Verstandskiezen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Juttertje88

Verstandskiezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 20:26

Hallo Bokkers..

Heb sinds vanmiddag enorme kiespijn. Ik denk dat mijn verstandskies begint door te komen. (Ik weet het eigenlijk bijna zeker)
Ik ga morgen de tandarts bellen want ik moet sowieso weer voor controle en laat meteen kijken naar die verstandskies.

Maar ik ben zoooo BANG!!!! Straks zegt de tandarts dat mijn verstandskies eruit moet.. Dat wil ik opzich wel, alleen na alles wat ik op internet heb gelezen, word ik toch wel heel erg bang ervan. Sommigen hebben erna nog heel lang last en dat wil ik dus niet, ik wil niet dagenlang uit me mond bloeden.

Maar wil hem ook niet laten zitten, hij doet echt pijn!!

Wat zijn jullie ervaringen met het laten trekken van een verstandskies? En de anderen die nog onder mijn tandvlees zitten, en nog geen pijn doen, kan je die ook laten trekken tegelijk met de anderen? Zodat ik ze meteen maar alle 4 heb gehad?

Ik hoop echt op antwoord want ben echt bang! Vooral voor die prikken die ik in me muil geduwd krijg :S

Dankjulliewel alvast! xx

Samiyah

Re: Verstandskiezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 20:46

Als je op internet gaat zoeken naar dit soort dingen zal je altijd horrorverhalen tegen komen..

Bij mij zijn laatst 2 verstandskiezen verwijderd (1 laten trekken, de ander chirurgisch omdat hij scheef zat) en het viel reuze mee. De behandeling voel je sowieso niks van door de verdoving. Daarna is het even vervelend met eten. Ik had wel wat pijn maar dat was goed te onderdrukken met pijnstilling.

Ik denk niet dat ze verstandskiezen gaan verwijderen die nog niet doorgekomen zijn. Sowieso gaat het verwijderen veel makkelijker als ze al (deels) doorgekomen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 20:49

Mijn tandarts is een voorstander van verstandkiezen verwijderen, ook als ze nog onder het tandvlees ligge. Later kunnen ze voor veel problemen zorgen. Echter het gebeurd wel in 2 behandelingen. Het kan nooit in 1x.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 20:49

Mijn verstandskies was wel horror, doordat de verdoving niet goed aansloeg. Nadat hij er uit was heb ik er maar even last van gehad. Het is nu 3 weken terug, nu zit er alleen nog een gat, maar dat is niet meer pijnlijk ofzo. Niet teveel zorgen maken en de tandarts gewoon even laten kijken!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 20:53

Heb je niet gewoon last van tandvlees ontsteking daarachter? Dat heb ik zelf wel af en toe; maar de verstandskiezen komen niet door nog :n

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 20:57

Verstandskiezen zijn idd vervelende krengen. Bij mij zijn ze netjes en pijnloos doorgekomen maar achteraf vervelend beginnen doen. 2x gehad dat een 'gewoon' gaatje in een maand tijd evolueerde tot fiks kaakabces. Kan je zeggen dat je na dergelijke tandpijn lacht om verdovingsspuiten.
Ik heb ze dus in 2x laten verwijderen (met aantal jaren tussen), telkens de aangetaste en gelijk ook nog de gezonde aan dezelfde kant.
Telkens met lokale verdoving en vermits ik een uberwatje ben bij de tandarts gaan er bij mij een flink aantal spuiten in. Maar dat vind ik niet erg.
Bij beide keren heb ik tijdens de ingreep absoluut niks gevoeld. De eerste keer moest ik achteraf nog wel pijnstillers nemen, 2de keer had ik zelfs na uitgewerkte verdoving geen enkele last. Wel beide keren giga hamsterwang.
De eerst keer hebben ze niet gehecht, heeft niet nagebloed. 2de keer hebben ze wel gehecht en heb ik week later eigenhandig draadjes verwijderd.

love_wiepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 20:59

Even langs de tandarts om een foto te laten maken. Mochten ze er wel uit moeten kun je je huisarts vragen om Dormicom en een voorverdoving . Dormicom is een kalmeringsmiddel dat je een uur van te voren krijgt (pilletje). Na een uur ben je compleet van de wereld en na afloop val je in slaap, wanneer je wakker wordt weet je er niks meer van. Voorverdoving is een goedje op een watje wat ze over je tandvlees wrijven zodat het minder gevoelig is voor de prikken.

