Sleutelbeenbreuk: van mooie breuk tot operatie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Koetjesreep

Sleutelbeenbreuk: van mooie breuk tot operatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 20:17

Omdat ik me toch steendood verveel tijdens deze prachtige dagen, en de energie niet heb om naar buiten te gaan, besluit ik om mijn verhaal eens neer te typen. Niet voor medelijden, wel om anderen een idee te geven wat er allemaal voor miserie bij komt kijken.

DONDERDAG
Prachtige dag, ik zat natuurlijk op de wei met een goede vriendin bij mijn verzorgpony's en haar paard. De vriendin noem ik hier D. D heeft een brommer, en ik ging even naar de winkel wat verderop voor energiedrank en ijs. De weg voor onze wei is een slecht geasfalteerde weg, met in het midden en aan de zijkanten grint. Ik rij dus op het rechtse, geasfalteerde stuk. Rechts van mij in het grint loopt een jogger met een mp3 in zijn oren. Meneer ziet noch hoort mij aankomen, en loopt plots op het rechtse middenstuk waar ik dus reed, dus ik laat direct mijn gashendel los, rem op de voorrem, maar moet toch uitwijken. BAM. De grond op natuurlijk. Meneer loopt vrolijk verder, en ik val op mijn linkerzij. Ik word flink nijdig, sta recht, gooi mijn helm weg en begin wat te vloeken. Ik merkte dat mijn linkerarm niet omhoog wou, voel aan mijn sleutelbeen en voel een bult. Uit paniek ga ik terug liggen en begin ik te trillen. Een lieve dame wilt de ziekenwagen bellen, en dat neem ik ook aan. D komt mee met de ziekenwagen, en een vriend van ons met wat paarden verderop op een wei, J, volgt met de brommer.
Eenmaal in het ziekenhuis worden er platen genomen. Ik heb mijn sleutelbeen gebroken, in 3 stukken, maar alles staat nogal mooi aaneen, een operatie hoeft niet, alhoewel ze dat eerst wel wilden doen, en ik krijg een blauwe mitella, en word naar huis gestuurd.

VRIJDAG
De mitella doet erg veel pijn, ik besluit dus om hem uit te doen en maandag terug naar het ziekenhuis te gaan.

WEEKEND
Met veel pijnstillers kom ik het weekend 'goed' door. Het grootste deel van de tijd lig ik op de bank in de woonkamer te slapen of tv te zien.

MAANDAG
Eenmaal aangekomen in het ziekenhuis, zeggen ze me dat ik eerst een afspraak moet hebben. Afspraak gemaakt op woensdag, en ik moet morgen naar school, mijn examen meedoen. Fijn!

DINSDAG
Ik ga naar school met mijn trainingbroek, ik krijg namelijk een broek met knoop en rits niet toe met 1 hand, en kan dus niet naar de wc gaan. Ik word terug naar huis gestuurd, maar na wat overleg en heen-en-weer gebel naar huis, mag ik toch mijn examen meedoen bij de mensen van het secretariaat. Mijn examen is 1 flop.

WOENSDAG
In het ziekenhuis word een getal 8 verband aangebracht, en dan worden er platen genomen. Suprise! Het hele boeltje is flink verschoven, en ik moet morgen geopereerd worden.

DONDERDAG
Operatie! Ze snijden de hele lengte van mijn sleutelbeen open, steken er een ijzeren plaatje met 7 schroeven in, naaien/plakken het dicht en leggen een zenuw lam waar een stuk bot tegen drukte.

VRIJDAG
Ik kan al iets meer met mijn arm, maar een pees in mijn hals is duidelijk geraakt en doet pijn, ik kan mijn hoofd dus niet zelfstandig opheffen. Ik moest een nacht in het ziekenhuis blijven, en vrijdagmorgend komt mijn neef me bezoeken, we besluiten beneden te gaan roken. Terug onderweg naar boven voel ik me onwel worden, en ik val dus flauw in de lift. Met een rolstoel word ik naar mijn bed gebracht. Desalniettemin word ik 8 uur later ontslagen, mijn broer komt me halen.

