ik MOET hier iets aan doen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

kimmiedas

ik MOET hier iets aan doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 21:57

hallo allemaal,

ik heb een probleem waar ik heel erg mee zit. ik krab (meestal zonder dat ik het merk) mijn hele huid open. meestal doe ik het als ik me verveel en dan ga ik gewoon soms wel een half uur lang (vooral op mijn benen) zitten krabben op de zelfde plek. hierdoor ontstaan wondjes. vervolgens krb ik (weer zonder ik dat merk) die wondjes weer open waardoor het weer gaat bloeden. als ik het niet overdag doe doe ik het wel in mijn slaap. ik krijg er een heleboel lelijke littekens van en als ik ze bijv. net opengekrabbelt heb (wat ik soms trouwens ook bewust doe omdat ik dan niet lekker in mijn vel zit) dan doet het ook heel erg zeer. soms ben ik zelfs trots als het bloed.

wat kan ik doen? ik wil dat ik ermee kap maar ik wil niet naar een psychiater of wat dan ook. mijn ouders mogen het niet weten dus ik moet telkens een smoes bedenken. is dit een vorm van automutilatie of niet. PLEASE HELP ME

Suzzy_3

Re: ik MOET hier iets aan doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 22:00

Heb ik ook, al jaren... vooral in de winter, bij een droge huid. Wat bij mij helpt is dus benen goed vettig houden, uurtje voor het slapen gaan insmeren met een vette crème. Ik kan er ook anders niet vanaf blijven, gaan gewoon vanzelf, is sterker als mezelf..

lovelady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 22:02

ik volg want ik doe het ook

maar meid als je ergens mee zit dan is het juist goed dat iemand het weet

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 22:04

Klinkt misschien stom hoor.. Maar iets om je handen doen zodat je in ieder geval snachts niet openkrabt.. Soort handschoen van zachte comfortabele stof ofzo?

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 22:04

vaak helpt creme wel, ik heb het meestal in de zomer, danzijn me bennen droog.

dat je het doet om je zelf pijn te doen vind ik wel schokkend, zal hier toch echt hulp voor zoeken, dit komt vaak door dieper liggende redenen

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 22:05

Jeukt het ook echt of is het alleen maar uit verveling? Je kán jezelf in dat laatste geval ander gedrag aanleren. Pak bijv. een kneedballetje i.p.v. krabben. Ook als je later pas opmerkt dat je weer begonnen bent :)

jesuisRooos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 22:12

Ik heb dit ook, alleen dan bij mijn hoofdhuid. Vooral in stressvolle periodes neemt het erge vormen aan. Probeer inderdaad zachte lotion voor je huid enzo, bij mij heeft cocosshampoo geholpen het te verminderen. Probeer wel andere in te lichten over je krabben want zij kunnen zeggen dat je op moet houden als je er mee bezig bent.

kimmiedas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 22:16

er is 1 vriendin die het weet en we proberen elkaar te helpen (zij bijt letterlijk haar HELE nagel eraf) en als we merken dat de ander het doet mogen we elkaar een tik geven en zeggen: je doet het weer. maar thuis kan ze niet kijken of ik het doe. verder weet ik zeker dat mijn ouders gelijk hulp inschakelen en dat wil ik niet.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 22:20

kimmiedas schreef:
... wat ik soms trouwens ook bewust doe omdat ik dan niet lekker in mijn vel zit ... soms ben ik zelfs trots als het bloed...

Even een paar dingen uit je OP gequote, automutilatie zou ik zo niet weten (omdat ik daar echt geen verstand van heb) maar bijster gezond is dit in elk geval niet...

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 22:21

kimmiedas schreef:
er is 1 vriendin die het weet en we proberen elkaar te helpen (zij bijt letterlijk haar HELE nagel eraf) en als we merken dat de ander het doet mogen we elkaar een tik geven en zeggen: je doet het weer. maar thuis kan ze niet kijken of ik het doe. verder weet ik zeker dat mijn ouders gelijk hulp inschakelen en dat wil ik niet.

dat zou je wel moetten willen meid, want dat je het bewust doet voor de pijn, en je zelfs trots voelt als het bloed is niet echt gezond.

kimmiedas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 22:25

op het moment doe ik het vaker dan normaal omdat het net uit is met mijn vriend en ik echt heel veel van hem hield. in 1 week heb ik nu 4 op mijn rechter been, 2 op mijn linker, en 2 op mijn zij.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 22:35

Als je huid droog is krab je hem denk ik inderdaad sneller kapot, een lekkere vette bodybutter gebruiken bijvoorbeeld op basis van shea boter of kokosvet helpt misschien omdat je het wat minder snel kapot krabt. Je nagels kan je denk ik beter knippen en goed vijlen zodat ze kort en stomp blijven, nagels afbijten zorgt vaak juist voor scherpe randjes volgens mij. Inderdaad probeer iets anders om je handen bezig te houden zoals een stressbal. Maar dit werkt natuurlijk alleen als je het echt onbewust doet. Als je bewust je huid kapot krabt dan moet je hier echt hulp bij zoeken!

