die hand en baal er vreselijk van. Voel me verder prima, maar goed ben links dus schiet niet op. Zelfs iets simpels als koffie inschenken wil niet en moet met twee handen.

De spuit is nu bijna een week geleden maar resultaat is ver te zoeken. Ja oke ik kan de vinger makkelijker bewegen, maar trekt en tintelt terwijl ik het doe. Pijn trekt naar andere vingers door, hand voelt wat "doof" aan en trekt door richting elleboog. Kracht is ook weg in middelvinger, ringvinger en pink. Dingen vastgrijpen is dus lastig. Red me prima inmiddels, je zoekt andere manieren, maar goed is dat natuurlijk niet. Bovendien wil ik gewoon erg graag weer aan het werk. Want hoewel thuis zijn ook wel leuk kan zijn, zou ik liever thuis zijn met een "fijne" reden.

Ik heb overigens zowiezo al regelmatig fysiotherapie en ook met mijn therapeut al met "handtherapie" bezig geweest. Wil echt alles doen voor een snel herstel.

Ik weet dat het nog vrij snel is, maar zit er toch aan te denken om morgen de chirurg te bellen, want dit werkt gewoon niet. Hand tintelt bij minste beweging al. Waar de injectie is gegeven zat een blauw plek in mijn handpalm en pas nu begint die weg te trekken, pijn is er helaas niet minder om.

Ergens hoop ik dat iemand hier ervaringen mee heeft. hoe verliep bijvoorbeeld het klachtenbeeld en hoe ben jij behandeld. Ook eerst een injectie of direct operatie. Dat schijnt ook via arts verschillend te zijn. Hoe voelde de klachten, ook krachtverlies, tintelingen en wat zeiden de artsen daarvan?

Kortom alles is welkom, brand los!!

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 09:34

Ik weet niet of het vergelijkbaar is maar mijn dochter van toen 2 jaar had een triggerduim. Zij kon haar duim niet meer strekken. Het bleek een knoopje in haar pees te zijn. Hier is ze aan geopereerd door de pees open te snijden.
Herstel is eigenlijk heel vlot gegaan (weekje met een pleister op de hechting, oplosbaar, gewoon bewegen daarna) en niks meer aan te zien. Maar goed zij was nog erg jong weet niet hoe het zit als je ouder bent. Wel zei de arts dat dit erfelijk is ( nou bij ons nooit wat van gemerkt!). Ze kreeg trouwens die triggerduim nadat ze tussen de deur van onze schuifkast zat. Eerst dachten ze dat haar duim uit de kom was dus zonder verdoving weer terug in de kom proberen te trekken/duwen. Was echt heel zielig!

risje

Re: Triggerfinger / handprobleem: wie heeft er "ervaring" mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-13 09:56

@peachy:
Dat is inderdaad hetzelfde, je kunt het aan meerdere vingers krijgen. Kan door een verkeerde beweging of overbelasting komen. En hoewel niet erfelijk komt het wel vaker voor bij reumatische aandoeningen in de familie. En dat is dan wel weer erfelijk, snap je het nog?

Geen idee hoe het bij mij precies ontstaan is, geen rare bewegingen meer / overbelasting is er gewoon "ingeslopen". Heb wel fibromyalgie en hoewel het erg goed gaat kan dat iets getriggerd hebben.

Hoe was het bij je dochter gegaan, plaatselijke verdoving en dagbehandeling?

Liefste zou ik alsnog sneller een OK willen. Klinkt stom, maar heb idee dat die injectie bij mij niks doet en niet meer gaat helpen. Weet geduld is een schone zaak maar dat is zo vervelend.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 21:08

Ik snap je uitleg ;-) bij haar is dat dus de schuifdeur denk ik geweest. Bij jou denk ik dat de fibromyalgie een grote rol hierin meespeeld.
Ik zou gewoon terug gaan en zeggen dat die spuit niet meer werkt en je geopereerd wilt worden.

Zij is volledig onder narcose geweest ( ook vanwege haar leeftijd!) en mocht wel dezelfde dag nog naar huis.
Ze is nu 5 en heeft nergens meer last van ook het litteken zie je niet meer (oke wij wel, hij zit precies in de vouw van haar duim).

risje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 08:39

Het zou bij mij zoals ik begrepen heb idd om dagbehandeling gaan, oftewel als het goed gaat kan ik weer naar huis en kan al vrij snel zijn.

Inmiddels inderdaad contact gehad met ziekenhuis en wordt door de chirurg terug gebeld om te kijken hoe verder. Blij dat ik voor dit ziekenhuis heb gekomen en op de sportkliniek terecht kwam, super daar!