ZATERDAG
Na een nacht slapen merk ik al dat de pijn veel minder is! Wel komt er bloed vanonder mijn pleister op mijn litteken. Ik kan mijn arm niet naar mijn oog bengen, met veel moeite wel naar mijn mond.

Binnen 2 weken worden de draadjes uit mijn litteken gehaald, de pleister mag eraf als hij er zelf bijna afkomt.

Zo, dit was mijn verhaal, hierbij nog wat foto's:
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/944975_10200764645535234_2054475055_n.jpg
De schaafwonden van de val. Wazige foto, die op mijn heup en mijn knie kan je niet zien.
https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/942840_10200797096266482_680385238_n.jpg
Voor & Na operatie

Dankje voor het lezen!
Laatst bijgewerkt door Koetjesreep op 15-06-13 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Saaams

Re: Sleutelbeenbreuk: van mooie breuk tot operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 20:20

Je mist de helft denk ik.

Klinkt wel heftig.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 20:22

Oeps de.helft.mist?

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 20:24

Oei ... Klinkt pijnlijk. Waarschijnlijk dus breuk van ekkaa af gekomen door de tussen liggende dagen zonder mitella....autsj

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 20:30

.
Laatst bijgewerkt door Love_myhorse op 03-02-26 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 20:32

Excuses, ik had te vroeg op een toetsencombinatie gedrukt die dus verstuurde, dat was niet de bedoeling! Nu staat normaal het volledige verhaal er.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 20:36

Wat een pech zeg!! Ik hoop dat je snel opknapt.
Mag je een herexamen doen?

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 20:39

Iris82 schreef:
Wat een pech zeg!! Ik hoop dat je snel opknapt.
Mag je een herexamen doen?

Dankje! Ik weet nog niet wat ze met mijn examens gaan doen. Ik heb er eentje gedaan, namelijk schriftelijk Frans, en heb van mijn voorexamens ook niets gedaan wegens omstandigheden, wel allemaal netjes gewettigd. Er is een kans dat ze me delibereren, en anders moet ik in augustus al mijn examens gaan inhalen..

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 20:42

Jemig zeg, wat vervelend. Maar het verschuiven van je gebroken sleutelbeen, komt dat doordat je die mitella hebt afgedaan? Of weet je dat niet?

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 20:53

Maartje1990 schreef:
Jemig zeg, wat vervelend. Maar het verschuiven van je gebroken sleutelbeen, komt dat doordat je die mitella hebt afgedaan? Of weet je dat niet?

De dokter zei me dat dat er zeker niet goed aan heeft gedaan, maar aangezien ik geen 'gewicht' heb gedragen behalve mijn eigen arm, zat het er al aan te komen. Zeker doordat er nog een los stuk was. Hij zei ook, dat als het al zeer deed, er hoogstwaarschijnlijk al iets geplet was, en de spoedartsen al hadden moeten opereren, het kan zijn dat mijn zenuw nooit meer gaat werken, dat weten ze nog niet zeker.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 20:54

Brr, akelig. Hoop dat het goed komt. Veel sterkte iig!

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 12:29

oh bah, wat een nare breuk. Ik hoop dat je snel genezen zult en ook dat je zenuw weer terug werken gaat. Beterschap!

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 00:56

Update:
Ik ben geopereerd, het gevoel in mijn arm net onder de breuk is nog steeds niet terug. Ik had inhaalexamens & was geslaagd (:

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 03:02

ik heb 2 weken terug ook mijn sleutelbeen gebroken en moet juist zoveel mogelijk zonder mitella lopen.
bij mij is niet gekozen voor een operatie, maar voor de conservatieve behandeling.

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 22:51

Gefeliciteerd dat je geslaagd bent :D wel vervelend dat je weer geopereerd bent. Beterschap!