Lotgenoten scoliose?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

amandananana

Lotgenoten scoliose?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 15:12

Hoi. :)
Ik ben nogal slecht in elkaar gezet door mijn ouders. :+ ik ben in stuitligging geboren en heb nu een scoliose, deze is een paar jaar geleden pas geconstateerd. Hiervoor dacht men dat ik gewoon ongelijke benen had en daardoor scheef was. Mijn hele heup staat scheef, ik heb een gekke hoek in mijn zij (ben zeer asymmetrisch) en heb ook een slecht evenwicht omdat ik zo scheef ben. Ik loop tegen deurposten aan, en als ik naast mensen loop struikel ik over hun voeten omdat ik zowat tegen ze aanloop. Mijn rug is nagekeken door de huisarts en ik ben verder nooit nagekeken in het ziekenhuis. Mijn scoliose was licht en niet noemenswaardig. Wel werd ik doorverwezen naar een podotherapeut door knieklachten, dit kwam ook door de scoliose. Inmiddels heb ik steunzolen en zijn de knieklachten een stuk minder.

Vrijdag liep ik in mijn bikini in de tuin, toen ik ineens in het raam zag dat mijn lichaam ineens wel heel asymmetrisch is. Ik heb een duidelijke hoek in mijn rechterheup. Mijn moeder schrok hiervan, en ik ben vanmorgen naar de huisarts geweest om nog eens te laten kijken. Deze huisarts, een vervanger van mijn eigen, zei dat ik maar eens naar een orthopeed moest gaan voor eventuele foto's. Hij kon zich niet echt uitlaten over of het nou erger kon worden op mijn leeftijd of niet. Ik ben 20 en al jaren uitgegroeid.

Ik vind het best een beetje spannend om naar het ziekenhuis te gaan. Ik heb geen idee wat ik kan verwachten. Daarom vroeg ik me af of ik lotgenootjes heb op bokt. :D

Baleno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 13:14

Hoi amandananana :)
ik heb ook scoliose! ik heb 2 bochten in mijn rug en ben al heel wat dokter en ziekenhuis bezoeken verder, het valt allemaal best wel mee ik was ook hel zenuwachtig en om eerlijk te zijn nu weer want ik heb 26 september een second-opinion en dan kom ik er achter of ik wel/niet geopereerd ga worden |o
hoedan ook ik weet niet of je al naar het ziekenhuis bent geweest? aangezien ik dit topic nu pas tegen kwam :+
ik wens je iniedergeval veel succes:)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 12:05

Hoi Amandanananana,
ik heb een scoliose gehad. Het is recht gezet door een ortomanuele arts.
Soms gaat dit gepaarde met een "gewrongen" bekken en dan zie je als je staat ook beenlengteverschil. (Let wel: dat zie je, als je staat. In werkelijkheid is je bekken 'getordeerd' waardoor je (laten we zeggen) je linkerheupkop hoger staat, zodat je linkerbeen korter lijkt. (Maar dus eigenlijk een langere weg moet afleggen.)

En mijn ervaring is helaas, dat vele huisartsen weinig afweten van ruggen. Het is zogezegd (bio)mechanica en "bouwkunde" - de meeste artsen zijn opgeleid om te denken als een internist (welke ziekte is dit, welk orgaan is aangedaan? Zit er een ontsteking? etc.)

