Hartecho. Wat kan ik verwachten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

moelly

Hartecho. Wat kan ik verwachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 20:58

Hallo allemaal!

Eerst zal ik de situatie even schetsen.
Ik ben van plan om vanaf komend jaar Sport, Gezondheid en management te studeren.
Hiervoor heb ik een medische test moeten doorgaan en daar kwam uit dat ik voorlopig ben goedgekeurd. Het enige was dat ik een klein ruisje heb. Maar dan alleen als ik lig en niet als ik zit.
Omdat er meerdere mensen in mijn familie zitten die onder de 50 hartproblemen
hebben gekregen, moet ik volgende week woensdag naar de cardio. Hier zullen ze een hartecho maken.

Nu vroeg ik me af wat ik me bij een hartecho moet voorstellen.
Wat is het precies?
Hoelang duurt het ongeveer?
Is er iets wat ik van tevoren wel of niet moet doen?
etc.

Alvast bedankt!

Anoniem

Re: Hartecho. Wat kan ik verwachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 21:17

ik heb het ook gehad. 't is echt niet zo bijzonder... Volgens mij hoef je van te voren niets te doen en te laten. Denk dat het ongeveer 20 minuten duurt, mss iets minder, mss iets langer.
Wsl zullen ze van te voren ook wel weer een hartfilmpje maken (bij mij was dat iig zo)

Verder doen ze gewoon zo'n koude gelachtige vloeistof en dan gaan ze er met zo'n dingetje overheen... Voelde me even heel zwanger haha, maar 't is precies zoals je 't in films ziet ed. :Y)
Zou me er absoluut geen zorgen over maken!

Yvankaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 21:21

Eigenlijk precies wat Menino zegt, wel vond ik dat ze bij mij nogal hard tussen mijn ribben drukten met dat ding :+ En niet echt fijn om daar topless te liggen..

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 21:23

Bij een hartecho kunnen ze dmv geluidsgolven zien hoe je hart eruitziet, hoe het bloed stroomt, hoe je kleppen bewegen, etc. Zie ook

Stelt niet zoveel voor en doet geen pijn, hoogstens is dat spul een beetje koud op je borst. Gewoon lekker doen wat je altijd doet!
Bijkomend voordeel is dat je bij een echo meestal ligt en je je dus in de positie bevindt waarin jij een ruisje hebt. Dus als er iets is, kunnen ze dat beter zien.

Dat topless zou ik me geen zorgen over maken, die mensen zien wel meer bloot vlees op een dag en dan vallen die borsten nog best mee :+

Succes!

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 21:27

Bedankt voor jullie reacties!
Ach, Yvanka.. Ik ben inmiddels wel wat gewend!
Ik mocht 2 of 3 jaar geleden naar het ziekenhuis voor een longfoto. Mag je ook lekker topless op de foto. Vond ik op zich niet zo'n punt, totdat er een flinke groep studenten de kamer in kwam. Kwamen even kijken of de boel wel goed zat. Nou, dan loop je ook wel even rood aan :')

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 22:00

Ik heb het vorig jaar ook gehad, ook voor een ruis. Ik moest in allerlei houdingen liggen zodat ze mijn hart het beste in beeld konden brengen. En diep inademen en dan weer langzaam uitademen etc. Deed soms wel een beetje pijn idd, wanneer ze met dat apparaat hard op je borst/ribben duwen.
Wat ik wel bijzonder vond was dat je mee kon kijken/luisteren, je hoort dat geklots en dat klinkt echt grappig vond ik :D
Hoefde verder niets te doen of te laten. Bij mij duurde het ongeveer een half uur, ze konden bepaalde stukken niet gemakkelijk in beeld krijgen dus het duurde iets langer dan normaal :)

Krijg je ook een fietstest trouwens?

SDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 20:06

Ik moest voor de hartecho op mijn linkerzijde liggen. De gel is koud en dat echoapparaat was gewoon zoals bij een zwangerschapsecho: met zo'n ding gaan ze onder je borst naar je hart kijken en luisteren.