Elke verstandskies is weer anders en iedereen heeft daarom ook andere ervaringen. Bij mij zelf is het 2 keer flink mis gegaan (Verdoving op de verkeerde plek en een stukje kies in de holte achter gebleven.. flinke ontsteking van 3 maand) en ik daardoor ook een verschrikkelijk angst ontwikkeld voor alles wat er met mijn gebit moet gebeuren (daarom krijg ik Dormicom op recept).

Maar om je niet helemaal bang te maken ;).. mijn vader heeft er 2 tegelijk laten verwijderen en een uur later zat hij gewoon op zijn werk alsof er niks gebeurt en aan de hand was ;)..

Nova3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 07:21

Ik heb mijn tanden (4 kiezen, had te weinig plaats in mijn mond voor orthodontie) onder volledige verdoving laten weghalen, dus in het ziekenhuis.
Was eigenlijk echt heel fijn, heb nergens last van gehad en het gebeurt lekker in 1 keer dus ben je er direct klaar mee.
Als ik nogmaals meerdere tanden zou moeten laten verwijderen zou ik het zo weer doen. Dit was trouwens ook op aanraden van mijn tandarts, aangezien dit veel minder pijn geeft achteraf.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 07:39

Bij mij zijn er 2 weg gesneden en 1 is getrokken. Linksboven is getrokken, dit ging zo snel, ik dacht dat ze nog moesten beginnen en toen lag ie al voor me. Mijn twee verstandskiezen aan de onderkant zijn gesneden, maar wel gewoon bij de tandarts, zonder hechtingen. Ze waren namelijk alle twee al wel met een klein puntje door. Ook hier voelde ik niks van. Bij de eerste uitgesneden kies werd mijn mond wel erg stijf en kon ik hem niet goed open doen in de dagen erna. Bij de tweede heb ik dit voorkomen door af en toe mijn mond een beetje te gymnastieken na de ingreep. ;)

Je voelt er niks van. Bij mij moest er één keer bij het snijden bij verdoofd worden helemaal achterin mijn mond maar dit gaf ik natuurlijk meteen aan door HHNNGGGGGGG te doen. Er zitten nu nog wel gaten in mijn mond, die vullen heel langzaam op. Duurt vaak een aantal maanden.

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 07:41

ik ging in februari naar de tandarts en toen wilde hij foto's maken (doet hij elk jaar of elke 2 jaar). Toen ze gemaakt en zegt hij dat de verstandskiezen er misschien doorkomen over een tijdje (ze zaten nu nog onder het tandvlees, 2 van de 4 nog redelijk diep ook) maar ze zaten schuin dus zouden ze er niet door kunnen komen. Daarom kreeg ik een doorverwijzing naar de kaakchirurg om ze er alle 4!!! uit te laten halen. Ik heb het nog niet gedaan. Iets waar ik zo tegenop zit en ze zijn nog niet eens boven het tandvlees uit!!

burnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 07:58

Ik had 3 kiezen een klein stukje door en 1 onder het tandvlees... die 3 die een stukje door waren zijn alle 3 tegelijk verwijderd.

De kies nog onder het tandvlees zit daar prima en zit niet in de weg... Dus die hoeft er ook niet uit

Het is een paar dagen gevoelig met eten, maar is mij enorm mee gevallen!!!!

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 08:01

@Lotte_Wessel ik kan je geruststellen, de kies die er bij mij uitgesneden werd had ik veel minder last van de kies die getrokken werd. Echt, het valt heel erg mee. Ik was zelf ook heel erg zenuwachtig maar ik zou het zo weer doen. De last die je ervan gaat krijgen weegt niet op tegen de pijn bij de behandeling.