NLP, Wie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Brievenbus

NLP, Wie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 13:19

Neurolinguïstisch programmeren (NLP) is een methodiek voor training, coaching en communicatieverbetering.

Ik lees momenteel een boek van Bouke de Boer, De bijzondere reis van een prikkel. Erg intressant, al zeg ik het zelf. :j Zit er over te denken een NLP cursus te volgen...
Wie heeft hier ervaring mee? Een cursus gevolgd? Een mening over?
Ik ben benieuwd :)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 13:22

Brievenbus

Re: NLP, Wie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 13:29

Klinkt alsof jij tegen bent..?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 13:33

Ik ben niet tegen. Wel vraag ik me af wat het nut van NLP is, gezien er totaal geen (wets.) bewijs voor is. Er worden wel bijzondere claims over gemaakt. Maar bewijs: Ho maar.

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 13:44

Zolang je claimt dat NLP niet wetenschappelijk is voorkom je dat. NLP is zelfs anti-wetenschappelijk omdat het expliciet kiest voor een subjectieve benadering in plaats van een objectieve benadering. Alles draait om hoe iemand iets subjectief beleeft. Gegeven dit subjectieve karakter is het moeilijk wetenschappelijk onderzoek doen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 13:48

Dat is een goede smoes om onder het gebrek aan bewijs uit te komen. Er worden verschillende claims gemaakt in de theorie, en die zijn niet onderbouwd.

Er wordt zelfs vaak beweerd dat NLP op wetenschap gebaseerd is, maar dat is ook niet waar.

"NLP kan geclassificeerd worden als een pseudowetenschap, aangezien vaak beweerd wordt dat het op wetenschappelijke gronden is gebaseerd, terwijl het niet voldoet aan de gebruikelijke eisen van wetenschappelijke ondersteuning, reproduceerbaarheid en falsifieerbaarheid (Lilienfeld et al., 2004)".

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 13:54

Goed, zo zie jij het. Maar zou het kwaad kunnen dan?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 13:58

En ik ben niet de enigste die het zo ziet. :)

Echt kwaad... Mwah. Het zorgt er in ieder geval voor dat je portemonnee goed wat lichter wordt.

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 14:12

Wat een negativiteit zeg..
Het zorgt bij veel mensen ook voor een andere manier van denken, waardoor zij het leven als makkelijker ervaren.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 14:13

Niks negatief, gewoon realistisch. Er zijn tal van andere methoden die dat ook doen, goedkoper en met meer effect.... Just saying.

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 14:14

Zoals wat?

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 14:14

Ik heb de cursus gevolgd en ben er veel beter uit gekomen. Ik mag ook les geven maar merk dat dat niet mijn ding is,wel heeft het mij prive onwijs geholpen en nu leef ik prettiger dan voorheen.
Het klinkt miss zweverig maar zo bedoel ik mijn post niet.

Wel is het opletten bij wie je de cursus doet. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 14:15

Vivian__ schreef:

Ik heb ooit in een documentaire over psychiaters oid. gezien dat iemand zo'n cursus deed en 's avonds met spoed de psychiatrische hulp in moest omdat 'ie zwaar psychotisch was geworden :')

Ok, wsl incidentje, geloof niet dat iedereen die aan NLP doet psychotisch wordt... Maar kennelijk doet het iig wel wat met je :+ :+
Verder weet ik er bar weinig van, vind het eigenlijk wel interessant, dus stipje :P

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 14:17

Leuk Dav, bij wie heb je hem gevolgd?

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 14:18

Ben even de naam kwijt maar die man die de cursus gaf is inmiddels overleden.
Iemand anders heeft wel het bedrijf voortgezet maar is -vind ik- kwalitatief een stuk minder dan de overleden leraar.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 14:23

Ik heb in NH een jongerentraining voor NLP gedaan. Was eigenlijk nog iets te jong maar heb er uiteindelijk toch een hoop rust uit kunnen halen! Was ook erg gezellig en de traininggevenden waren leuke mensen.

Mijn buurvrouw is er ook druk mee bezig, ook om trainingen te kunnen geven. Ik kreeg overigens het boek van Bouke ook mee na de training :)

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 14:24

Heb je die training bij Bouke zelf gedaan? :) En hoe oud was je? :+

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 14:25

Focussed schreef:
Ik ben niet tegen. Wel vraag ik me af wat het nut van NLP is, gezien er totaal geen (wets.) bewijs voor is. Er worden wel bijzondere claims over gemaakt. Maar bewijs: Ho maar.

Tja - dat is wat skepsis zegt.

En een aantal claims zijn idd een beetje overtrokken. (Je kunt via NLP echt alleen maar je cortex beinvloeden, de grotere problemen zitten dieper, in je emotionele brein.)

Maar NLP is wel gebaseerd, op 2 uiterst 'scherpe' jonge knullen, die "de trucjes" hebben afgekeken bij een aantal zeer goede, sucsesrijke therapeuten.

Een van hen deed hypnotherapie - en onder ander dat heeft een gereedschap opgeleverd, dat in plaatselijk jargon bekend staat als "het metamodel" (hun verhaal: praten over hoe je praat) - volgens mij is het een uitstekend gereedschap "om een compleet statement" te krijgen.
Bijv.: iemand zegt, dat ze 'best wel nijdig' is. Okee - maar dan weet je dus niet, waarover ze precies nijdig is...? Wat betekent "nijdig" voor haar...? Wat precies maakte haar nijdig...? (en nog een aantal vragen).
Hanteer je dit "metamodel" dan krijg je snel duidelijkheid.

