Slijmvliezen wegbranden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

mistid

Slijmvliezen wegbranden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-13 07:59

:wave: bokkers!

Ik open dit topic omdat ik volgende week donderdag weer naar het ziekenhuis moet. Daar gaan ze mijn slijmvliezen in mijn neus wegbranden. Dit doen ze onder plaatselijke verdoving. In het ziekenhuis branden ze in plaats van iets wegsnijden, omdat de eigenschap van brandwondlittekens is dat het krimpt, en ze dus juist meer ruimte moeten creeeren in mijn neus. Ik ben niet bepaald een mietje of kleinzerig, maar ik zie hier toch ontzettend tegenop. Ik was veel liever onder volledige narcose gegaan, maar daar is de ingreep te klein voor.

Mijn KNO arts zei dat het resultaat niet meteen te vernemen was, dat daar wat tijd overheen gaat.
Ook heb ik al vernomen dat je nog wel een week last kunt hebben van een bloedneus. Niet aan 1 stuk door, maar dat er af en toe een druppel uitvalt. Ook niet echt lekker.

Omdat ik vorige week donderdag naar de KNO ben geweest en de ingreep toen meteen gepland is, kon ik geen vrij meer vragen voor mijn werk. Ik heb wel vervanging kunnen regelen voor de vrijdag en zondag, maar vanaf de dinsdag moet ik zelf weer aan het werk. Helaas heb ik ook een week vol feestjes en andere activiteiten.

Ik ben natuurlijk heel blij dat ik straks misschien weer makkelijker kan ademen, maar ik zie er ook nog veel nadelen aan. Ik hoop dat er bokkers zijn met goede ervaringen zodat jullie mij een beetje gerust kunnen stellen :D

Juliettex

Re: Slijmvliezen wegbranden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 08:01

Bij mij hebben ze ook iets weg moeten halen bij mijn neus weg laten snijden, ik vroeg mag het onder narcose omdat ik echt zeer panisch ben voor prikken helemaal in mn gezicht.
hij zei nee dit gaat zo makkelijker en sneller, maar ik raakte een beetje in paniek en uiteindelijk mocht ik toch onder gehele narcose :D

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 08:02

Even off topic, maar vrij vragen voor een medische ingreep? Daar hoort je werkgever vrij voor te geven. En als jij na een operatie niet kunt werken, ga je gewoon de ziektewet in.

Ik heb verder alleen maar ervaring met bloedvaatjes dichtbranden, dat gaat ook onder lokale verdoving, en daar voel en merk je verder helemaal niets van. Je ruikt wel een schroeilucht trouwens, maar ja, daar is het dan ook je neus voor.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-13 08:14

Ibbel, het is helaas een bijbaantje en wij moeten 3 weken van te voren vrij vragen. Als het echt niet gaat dan is er vast wel iets te regelen, maar ze zitten met wat weinig personeel in verband met de vakanties. Ik ben ook niet lid van de bond ofzo. Dat je het ruikt lijkt me niet zo heel erg.

Juliette, ik ben bang dat ik meteen knock out ga ofzo. Ik ben heel bang voor prikken. Ben al eens eerder aan mijn neus geopereerd en toen hebben ze mij onder narcose gebracht door een infuus in mijn hand. Nu krijg ik eerst een soort tampons met verdovend middel in mijn neus, en als het al verdoofd is gaan ze het extra verdoven met prikken.

De grootste uitdaging komt ook nog, ik wil voor donderdag stoppen met roken. Ik kan slecht tegen prikkelende stoffen (sigarettenrook, parfumluchtjes etc) en ik ben van mening dat als ik er wel wat aan laat doen, maar wel blijf roken, het verspilde moeite is.

Pasamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 08:27

Radiofrequente conchotomie? Is niks engs aan. De verdoving is even vervelend maar daarna voel je er niks meer van als het goed. is. Je krijgt waarschijnlijk ook spoelingsmiddelen mee naar huis om je neus mee te spoelen, dat is erg belangrijk tegen de korstvorming.

