Wéér mijn enkel verzwikt, wat nu?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Gimme_Joy

Wéér mijn enkel verzwikt, wat nu?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-13 10:14

Hoi Allemaal!

Nou de titel zegt het al, gistermiddag wilde ik de paarden uit het land halen en klapte ik weer gigantisch door mijn enkel. Dit is niets nieuws, mijn linker enkel is al 10 jaar erg zwak. Ooit begonnen met een val van een paard. Fysio gehad en het leek goed te gaan. Maar inmiddels ben ik er al zo vaak doorheen gegaan (en fysio gehad) dat ik niet meer weet wat ik moet doen. Nu las ik op internet over een operatie die banden opnieuw verkort en vastzet. (ik weet het, internet is niet de goede hulpbron in deze), maar ik vroeg me af of er Bokkers zijn met hetzelfde probleem die een goeie oplossing hebben (of de operatie hebben gehad). Ik heb een staand beroep (horeca) dus ik zoek eigenlijk een blijvende oplossing, want inmiddels worden ze er op mijn werk ook doodmoe van. :(

Wie kan me een advies geven?

Anoniem

Re: Wéér mijn enkel verzwikt, wat nu?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 10:16

De operatie doen ze alleen als er echt duidelijk sprake is van te lange banden. Ik heb te lange banden (beide enkels) maar ze zijn nog niet lang genoeg voor de operatie, en ik denk ook niet dat je het moet willen. Hoor er zeer wisselende ervaringen over.

Zelf tape ik mijn enkel geregeld in. Daar ben ik nu best handig in :+ al ga ik binnenkort wel langs een fysio / orthopedisch winkel om een brace aan te laten meten.

fryskhynders

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 10:21

ik bij zo'n winkel waar je ook rolstoelen kunt huren een enkel kous gekocht, voor steun gekocht.
je mag hem niet de hele dag om. maar voor de uren dat je de steun het meest nodig hebt geeft het veel verlichting!!

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 11:08

Goede schoenen maakt ook veel uit voor mij. Dus stevige stappers met die hoog rond de enkel zitten. Misschien niet charmant, maar voor bij de paarden is het prima.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 20:17

De enige oplossing is voorkomen dus stevige schoenen(evt met speciale zooltjes) en tapen of een brace(geen steunkous, het mag niet ondersteunen maar moet ingrijpen als je door je enkel dreigt te gaan). Het duurt heel lang voor je verschil merkt (bij mij een jaar voor het beter werd) nu is de laatste keer dat ik door mijn enkel ging 2 jaar geleden en merk ik dat in situaties waar ik eerst door m'n enkel was gegaan dat ik nu blijf staan. Maar je moet er ook erg consequent mee zijn, want als je 1x door je enkel en je kunt weer opnieuw beginnen.

Floemii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 20:20

Hier heb ik ook last van gehad. Tot dat ik een keer zo hard er doorheen klapte dat mijn enkelbanden scheurden. bij het revalideren (bij de fysio) Kwam hij tot de conclusie dat mijn kuitspieren te slap waren en daardoor de klappen niet konden op vangen.
Na behoorlijk zware kuit oefeningen waar ik ook echt spierpijn van kreeg, nooit meer last gehad van zwikkende enkels. Wel es een klein beetje maar nooit meer zo erg als toen!
mijn tip is dus weer naar de fysio en kijken of het niet vanuit je kuiten komt!

balin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 21:41

Hoi Gimme,

Sorry, dit is een hele lange post geworden.

Je zegt dat je fysiotherapie hebt gehad, maar heb je dan ook oefeningen gekregen?

Er zijn namelijk hele simpele oefeningen die je gewoon thuis kan doen. Vaak hebben ze op praktijken allerlei apparaten voor je, maar ja, daar kun je thuis niet mee oefenen natuurlijk. Echter, heel veel oefeningen kun je wel thuis doen.
Het vergt wel wat discipline om dit ook te doen, maar de oefeningen doe je ook voor jezelf (en een operatie is ook echt niet leuk hoor!).
Mijn moeder had daarvoor altijd deze vergelijking:
Vind je het leuk om je tanden te poesten? (dus is dit nu echt een bezigheid waar je plezier in hebt). Voor de meeste mensen is het antwoord 'nee'. Maar, toch poets je elke dag je tanden. En voelt het dan fijn als je weer een schone mond hebt? Voor de meeste mensen 'ja'.
Nou, datzelfde geld voor oefeningen doen. Het gaat om het (fijne!) effect

Een paar dingen die voor mij erg hebben geholpen (van 8 tot 10 jaar bijna elke week verzwikkingen, totdat mijn moeder me zover kreeg oefeningetjes te doen).

- op je tenen lopen, niet lang, klein stukje (een paar meter)

- op je hakken lopen, zelfde verhaal.

- afwisselen tussen deze twee: tien stappen hakken, tien stappen tenen. Dit 2 keer per dan, 3 x.
Dit kun je dus gewoon doen terwijl je van de keuken naar de computer loopt oid.

- 3x (ik kwam altijd maar toe aan 1x) een handdoek/doek voor jezelf op de grond (gladde ondergrond).
Zet hier 1 voet op. Ga met je tenen de handdoek naar je toe halen, hierbij moet je voet op de grond blijven, je moet de handdoek als het ware onder je voet schuiven.
De eerste keer kan dit heel lastig zijn(omdat je die spieren nog niet genoeg ontwikkeld kan hebben).

Dit doe je eerst 1 keer met je ene voet, en dan even rondjes draaien vanuit je enkel (30 sec ofzo), goede, grote rondjes maken, dus echt je voet naar je scheen toetrekken (met je enkel/beenspieren dus), opzij duwen, naar beneden en weer terug omhoog via de zijkant. (wissel tussendoor een keer van richting).
Dit ook met andere voet, en dat totaal dus het liefst 3 keer per dag.

Het zijn hele simpele domme oefeningetje, maar het kan echt helpen. Je moet het wel echt voor jezelf doen.
Ik heb gedurende 2 jaar bijna elke 3 dagen mijn enkels verzwikt.. Nu heb ik daar nooit meer last van (en ik heb ondertussen wel reuma ontwikkelt, maar mijn enkels heb ik nooit last meer van)

Er zijn nog wel meer oefeningen, maar deze herinner ik me zo direct. Als je echt interesse hebt, pb maar, dan zal ik voor je navragen.

Je moet het natuurlijk helemaal zelf beslissen TS, maar een operatie kan heel ingrijpend zijn en als je het met zelf trainen ook op kan lossen, is dat misschien toch wel echt de moeite waard. (geen revalidatieperiode bijvoorbeeld). Ik hoop voor je dat je hier iets aan hebt, anders knap dat je toch alles gelezen hebt ;)

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 09:47

Dankje voor de tips jongens! :j

@balin: heb inderdaad oefeningen (ook een enkel app) waarmee ik maar weer ga beginnen als het directe letsel over is. Dank voor je lange berichtje, ik ga jouw oefeningen zeker meenemen in de training!