Allergisch voor appels?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ingeltje

Allergisch voor appels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 09:28

Ik krijg elke keer weer bij het eten van een appel (maakt niet uit welke soort) een dikke boven- en onderlip, voelt dan een beetje gevoelloos. Ook raakt m'n gehemelte geïrriteerd. Ik dacht dat het aan de schil lag, maar ook als ik een geschilde appel eet of in een shake doe met andere fruitsoorten krijg ik dezelfde reactie. Het probleem is dat ik appels wel erg lekker vind en ze ideaal zijn om mee te nemen.

Hebben meer mensen hier last van? Weet iemand ook of er een appelsoort is waar je geen reactie op krijgt? Ik heb het alleen bij appels, niet bij andere fruitsoorten.

Odysseus

Re: Allergisch voor appels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 10:22

Appel allergie komt wel vaker voor, het is allergie voor een bepaald eiwit in de appel.

Er zijn speciale appel soorten zonder dit eiwit (de Santana bijv.), en ook door de appel te verhitten maak je dit eiwit kapot. Warme appel (bijv met beetje kaneel en slagroom) zou je dan wel kunnen eten.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 10:23

Meestal zijn mensen dan ook allergisch voor ongekookte wortels...

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 10:33

Ik heb er zelf geen last van, maar mijn gezin( man, zoon 2 dochters) wel. Bij hun is het in combinatie met hooikoorts. Als je appels verhit, kunnen ze het wel eten, zoals appelmoes, appeltaart of rode kool met appel. Dat geeft geen problemen. Mijn zus is ook allergisch voor noten. Het is lastig, maar niet dramatisch. Vooral in het hooikoorts seizoen zijn ze heel gevoelig voor appels.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 10:35

Koken, dan kook je de eiwitstructuur stuk :)

Ik kan het ook niet zo eten, de Santana en elise appel wil ik nog een keer proberen :)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 15-06-13 10:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 10:36

Je kan eens bio appels proberen, ik kan niet tegen een stofje wat ze over de appels spuiten, ik krijg een dikke keel maar van bio appels heb ik geen last.
En mss gaat het in een smoothie wel goed? Omdat het dan gemengd is met ander fruit

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 10:37

Ik heb ook een allergie voor appels, maar ook voor kiwi, wortel (zoals hier boven ook al genoemd), druiven met pit, peer en nog een aantal vruchten die ik weinig tot niet eet normaal. Erg jammer, want ik ben dol op kiwi! Ik eet ze wel eens, maar daarna drink ik direct een glas met cola, dan heb ik er iets minder last van, al werkt het ook niet altijd.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 10:45

Je hoort het idd vaker... De santana zoals Focussed al noemde is een soort van "allergie-appel". De meeste mensen kunnen daar wel tegen, maar dat is natuurlijk uitproberen. Ze zijn vaak alleen maar beperkt verkrijgbaar dus zal je misschien even moeten zoeken of wachten op de nieuwe oogst.

Rienn schreef:
Erg jammer, want ik ben dol op kiwi! Ik eet ze wel eens, maar daarna drink ik direct een glas met cola, dan heb ik er iets minder last van, al werkt het ook niet altijd

Pin me er niet op vast, maar volgens mij ligt het aan de pitjes van de kiwi...

Met een kiwi door een smootie moet je trouwens ook "oppassen". Als je een blender gebruikt laat die dan niet draaien op hoog vermogen want dan gaan de pitjes kapot waardoor je smootie bitter word :(:)

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 10:48

Ik heb het ook een beetje. Na het eten van een appel jeukt en tintelt alles in m'n mond. Warm is inderdaad geen probleem!

