dwanggedachten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Oenka

dwanggedachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 12:32

Hallo allemaal,

Ik vraag me af of hier meer mensen zijn die last hebben van dwang gedachten? En dan in de vorm van geweld of dingen uit het verleden die je niet meer wilt denken?
Ik heb dit sinds een aantal weken ontzettend erg. Vroeger had ik er ook wel last van maar raakte ik de gedachten gewoon weer kwijt en was er verder niets aan de hand. Tegenwoordig maken de gedachten mij vreselijk angstig. Zo denk ik b.v altijd dat er iets met een dierbaar persoon van mij gebeurt. Als mijn vriend even weg is ben ik bang dat hij verongelukt.
Het ergste en wat mij het meest bang maakt is de dwang gedachten over mijn hond. Het is een boerenfox dus klein van formaat. Ik woon in een appartement op 3 hoog. ik krijg gewoon steeds de vreselijk terug kerende gedachten om haar over het balkon te gooien. Ik vind dit vreselijk, en ben zo helemaal niet. Ik ben werkelijk knetter op die hond.
Nu heb ik gelezen dat je gedachtes kan krijgen over iets waar je het meest bang voor bent. Dat zou betekenen dat ik bang ben dat haar wat over komt. Dit klopt ook. Als ik haar uitlaat of iets ben ik echt bang dat ze onder een auto of iets dergelijks komt. Ik moet er niet aan denken. Als ze maar een piepje geeft sta ik vooraan om te kijken wat er is.
Ik slik antidepressiva omdat ik al vrij jong depressief was.
Ik heb ook last van ADHD. Hier heb ik meerdere medicijnen voor gehad maar slik er geen 1 meer vanwege te heftige bijwerkingen.
Er is therapie voor mij in aanvraag voor onderzoeken wat er met mij nog meer aan de hand is.
Omdat dat ook allemaal niet zo snel gaat en de angsten mij te erg worden heb ik voor vanmiddag een afspraak staan bij de huisarts om te kijken of hij misschien met medicatie mijn gedachten rustiger krijgt, iig tot ik in therapie ga en dit kan bespreken en laten behandelen. Mensen met ervaring? En wat deden jullie om de gedachten de stoppen?

Groetjes een angstig persoontje

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 13:39

Ik heb ook een huisdier gehad een konijn. Hij betekende werkelijk alles voor mij, maar bij hem kreeg ik ook gemene gedachten over hem en daardoor is die nu bij mij weg. Maar het maakt je wel helemaal gek in je hoofd ja. Beesten zijn de liefste wezens om om je heen te hebben. Maar goed die van mij is weg en ik hoop niet dat dat bij jou ook hoeft te gebeuren. Sterkte ermee.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 14:29

De gedachte verdrijven met een andere gedachte. Je kan jezelf niet dwingen ergens niet aan te denken. Als ik zeg: Denk niet aan een roze olifant dan zie je hem juist. Je moet er een andere gedachte voor in de plaats zetten. Iets wat je heel rustig en heel gelukkig maakt. :)

Oenka

Re: dwanggedachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 16:54

Ik denk niet dat het zover komt dat mijn hond weg moet hoor. Ik heb haar nooit wat gemeens aangedaan en zou dat ook nooit doen.
Ik heb vernomen dat als je de gedachten onderdrukt door ergens anders aan te denken het vaak juist erger wordt.
Vanmiddag ben ik bij de huisarts geweest en die heeft mij andere antidepressiva voorgeschreven die iets zwaarder zijn.
Tot dan is het toch wachten met therapie.
ik heb de gedachtes overigens niet altijd. Het komt met buien. Op de goede momenten denk ik dan ook : *waarom was je er bang voor? ik haal het echt niet in mijn hoofd, doe niet zo gek*. om op het volgende moment die angst weer te voelen. Ik heb er al erg veel over gelezen op het internet waar ik veel herkenning uithaal.

Oenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-13 12:19

Verder geen ervaringen?

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 12:24

ik heb het ook, en ben ook heel bang dat er iets met mijn kids/dieren zal gebeuren.
Ik doe er verder niks mee (met de rare gedachtes)omdat het niet zo vaak voor komt, maar de angst dat er iets met mij of mijn omgeving gebeurt heb ik wel de hele dag.

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 12:27

Eerst zou je een methode kunnen leren om die gedachte's te verdrijven.

B.v als je die gedachte's hebt, om dan jezelf denkbeeldig in een harnas te plaatsen zodat die gedachtegang je verder niet raakt.

Je zal iets moeten bedenken om deze gedachtegang te doorbreken, ik vind het heel goed en dapper dat je dit aangeeft.
En is al een zeer grote stap in de goede richting!

Oenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-13 12:34

Dank jullie wel. Ik had er wel moeite mee om dit te plaatsen, omdat men gelijk denkt dat je gestoord bent enzo. Terwijl dat niet zo is.
Ik zal dat denkbeeldige harnas eens proberen!