Andere gereedschappen die ze afkeken, gingen over non verbaal contact maken (let op toonhoogte van de stem, ritme, etc.) en waar ze ook beroemd om zijn: wat ik noem de 'zintuigtalen'. Als ik nadenk, zeg ik letterlijk "even kijken" en ik kijk doorgaans dan rechts omhoog.
Let op: ik ben toevallig in NLP termen "normaal gestructureerd", dwz.: rechtsboven kijken betekent "visueel construct".
Ik "zie" mozaieken (als ik iets snap, goed weet, etc.) en als ik "even kijk", beschrijf ik zogezegd hoe dat mozaiek er uit ziet: "Dit zit zus, dat zit zo, dat heeft daarmee te maken, etc". Linksboven is "visuele herinnering".

Wie zich vooral op oren en geluid orienteert, zal andere woorden gebruiken (Hm, dat klinkt goed, daar zit muziek in!) en bij gelegenheid ook eerder (links en/of rechts) opzij kijken.
Wie zich vooral op lichamelijek sensaties verlaat, kijkt naar (hetzij links, hetzij rechts) beneden. (En zal ook qua taal andere woordne kiezen: "dat voelt goed! of juist: ik krijg er de kriebels van!")

En hetzij links, hetzij rechts beneden is ook de "ogenplek" voor zelfoverleg.
Maar uiteraard: dit is de organisatie die doorsnee voorkomt - per persoon kan het compleet anders zijn - en for soe reason or the other: de basken voldoen totaal niet aan dit profiel...

(Valkuilen: ooit las ik de bewering, "dat wie naar rechts boven zou kijken, loog". Twee claims, die nergens op slaan in 1. Misverstand 1: je moet dus altijd per persoon bepalen, of iemand, die nar rechts boven kijkt, idd visueel construct doet. Misverstand 2: ik kijk alleen naar "visueel herinnerd" als het echt heel belangrijk is, dat ik een bepaald iets letterlijk oplepel. Visueel construct is mijn manier van denken, punt uit.)

Weet je dt soort weetjes, dan kun je daar je voordeel mee doen en eleganter communiceren, hetzij als verkoper, hetzij als therapeut of hoe het verder allemaal maar uitkomt.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 17-06-13 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 14:26

Ik pik ze er op de werkvloer altijd zo uit, de mensen die een NLP-training hebben gedaan :roll: . Die zijn altijd zo druk bezig met hun manier van communiceren en jouw respons erop, en wat hen dat dan weer voor resultaat oplevert... Ik hou zelf meer van authentieke mensen, die niet een kunstje hebben geleerd op een of andere training.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 14:28

Menino schreef:
Vivian__ schreef:

Ik heb ooit in een documentaire over psychiaters oid. gezien dat iemand zo'n cursus deed en 's avonds met spoed de psychiatrische hulp in moest omdat 'ie zwaar psychotisch was geworden :')

Ok, wsl incidentje, geloof niet dat iedereen die aan NLP doet psychotisch wordt... Maar kennelijk doet het iig wel wat met je :+ :+
Verder weet ik er bar weinig van, vind het eigenlijk wel interessant, dus stipje :P

Oeiiii.....

Maar: NLP is dus niet echt een training om therapeut te worden.
En als een te enthousiast iemand, (die wel NLP.er is, maar geen therapeut) al en enthousiast aan de slag gaat met iemand, die dat niet hebben kan
(maar van NLP niet heeft geleerd, waar op te letten - omdat dat simpelweg niet in de cursus zit, etc.)
dan gaan er idd dingen mis.

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 14:31

En hoe komt het dat jij zoveel van NLP afweet, Janneke2?

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 14:31

Vivian__ schreef:

Nee, ik heb hem niet bij Bouke zelf gedaan. Weet niet meer precies bij wie :') In Heiloo in ieder geval.
Ik was 15, terwijl de aanmeldingen eignelijk pas vanaf 16 zouden mogen. Dat merkte je achteraf (nu, ik ben bijna 18) toch wel :)
Maar toch, het heeft veel rust gebracht in dingen waar ik anders enorm veel energie in zou moeten steken.

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 14:33

Nachtlampje schreef:
Vivian__ schreef:

Nee, ik heb hem niet bij Bouke zelf gedaan. Weet niet meer precies bij wie :') In Heiloo in ieder geval.
Ik was 15, terwijl de aanmeldingen eignelijk pas vanaf 16 zouden mogen. Dat merkte je achteraf (nu, ik ben bijna 18) toch wel :)
Maar toch, het heeft veel rust gebracht in dingen waar ik anders enorm veel energie in zou moeten steken.

Leuk :j Heiloo is dichtbij! En is dat niet in het bedrijf waar hij voor werkt? Hij viert volgende week zn verjaardag, kom je ook? :+

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 14:33

Ik heb meerdere communicatietrainingen gevolgd gebaseerd op NLP, gebruik het vaak in mijn eigen therapie. De uitwerking op mensen is verbluffend, het communiceert veel prettiger.

En die naam, of het precies neurolinguistisch is... kan mij het schelen, het doet wat het zou moeten doen ;) Mensen beter begrijpen en beter kunnen begeleiden.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 14:34

Er is niet zoveel "Neuro" aan NLP.

Een goede communicatie training is vaak goedkoper en heb je misschien zelfs meer aan.

Maar als jij het leuk vindt een NLP training te doen, dan moet je dat vooral doen :j