Problemen met gebit: napijn? narcose?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Problemen met gebit: napijn? narcose?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-13 14:19

Mijn vorige tandarts heeft zo'n beetje mijn gebit verkloot. Waarschijnlijk had hij geld nodig want van de een op de andere afspraak zat ik ineens vol gaatjes en had ik op een tand een wortelkanaalbehandeling nodig. Als er een schoon is op zijn tanden, ben ik het wel.

Nouja, laten doen. Nu heb ik dus altijd last met kauwen. Ik kan alleen op een bepaalde manier kauwen en het is nooit pijnvrij. Als ik per ongeluk toch met een bepaalde kies (zijn er 4, aan elke kant een) kauw dan heb ik echt een helse pijn. Vooral als het iets hards is....

Bij anderen in mijn gezin was het ook fout gegaan allemaal en toen kwamen we erachter dat deze tandarts daarom bekend stond. Snel naar een andere tandarts gegaan. De kies waar ik de wortelkanaalbehandeling heb gehad moet getrokken worden. Niet goed geplaatst, het is helemaal niet goed gedaan etc. etc. Waardoor ik juist een ontsteking heb zitten.

Nu heeft mijn tandarts vandaag één vulling opnieuw gezet. Kwam erachter dat het ook helemaal niet goed is gedaan en schoongemaakt. De verdovingen helpen alleen niet zo goed bij mij.. Heb er uiteindelijk drie gehad (drie verschillende plekken) en nog voelde ik het. Tandarts zei dat ik zeer moeilijk te verdoven ben en overal zenuwen heb ''die lekker mee doen''.
Nu moet ik dus die kies laten trekken, maar no way dat ik dit ga doen.. Tandarts zei ook ''dit is nog maar een vullinkje, maar dat gaat echt een feest worden bij het trekken van een kies''. Hij zegt echter alleen dat ik moet zeggen dat ik moeilijk te verdoven ben... Ik ben heel panisch. Zou het misschien onder narcose kunnen?

En dan nog een vraagje. Ik heb echt helse pijnscheuten bij de kies waar de vulling is gedaan vandaag, zo vanuit het niets steeds. De verdoving is nu bijna helemaal uitgewerkt (had half 10 afspraak). Is dit normaal? Ik kan er ook totaal niet mee kauwen, ook geen hele zachte dingen.. Doet onwijs pijn. Ik hoop maar dat dit napijn is? Iemand ervaring?

Alvast bedankt!

Astaloca

Re: Problemen met gebit: napijn? narcose?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 14:22

Ik zou even bellen :) En anders even een ibuprofennetje.. en kijken hoe het morgen is.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-13 14:24

De tandarts heeft dus wel gezegd dat ik mogelijk napijn ga krijgen. Ik dacht echter dat hij daar een hele andere soort pijn bedoelde dan deze rare pijnscheuten.. Voelt ongeveer hetzelfde als dat er op je zenuw wordt geprikt.

Denk dat ik zo even wat pijnstilling ga nemen inderdaad. Heb zo een honger!! :=

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 14:26

Geloof me.. zelfs napijnen kunnen helse pijnen zijn _O- := weet er ALLES van :=

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 14:26

Nee, helse napijnen horen niet. Neem even contact op me je tandarts en leg het voor.

Mensen met echt angst voor de behandeling kunnen doorverwezen worden naar de kaakchirurg. De ene tandarts doet dat makkelijker dan de andere, vraag ernaar.

Nog even een opmerking op deze:

Citaat:
Als er een schoon is op zijn tanden, ben ik het wel.

Dit zegt helaas niet zo heel veel. Mijn schoonzus heeft een tweeling. De ene heeft een sterk gebit en nooit problemen, de andere had op 10 jaar al een stuk of 4 gaatjes. Beide kinderen poetsen hetzelfde. Bij de ene persoon hebben bacterien nu eenmaal sneller invloed dan bij de ander.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-13 16:11

Hmm.. Ik ga morgen de tandarts bellen als het dan de steken niet over zijn. Ik lees op internet voornamelijk pijn bij druk en bij warmte/kou, dat dat normaal is als napijn. Maar ik heb daarnaast ook gewoon de hele tijd steken uit het niets. Heel raar.. Maar mijn ouders zeggen dat dat normaal is (die hebben inmiddels zo'n 22 behandelingen had de afgelopen maanden)..

Net maar even ibuprofen bruis genomen, met een rietje zodat het niet op de kies komt. Helpt nog niet.

Ik vind het zo jammer. Ik heb altijd pijn bij de tandarts (verdovingen helpen niet goed) en altijd mislukt het waardoor ik nog meer behandelingen nodig heb. Zoveel pech. Nu ook weer. Als dit niet helpt moet ik een wortelkanaalbehandeling.
Eigenlijk moet hij de andere kant ook nog doen. Ook daar zit een misplaatste vulling namelijk. Maar dat ga ik dus echt niet meer durven.. Ik ben altijd al heel erg bang geweest, écht heel bang. Ookal heb ik mijn ogen dicht en voel ik geen pijn, de gedachte dat hij mijn tand aan het boren is brrr ik denk echt teveel in beeld. En dan heb natuurlijk ik weer zoveel pech :D

Bij de vorige tandarts kreeg ik altijd lachgas. Deze tandarts is een stuk rustiger en fijner, maar ook daar ben ik heel onrustig, haal te snel adem, kan niet ontspannen, ontzettend trillen, wat er ook toe helpt dat de verdovingen minder werken weer..

