Een keizersnee op bestelling?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Raponsje

Een keizersnee op bestelling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-13 21:57

Ik heb al meerdere topics over mijn enorme bevallingsangst geopend en heel veel nuttige antwoorden en pb's gehad maar helaas gaat mijn angst niet weg. Sterker nog, over 11 weken is het zover.

En eerlijk, ik wil niet meer. Ik durf écht niet, ik slaap al weken lang 's nachts niet meer omdat ik aan de bevalling moet denken en elke dag word de angst groter omdat het weer een dag dichterbij is. Ik ben inmiddels al 21 x bij een speciale praatgroep geweest voor vrouwen met bevallingsangsten maar het helpt gewoon niet.

Zodra mijn water breekt hoop ik dat de donor lijst niet lang is, want ik vrees dat ik zo bang wordt dat mijn hart spontaan stopt met kloppen.

Mijn schoonmoeder belde vandaag en vroeg of het wellicht niet een beter idee is om te polsen of een keizersnede geen optie zou zijn.
Voor mij zou dit een verademing zijn. Hoewel een keizersnede wel een echte operatie is en het herstel veel langer is, zie ik daar echt 100 x minder tegen op.

Ik heb enorme hoogtevrees, maar spring nog liever uit een vliegtuig dan te moeten bevallen.
Nog nooit ben ik ergens zo bang voor geweest.

Natuurlijk kan ik niet wachten tot ik ons kindje heb ik wil echt dolgraag moeder zijn, maar als ik aan de bevalling denk dan heb ik soms bijna spijt dat ik zwanger ben geworden. Puur om de bevalling.

Zijn er bokkers die ervaring hebben met extreme zwangerschaps angsten en of het mogelijk zou zijn om een KS te krijgen "op bestelling" ?

Amalarab

Re: Een keizersnee op bestelling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 22:05

vraag de verloskundige naar de mogelijkheden voor goede pijnstilling! evt via gynaecoloog?
bedenk: meeste vrouwen willen nog wel een kindje, ondanks de pijnlijke bevalling!

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-13 22:06

Amalarab schreef:
vraag de verloskundige naar de mogelijkheden voor goede pijnstilling! evt via gynaecoloog?
bedenk: meeste vrouwen willen nog wel een kindje, ondanks de pijnlijke bevalling!

De pijn interesseert me niet.
Nouja, dat is wel vervelend natuurlijk, maar daar ben ik niet bang voor.

Het is de bevalling zelf.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 22:07

Mag ik vragen waar je zo bang voor bent?

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 22:08

Een keizersnede op bestelling is in Nederland iets wat volgens mij niet gebeurt. Ik woon in Roemenië en daar is het een recht. Een Roemeense die in Nederland van haar eerste kindje zou bevallen wilde ook een keizersnede en dat mocht niet. Uiteraard was daarmee de NL gezondheidszorg dus direct de slechtste ter wereld en is ze voor haar tweede bevalling naar Roemenië gegaan.

Kan je niet vragen om een ruggenprik? Ik ben van onze eerste in bevallen in Frankrijk en daar kreeg heb ik uiteindelijk ook voor een ruggenprik gekozen omdat het zo ontzettend lang duurde. En hoewel de pijn daarmee niet weg is, was het wel goed uit te houden.
Mijn derde kindje heb ik Roemenië gehad met een keizersnede omdat de navelstreng om de nek zat (hadden ze op de echo's gezien). Het herstel van de keizersnede is iets wat ook niet echt tof is hoor. Een week lang kan je in ieder geval echt niets... En dat terwijl ik bij de tweede (gewone bevalling zonder pijnbestrijding, helaas wel met wee opwekkers) me de volgende dag al weer kiplekker voelde.
Het klinkt misschien cliche, maar echt, een bevalling is absoluut geen pretje, maar het is iets waar je doorheen moet en bij een normale bevalling is het daarna ook gewoon klaar en kan je genieten van je kindje en de kraamtijd.

Succes in ieder geval!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 22:09

In principe krijg je niet zomaar een keizersnede, omdat daar veel meer risico's voor zowel moeder als baby bij komen kijken. r moet dus wel een indicatie zijn om er een te krijgen.

Heb je hier al met je verloskundige over gepraat? Wat zegt zij? Ik weet dat er in het ziekenhuis hier speciale informatieavonden gehouden worden voor aanstaande ouders, waarbij ze een rondleiding krijgen over de kraamafdeling, en uitgebreide informatie over bevallen in het ziekenhuis.

Als je niet opziet tegen de pijn, waartegen dan wel? Want de pijn is toch wel hetgeen wat normaal gesproken angst kan opleveren.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-13 22:13

Tabaluga12 schreef:
Mag ik vragen waar je zo bang voor bent?