Afdeling "bouwkunde": soms is het goed, om 'onderaan' te beginnen: lekker op je voeten kunnen staan en lopen - en op basis daarvan dan je rug recht laten maken (dus liever niet met een operatie, je rijdt niet lekker paard met stalen pinnen in je rug).
Maar evenwichtsoefeningen doen kan soms ook wel helpen:
doe 1x per dag deze:
sta recht op je voeten, je mag je armen uitsteken. Begin met plm. 5 seconden stil staan.
Draai dan in 1 minuut - de volle 60 seconden!! - 1 maal om je as. (Voor wie rechtshandig is: eerst naar rechts draaien.)
Sta dan 15 seconden stil - draai dan in 1 minuut - de volle 60 seconden!! - 1 maal om je as. (Voor wie rechtshandig is: nu naar links draaien.)
Voor wie linkshandig is: draai eerst linksom, dan rechtsom.
Als je het aandurft: met je ogen dicht.
Gaat dat goed: met een blinddoek voor.
Gaat dat goed: pauzeer een aantal keren: dus ipv. "met stabiele snelheid" rond te draaien, stop je "halverwege" (of 1/3; 3/4, etc.) een paar keer.

Deze doe je ook 1 keer per dag:
ga op je billen op de grond zitten, net voor een stoel, je bed oid.
Sla je armen om je opgetrokken knieen, je enkels kruisen is vaak het makkelijkst.
De oefening is, dat je eerst plm. 5 seconden stil zit -
dan ga je in plm. 10 seconden 10 centimeter naar voor - je blijft 10 seconden zitten.
Dan ga je in meditatief tempo terug naar het midden (=plm. 10 seconden 10 centimeter naar achter)
Dan ga je in meditatief tempo vanuit het midden in plm. 10 seconden 10 centimeter naar achter, waar dus die stoel oid. staat - en je leunt 10 seconden.
Dan ga je "in een haal" van achter door het midden heen naaar voren, in meditatief tempo, je bent dus 20 seconden onderweg! 10 seconden pauze.
Dan in meditatief tempo terug naar het midden (=plm. 10 seconden 10 centimeter naar achter)
Nog plm. 10 seconden nagenieten.

Verwacht er niet op korte termijn wonderen van, maar na een paar maanden oefenen merkte ik, dat ik "steviger" werd, ik kwam heel duidelijk 'op mijn voeten' te staan. En dat schelt wel, want van al dat gestruikel etc. word j eook niet vrolijker .

Sucses!

Lisitano

Re: Lotgenoten scoliose?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 17:26

Haha zo herkenbaar, dat heb ik ook. Ik heb aan een kant boven mijn heupen heel sterke spieren, de andere kant zit haast niets. Daar druk je zo tegen mijn botten aan.

Ik kreeg op een gegeven moment veel pijn in mijn rechterlies als ik een dag veel gelopen had. Het werd steeds erger en op een gegeven moment zat heel mijn onderrug vast en kon ik niet slapen van de pijn.
Toen ik naar de huisarts ging dacht hij aan heupdysplasie en heb ik foto's laten maken in het ziekenhuis. Het bleek ook een scoliose te zijn. Ik ben toen in Mensendieck therapie gegaan. Daar kreeg ik ook allerlei oefeningen mee om mezelf beter recht te krijgen. Ik moest opnieuw leren lopen, opnieuw leren staan.
Uiteindelijk ben ik er wel beter van geworden. Je kunt van de huisarts gewoon een doorverwijs briefje krijgen.
Je moet de oefeningen alleen dan wel blijven doen natuurlijk. Ik doe ze nu al een jaar niet meer en ik moet echt weer terug :+
Succes!

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 21:03

Mijn nichtje (14) loopt al 5 jaar met een brace( corset) puur om verergering tegen te gaan. Beter kon het niet meer worden. T was al te ver.
Ze probeerden t zo te kunnen uitstellen tot na haar 16e( ze uitgegroeid zou zijn)
Nu blijkt t zo te verergeren dat ze op de wachtlijst staat bij het radboud in Nijmegen om binnen n half jaar geopereerd te worden. Dan gaan ze haar rug vastzetten.
Vind t zo sneu; lijkt me een pijnlijk gebeuren.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 18:17

Ik lees even mee.. Bij mijn zoontje van 14 is van de week door de huisarts scoliose geconstateerd. Afspraak in het ziekenhuis is al gemaakt. Nooit hebben we iets aan hem gemerkt hij heeft ook nooit klachten of iets dergelijks gehad. Ik heb nu zoveel vragen hierover vooral hoe komt het, valt het te genezen enz..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 18:22

De meeste mensen weten niet eens dat ze het hebben :)
Bij mij staat daardoor mijn linkerheup duidelijk verder naar voren en kan niet goed recht zitten.
Ik heb echter verder geen klachten.