Achteraf heb ik ook de fietsttest gehad. Plakken ze zo'n stuk of 8 elektroden voor- en achteraan op je borst en rug. Dan moet je op een steeds zwaarder trappende fiets fietsen tot je niet meer kan. Dat neemt nog geen 5 minuten in beslag. De arts volgt rechtstreeks de resultaten op op een monitor.

jabbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 20:11

Voor de echo van het hart hoef je inderdaad niets te laten. Als er een ruisje te horen is bij het luisteren met stethoscoop maken we inderdaad een echo. Hierbij kunnen we naar de pompfunctie van het hart kijken en met name voor het ruisje van belang naar de 4 hartkleppen; vernauwde hartklep of lekkage van een hartklep. Uitslag krijg je later meestal tijdens een ander poli bezoek; echo's zijn veel beelden en moet tijd voor genomen worden om goed te beoordelen vandaar. Hartfilmpje wordt vaak van te voren gemaakt zodat we evt afwijkingen ook kunnen koppelen aan het hartfilmpje.

Tijdens de echo wordt er idd met koude gel, voor de geleiding voor betere beelden, over de borstkas gegaan. Kan soms wat pijnlijk zijn, omdat er druk uitgeoefend moet worden, anders krijg je geen goede signalen terug en kan je de plaatjes niet goed beoordelen.
Duurt ongeveer 15-20 minuten.

Ben zelf arts bij de cardiologie dus hoop dat zo duidelijk is voor je

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-13 20:39

Bedankt voor de (deskundige) reactie!
Hartfilmpje was verder goed zeiden ze tegen me, maar dat kan dus niet?
Aii, hoop dat ik direct de uitslag kan krijgen, scheelt me weer anderhalf uur reizen en de kosten van OV. Maar heb direct na de echo een gesprek met de cardio. Is dat normaal?

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 20:56

Ja hoor, dat kan wel :) Een hartfilmpje (ECG) meet vooral de elektrische activiteit in het hart, dat hoeft op zich niet afwijkend te zijn als er wel een ruisje is.
Zie ook hier: http://www.hartwijzer.nl/ECG.php

Direct een afspraak met de arts na de echo is alleen maar fijn. Hoeft helemaal niet alarmerend te zijn hoor! Gewoon een ziekenhuis waar de dingen goed geregeld zijn :) Ik heb heel veel in en uit gelopen met een hartpatient en een goede vriend van me is cardioloog, ik heb hem even voor je geappt met deze vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 20:59

Ik heb vandaag ook een hartecho gehad :) Stelt inderdaad weinig voor en is zoals voorgangers het omschreven hebben.

Kreeg daarna zelf ook nog tekst en uitleg wat ze nou precies had laten zien. Scheelt dat ik zelf ook al wist wat er aan de hand was en het zelf dus ook al kon zien. Maar is niks geks aan en je ligt er ook geen uren, ik lag er ook een kwartiertje ofzo :)
Je hoort wel af en toe het geluid en dat klinkt heel apart haha.

Carowl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 21:04

Ja het is heel snel voorbij, ik heb ook echo en fietstest moeten doen omdat ik ruis had.
Op zich nog wel leuk om de echo te zien, maar inderdaad vond ik het ook wel een beetje pijnlijk.
Ik had uiteindelijk een speciaal gevormde hartklep, dus er was zelfs helemaal niets aan de hand!

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-13 21:14

Haha, ieder mens is uniek, Carowl!

Nogmaals: bedankt voor de reacties!

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 21:16

Ik heb jaarlijks een echo en die duurt 30-40 minuten.
Goed stil liggen, dan gaat het sneller ;)

Soms wat vervelend op de ribben, maar verder niet pijnlijk oid.

jabbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 07:01

Hartfilmpje hoeft niet afwijkend te zijn hoor, maar we koppelen wel het hartritme aan de echobeelden zodat je naar dezelfde fase kijkt (wordt ingewikkeld om uit te leggen..)
Ligt aan soort poli hoe het is geregeld, als je direct naar de cardioloog gaat krijg je ook direct de uitslag. Helaas zijn niet alle poli's zo ingedeeld en moeten mensen 2x komen.

Overigens hoeft een ruisje bij het hart niets te betekenen te hebben

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 10:14

Bij mij is het ook onschuldig terwijl het wel een flinke schijnt te zijn :) Moet wel rond mijn 35e-40e nog eens omdat ze het wel in de gaten willen houden.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-13 12:09

Hallo allemaal!

Ik heb afgelopen woensdag de hartecho gehad. Viel me inderdaad ontzettend mee, al was de arts ontzettend zenuwachtig, leek het :')
Af en toe deed het een beetje pijn, omdat 'ie op mn ribbenkast moest drukken op steeds dezelfde plek dus dan word het een beetje gevoelig. Maar verder gelukkig niets mis met me!