Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Ireen_ schreef:Ik heb veel kinderen in behandeling met cerebrale parese (kinderrevalidatie, meer dan de helft heeft CP). Het beeld kan enorm verschillen, dat ligt er maar net aan op welke plek en hoe veel schade er is in de hersenen. Het is wel erg uitzonderlijk dat je op jouw leeftijd pas deze diagnose krijgt!
(zie gerust mijn profiel voor al mijn topics over Stefan) en zit op toneel.
Zilfstar schreef:Zo, dat is dan ook een late diagnose zeg! Ik dacht dat ik met mijn zoon al laat was. Mijn zoon is nu 11 en toen hij 4 was kwamen we erachter dat er dingetjes toch niet zo gingen als zouden moeten. Nu was zoon onze eerste en na 3 jaar kwam onze dochter. En tja, toen was het vergelijkingsmateriaal daar. Ook op school zagen ze wat vage dingen. Achteraf is heel veel op zijn plek gevallen: het fladderen als pasgeborene, zijn voetstand rechts en zijn handhouding etc etc etc. Pas toen hij 6 was kon hij de MRI in en kwamen we erachter dat hij een hersenbloeding gehad moet hebben vlak voor zijn geboorte. Ik heb toen een ernstig ongeluk gehad toen ik 8 maanden zwanger was.
Stefan heeft dus CP en heeft daardoor een hemiparese rechts. Ook is bij hem ADHD vastgesteld en ontremming-niet-nader-specificeerbaar. Door het boekje van de BOSK (goede vereniging voor jou denk ik) over emotie etc bij CP zijn we erachter gekomen dat zijn gedrag gewoon geheel bij CP hoort. Beetje problemen met concentratie en aandacht, wat problemen binnen de sociale kaders etc. Maar... hij is prima qua IQ, zit op Montessori en gaat nu naar groep 7 waarbij hij rekenen op groep 8 nivo doet. Hij zwemt (heel goede sport met CP), rijdt op mijn paard in stap of zet hem voor de wagen en doet grondwerk met hem(zie gerust mijn profiel voor al mijn topics over Stefan) en zit op toneel.
Als je nog vragen hebt of info wilt hoor ik het wel.
Oja... Wij noemen het nooit een beperking trouwens. Want dat zegt alleen maar dat je iets nooit zal kunnen. Wij hebben het altijd over Stefans uitdagingen. Want dat geeft hem de keus of hij die uitdaging aan gaat of niet. En zo ja, dan zijn er verschillende opties hoe je die uitdaging aanpakt. En eerlijk: hij gaat ze vaak niet uit de weg
Ireen_ schreef:Heftig hoor, dan moet er echt heel wat gemist zijn! Lijkt me ook niet makkelijk geweest voor je dat nooit duidelijk is geweest wat er aan de hand was, de meeste kinderen hebben nog wel wat meer problemen dan alleen het grofmotorische als een minder ontwikkelde heupspier.
Erg knap overigens dat je op zo´n hoog niveau mee rijdt!