Hoi Demo love,
je hebt als mens te allen tijde de keuze van behandelaar. (Okee - soms wil je huisarts graag dat je naar "die of die gaat", bijv. omdat hij/zij die mensen goed kent. Dat is een argument, maar geen plicht.)
Wat je huisarts teen de verzekering 'zegt', is dat een psycholoog aan de orde/ noodzakelijk is - niet "hoe precies" of "hoe lang, welke vorm, etc."
Cognitieve gedragstherapie gaat over "anders denken". Nou kan dat uiteraard op allerlei manieren... (Er zijn dus wel onderafdelingen in deze richting, bijv. RET.)
Voor angst vind ik het minder geschikt: heel plat en technisch uitgedrukt: angst is de reactie van je lichaam en je geest op het ''alarm van een orgaantje midden in je hoofd: de amygdala.
Die amygdala reageert op alle stimuli, die gevaar
kunnen betekenen.
Je instinct, de ervaring van miljoenen jaren evolutie etc.etc. hebben geleerd, dat je bij iets, dat gevaarlijk kan zijn, jezelf geen tijd moet gunnen om eerst

als die Britse prof de upper lip in de plooi te houden en een en ander rationeel te gaan onderzoeken. Sterker nog: daar is de amygdala ook helemaal niet voor: die maakt een grove schatting van iets wat je bijv. ziet en beslist dan. Die beslissing valt, nog een ruim aantal milliseconden voordat de hele informatie van datzelfde beeld ook maar gearriveerd is in je visuele cortex. Daar pas ga je beseffen, wat je precies zit en wat het betekent. Mogelijk blijkt het nu loos alarm geweest te zijn.
Dus: zodra je amygdala vindt "dat kan gevaarlijk zijn" krijg je al die lichamelijke reacties, inclusief adrenalinestoot en wat al niet.
En dat is dus contra wat cognitieve therapie haar clienten leert: "..als je beeld x ziet, moet je meteen "zo en zo" tegen jezelf zeggen - dan word je niet meer bang".
Soms kan het zin hebben, maar voorbij een bepaald punt: als je amygdala beeld x als "dit kan gevaarlijk zijn" heeft geclassificeerd, dan ben je al bang (of nu ja, draait je maag al, etc.) voordat je ook maar weet, dat je amygdala beeld x gezien heeft.
(Vandaar: baat het niet, dan schaadt het wel degelijk.)
En flooding: brrrrr.....!!! Net als exposure is het gebaseerd op de gedachte, "dat je niet langer dan 35 minuten bang kunt zijn". Een gedahte, waar ik zoals die Britse prof met die stiff upper lip nog wel over na wil denken, maar echt snappen doe ik de gedachte niet. Heel erg veel mensen in bedreigende situaties zijn helaas vele uren achter elkaar doodsbang etc.etc.
Ik kan me voorstellen, dat ALS er een of andere schaal zou zijn, waarop je angst van te voren zou kunnen meten, een therapeut dat getal van die 35 minuten zou kunnen bijstellen: "dit is zo klein, na 6 minuten flooding hoort het wel over te zijn" etc. En dan vind ik nog, dat er anno 2013, als we toch beschikken over andere therapeieen die minstens zo goed werken, ook een ethische keuze hoort te maken: iemand 35 minuten non stop treiteren teerwijl het ook met emdr kan is niet netjes.
En emdr is tot op zekere hoogte erg gecompliceerd, dat klopt. Maar wel erg effectief tegen angst - en de taak van de therapeut is, om te zorgen dat de ervaring voor jou veilig is en veilig blijft. Ook op confronterende momenten! Verder bewaakt hij/zij de techniek en het proces.