Bloeddonor en bloed geven. Maar ......

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

fenja

Bloeddonor en bloed geven. Maar ......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 20:03

Hallo Bokkers

Ik ben al enige tijd donor en geef bloed. Dit alles uit vrije wil, en krijg hier zelf niets voor (kies er ook zelf voor om donor te zijn). Nu hoorde ik alleen van mijn vader het volgende:

Als een ziekenhuis bloed nodig heeft dan betaald het ziekenhuis aan sanquin een bedrag (€850-) per zakje bloed.
Dit was bij mij niet bekend en ben benieuwd of er mensen zijn die weten hoe het precies zit.
Ik geef namelijk belangeloos bloed en begreep dat dit zonder kosten aan ziekenhuizen geleverd wordt. Echter ontvangt sanquin dus best wel een behoorlijk bedrag voor mijn bloed (Als dit allemaal waar is).
Ik ga zeker weten navraag doen bij de verschillende instanties (lees ziekenhuizen en Sanquin). Als het inderdaad zo is dat het ziekenhuis er voor moet betalen dan vind ik dat een beetje raar. Dan kan het ziekenhuis toch net zo goed zelf een bloedbank oprichten en zelf donors werven?
Hoe denken andere bokkers er over?
En zijn er mensen die bijv in een ziekenhuis werken die hier meer van af weten? Of zelf werkzaam zijn bij sanquin.

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 20:08

ik heb er geen verstand van (zou zelf wel willen doneren , maar het komt er maar niet van het uit te zoeken) .

maar als het waar is , si het een belachelijke gang van zaken zeg ... wel typische Nederlands

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 20:08

Duidelijk te lezen op de site van Sanquin
Citaat:
Verdient Sanquin geld met mijn vrijwillige onbetaalde donatie?Open deze vraag

Sanquin Bloedvoorziening zamelt bloed in op basis van de vraag naar bloedproducten in Nederland. Sanquin levert de kort houdbare bloedproducten aan ziekenhuizen voor de behandeling van patiënten. De minister van Volksgezondheid bepaalt de prijzen van deze producten. De inkomsten investeert Sanquin in het testen en bewerken van het bloed. Daar zijn veel mensen en technische voorzieningen voor nodig.

Sanquin maakt van het ingezamelde bloedplasma geneesmiddelen voor Nederlandse patiënten. Eiwitten die overblijven en niet voor Nederlandse patiënten gebruikt worden, levert Sanquin aan zusterorganisaties. Bijvoorbeeld aan die in België en Finland. Als er dan nog eiwitten overblijven, gaan deze naar farmaceutische bedrijven. Zo kunnen ook die eiwitten voor de behandeling van patiënten gebruikt worden. Sanquin maakt hier geen winst op. Alle inkomsten worden geïnvesteerd in ontwikkeling en kwaliteitsverbetering van bloed en de bloedvoorziening.

Daarnaast:
Het kost veel tijd (en geld) om donoren te bereiken, bloed in te zamelen, te bewaren, te controleren/bewerken.
De prijzen zijn door de regering vastgesteld.. daarnaast heb je nu op een centraal punt al het beschikbare bloed/plasma waardoor het juist kostendrukkend is.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 20:10

cherell0 schreef:
ik heb er geen verstand van (zou zelf wel willen doneren , maar het komt er maar niet van het uit te zoeken) .

maar als het waar is , si het een belachelijke gang van zaken zeg ... wel typische Nederlands

Is niet typisch Nederlands... in alle Europese landen wordt geld gevraagd.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 20:11

Ik heb ooit eens zo'n programma gekeken, daar zeiden ze €200,- maar er gaat natuurlijk ontzettend veel werk in zitten om zo'n zakje 'goed' te maken er gebeurt ook een heleboel mee (qua geneesmiddelen etc). Dus, ja dat kost uiteindelijk wel wat. En ach, ik mis het niet en ik red iemands leven dus ik geef het graag (ben ook bloeddonor)

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 20:12

Ach de directeur van sanquin is de afgelopen jaren genoeg in het nieuws geweest met zijn top salaris van meer dan 2,5 ton per jaar....

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 20:14

Ik heb een paar jaar bij Sanquin gewerkt.
Het ziekenhuis betaalt inderdaad voor het bloed, maar niet zoveel als jij gehoord hebt.
Alleen al de lege afnamezak die gebruikt wordt voor jouw donatie kost 25 euro, die moet Sanquin allemaal inkopen. Daarna volgt er een behoorlijk duur 'productieproces' om het bloed klaar te maken voor gebruik, ook dat kost geld. En dan nog te denken aan alle medewerkers (afname, transport, lab, onderzoek, etc.)

Tevens moeten de ziekenhuizen betalen voor het bloed zodat ze niet enorme voorraden aan leggen met het gevolg dat er een hoop over de datum gaat en weggegooid moet worden. Nu het geld kost, zullen de ziekenhuizen gerichter inkopen.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 20:15

Als je kijkt, het bloed moet onderzocht worden, de mensen die er werken zijn mensen die bekwaam zijn, dus niet zo maar een vrijwilliger etc. die willen ook salaris.... Dus snap het wel...