Als je last hebt van lidtekentjes kan je trouwens proberen calendula te smeren, dat helpt tegen lidtekens (en vorming van lidtekens). Bovendien is het lekker vet en ruikt het ook wel lekker dus dat is een paar vliegen in een klap.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 22:36

vaak ligt de echte reden er van dieper als het uitgaan van een relatie, maar deze tegenslag kan het wel verergeren. meid schakkel je ouders in. leg desnoods een briefje voor ze op tafel als je het niet zelf durft te zeggen maar je hebt hier hulp bij nodig. dit kan je niet alleen

kimmiedas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 22:49

liedje89 schreef:
Als je last hebt van lidtekentjes kan je trouwens proberen calendula te smeren, dat helpt tegen lidtekens (en vorming van lidtekens). Bovendien is het lekker vet en ruikt het ook wel lekker dus dat is een paar vliegen in een klap.

dit ga ik zeker proberen. bedankt! voorlopig ga ik het aan meerdere vriendinnen vertellen die me misschien wel kunnen helpen. als dat niet werkt ga ik dan tog maar eens naar mijn ouders

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 22:56

Het is inderdaad een vorm van automutilatie. Vooral door de zin dat je soms trots bent als het bloed, dan doe je het dus om iets te voelen of te zien.

Dit kan dus doordat er iets dieper liggend zit, of omdat het een "aangeleerd" gedrag is. op een gegeven moment is het een automatisme dat je het doet.

Toch proberen om iets anders te zoeken, wat er al gezegd werd, een stressballetje ofzo. Is best lastig hoor. Succes

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 07:09

Ik denk dat het echt verstandig is om het tegen je ouders te zeggen. Je bent 14 en ik denk dat je vriendinnen je hier niet zo goed bij kunnen helpen als een volwassen persoon.
De calendula en een handschoen/sok oid voor over je hand zijn symptoombestrijdingen maar pakken de oorzaak dat je krapt niet aan. Daar zul je hulp bij moeten krijgen omdat dat niet stopt wanneer je alleen de symptomen aan pakt.
Waarom wil je het niet tegen je ouders zeggen? En waarom wil je niet naar een arts?
Ik zou het ontzettend sterk en knap vinden wanneer je proffesioneel hulp inschakelt die jou hierbij helpt omdat je daardoor echt jezelf helpt. Het plaatsen hier op bokt is 1 stap maar wij kunnen achter een computerscherm weinig voor je doen. Je ouders en proffesioneel hulp kunnen in je leven veel meer doen en je hierbij helpen.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 07:35

Heel goed gezegd C-arola :j Dit gaat verder dan een droge huid. Je ouders zijn er om je te helpen, zijn 2 mensen die alleen maar het beste voor jou willen :) Misschien kun je ze dit topic laten lezen?

kimmiedas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 22:27

friendly schreef:
Klinkt misschien stom hoor.. Maar iets om je handen doen zodat je in ieder geval snachts niet openkrabt.. Soort handschoen van zachte comfortabele stof ofzo?

dit vind ik trouwens vooral voor snachts wel. een goed idee

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 07:42

Maar het blijft een symptoombestrijding. Je zal daardoor niet gaan atoppen met krabben omdat de oorzaak blijft.
Ik vind het erg jammer dat je het niet tegen je ouders wilt zeggen, ik denk dat je ouders en/of proffesionals je hier goed bij kunnen helpen maar dan moet je dat wel willen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 16:20

Je zegt dat je het ook veel onbewust doet, dan helpt het om iets aan je vingers/nagels te doen. Bijvoorbeeld dubbelzijdige tape. Als je het dan wil doen, plak je aan je huid waardoor je het als het goed is door hebt.

Het is me nu alleen niet helemaal duidelijk waarom je het doet? Doe je het bewust (en met welk doel) of alleen onbewust?