Huisarts weigert mij volledige soa test

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Liselot

Huisarts weigert mij volledige soa test

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 18:47

Mijn vriend en ik willen ons beide op soa's laten testen voordat er zonder condoon gevreeën wordt. Zowel hij als ik hebben onveilige seks gehad zoals dat heet.

Vanmorgen belde ik de huisarts om een afspraak te maken. De assistente vroeg of ze de aanleiding mocht weten en ik legde het haar uit. Volgens haar hoefde ik hiervoor geen afspraak te maken, maar kon ik gewoon urine langs komen brengen. Nu ben ik zelf ook laborant en weet dus heel goed dat hiv, herpes en syffilis alleen in bloed aan te tonen zijn. Dit zei ik dus ook tegen de assistente waarop zij meldde dat ze dan wel even met de dokter ging overleggen.
Werd na een paar uur teruggebeld en ik zou alleen maar die urinetest mogen doen omdat er volgens hun geen indicatie is om een bloedtest te doen. Je begrijpt dat ik nu aardig geirriteerd raakte aangezien ik door chlamydia en gonnoreu vrij te zijn nog steeds besmet kan zijn met iets anders. Met andere woorden, dan nog kunnen ze mij niet garanderen dat ik soa vrij ben. Helaas ging dit er bij de assistente niet in en weigeren ze nog steeds om mij door te sturen naar het priklab.

Hoe kan ik wel voor elkaar krijgen dat ik ook op hiv, herpes en syffilis wordt getest? Het meest idiote vind ik nog dat mijn vriend wel direct doorgestuurd is naar het priklab...
Wil je verdorie je verantwoordelijkheid nemen om het netjes en veilig te doen, wordt het je gewoon onmogelijk gemaakt!

Odysseus

Re: Huisarts weigert mij volledige soa test

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 18:48

Dan maar gewoon langs gaan bij de GGD bij je in de buurt? Raar zeg...

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 18:49

Belachelijk he..

Ik ben ook een keer geweigerd omdat de dokter zelf dacht dat ik 'waarschijnlijk' niets zou hebben 8)7
Bij de GGD kun je een algehele test laten doen :j

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 18:49

Je kan niet zomaar een afspraak maken bij een andere huisarts he? Dan zou je daar dan wel een indicatie kunnen verzinnen..

En in het vervolg gewoon niet zomaar onveilige seks hebben :P

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 18:50

Naar de GGD gaan om te laten testen? Vermelden dat je vermoed dat je iets hebt?

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 18:50

Je kan toch zelf een afspraak maken bij de GGD? ik kreeg trouwens wel via de huisarts het hele pakketje, vervelend dat ze nu zo moeilijk doen bij jou.

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 18:51

Dit ligt er inderdaad aan hoeveel seks partners je in het laatste ik dacht half jaar gehad hebt.
Ik weet niet of je het bij de dokter voor elkaar krijgt maar je zou altijd bloed kunnen doneren en dan wordt je bloed er ook op getest.

edit: je kunt ook de GGD bellen maar daar hebben ze ook die indicatie. Dan zou je er een paar bedpartners bij moeten verzinnen :+

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 18:52

Een HA mag dit NIET weigeren. Het gaat om jou gezondheid. Neem even contact op met je zorg verzekeraar als je er niet uit komt. weet je HA dat je onveilig sex hebt gehad?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 18:54

De GGD wil ik nog even bellen, maar ik vind op de site dat je boven de 25 niet zomaar in aanmerking komt voor een volledige soa test waarbij dus ook bloed getest wordt.

En over dat onveilig, tja wat is onveilig... Ik vrij echt niet met jan en alleman zonder condoom. Maar in langere relaties laat je die dingen op en gegeven moment wel achterwege. Wil nu alleen wel graag zeker weten dat er écht niets aan de hand is. Ook omdat mijn vriend dit zeer op prijs stelt.

HA weet dat er wisselende sexcontacten zijn geweest; de assistente deed dit af met "ja ach, als die mannn geen man op man contact hebben gehad is er niet zoveel aan de hand"
Alsof zo'n man dat allemaal maar gaat vertellen :?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 19:00

Toch niet meer zomaar onveilig doen, want mannen kunnen inderdaad wel alles zeggen.

Je bent er niet zeker van, want je laat zo'n test niet voor niks doen.

Tja als je huisarts het weigert ga je gewoon naar de GGD, daar zijn ze ook voor, ik denk dat je huisarts het daarom weigert? scheelt in tijd voor andere patienten die ergere dingen hebben dan iemand die een SOA test wilt voor de zekerheid? Dat zou kunnen............???

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 19:01

Liselot: Als je bij de GGD liegt (leugentje om bestwil/gezondheid?) dat je gewaarschuwd bent voor een soa door een vorige sekspartner, nemen ze wel een soatest bij je af... Beetje misbruik maken van het systeem mag toch wel, gaat om je eigen gezondheid (en bij GGD is t nog gratis ook..)