En ga er maar vanuit dat ze niet al het bloed kunnen gebruiken :)

Dat ze in het buitenland ervoor betalen, snap ik aan de ene kant wel... Het trekt meer mensen aan...

Ben zelf ook bloeddonor, dus ook vrijwillig... Maar nu ik dit soort dingen lees.... (Ik voel me nu een beetje hypocriet... aan sommige "goede" doelen, geef ik expres niets omdat ik niet geloof dat het geld op zijn plek terecht komt... En dan lees je dit...)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 20:16

Tja, de chirurg die jou ooit misschien zal opereren verdient ook een goed salaris. Of je moet het risico op hepatitis en HIV niet erg vinden als je gratis bloed wilt.

Als je het daar niet mee eens bent, moet je bloedtransfusie en operaties (en alle artsen) weigeren.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 20:17

Ik weet niet precies hoe het zit, maar ergens stond me nog iets bij over de ophef dat de Sanquin directeuren een ontzettend hoog salaris krijgen. Verder weet ik ook dat Saquin met het bloedplasma producten ontwikkelen, ze zeggen zelf echter dat ze geen winstoogmerk daarin hebben maar ik weet niet in hoeverre dat waar is.

Maar omdat ik dit interessant vindt ben ik gaan googlen, waarop ik op deze link stuitte:
http://www.nijmegendirect.nl/2012/03/28 ... d-ontmoet/ absoluut geen artikel wat je meteen als waarheid moet aannemen, evenals de comments. Maar het kan misschien wel zinvol zijn om de betreffende aflevering van de Rekenkamer op te zoeken.

Edit:
Ik zie dat de link al gegeven wordt:
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1241644

zeurkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 20:21

De rekenkamer heeft dit een poos geleden uitgezocht en ook uitgezonden. Misschien is dit nog terug te kijken op de website?

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 20:21

het ging mij meer over de hoogte van het bedrag v/s de hoeveelheid product .
ik snap best dat ze er iets aan moeten overhouden om een bestaand bedrijf te kunnen zijn (maar had (misschien dom blond) verwacht dat dit meer een soort gesubsidieerd iets was )

fenja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 20:54

cherell0 schreef:
het ging mij meer over de hoogte van het bedrag v/s de hoeveelheid product .
ik snap best dat ze er iets aan moeten overhouden om een bestaand bedrijf te kunnen zijn (maar had (misschien dom blond) verwacht dat dit meer een soort gesubsidieerd iets was )

Inderdaad dat dacht ik dus ook dat het allemaal gesubsidieerd was, maar dat is dus helemaal niet zo.

Maar waar ik wel benieuwd naar ben is wat gebeurd er met al het geld? Ga maar eens na of denk eens hoeveel bloed/ plasma afnames er zijn in heel nederland in 1 dag en als dat allemaal verkocht wordt hoeveel geld er wordt verdiend door sanuin. En hoeveel mensen zijn er in dienst wat blijft er over en wat gebeurd er met de rest van het geld. Er komt altijd een standaard antwoord 'onderzoeken'. Ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel onderzoek en waar naar. Immers een deel van de plasma en bloed dat wordt gegeven wordt zowiezo niet aangeboden voor verkoop maar rechtstreeks gebruikt voor onderzoek. En Laboranten hebben ze zowiezo al in dienst in verband met het verwerken van bloed dus die kunnen ook andere onderzoeken doen dan alleen het verweken van het bloed.

Lianne86

Re: Bloeddonor en bloed geven. Maar ......

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 20:59

Nu even geen tijd om het te kijken, maar wat is de indicatie van wat ermee verdient wordt?

Want dan ga ik er toch nog eens over nadenken.... Want het kost mij weer een middagje vrijnemen, benzine, parkeergeld en het duurt echt even voordat ik me weer helemaal fit voel (viel tegen... ben een vegamuts dus moet al goed op mijn ijzer letten.. .maar na het bloedprikken dat weekend echt mezelf flauw gevoeld zeg maar :S)

fenja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 21:02

Frensie schreef:
Ik heb een paar jaar bij Sanquin gewerkt.
Het ziekenhuis betaalt inderdaad voor het bloed, maar niet zoveel als jij gehoord hebt.
Alleen al de lege afnamezak die gebruikt wordt voor jouw donatie kost 25 euro, die moet Sanquin allemaal inkopen. Daarna volgt er een behoorlijk duur 'productieproces' om het bloed klaar te maken voor gebruik, ook dat kost geld. En dan nog te denken aan alle medewerkers (afname, transport, lab, onderzoek, etc.)

Tevens moeten de ziekenhuizen betalen voor het bloed zodat ze niet enorme voorraden aan leggen met het gevolg dat er een hoop over de datum gaat en weggegooid moet worden. Nu het geld kost, zullen de ziekenhuizen gerichter inkopen.

Maar hoeveel wordt er dan door sanquin weg gegooid. Mijn inziens zal je altijd een percentage overschot hebben en houden wat ook goed is. Je hebt altijd wat op voorraad dan.
Maar of het nu over datum gaat in het ziekenhuis (waar het harder nodig is dan bij de bloedbank zelf) Dat is dan toch veel beter. Bij de bloedbank wordt het dan toch ook weg gegooid als het over datum is?

