Keelamandelen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

nienke1208

Keelamandelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-13 17:13

Na alle horrorverhalen over het verwijderen van keelamandelen zag ik er toch wel enorm tegenop!
Maar ja, na 5x keelontsteking waarbij antibiotica nodig was binnen een jaar, was het eigenlijk toch wel tijd dat ze er uitgehaald zouden worden!
Afgelopen donderdag was het zover, moest me om half 2 melden in het ziekenhuis en ging uiteindelijk om kwart voor 3 al richting holding :)
Ik denk dat ik rond kwart over 3 richting operatiekamer ben gegaan, daar vertelde de arts dat ze het niet dicht konden branden tijdens de operatie, omdat ik elektroden in mijn nek heb van een neurostimulator. Dichtbranden zou ivm mogelijkheid van tussenstroom tussen keel en nek te riskant zijn. Hierdoor moesten ze wachten tot het bloeden vanzelf zou stoppen en zou de OK dus langer duren. Ipv 10 minuutjes werd het een uur.

Ik was bang voor het wakker worden en had inderdaad erg veel pijn, maar na extra pijnstilling was het goed te doen!
En nu eigenlijk nog steeds :) Ja, het doet pijn, het voelt als een goede keelontsteking... Maar naast véél en vooral koud drinken, ijsjes en fruithapjes heb ik ondertussen ook roggebrood, pasta en een stroopwafel gegeten :) Met vlagen is de pijn ook wel erger, maar het is niet ondraaglijk!
Ik werd wakker uit de narcose met een hoofdpijnaanval en toen had ik gelijk de vergelijking: de aanval deed vele malen meer pijn dan m'n keel en de combinatie zorgde dat ik even lichtelijk over de rooie was... Gelukkig waren ze heel lief voor me en toen de pijn in m'n keel zakte na de extra pijnstilling, kon ik de aanval weer handelen!

Donderdagavond heel kort een nabloeding gehad, was ik bang voor was gebeurde ook, net thuis begon ik met spugen! Een behoorlijk lading oud bloed, gevolgd door vers bloed en 2 neusgaten die leegstroomden met bloed!
Vriendin kwam slapen, toch maar m'n moeder gebeld, maar toen ze er eenmaal was, was het bloeden alweer gestopt :)

Vanmiddag alweer even bij m'n paard geweest en nu bekaf op de bank ;)

Het verwijderen van keelamandelen op latere leeftijd (ben 26) hoeft dus gelukkig geen horror te zijn, het kan ook meevallen ;)

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 17:16

Ik was 16, ook redelijk laat. Ik vond het helemaal niet erg en beter te handelen nog dan een normale keelontsteking! Ben een beetje misselijk geweest van de narcose maar dat was het. At na een dagje alweer en 4 dagen later kon ik alles wel zo'n beetje weer eten :)
(Al heb ik het toen stiekem wel iets uitgemolken omdat ik niet naar school wilde :') )

Romyv

Re: Keelamandelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 19:54

wees blij!!! Bij mij was het echt horror, vooral de eerste week erna.. nu een jaar later zijn ze weer keurig terug gegroeid en weer terug bij af; maar nog een keer laten verwijderen is echt geen optie!

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 19:57

Ik heb het vorig jaar gedaan ik was 24 , voelt inderdaad als flinke keelontsteking. Ik kon alleen mijn mond niet openkrijgen alles was opgezet door de klem die ze op je tanden zetten. kreeg er nauwelijks een raket ijsje in haha.

nienke1208

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-13 20:08

Romyv, ow lekker, terug gegroeid :( Ik ben héél blij dat het meevalt, was voorbereid op het ergste!

Mijn mond wil ook niet ver open inderdaad, de kleine lepel met fruithapje moet echt afgestreken zijn, anders valt het eraf haha! En ijsje past inderdaad bijna niet ;)

wishmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 14:35

10 juni mijn keelamandelen laten verwijderen. Eerste dagen geen echte pijn dag 5 tot 7 was pijnlijkst. Na 2 weken was ik gewoon weer tot alles instaat. Tot dag 15 ik zat te wachten op mijn vriend in de auto. Toen hy net was aangekomen voelde ik iets warms in mijn mond. Ik spuugde het uit en het helder rood bloed. Nou vanaf dat moment stroomde het er letterlijk uit. Ik ben niet iemand die snel in paniek raakt , maar dacht even dat ik zou stikken in mijn eigen bloed. Snel gas naar het ziekenhuis 8 minuten. Daar aangekomen werd ik meteen meegenomen . Maar vreemd genoeg 1 minuut later stopte het met bloeden. Advies rustig naar huis als het weer gebeurt bellen naar de dienstdoende kno arts . Dag daarna verliep goed je hebt er ook geen last van , tot de nacht. Half 1 begon het weer te bloeden , kno arts uit bed gebelt en meteen geholpen . Watten er opgeleged en stolsels weggezogen. Moest wel een nacht blijven voor de zekerheid. Volgende dag naar huis , om 8 uur in de avond was het weer raak. Weer dienstdoende kno arts gebeld en die kwam meteen. Toen die aankwam was het 9 uur en er werd snel duidelijk dat het werd dichtgebrand op de ok . 11 uur op de ok onder narcose zou 10 minuten duren , maar het werd 1 uur lang. Uiteindelijk werd ik 2 uur in de nacht weer terug gebracht naar mijn kamer. 2 narcoses in korte tijd is wel heel vermoeiend .Alles wat die aantaaktr begon te bloeden dus nu zijn beide kanten dichtgebrand. Overal blaren in mijn mond en een dikke tong , maar gelukkig geen pijn . Ik moet 10 dagen plat met speciale medicijnen tegen bloeden. Ik benieuwd hoe alles nu gaat verlopen. Het amandel dieet slaat wel goed aan .

nienke1208

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-13 22:14

Ow bah, wat een verhaal! Ik ben dag 5 t/m 7 ook wel terug gekomen op mijn het valt wel mee ;)
Die waren ronduit pijnlijk, op ijsthee aangelengd met water na kreeg ik niets naar binnen, de rest zorgde allemaal voor ontzettende pijn in mijn keel, soort kramp bij mijn tongaanhechting en uitstraling naar mijn oren..
Sinds vrijdag gaat het wel weer en vanmorgen stond ik voor het eerst op zonder het gevoel dat ik een kapot glas in mijn keel had :)
Door de dag heen krijg ik wel meer pijn, dus slik trouw mijn pijnstillers, maar kan langzaamaan steeds meer eten en voel me sinds vrijdag lichamelijk ook gewoon weer een stuk beter!
Ik ben alleen ontzettend snel moe, 2 uurtjes bij mijn paard en daarna lig ik gerust 3 uur te slapen... Maar ach, het zal nodig zijn, dus we nemen het ervan :)
Stem wordt ook steeds beter, klink steeds minder als een smurf!

Sterkte met het herstel van je bloedingen, bah! Ik heb vandaag flinke ruzie gehad en voelde bij erna de korsten loskomen van mijn keel, dat vind ik wel een beetje spannend... Ik heb op de eerste avond een kleine bloeding gehad en ben stiekem een beetje huiverig voor nog een keer..

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 22:16

Ik hebze er ook uit, paar dagen flink last van gehad ( oud bloed overgeven etc) en heel veel ijsjes eten. Maar voor de rest ging t prima :)

wishmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 16:29

Ja door de narcose ben je ook niet zo heel vrolijk teminste ik.
Ik voel me nu best heel moe , maar misschien 2 x in korte periode is niet niks.
Soms kan ruzie even lekker zijn helemaal op momenten als deze om alles te zeggen.
Het is zo bij een bloeding het komt echt totaal uit het niets, normaal zou je kunnen gaan schreeuwen dan denk je nou als die korst nu niet loslaat dat weet ik het ook niet meer, maar dan gebeurt er niets. Ik was mijn keelamandelen al aan het vergeten en toen stroomde het eruit, achteraf blijkt ook dat ik iets aparts had. Wel heb ik geen smaak meer op mijn tong aan 1 kant en tintellingen in die kant. En een mond vol met aften. Ik vroeg aan de kno arts waarom mijn lip zo was . Hy zei het was een keuze een zenuw branden of leeg bloeden. Als ik bij was geweest dan had ik hem helemaal gelijk gegeven, alleen als je daar zo ligt schrik je wel even . Het had dus ook zo kunnen zijn dat ik leegbloede hmm dacht dat het een niet riskante ingreep was ?? . Maar ja aan de andere kant ik sliep toch al heerlijk had er heel weinig van meegekregen als het het "einde" was . Verlang naar de dag dat ik weer mag sporten , nu alleen maar 10 dagen lang in bed verschrikkelijk blegh

wishmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 16:30

Goede tip wat heel lekker is broodje met veel boter heel zacht gekookt eitje en veel zout, kan je de hele dag opdoen. Ben wel 10 kilo afgevallen weeg nu 55 kilo. Moet dus wel wat meer gaan eten