De kies wordt trouwens getrokken in het ziekenhuis. Maar mijn moeder zegt dat ze mij echt niet onder narcose gaan doen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 16:14

Ik heb ook altijd napijn hoor, kan er echt een beetje naar van worden en heb ook veel verdoving nodig. Er zijn speciale angstttandartsen, die nemen meer tijd voor je. En volgens mij kan narcose wel, gewoon vragen hoor!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-13 16:17

Maar wat voor napijn heb jij dan lieveli? Ook van die steken? En kan jij ook helemaal niets op je tand leggen (ook geen tong)?
Mijn tandarts nam trouwens veel tijd voor me, samen met zijn assistent, en begon met mij te praten, zei hoe ik me moest gedragen, waar ik aan moest denken enz. Tussendoor even stoppen en bijkomen. Heel fijn!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 16:18

Steken, een dikke wang. Van die zenuwpijn. Neem gewoon wat pijnstillers en kijk hoe het morgen is.

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 16:21

Klinkt inderdaad als napijn, vooral goed mogelijk als het een grote vulling is geweest :)
Hopelijk ben je binnenkort op je gemak bij deze tandarts! Moeilijk te verdoven zijn kan ook enigzins gerelateerd zijn aan angst.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-13 16:27

Nou ''gelukkig'' heb jij dat ook gehad Lieveli.

Ik heb geen idee of het een grote vulling is geweest. Wel is het zo dat hij dus die andere vulling helemaal weg heeft geboord en er een nieuwe in heeft gezet. Maak me ook extra zorgen omdat ik dus een jaar rond heb gelopen met een vulling die op mijn zenuw lag (auw). En nu als dit niet helpt er een wortelkanaalbehandeling tegenaan moet...

Ik ben niet gelovig maar iets in mij wilt de hele dag door bidden _O-

Overigens heb ik nooit dit soort pijn gehad na vullingen en na die wortelkanaalbehandeling!

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 16:28

Als er een ontsteking heeft gezeten voor behandeling, dan is die idd nog niet weg. Dit geeft dus nog steeds de zelfde pijn als voor de behandeling. Antibiotica dan dan helpen, maar als de oorzaak niet weg is, niet echt zinvol.

Angst voor de tandarts heeeeeeeeel erg herkenbaar. Ik ben dus ook zo bang dat verdovingen pas werken als ik thuis ben, en zo snel weer uitgewerkt. Wel eens de volle mep gehad, verder mocht de tandarts niet. Bij de kaakchirurg zijn verdovingen anders. Die werken dus wel.
http://www.cdctandzorg.nl/

Kijk eens hier, verschillende manieren van behandelen, super lieve rustige mensen. Let wel op veel zorgverzekeraars betalen de narcose (lees voorwaarden cdc) niet. Je kan wel altijd een betalingsregeling maken. Misschien is hier iemand of een manier die jou wel kan helpen.

Ik zelf heb erg fijne ervaringen met cdc je mag altijd hun hemd van het lijf afvragen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 16:32

Wat ik trouwens ook altijd doe is in de ochtend een afspraak maken en dan lekker mijn muziek meenemen. Oortjes in, Coldplay aan en dan ben ik daar zo op gefocust en nog zo lekker slaperig dat ik altijd in slaap val.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-13 16:39

Bedankt voor de site! Het maakt niet uit of de narcose verzekerd wordt of niet trouwens. :)

Mijn tandarts heeft het nooit over een ontsteking gehad. Vanaf het moment na het vullen (bij vier tanden) kon ik niet meer pijnloos kauwen, nooit meer. De vorige tandarts maakte foto's en zei dat dat kwam omdat de vulling dan op de zenuw drukte. Mijn nieuwe tandarts zei dat hij gewoon de vullingen opnieuw ging proberen te plaatsen. Omdat de pijn volgens hem kwam door misplaatste vullingen of door lekkende vullingen. Mocht het opnieuw plaatsen niet helpen, dan is een wortelkanaalbehandeling nodig. (hij had trouwens wel foto's gemaakt, maar ik las dat daar niet alle ontstekingen op te zien zijn)

Ben nu alleen bang dat er toch ontstekingen zitten die de oorzaak van de pijn zijn? Mocht de pijn die ik voor deze behandeling had (en de 'napijn'), over zijn, heb ik dan ook de zekerheid dat er geen ontsteking zat? Ben bang dat de pijn misschien wel over is omdat de zenuwen inmiddels dan dood zijn ofzo :=

Muziek is wel fijn inderdaad lieveli! Ik denk niet dat ik met mijn angst ooit in slaap kan vallen. Wel ben ik een aantal keren flauw gevallen :')