Het feit dat er een kind uit mijn onderkant moet. Allerlei doom scenario's.

Het gaat niet passen, ik scheur tot aan mijn schouderbladen uit, ik heb de kracht niet meer om te persen en breng mijn kind in gevaar, mijn kind gaat dood omdat ik te bang ben om te persen of het niet aan kan, kind moet gehaald worden met een vacuümpomp, uiteindelijk toch een keizersnede moeten, het kind krijgt allerlei aandoening omdat ik het niet goed doe. Allerlei mensen die aan me moeten zitten, mensen die me willen coachen terwijl ik op dat moment liever voor een trein spring, bemoeials, uren lang wachten op het pers moment waardoor de spanning enorm op loopt en ik een paniekaanval krijg. De grootste angst is depressie na de zwangerschap, dat ik zo bang, gestrest en kwaad ben dat ik de baby daar misschien de schuld van geef.

De pijn is juist waar ik helemaal niet bang voor ben. Ik kijk er niet naar uit, maar bang ben ik er niet voor.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 22:16

Ik kan mij dat heel goed voorstellen :(:)
(Ik ben niet eens zwanger, maar ik ben al bang bij het idee... Mijn moeder en zus hebben ronduit k*t bevallingen gehad dus nee... Brrrr... Wil ook hoe dan ook in het ziekenhuis bevallen)

Ik zou absoluut erom vragen, nee heb je, ja kun je krijgen. Een zwaar gestreste moeder tijdens de bevalling om de bevalling is ook niet verstandig.

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 22:17

waa nu begin ik ook bang te worden haha (ok al duurt het nog tot oktober)(niet voor de pijn ja beetje)

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 22:20

Mijn zus wilde ook heel graag een keizersnede na bevallen te zijn van 3 kinderen, ook angstig maar ze kreeg 'em echt niet.
Ik wilde juist heel graag natuurlijk bevallen en kreeg uiteindelijke en ks. Ik was doodsbenauwd voor de keizersnede maar 't viel uiteindelijk mee. M'n zus moest natuurlijk bevallen en viel uiteindelijk ook mee. Het is beiden geen pretje. Je kunt het natuurlijk vragen (zou ik ook zeker doen als ik jou was) maar vrees dat ze dat niet gaan doen.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-13 22:20

vuurneon schreef:
Ik kan mij dat heel goed voorstellen :(:)
(Ik ben niet eens zwanger, maar ik ben al bang bij het idee... Mijn moeder en zus hebben ronduit k*t bevallingen gehad dus nee... Brrrr... Wil ook hoe dan ook in het ziekenhuis bevallen)

Ik zou absoluut erom vragen, nee heb je, ja kun je krijgen. Een zwaar gestreste moeder tijdens de bevalling om de bevalling is ook niet verstandig.

Ik heb in alle weken zwangerschap niet om een keizersnede durven vragen en ben daarom ook benieuwd naar ervaringen van bokt moeders.
Hoewel de bijeenkomsten fijn zijn om het bespreekbaar te maken, maakt het de angst niet kleiner. Ik vraag me alleen af hoe een verloskundige er tegenaan kijkt als ik aan kom met een keizersnede. Ik weet dat er genoeg Gooische types zijn die het doen omdat ze geen "zin" hebben in een normale bevalling.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 22:21

Hmm, maar waarom ben je daar zo bang voor?
Heb je het meegemaakt in je omgeveing?
Want een bevalling gaat eigenlijk bijna altijd wel goed, en de artsen kunnen tegenwoordig erg veel hulp bieden als het verkeerd mocht gaan.
En de bevalling is juist zoiets moois! Echt als je het heb gedaan voel je je zo geweldig, je heb toch ff je kind op arde gebracht, is iets ergs speciaals!
En ik lees in je topics altijd dat je veel sport enzo, dat is alleen ten goede voor je bevalling en zal het echt niet moeilijk gaan hoor!

troi

@ts:toevallig een tikje controle freak? :) ik vrees dat dit in NL niet gebeurt. Wat je wel kan proberen is bij een gyn bevallen ipv een verloskundige, ivm je extreme angst. Desnoods via je huisarts spelen als je verloskundige je niet wil doorverwijzen. Dan zet je namelijk de deur tot medisch ingrijpen zoals pijnstilling / keizersnee al een tikje meer open. En verder vrees ik eigenlijk dat je bijzonder weinig kan doen behalve afwachten en mediteren..

Christiene

Dat is mijn grootste reden dat ik nooit kinderen wil. plus dat ik ook echt niks met kids heb.