Criteria:
jongeren tot en met 24 jaar
mannen die seksueel contact hebben met mannen
prostituees en klanten van prostituees
mensen met veel wisselende seksuele contacten
mensen die zijn gewaarschuwd door iemand met een soa
mensen met klachten die wijzen op een soa
mensen afkomstig uit gebieden waar soa's veel voorkomen
mensen met een partner uit één van bovenstaande groepen

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 19:03

Wat idioot! Belachelijk dat je huisarts voor jou gaat beslissen of je wel of niet zo'n test mag doen. Daar gaat alle goede voorlichting :S

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 19:04

Denk dat ik bij de GGD gewoon zeg dat ik het afgelopen halfjaar een beetje los ben gegaan ofzo.
Ben bang dat als ik aangeef dat een ex mij gewaarschuwd heeft ze alleen daar op zullen testen

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 19:04

Joe mijn huisarts zei hetzelfde, heb toch aangedrongen op een test dmv een uitstrijkje. Geen bloed afgenomen trouwens. Maarrrr.... Het koste me wel 300 euro omdat het niet binnen mijn verzekering viel oid, dus ik wil ook naar de GGD. Maar is dat wel gratis? Ik zit inderdaad ook met het 25+ probleem :=

dikke edit, zie nu de tip van Joyce. Ga ik doen want ik zat al te bedenken of ik zou zeggen dat ik callgirl was :=
Laatst bijgewerkt door Urbanus op 12-06-13 19:05, in het totaal 1 keer bewerkt

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 19:05

Undefined schreef:
Dit ligt er inderdaad aan hoeveel seks partners je in het laatste ik dacht half jaar gehad hebt.
Ik weet niet of je het bij de dokter voor elkaar krijgt maar je zou altijd bloed kunnen doneren en dan wordt je bloed er ook op getest.

edit: je kunt ook de GGD bellen maar daar hebben ze ook die indicatie. Dan zou je er een paar bedpartners bij moeten verzinnen :+

Nou dat vind ik geen geweldige reden om bloed te gaan doneren :=

IK zou eens via de overkoepelende organisatie een blik laten werpen op jouw huisarts, wat een rare gang van zaken.
Ze zouden juist blij moeten zijn met dergelijke voorzichtige mensen ..
Of wellicht hebben ze een vinger in de pap bij de medicijnen fabrikant?

Erg raar, ik zou een andere huisarts bellen en dit voorleggen. Dikke kans dat je gewoon terecht kan.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 19:06

CM: ik vond het ook heel erg vreemd. Verder bevalt mij HA heel goed. Kundige vrouw en ze heeft me wel eens voor minder doorgestuurd

anne3000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 19:07

haha denk dat joyce haar tip het beste is. Zeg dat je vriend voor jou altijd klant is geweest van prostituees

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 19:07

Misschien een biseksuele vriend verzinnen?
Ernstig trouwens dat dat gelieg nodig is, maar je wordt er wel een beetje toe gedwongen zo :?

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 19:13

Lieveli, waarom wil je dat de maatschappij opdraait voor een onderzoek nav jouw eigen keuze om onveilige seks te hebben? Dat een onderzoek geld kost, is jammer, maar helaas, lijkt me dat je gezondheid voor gaat en dat je daar best het eigen risico voor medische zorg voor over hebt..

Ontopic: TO, ik vind het erg raar dat je huisarts beslist dat je geen verder onderzoek nodig hebt, ik zou de huisarts opnieuw bellen en nu een afspraak maken. Als de assistente vraagt waarom ben je niet verplicht daar antwoord op te geven en moet ze je alsnog een afspraak geven. Dan kun je zelf de huisarts vertellen dat je erop staat dat dit onderzoek wordt gedaan.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 19:14

Je vriend is vreemdgegaan met een man zal ook wel werken gok ik :P

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 19:16

@CM: Ben gisteren hiervoor toevallig bij de GGD geweest en dit zeiden ze daar serieus :')

Laura1589

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 19:17

Huh wat idioot zeg! Op mijn werk neem ik ook regelmatig SOA-testen af en altijd bloed én urine (of uitstrijkje voor vrouwen). Misschien heeft het te maken met de windowfase? De windowfase van hiv, hepatitis en lues is namelijk langer (3 maanden) dan die van chlamydia en gonnorroe (2 weken)

Om het probleem op te lossen kun je denk ik het beste bij de GGD bij jou in de buurt binnenlopen op de SOA-poli.

Overigens wel ontettend goed dat jullie je laten testen! Ik geef elke week SOA-voorlichting op mijn werk en het is echt verbazingwekkend hoe makkelijk mensen over SOA-s denken. Ook bij testen halen we er regelmatig SOA-s uit!

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 19:23

Ik vind het echt slecht dat er zo moeilijk over gedaan wordt. Alsof je boven de 25 niet meer gevoelig bent voor HIV ofzo. En ik vind het zelf ook een kwalijke zaak dat je aan de assistente je reden van afspraak moet opgeven. Heb zo laatst ook een hele discussie gehad met de assistente of ik wel of geen afspraak mocht maken voor vaginale jeuk, die na 3 maanden behandelen nog altijd niet over was. Nu ben ik daar heel open over, maar kan me voorstellen dat veel mensen de volgende keer niet meer de huisarts bellen.

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 19:23

Ik ben een paar maanden geleden ook getest op alle soa's. Huisarts vond het juist slim en raadde aan om dit minimaal één keer per jaar te doen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 19:26

Ben ik nou de enige die de HA wel begrijp?
(al vind ik het wel raar dat de norm voor mannen anders ligt dan bij vrouwen).

Het leven geeft geen garanties...
Ik denk dat mensen de eisen soms ook wel heel hoog stellen.
Als er geen werkelijke aanleiding is voor 'verhoogde kans op infectie', is er grote kans dat de test 'voor niets' is.
'Gratis' is niet gratis voor de samenleving...

Een keer per jaar testen vind ik helemaal van de zotte...
Volgens mij is het vooral een kwestie van je verantwoordelijkheid nemen tijdens wat je zoal uitspookt. :+