Ik heb zelf geen ervaring met het ondergaan van deze ingreep maar sta er wekelijks bij te assisteren en patienten vinden het altijd erg meevallen. Als je nog vragen hebt dan hoor ik het wel. :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 08:30

mistid schreef:
Ibbel, het is helaas een bijbaantje en wij moeten 3 weken van te voren vrij vragen. Als het echt niet gaat dan is er vast wel iets te regelen, maar ze zitten met wat weinig personeel in verband met de vakanties. Ik ben ook niet lid van de bond ofzo.

Bijbaantje of niet, jouw werkgever moet zich aan de wet houden. Of je lid bent van de bond doet daar ook niets aan af.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-13 08:36

Pasamba, ik heb even de brief erbij gepakt en er staat conchareductie (neusschelpverkleining) op. Mijn arts heeft alleen maar uitgelegd over wegbranden maar niet over verkleinen.
Weet jij misschien waarom ze gaan verkleinen terwijl ik al geen adem langs die kant krijg? Of moet ik het niet zien als verkleining van de gang, maar verkleining van de belemmering (slijmvliezen)? Dat van die verdoving klinkt al een stuk positiever dan hoe ik het in m'n hoofd had!

Na de ingreep mag ik 4 uur niet eten, om half 10 ben ik aan de beurt. Hoef gelukkig niet nuchter erheen, dus kan stevig ontbijten.

Ibbel, dankjewel! Dan ga ik dat even regelen op m'n werk!

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 09:59

De conchae zijn de schelpen binnen in je neus. Het is niet een grote holte achter dat ding dat je ziet, maar opgedeeld in 'vakken door die schelpen. Als ze die dus verkleinen, of eigenlijk het slijmvlies dat de conchae bedekt, heb je meer ademruimte. :)

Succes!

http://i377.photobucket.com/albums/oo21 ... concha.png

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 10:26

Blue-eyes, dankjewel, nu snap ik het!

Nog 2 dagen... M'n laatste pakje sigaretten is bijna leeg.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 10:33

wbt vrij, je hoeft geen vrij te vragen, je kan je gewoon ziek melden als je je niet goed voelt. Succes met de ingreep

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 10:34

Ik ben erg benieuwd hoe het mee gaat vallen. Ik zou afgelopen januari aan precies hetzelfde 'geopereerd' worden, overigens wel onder algehele narcose, aan beide neusgaten en ik zou een nacht moeten blijven (maar dat is misschien het verschil met België en Nederland). Ik heb toen in overleg met de gynaecoloog de operatie afgezegd omdat ik zwanger was geworden en de gynaecoloog zag een algehele narcose niet zitten omdat de operatie in een risicotermijn van de zwangerschap zou zijn. Nu moet ik dus na de zwangerschap nog een keer terugkomen. Ben heel erg benieuwd of je verschil merkt en hoe je de operatie zelf ervaart.

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 10:46

Mijn vriend heeft vorig jaar hetzelfde gehad, alleen dan onder volledige narcose. Het schijnt niet bijster vervelend te zijn naderhand, voornamelijk veel korsten en snot die je met de zout water spoeling er uit haalt. Hij geeft aan dat hij duidelijk beter adem kan halen, en minder vaak een verstopte neus heeft. In de eerste instantie leek het ook alsof hij minder snurkte, maar helaas is dat weer zoals voorheen.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-13 09:37

Dankjewel voor de steun uit het topic!
Ik ben alweer terug uit het ziekenhuis. De verdovingen erin doen was verschrikkelijk. Eerst een kwartier slierten gaas die erin werden gedaan, daarna een kwartier voorgevormde watten met sliertjes eraan. Die tweede verdoving was verschrikkelijk. Verdoving liep mijn keel in dus kon niet praten, niet slikken, had geen gevoel in m'n mond. Toen gingen ze bijverdoven met een naald en daarna branden met een naald, daar heb ik niets van gevoeld, maar wat stinkt dat! Nog erger dan de hoefsmid, verbrande nagels en verbrand haar. Nu bloedt het nog na. Had zoveel spanning opgebouwd, na het branden heb ik wel een kwartier onwijs zitten trillen.