Ik heb dit toppic overigens niet geopend om Sanquin in een kwaad daglicht te stellen ze verrrichten immers goed werk echter het verdienen er aan vind ik een beetje raar. Heb er nooit goed over nagedacht en heb altijd zelf voor ogen gehad dat wanneer een ziekenhuis bloed nodig had dit gewoon gegeven werd. Net zoals ik ook gratis en voor niets mijn bloed geef.
Laatst bijgewerkt door fenja op 16-06-13 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Re: Bloeddonor en bloed geven. Maar ......

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 21:28

Ze verdienen er ook niet aan zover ik weet. Er worden gewoon bepaalde kosten gemaakt.

fenja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 22:15

Maartje1990 schreef:
Ze verdienen er ook niet aan zover ik weet. Er worden gewoon bepaalde kosten gemaakt.

Leg maar uit waarom ze er niets mee verdienen?

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 22:24

Dat er een prijs kaartje hangt aan het bloed vind ik vrij logisch. Als ik zie wat ze al aan kosten hebben qua werving van klanten, onderzoeken die ze verrichten bij het bloed van je, bekwaam personeel wat er rondloopt en het klaar maken van het bloed voor gebruik en het investeren in nieuwe onderzoeken. Of het die 850,- voor een zak bloed waard is weet ik niet, als ik zie hoe duur alles in de gezondheidszorg is. Het is een stukje goed vertrouwen wat ik daarin geef. Dat is bij elk goed doel waar je geld aan doneert maar de vraag. Voor mij is het belangrijkste dat ik er mensen mee kan helpen die het echt nodig hebben. Ik kan het missen en als ik mensen kan helpen die het echt nodig hebben en ze goed onderzoek kunnen verrichten geeft dat voor mij al een hoop voldoening. Vind een check-up op o.a. rare ziektes ook eigenlijk wel fijn. Dus dat is mooi meegenomen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 22:30

fenja schreef:
Maartje1990 schreef:

omdat het een non-profit organisatie is.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 22:33

fenja schreef:
Maartje1990 schreef:

Verdienen is winst maken, en dat is iets anders dan geld binnenkrijgen.
Sanqin is non-profit, dat betekent dat de inkomsten gelijk zijn aan de uitgaven. Ze maken dus geen winst en verdienen dus niet op jouw bloed.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 22:38

fenja schreef:
Maartje1990 schreef:

Verdienen is winst maken, en dat is iets anders dan geld binnenkrijgen.
Sanqin is non-profit, dat betekent dat de inkomsten gelijk zijn aan de uitgaven. Ze maken dus geen winst en verdienen dus niet op jouw bloed.[/quote]

Betekend dat dan ook, mochten de inkomsten groter zijn dan de uitgaven dit jaar, wanneer ze het investeren in een volgend jaar bv door onderzoek/apparatuur/scholing van personeel etc. zodat het recht getrokken word dat het alsnog geen verdienen is maar gelijk draaien?

fenja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 22:49

maaike5581 schreef:
Ach de directeur van sanquin is de afgelopen jaren genoeg in het nieuws geweest met zijn top salaris van meer dan 2,5 ton per jaar....

En waar wordt dit salaris en alle andere mensen van betaald als het een non-profit organisarie is?

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 22:51

Ik ben benieuwd waar dat bedrag van € 850 vandaan komt. Heb even gegoogeld en kwam € 225 tegen per 2011 voor packed cells (gebruikt voor bloedtransfusie). Dat lijkt me een alleszins redelijk bedrag.

Ik zou het jammer vinden als mensen door jouw informatie geen bloed meer zouden geven. Want bloed kan echt een mensenleven redden *\o/*

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 22:58

fenja schreef:
maaike5581 schreef:

En waar wordt dit salaris en alle andere mensen van betaald als het een non-profit organisarie is?

Tja, dat vind ik dus ook NIET kunnen. Dat hoort een non-profit organisatie gewoon pertinent niet te doen.
Maar salaris valt niet onder winst, maar onder kosten..

De andere vraag: het betekent idd dat eventuele overschotten die ''per ongeluk'' ontstaan in de organisatie geïnvesteerd worden, en niet in eigen zak gestoken horen te worden.

fenja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 23:01

koeke schreef:
Ik ben benieuwd waar dat bedrag van € 850 vandaan komt. Heb even gegoogeld en kwam € 225 tegen per 2011 voor packed cells (gebruikt voor bloedtransfusie). Dat lijkt me een alleszins redelijk bedrag.

Ik zou het jammer vinden als mensen door jouw informatie geen bloed meer zouden geven. Want bloed kan echt een mensenleven redden *\o/*

Mijn intentie is ook niet om mensen te weren mmaar hoopte zelf wijzer te worden. Echter zijn er met mij dus meerdere mensen die niet wisten dat zh voor ons bloed moeten betalen. Ik probeet d.m.v dit toppic juist antwoorden te vinden.