Barefoot running, ervaringen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

Barefoot running, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-13 18:10

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met barefoot running? Ik ben ontzettend benieuwd naar ervaringen en verhalen!

taartjee

Re: Barefoot running, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 18:12

Ik loop eigenlijk altijd met schoenen aan, maar eens in de zoveel tijd is het toch best lekker ze een poosje uit te doen en zo een stuk lopen, ik vind het heel fijn en lekker lopen :D

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 18:15

Ik dacht dat je het over een heel vreemd zadel had :D maar hij is gevallen *\%/*

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 18:17

Ik heb een tijdje in een groepje meegelopen waar een meisje met van die "FiveFingers" schoenen liep. Zij zei dat ze er veel baat bij had met blessures, maar dat ze er wel pas mee begonnen was toen ze wat langer liep en dat ze het niet aanraadde voor beginnende lopers. Waarom precies weet ik niet, heb niet echt verder gevraagd. Ze vond het in ieder geval erg fijn lopen.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-13 18:23

Taartjee, je overweegt niet om dat volledig te gaan doen?

Lord_Ik, hahaha had ook nog gekund. :')

Warboel, dankje voor je reactie! Ik wil graag gaan beginnen met hardlopen, en ben me wat aan het inlezen.. Maar ik zal eens verder gaan zoeken naar wat dat meisje had gezegd over beginnende lopers! Dankjewel!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 18:26

Collega van mij is zo'n extreme hardloper (tot 100km achterelkaar) en is vanwege blessures met gedempte schoenen overgestapt op dempingloze schoenen.
Met demping kon hij nog geen 10km lopen.
Iig op zachte ondergrond (bijvoorbeeld gras) beginnen met dit soort schoenen. Ik durf het iig niet aan.

taartjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 18:28

Nee, nu nog niet! Ik woon aan de rand van het dorp waar ik woon, dus loop ik in het buitengebied. En helaas is niet iedereen zo netjes om een leeg flesje bier gewoon in een vuilnis bak te dumpen, waardoor er geregeld glas op de wegen ligt.

Misschien later als ik wat meer constanter loop ;)

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 19:35

Ik ben tijdens een trektocht in Ijsland vorig jaar een man tegengekomen die op dat soort barefoot-schoentjes aan het stappen was. Héél dapper vond ik dat toen, want de ondergrond is daar écht niet mooi (of zacht, of effen) _/-\o_

Verder heb ik inderdaad ook al wel eerder gelezen dat het niet aangeraden wordt voor een beginnende loper, volgens mij omdat je een stuk meer spieren (in je voeten/kuiten/bovenbenen) aanspreekt door barefoot te lopen. Als beginnende loper is het risico op blessures sowieso al heel erg hoog, dus ik kan me perfect voorstellen dat dit barefoot lopen bij een beginner een NOG hoger risico op blessures geeft. En als je iets niet wil, is het dat wel...

Ik zou starten met gewone hardloopschoenen. Probeer in de periode dat je naar pakweg 5/6km opgebouwd, tussendoor wel al barefoot te gaan wandelen bv, kwestie van dit toch al iets gewoon te worden. Wacht toch je vlot 5km loopt, en begin dan stukjes uit te bouwen.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 19:57

Barefoot is niet geschikt voor beginnende hardlopers. Dit komt omdat hardlopen een erg blessure gevoelige sport is en vooral beginners met blessures te maken krijgen.

Als je dan ook nog schoenen aan hebt die je niet helpen dan wordt dat risico alleen maar groter.

Aan de andere kant ook geen hardloop schoenen kopen met een hele dikke zool, veel Nike's hardloop schoenen hebben een hele dikke zool wat juist ook weer slecht is voor je knieën.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-13 20:02

Mootje, dankje voor je reactie. Dat klinkt goed!

Taartjee, snap ik, dat lijkt me ook niet zo prettig!

Florenc, dankje voor je reactie. Dus niet voor beginners, wel begrijpelijk als ik het zo lees! Bedankt voor je tips!

