Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Citaat:Verdient Sanquin geld met mijn vrijwillige onbetaalde donatie?Open deze vraag
Sanquin Bloedvoorziening zamelt bloed in op basis van de vraag naar bloedproducten in Nederland. Sanquin levert de kort houdbare bloedproducten aan ziekenhuizen voor de behandeling van patiënten. De minister van Volksgezondheid bepaalt de prijzen van deze producten. De inkomsten investeert Sanquin in het testen en bewerken van het bloed. Daar zijn veel mensen en technische voorzieningen voor nodig.
Sanquin maakt van het ingezamelde bloedplasma geneesmiddelen voor Nederlandse patiënten. Eiwitten die overblijven en niet voor Nederlandse patiënten gebruikt worden, levert Sanquin aan zusterorganisaties. Bijvoorbeeld aan die in België en Finland. Als er dan nog eiwitten overblijven, gaan deze naar farmaceutische bedrijven. Zo kunnen ook die eiwitten voor de behandeling van patiënten gebruikt worden. Sanquin maakt hier geen winst op. Alle inkomsten worden geïnvesteerd in ontwikkeling en kwaliteitsverbetering van bloed en de bloedvoorziening.

cherell0 schreef:het ging mij meer over de hoogte van het bedrag v/s de hoeveelheid product .
ik snap best dat ze er iets aan moeten overhouden om een bestaand bedrijf te kunnen zijn (maar had (misschien dom blond) verwacht dat dit meer een soort gesubsidieerd iets was )
Frensie schreef:Ik heb een paar jaar bij Sanquin gewerkt.
Het ziekenhuis betaalt inderdaad voor het bloed, maar niet zoveel als jij gehoord hebt.
Alleen al de lege afnamezak die gebruikt wordt voor jouw donatie kost 25 euro, die moet Sanquin allemaal inkopen. Daarna volgt er een behoorlijk duur 'productieproces' om het bloed klaar te maken voor gebruik, ook dat kost geld. En dan nog te denken aan alle medewerkers (afname, transport, lab, onderzoek, etc.)
Tevens moeten de ziekenhuizen betalen voor het bloed zodat ze niet enorme voorraden aan leggen met het gevolg dat er een hoop over de datum gaat en weggegooid moet worden. Nu het geld kost, zullen de ziekenhuizen gerichter inkopen.
fenja schreef:Maartje1990 schreef:Ze verdienen er ook niet aan zover ik weet. Er worden gewoon bepaalde kosten gemaakt.
Leg maar uit waarom ze er niets mee verdienen?
fenja schreef:Maartje1990 schreef:Ze verdienen er ook niet aan zover ik weet. Er worden gewoon bepaalde kosten gemaakt.
Leg maar uit waarom ze er niets mee verdienen?
fenja schreef:maaike5581 schreef:Ach de directeur van sanquin is de afgelopen jaren genoeg in het nieuws geweest met zijn top salaris van meer dan 2,5 ton per jaar....
En waar wordt dit salaris en alle andere mensen van betaald als het een non-profit organisarie is?
koeke schreef:Ik ben benieuwd waar dat bedrag van € 850 vandaan komt. Heb even gegoogeld en kwam € 225 tegen per 2011 voor packed cells (gebruikt voor bloedtransfusie). Dat lijkt me een alleszins redelijk bedrag.
Ik zou het jammer vinden als mensen door jouw informatie geen bloed meer zouden geven. Want bloed kan echt een mensenleven redden