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 12:03

Klinkt inderdaad als een allergie. Even de huisarts bellen om het te laten testen en je weet het zeker. Ik zou er wel erg mee oppassen en toch maar stoppen met appels eten, want het komt regelmatig voor dat een allergische reactie de volgende keer veel heftiger is en dat bijvoorbeeld je keel dichtzwelt. Dat is geen aanrader.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 13:05

Onderstaand een tabel met risico's op kruisreacties bij veelvoorkomende allergieën:
Afbeelding

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 13:10

Ik ben ook allergisch voor appels; ik krijg er jeuk van aan mijn handen, voeten en ogen. Ik ben specifiek allergisch voor appelpectine, dat wordt als geleermiddel gebruikt en kookt dus niet kapot. Ik kan dus ook geen jam, appelmoes, appelsap, dubbelfris, fruitsapmixdrankjes, slagroomtaart etc ect ect eten. Als ik 1 beschuitje met jam eet is het al mis ;)

Ik heb een Santana-boompje in de tuin, en daar heb ik geen last van. Santana-appels zijn bij AH en Jumbo te koop in het seizoen, ze kosten iets van 2,79 voor 4 stuks, reteduur dus. Bovendien zijn Santana's erg slecht te bewaren. Ik maak dus van de appels van mijn boompje appeltaart en vries dat in.

Ingeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 13:52

Wauw, bedankt voor al jullie reacties! Santana appels moet ik dan maar eens gaan proberen!
Appelmoes, appelsap e.d heb ik geen problemen mee gelukkig.

Ik heb inderdaad ook last van hooikoorts, vooral rond deze tijd op stal zijn en hokken strooien is echt killing, dan jeukt alles en krab ik mezelf helemaal open en word ik benauwd. Ik krijg ook een opgezette keel van bepaalde noten (hele hazelnoten in zo'n between granenreep bijvoorbeeld). Laatst een keer in de bus gegeten en doen zwelde inderdaad ook mijn hele keel dicht, daar zit je dan! Gelukkig had ik een flesje koud water bij me maar ik raakte wel in paniek! Die eet ik dus nooit weer..

Toch ook maar eens naar de huisarts voor een allergietest!
Laatst bijgewerkt door Ingeltje op 15-06-13 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 13:53

Je kan ook antihistamine pillen meenemen in je tas :) wel zo handig als je er wel last van krijgt doordat je bv een hazelnoot hebt gegeten. (Kun je ook bij de drogist/supermarkt halen als je ze zelf niet hebt als reguliere medicatie)

Op zich hoef je geen allergietest hiervoor te doen; je weet het immers zelf al, appels vermijden (behalve Santana of elise) en anders stuk koken :) dat zal de huisarts je ook aanraden.

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 14:40

Ik kan helemaal meespreken spijtig genoeg... Al heel mijn leven kon ik alle fruit eten maar sinds enkele jaren is het begonnen met appels, irriterend gevoel in de keel, zwellende lippen,... En het is ook niet bij appels gebleven: stilaan kon ik ook geen kersen, perziken, abrikozen, aardbeien en wortels verdragen. Verwerkt (dus verhit) is er geen probleem (gelukkig want ik eet zo graag appelmoes!)

Wel heb ik het gevoel dat het echt nog altijd erger wordt bij mij? Ik at laatst perongeluk een ienimienie schijfje wortel (macht der gewoonte, ik vegeet soms gewoon dat ik allergisch ben nu) en ik was een half uur mijn stem kwijt -O-

Nevaeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 15:21

Ik heb hier ook last van. En inderdaad ook van de ongekookte wortels.
Maar er zijn maar een paar soorten waar ik wel tegen kan. Dit heb ik uitgetest door van een paar soorten 2 appels mee te nemen en dan maar proberen..
Veel Spa Rood erbij helpt bij mij vaak ook tegen het jeuken/kriebelen in mijn keel. haha.

En die allegievrije appels? Nee, daar kon ik helaas ook niet tegen. :')

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 15:44

hafjesliefde schreef:
Ik kan helemaal meespreken spijtig genoeg... Al heel mijn leven kon ik alle fruit eten maar sinds enkele jaren is het begonnen met appels, irriterend gevoel in de keel, zwellende lippen,... En het is ook niet bij appels gebleven: stilaan kon ik ook geen kersen, perziken, abrikozen, aardbeien en wortels verdragen. Verwerkt (dus verhit) is er geen probleem (gelukkig want ik eet zo graag appelmoes!)