Anoniem

Daar ben je helemaal niet mee bezig als je ligt te bevallen hoor :D Dan denk je alleen maar, het moet eruit en de rest verdwijnt naar de achtergrond. Jij bent niet degene waar debemoeials zich het meest druk om maken hoor, dat is namelijk het kind en coachen, mwah, drillen kunnen ze ook :D

Ik heb veel van wat jij opschrijft gehad. De mislukte thuisbevalling, inc weeenstorm, het persen dat niet meer wil lukken, het kindje kwam gewoonweg niet, hoe hard ik ook perste. Hup naar het ziekenhuis, pompbevalling, maar dat lukte ook niet, het kindje lag in een aangezichtshouding, dus een spoedkeizersnede en een postnatale depressie. En kun je na gaan, ik had een geweldige zwangerschap, zag helemaal niet tegen de bevalling op. Voor hetzelfde geld floept het bij jou er zo uit. Ik kan niet anders zeggen, je moet er gewoon doorheen, dat moeten we allemaal als we moeder willen worden. En iedereen ziet er wel wat tegenop de eerste keer.
En laat ik je zeggen dat een keizersnede niet appeltje eitje is of een quick fix voor angstige vrouwen, het valt smerig tegen zo'n keizersnede.

Chubby

Met zulke gedachten is de kans groot dat een natuurlijke bevalling je inderdaad niet gaat lukken. De angst zal je fysiek blokkeren :(:)

Je kunt met bijv een haptonoom praten over je angsten, wellicht kan zij je helpen om vertrouwen te krijgen in je lichaam. Een natuurlijke bevalling is nml echt wel te prefereren voor jezelf en je kindje.

Maar. Als je echt niet wilt. Ga dan een gesprek aan met je verloskundige, eis een gesprek met een gynaecoloog en praat samen over je angsten. Een collega van me heeft het hoog moeten spelen, maar heeft ivm haar angsten een keizersnede gehad. Het is dus echt niet onmogelijk in Nederland!

Ik heb zelf bij de eerste een hel van een bevalling gehad en zou het 100x opnieuw willen doen. Helaas eindigde mijn bevalling in een keizersnede en krijg ik die nu weer een. Heb getwijfeld om alsnog zelf een poging te wagen, maar de kans dat het me lukt is minimaal. Ik wil deze keer graag fysiek wat sterker en minder vermoeid kunnen beginnen aan mijn kraamweek en de -toch wel- zware weken daarna.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 22:22

Loop je bij een verloskundige of een gynaecoloog? Ik vind dat nogal een verschil qua begeleiding en mogelijkheden als je echt zo bang bent.

Ga in ieder geval NU praten met degene die je begeleidt bij de bevalling, want dat heb je echt nodig hoor.

Alle praatgroepen zijn leuk en iedereen kan van alles zeggen, maar je moet het straks toch echt zelf doen. Ik snap je angsten, maar fijn is het niet, dus leg je probleem voor bij de verloskundige of gyn.
Zorg daarnaast goed zelf de mensen uit die je er wel of niet bij wilt hebben. Ik had alleen mijn man, de gyn en een verpleegkundige. Verder echt geen zin in mensen. Mijn gyn had ik een super band mee en mijn man kent me heel goed. Hij kon niks goed doen en voelde zich hulpeloos, maar het was het echt allemaal waard.

Het is niet charmant als je ligt te bevallen en er kan inderdaad van alles misgaan.

Maar...........zoveel mensen zijn je voor gegaan en het kan echt ook allemaal goed en mooi gaan. Hoe meer jij ontspant, hoe groter de kans dat alles goed gaat. Niet ontspannen kan echt tegenwerken, dat heb ik zelf wel gehad.
Naast dit, had ik geen cursus gedaan en kwam ik in een soort roes waar de natuur gewoon zijn werk deed. Ik luisterde naar mijn gyn en het is goed gegaan.

Kies in ieder geval voor een ziekenhuis bevalling. Ik voelde me daar in ieder geval wel beter bij, voor als..............

Sterkte en probeer echt je rust te pakken, je hebt het nodig. Kindje heeft echt zijn/haar moeder nodig.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 22:23

Ts, ik neem aan dat je in Schotland bevalt?

Kun je geen contact opnemen met je verzekering? Neem aan dat zij ook wel de mogelijkheden kennen?

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 22:24

Het feit dat er een kind uit mijn onderkant moet. Allerlei doom scenario's.