EllisL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 18:23

Laat ik even het goede voorbeeld geven :Y)
Ik heb 2 scolioses in combinatie met een cerebrale parese, ongelijke benen, spieren aan mijn rechterkant minder ontwikkeld en een schuine rechterheup.

Dit gaat nog gecombineerd met ernstige rugklachten & nekklachten. Loop 2x per week bij de fysio, heb voor de rest een heel scala aan oefeningen voor in de ochtend en in de avond. Onderdelen daarvan zijn het sterker maken van mijn rug & een beter evenwicht creëren :)

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 19:12

Ik heb ook een scoliose lees even mee!

Ik heb eigenlijk niet echt ergens last van, behalve dat ik niet recht kan zitten en dat mn bekken ongelijk zijn, bijna niemand weet dat hihi.

Overigens moest ik gaan zwemmen van de arts om mn rug sterker te maken vroeger. Nu zwem ik sinds kort ook weer, en is mn rug al een stuk sterker.

Racheel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 19:43

Ik heb ook scoliose! :P loop nu met een brace die gelukkig helpt! Heb er gelukkig geen pijn oid aan :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 20:16

flitzz schreef:
Ik lees even mee.. Bij mijn zoontje van 14 is van de week door de huisarts scoliose geconstateerd. Afspraak in het ziekenhuis is al gemaakt. Nooit hebben we iets aan hem gemerkt hij heeft ook nooit klachten of iets dergelijks gehad. Ik heb nu zoveel vragen hierover vooral hoe komt het, valt het te genezen enz..

Doorgaans kan het heel goed hersteld worden.
Kijk eens hier: http://www.drsickesz.nl/forwhom.php?lang=nl

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 17:57

@janneke2 dank je wel voor de link heb het even globaal gelezen, zal dadelijk even goed gaan lezen.

EL4a1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 18:56

Hier nog iemand met scoliose,

Bij mij niet echt te zien aan heup of zo, maar mijn schouders staan niet gelijk (heb een S bocht in mijn ruggengraat) en als ik voorover buk lijk ik net quasimodo!
Helaas niks aan te doen, bij mij is het gemeten (bij 30graden zou ik een korset moeten) maar is bij mij gemeten op 27 graden. Inmiddels ben ik 23 en heb ik er af en toe wel last van maar over het algemeen valt het wel mee.

Jacquelinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 20:48

Ik heb ook scoliose.
Ik ben 4 jaar geleden voor het eerst bij de huisarts geweest vanwege rugklachten, hij heeft mij meerdere keren gewoon naar de fysio gestuurd met je spieren zitten vast laat je maar kraken en losmasseren. Naja uiteindelijk zei hij dat dat niet goed was dat ik zo veel pijn had dus toch maar eens foto's laten maken, bleek het dat ik een lichte vorm van scoliose heb (vorig jaar achter gekomen), naja naar de fysio en oefeningen gekregen. Die oefeningen bleken niet te helpen, dus weer terug naar de huisarts, ben ik naar een orthopeed hier in Helmond doorverwezen, hij nog een keer fotos laten maken, bleek het toch erger dan ze dachten en ze hebben ook nog een ct-scan(?) gemaakt.
Naja in Helmond konden ze er niks mee, dus naar EHV doorverwezen. Daar hebben ze me naar cesar-mensendieck therapie verwezen, dat een tijd gedaan, helpt ook niks. Dus weer terug naar EHV daar hebben ze een mri en nog een keer foto's gemaakt. Blijkt dat mijn bochten nog groter zijn geworden en ben nu doorverwezen naar maastricht. Daar heb ik nu 11september mijn eerste afspraak, ik ben benieuwd dat die daar gaan zeggen/willen gaan proberen.

xDarkness

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 20:23

Ook hier een lotgenoot en de situatie van EL4a1990 is voor mij het meest herkenbaar.