Raponsje, dankjewel. Net als Florenc, heel duidelijk dus.. Jammer, leek me zo leuk om meteen zo te beginnen, maar dat doe ik dan maar niet! Heb je (of iemand anders) tips voor goede beginners schoenen, niet te duur omdat ik graag uiteindelijk wel de overstap wil maken? :)

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 22:16

Ik ben het niet eens met wat hierboven wordt gezegd over dat beginnende hardlopers niet barefoot zouden kunnen beginnen. Bij barefoot lopen draait alles om de techniek. Landen op je hak is daarbij funest. Misschien is het zelfs wel beter als je begint met hardlopen om het dan direct 'goed' te doen, dus via de barefoottechniek, dus landen op je middenvoet. Aan te raden is om daarvoor een uitgebreide clinic te doen, bijvoorbeeld via http://www.slimlopen.nl/ De reden dat het misschien juist wel geschikt is voor beginnende lopers is omdat zij theoretisch gezien nog een 'kinderlijke' loop zouden kunnen hebben (kort door de bocht: je laten vallen naar voren, in plaats van je benen vooruit steken om snelheid denken te kunnen maken). Verstandig bij deze techniek is voor iedereen om rustig op te bouwen, dus eerst max 10 minuten lopen op deze manier bijvoorbeeld.

Daarnaast: beginnersschoenen zijn er niet. Kies direct voor een goede schoen en ga niet op goedkope schoen lopen, maar kies er eentje die bij jou voet en loopstijl past, ongeacht de prijs.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 22:20

Raponsje schreef:
Barefoot is niet geschikt voor beginnende hardlopers. Dit komt omdat hardlopen een erg blessure gevoelige sport is en vooral beginners met blessures te maken krijgen.

Als je dan ook nog schoenen aan hebt die je niet helpen dan wordt dat risico alleen maar groter.

Aan de andere kant ook geen hardloop schoenen kopen met een hele dikke zool, veel Nike's hardloop schoenen hebben een hele dikke zool wat juist ook weer slecht is voor je knieën.

hoe zit het dan met rennen op turnschoentjeS?
die doe ik wel eens aan :o

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 10:16

Je kunt het beste naar een sport speciaalzaak gaan en daar hardloop schoenen aan laten meten.
Dan kijken ze hoe je loopt en of je eventuele afwijkingen hebt (bijvoorbeeld teveel op de linkerkant van je voet lopen) en zoeken ze een bijpassende schoen.

Anders zou ik als beginner een hardloop schoen kopen van een B merk met een "neutrale" zool. Dus geen hele dikke zool, maar ook absoluut geen turnschoentjes. Dan kun je met goed zoeken voor 25 - 45 euro slagen. Wel is het verstandig om aan je looptechniek te werken. Maar je kunt vast op youtube videos vinden hoe een goede hardloop techniek in elkaar steekt. Denk dan tijdens het rennen bewust terug aan de video zodat je bewust op een correcte manier afrolt.

Als je dan meer ervaring hebt met lopen kun je barefoot schoenen aanschaffen. Alleen niet ineens overstappen. Doe het geleidelijk aan.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-13 10:25

Hmm dus toch verschillende ervaringen! Ik vind in allebei wel iets zitten.. Als ik zou beginnen met normale schoenen zou ik minder kans hebben op blessures? Maar daarnaast geven normale schoenen mij denk ik niet de mogelijkheid om dezelfde techniek te gebruiken als die je bij het barefoot running gebruikt, toch? Hmm lastig..

Ik heb zelf hele goede en stevige enkels en knieen (wel doorgezakte voeten), maar mijn rug is daarentegen slecht. Maakt dat nog verschil in wat ik doe?

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 11:17

Raponsje schreef:
Je kunt het beste naar een sport speciaalzaak gaan en daar hardloop schoenen aan laten meten.
Dan kijken ze hoe je loopt en of je eventuele afwijkingen hebt (bijvoorbeeld teveel op de linkerkant van je voet lopen) en zoeken ze een bijpassende schoen.

Anders zou ik als beginner een hardloop schoen kopen van een B merk met een "neutrale" zool. Dus geen hele dikke zool, maar ook absoluut geen turnschoentjes. Dan kun je met goed zoeken voor 25 - 45 euro slagen. Wel is het verstandig om aan je looptechniek te werken. Maar je kunt vast op youtube videos vinden hoe een goede hardloop techniek in elkaar steekt. Denk dan tijdens het rennen bewust terug aan de video zodat je bewust op een correcte manier afrolt.

Als je dan meer ervaring hebt met lopen kun je barefoot schoenen aanschaffen. Alleen niet ineens overstappen. Doe het geleidelijk aan.

haha, heb ook van die achterlijke ronde schoenen :P die lopen voor geen meter :+