Het gaat niet passen, ik scheur tot aan mijn schouderbladen uit, ik heb de kracht niet meer om te persen en breng mijn kind in gevaar, mijn kind gaat dood omdat ik te bang ben om te persen of het niet aan kan, kind moet gehaald worden met een vacuümpomp, uiteindelijk toch een keizersnede moeten, het kind krijgt allerlei aandoening omdat ik het niet goed doe. Allerlei mensen die aan me moeten zitten, mensen die me willen coachen terwijl ik op dat moment liever voor een trein spring, bemoeials, uren lang wachten op het pers moment waardoor de spanning enorm op loopt en ik een paniekaanval krijg.

Bovenstaande gaat allemaal niet gebeuren, daar ben ik van overtuigd! En waarom? Mijn zus is verloskundige en ze zegt me altijd: het is ongelooflijk wat vrouwen kunnen als ze gaan bevallen, er komt een soort oerkracht over ze heen (dat is blijkbaar de natuur) en dat is onbeschrijflijk.

De grootste angst is depressie na de zwangerschap, dat ik zo bang, gestrest en kwaad ben dat ik de baby daar misschien de schuld van geef.

Deze angst kan ik goed begrijpen, wellicht kun je hulp inschakelen waar je nu al een band mee kunt opbouwen zodat deze persoon je ook na de bevalling kan begeleiden.

Oh ja, zomaar een keizersnede wordt niet gedaan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 22:25

Ik denk dat je heel veel baat zou hebben bij een doula of een vaste verloskundige die er sowieso bij is.
Bevallen is echt te doen. De meeste mensen doen het zelfs vaker dan 1 keer :Y)

Heel veel andere dingen die je noemt kun je in je bevallingsplan zetten (en aan je partner laten weten)
Maar geloof me, tijdens je bevalling ben je met veel van die dingen niet bezig. Maar als het je rust geeft om het te regelen van te voren dan kan dat in een bevallingsplan. Als je bij een gyn bent mss wel incl de mogelijkheid dat je een keizersnede krijgt mocht je dat vragen, of pijnbestrijding.

Scheur je uit, dat kan, so be it, dat heelt echt heel snel.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-13 22:27

vuurneon schreef:
Ts, ik neem aan dat je in Schotland bevalt?

Kun je geen contact opnemen met je verzekering? Neem aan dat zij ook wel de mogelijkheden kennen?

Ik ga inderdaad hier bevallen, maar het is hier eigenlijk hetzelfde geregeld als in Nederland. (Mijn zus is in Nederland bevallen).
Niet dol op keizersnedes op bestelling.

We zijn hier allemaal gratis nationaal verzekerd, bij een prive verzekeraar heb je meer keuze maar geen verzekeringsmaatschappij die een zwangere vrouw in paniek binnen haalt.

tjeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 22:28

Ik zou toch eens proberen of je niet op indicatie van je angst een ks kan aanvragen. Ik ben bij onze dochter met een spoek ks bevallen (niet ingedaald en met breken van de vliezen was de navelstreng ingezakt) Hierdoor ging ik behoorlijk fit de ks in en ik heb daar fysiek vrij weinig last van gehad. De bevalling van onze zoon is wel gewoon vaginaal gegaan en was ook fantastisch, wel met een bult hechtingen, maar uiteindelijk is het fysieke herstel wel sneller.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 22:29

In Nederland krijg je niet zomaar een keizersnede......en dat heeft een rede. Een keizersnede is voor moeder en kind een veel groter risico.

Stel nu dat je kindje echt niet via je vagina eruit kan komen ze daar tijdens de bevalling optijd achter en dan word het vanzelf een keizersnede.

Uitscheuren,....bin there, done that... geeft niks. Ze naaien je weer keurig aan elkaar merk 6 weken later niets meer van.

Is bevallen een eitje? nee natuurlijk niet maar als 5 muljard mensen voor jou het gedaan hebben kan jij het ook.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 22:29

Mindim schreef:
Daar ben je helemaal niet mee bezig als je ligt te bevallen hoor :D Dan denk je alleen maar, het moet eruit en de rest verdwijnt naar de achtergrond. Jij bent niet degene waar debemoeials zich het meest druk om maken hoor, dat is namelijk het kind en coachen, mwah, drillen kunnen ze ook :D

en hier ga ik dus compleet in mee ook ik was bang voor wat komen ging maar eenmaal dat me vliezen waren gebroken en ik pijnlijke weeen begon te krijgen had ik zoites van nou mag t er wel uit de angst verdween

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 22:30

Een doula kan ook zeker een goed idee zijn. Een goed bevalplan maakt dat iedereen je wensen kent. De doula kan die voor je bewaken.

Heb je uberhaupt iets gedaan aan zwangerschapsbegeleiding, cursussen, je positief richten op de bevalling?