Ik heb een tijdje bij een orthopeed gelopen, maar ben ermee gestopt. Heeft niet zoveel zin om steeds te horen krijgen dat het steeds erger werd en ze er verder niet zoveel aan deden. Ik denk dat ik zeker nu al een jaar of 8(ik ben nu achttien) niet meer naar de orthopeed ben geweest.
Ik heb ook een soort S bocht in mijn rug. Bij mij zie je ook dat mijn schouders (en schouderbladen) ongelijk staan en als ik buk, lijk ik inderdaad net een quasi modo. :+ Mijn linkerschouder staat veel ''boller'' dan mijn rechterschouder.
Ook staan mijn bekken scheef.

Ik heb eigenlijk altijd wel last van mijn rug, altijd een zeurende vermoeiende pijn in mijn onderrug, kan moeilijk bukken, ben een stijf persoon(maar kan mezelf daarin tegen wél goed loskraken) en rare dingen zoals handstand doen e.d. is echt een no go. Paardrijden kan ik wel prima.

Ik ben voor mijn rug (en andere klachten) overigens nu wel in behandeling, alleen niet bij een orthopeed/ziekenhuis. ;)

Operatie is voor mij absoluut geen optie, dat wil ik gewoonweg niet. Een corset is ook geen optie, is het niet erg genoeg voor. Zo zie je maar weer dat de klachten per persoon erg verschillend zijn, of het nou 'erg' is of niet.

Iedereen sterkte en ik lees af en toe wel even mee! (Ben niet erg actief op bokt.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 20:30

Haha, hier nog iemand met een uitholling overdwars. Bij mij staat het rechterschouderblad iets hoger komt door het bochtje naar rechts. Vroeger veel oefeningen gedaan. Heb er alleen last van als ik een middag achter de polijstmotor heb gezeten.

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 20:33

Ook hier een persoon met Extreme vorm van Scoliose. 2 verkrommingen in de wervel kollom / vergroeide ribben. Dit hoort ook overigens bij mn ziekte beeld. Mijn rug is is geheel vast gezet met pennen.

Falcobabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 16:08

Ik heb ook scoliose, en toch wel vrij ernstig, +/- 45° , over een maand moet ik weer naar het ziekenhuis om foto's te laten nemen, een korset was de moeite niet meer en kine al helemaal niet, ook omdat ik zo goed als volgroeid ben. De arts zei als het erger zou geworden zijn dat hij zou aanraden het operatief op te lossen, als er niets was veranderd bleef hij me gewoon opvolgen. Pfff heb wel eigenlijk een soort fobie aan medische dingen dus ja....

_xHaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 09:28

Ik heb ook scoliose. Ongeveer 29°. Op dit moment uitbehandeld..

Ben in 2 ziekenhuizen geweest, 1e ziekenhuis niet goed geholpen waardoor de kromming erger is geworden.. (Mede door mijn Brace en verkeerde fysiotherapie)

De rugpijn is nu onder controle te houden door te sporten bij de fysiotherapeut.
Door de kromming loopt er een zenuw in mijn onderrug over mijn bekken, wat vervelende pijn geeft dat naar mijn benen uitgaat. Dit is te behandelen, maar dan moeten ze mijn zenuw 'dood' spuiten, maar die groeit dan gewoon weer aan dus kun je na een half jaar weer terug.

Voor nu is de pijn wel te houden. Een operatie wil ik niet, in ieder geval niet zolang het nog goed gaat.

Lekker warrig verhaal, maar is lastig zo uit te leggen.
Als je vragen hebt dan hoor ik het wel, mag ook via pb :)

Hoe doen jullie het met paardrijden?