Wel heb ik het gevoel dat het echt nog altijd erger wordt bij mij? Ik at laatst perongeluk een ienimienie schijfje wortel (macht der gewoonte, ik vegeet soms gewoon dat ik allergisch ben nu) en ik was een half uur mijn stem kwijt -O-

Ik kan ook echt helemaal geen vers fruit eten, het sloop er ook zo in bij mij net zoals bij hafjesliefde. En ik eet het zó graag.Wat bij mij wel helpt zijn de pilletjes tegen hooikoorts van de huisarts (Levocitirizine). Dan kan ik wél fruit eten. Het stomme is... Verse sappen kan ik wel drinken. Denk aan verse jus 'd orange of appelsap.. Stom >;)

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 15:45

verse sappen verdraag ik ook, maar daar zijn de appels en appelsienen verwerkt volgens mij (gekookt enzo?) Appelsienen kan ik trouwens wel gewoon zo eten :)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 00:19

Vooral een notenallergie kan zich ontwikkelen tot een gevaarlijke allergie (ernstige benauwdheid), dus neem dat niet te luchtig op.
TS, als ik jou was zou ik contact opnemen met de huisarts voor uitgebreider onderzoek en evt. (nood)medicatie.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 00:22

Hier nog 1, geen appels, kiwi's of bananen. Noten kan ik regelmatig ook slecht hebben. Zomerfruit gaat dan weer wel goed.

Ook heb ik sinds een paar jaar last van hooikoorts.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 06:53

Ik was werkelijk in de veronderstelling dat het vast onzin zou zijn, maar het is mij opgevallen dat ik - elke keer als ik een appel eet of appelsap drink, maar ook als ik bananen of kiwi's eet - onwijs veel last van mijn tandvlees heb. Het lijkt wel of het dikker wordt en het doet zeer (kloppen). Als ik teveel noten eet, dan krijg ik het ook. Het zit dus niet tussen mijn oren, maar kan dus werkelijk een allergie zijn. Ik vermijd dit fruit dan ook en beperk me alleen tot sinaasappels. Sinds 2 tot 3 jaar heb ik ook erg last van jeukende ogen en niezen als ik in deze periode buiten ben. Misschien toch ook maar eens langs de HA... :)*

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 10:33

dat dikker tandvlees is ook een van mijn symptomen dus het zit waarschijnlijk niet tussen je oren :P
Ik hoor trouwens dat er sommigen zijn die geen kiwi's en bananen verdragen, dat verdraag ik net wel!

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 11:23

Het enige fruit wat ik eten kan is niet verkrijgbaar, of nauwelijks, in Nederland: Mangosteen.
Dat is geen familie van de mango, maar een steenvrucht en heeeeerlijk zoet :9

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 12:38

Hoe reageren jullie op het eten van aardbeien?

Klaaswoeba

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 12:54

Allergie voor appels is inderdaad vaak een kruisallergie met boompollen (en dus ook vaak fruit dat van boom-achtigen komt/zaden of pitten heeft). Ik heb hier ook last van, al wisselt de reacite per jaar. En in de winter kan ik sowieso probleemloos appels en peren e.d. eten :P fruitsap van die vruchten kan ik in het seizoen ook niet goed tegen.
Mijn vader en ik hebben uit pitjes van de santana een boompje laten groeien, die staat al een paar jaar in de tuin te groeien maar heeft dit jaar voor het eerst een beetje gebloeid dus ik hoop dat er nog wel eens appels aan gaan komen...
Haarbal, hoe kom jij aan je Santana boompje?

Ik heb ook een zware allergie voor walnoten (in combinatie met astma, dus potentieel dodelijk) en eet ook zo min mogelijk andere soorten noten. Want ik heb ook het idee dat elke keer dat ik zoiets eet de reactie erger wordt en wil niet ook dezelfde heftigheid als voor walnoot..

'Rauwe' aardbeien kan ik niet goed tegen, maar als je ze afspoelt met heet water heb ik er geen problemen mee. Gelukkig want aardbeien zijn mijn lievelingsfruit :P