Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Janneke2 schreef:Een chiropractor "kan en moet" zelf een diagnose opstellen - en aan de had daarvan jou behandelen - of "iets anders" aanraden.
* Klopt want niet iedereen die een scan doet zal ook behandelt worden door hem.
"Pijnklachten" om het in afstandelijk jargonnees te zeggen, kunnen nog door van alles en nog wat worden veroorzaakt.
En ze zijn vreselijk - ze kunnen je leven behoorlijk vergallen!!!!
*Heb om even simpel te zijn geen normaal leven meer.
En als het zo is, dat 'een beetje kraken' door een fysio (met bijbehorende scholing!!) even verlichting bood, dan heeft het idd zin, om in die richting verder te zoeken.
*Daar zat ik ook aan te denk. Ben toen alleen die dag beroerd geweest en daarna even behoorlijk opgeknapt. Alleen zodra ik weer enigszins volledig aan het werk was ging het fout.
Trouwens: vwb. cesartherapie (...volgens mijn cesar mevrouw is mensendieck 'een zusje'...) ik heb van mijn chiropractor ook oefeningen gekregen (plus zo'n elastische rekband: therapeutisch kracht zetten)
zijn inschatting was nl. dat ik eerst "rechtzetten" van node had en daarna spierversterking.
* Klopt dat cesar spierversterking is, want mijn spieren moet de fout gegroeide kromming in mijn wervel op gaan vangen. En daarom vraag ik me af in hoever chiropractie dan ook echt kan helpen.
Eventueel kan de volgorde soms anders zijn: eerst een beetje spierversterking (bijv. door 'cesar'), dan rechtzetten en dan pas echt spierversterking.
Feit is wel: zolang er nog wervels scheef staan, kun je nooit al spieren volledig correct belasten, want je 'werkt' vanuit de foute 'houding' van de wervels. Maar om het effect van rechtzetten te compenseren (de behandeling kan zwaar zijn) is het geen luxe, als je eerst al iets met je spieren hebt gedaan.
Enne: cesar gaat over spierversterking: ik heb ook een tijd Alexandertechniek gedaan. Die techniek (waar je "les" in krijgt, ipv. een behandeling) lijkt niet toevallig op wat bij centered riding wordt geleerd. Je leert, om je houdingsspieren te gebruiken voor je houding (en al alle spieren, die tecnische gesproken gene houdingsspieren zijn,te ontspanne tot het moment dat e die spier daadwerkelijk zijn werk wilt laten doen),
om zo makkelijk mogelijk te staan, te gaan zitten, te liggen etc.
Ook een aanrader tegen de pijn!
* Centered riding is me ook al aangeraden maar heb op het moment gewoon geen geld over om te lessen helaas is mijn salaris niet zo toereikend.