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 12:39

Gestoord ben je absoluut niet, er zijn heel erg veel mensen die hier last van hebben.
Maar daarmee nooit iets doen, of het uiten naar andere toe!

En er zijn genoeg manieren om ervan af te komen, zolang je maar de juiste manier pakt die voor jou goed werkt.
Zowiezo 1 basisregel met jezelf afspreken en dat is: nooit gehoor geven aan dwanggedachten

En als die "stem" of gedachtegang maar doorblijven gaan, blijf dan jezelf in dat denkbeeldige harnas plaatsen.
Dan ketsen ze er mooi vanaf, en zullen ze vanzelf verdwijnen!

Oenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-13 12:53

Hier heb ik veel aan, vooral omdat je het begrijpt! De enige die het in het echte leven van mij weten is natuurlijk de huisarts. Mijn behandelaars van waar ik in therapie ga, willen mij verder onderzoeken en die wil ik een mail sturen met dat ik hier ben achter gekomen. Mijn vriend en mijn ouders weten het, verder niemand. Omdat het toch een schaamte gevoel geeft.
Ik ga er ook zeker niet aan toegeven, want mijn hondje is alles voor me :j. En de andere gedachten raak ik beter kwijt gelukkig.

Oenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-13 12:26

jammer dat er geen meer tips en of ervaringen zijn gekomen

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 12:29

Klinkt raar maar bij mij komt het door mijn darmen, zodra de gedachten en angsten komen blijkt altijd dat mijn darmen dan ook op spelen.

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 12:40

Afleiding zoeken dus iets doen wat je graag doet. Muziek luisteren, film kijken, natuur- of lachfilmpjes kijken op youtube, puzzelen, tekenen, met vrienden afspreken, wandelen.... maakt niet uit wat het is, als jij het maar leuk vindt.

Daarbij idd proberen niet toe te geven aan die gedachten. Zeg tegen jezelf, het zijn maar gedachten, ik hoef er niets mee te doen.

Sterkte ermee. Je bent op de goede weg hoor!

Oenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-13 12:53

Dank jullie wel

idd ik probeer me ook op iets anders te focussen op die momenten. Maar soms blijven die gedachten er gewoon door heen boren. Wel krijg ik het idee dat het me al een beetje lukt ze te kunnen stoppen. Maar op het moment dat ik ze heb word ik er zo naar van.

Oenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-13 12:53

marleen_usar schreef:
Klinkt raar maar bij mij komt het door mijn darmen, zodra de gedachten en angsten komen blijkt altijd dat mijn darmen dan ook op spelen.

spastische darmen?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 12:54

Gedachten an sich kun je niet stoppen, die zijn er altijd. Als er echter een gedachte langs komt kun je ervoor kiezen om hem vast te pakken of om hem voorbij te laten gaan. Maak je de langskomende gedachte van jou dan moet je er ook wat mee/heb je er al wat mee gedaan.

Een gedachte die van jou is, daar ga je iets van vinden goed/fout/leuk/niet leuk etc. vervolgens beland je in je eigen gedachtenkringetje, komen er emoties en waarden (goed/fout en hoe zwaar weegt het dan) bij en heb je zelf chaos gecreëerd.

Als het je lukt om een langs waaiende gedachte gewoon verder te laten waaien zonder er iets mee te moeten geeft dat veel ruimte en rust in je hoofd.

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 13:35

Ik heb er vroeger last van gehad. Ik ben er vanaf gekomen door verder te denken, het verhaal af te maken. Dus in jouw geval: zitten in een stoel en jezelf beloven dat je daar blijft zitten, denk aan de hond, je pakt hem, gooit hem over het balkon. De hond zweeft door de lucht, hij jankt, hij valt, hij slaat te pletter. Je kijkt over het balkon, Je ziet bloed, De hond beweegt nog even. Hij heeft veel pijn, Je voelt verdriet en spijt. Pff ben jij even blij dat je nog in je stoel zit!

Mij heeft dit enorm geholpen, verder denken en voelen. Daarmee zeg ik niet dat het jou ook zal helpen, het is maar een ervaring.

Oenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-13 18:22

dat maakt mij dus banger, omdat ik me dat dus al steeds voor me zie

Ellentjuh12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 18:28

Niet zozeer dwang gedachtes dat ik zelf dingen doe maar meer dat er erge dingen gebeuren met mijn papegaaitje. Ik kan midden in de winkel helemaal in paniek raken omdat ik een beeld voor ogen heb dat er een kat binnen is die mijn papegaai probeert te vermoorden.
Zo haal ik me de vreemdste dingen in mijn hoofd die ik niet weg kan doen maar waar ik totaal van in paniek raak. Geen idee wat ik daaraan kan doen haha maar is natuurlijk wel net wat anders dan wat jij beschrijft.

Oenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-13 19:47

Kan ook onder dwang gedachtes vallen heb ik gelezen.
Ik heb dus ook dat als mijn vriend b.v zonder mij weg is, ik ook paniekerig ben dat hij niet meer terug komt.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 15:08

Wat soms wel wilt helpen is om bij je lichaam te blijven. Dus ipv bij de gedachten blijven hangen, naar je lichaam te gaan.
Registreer wat er gebeurd: spanning in onderbuik, oppervlakkige ademhaling, gespannen armen/benen etc.
En ga dan eens proberen of je 1 of meerdere van die fysieke signalen kan veranderen.
Je ademhaling is vaak het makkelijkst, meestal is er dan ook al wat spanning in je buik weg. Leg je hand op de plek waar de spanning ligt en blaas het steeds iets lager en beweeg je hand ook mee (dus niet met je hand naar beneden gaan als de spanning nog hoog zit). Op een pgegeven moment zit je hand zo laag dat je buikspieren ontspannen. Je buikspieren kun je het hardste aanspannen en daar houd je de spanning ook het meeste vast. Als je die dus otnspannen krijgt scheelt dat ook alweer een hele hoop.

Misschien zit je wel op een gespannen manier. Wiebel je benen eens heen en weer, armen langs je lichaam zwaaien zodat alles weer los komt te zitten.

Vaak als je de lichamelijke aspecten die angst met zich meebrengen kan reguleren, gaat het hoofd vanzelf mee.

Oenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 18:08

dank je wel sassol, ik zal het eens proberen

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 12:08

ik heb er geen ervaring mee in de vorm dat ik het zelf heb ervaren. Wel heb ik gewerkt met militairen met PTSS (post traumatische stress syndroom). Hierdoor heb ik veel verschillende mensen gesproken met dergelijke gedachte ed.

als je behoefte hebt om eens wat meer informatie te krijgen omdat je die nu niet voor handen hebt, kan je me een PB sturen.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 23:12

Ik heb zelf sinds een tijdje ook last van angsten, en die uiten zich soms in heftige angstaanvallen,
en mijn grootste angst is inderdaad ook dat er wat gebeurd met de mensen waar ik om geef en die ik "nodig" heb.

Ik weet niet of jij ook angstaanvallen hebt, of alleen angstige gedachten, maar ik ben nu door verwezen door mijn psygiater naar
een therapeut die cognitieve gedragt therapie geeft, en ik heb net mijn intake gesprek gehad.

Nu vroeg ik me af of je al therapie hebt geprobeerd? Want deze vorm van therapie is de meest
gebruikelijke en "beste" therapie voor angstklachten, word er teminste gezegt.

Sonador schreef:
Eerst zou je een methode kunnen leren om die gedachte's te verdrijven.

B.v als je die gedachte's hebt, om dan jezelf denkbeeldig in een harnas te plaatsen zodat die gedachtegang je verder niet raakt.

Je zal iets moeten bedenken om deze gedachtegang te doorbreken, ik vind het heel goed en dapper dat je dit aangeeft.
En is al een zeer grote stap in de goede richting!

Je hebt opzich wel gelijk met dat harnas, alleen dit kost veel energie en zorgt ook voor spanning.
Maar het is inderdaad de eerste stap, om jezelf te dwingen om aan andere dingen te denken, of iemand op te bellen,
zodat je weer een beetje kan relatieveren.

( Sorry voor eventuele spellingsfouten, heb geen spellingscontrole. )

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 23:15

Sassol schreef:
Wat soms wel wilt helpen is om bij je lichaam te blijven. Dus ipv bij de gedachten blijven hangen, naar je lichaam te gaan.
Registreer wat er gebeurd: spanning in onderbuik, oppervlakkige ademhaling, gespannen armen/benen etc.
En ga dan eens proberen of je 1 of meerdere van die fysieke signalen kan veranderen.
Je ademhaling is vaak het makkelijkst, meestal is er dan ook al wat spanning in je buik weg. Leg je hand op de plek waar de spanning ligt en blaas het steeds iets lager en beweeg je hand ook mee (dus niet met je hand naar beneden gaan als de spanning nog hoog zit). Op een pgegeven moment zit je hand zo laag dat je buikspieren ontspannen. Je buikspieren kun je het hardste aanspannen en daar houd je de spanning ook het meeste vast. Als je die dus otnspannen krijgt scheelt dat ook alweer een hele hoop.

Misschien zit je wel op een gespannen manier. Wiebel je benen eens heen en weer, armen langs je lichaam zwaaien zodat alles weer los komt te zitten.

Vaak als je de lichamelijke aspecten die angst met zich meebrengen kan reguleren, gaat het hoofd vanzelf mee.

Deze tip heb ik inderdaad ook gekregen, en ademhalings oefeningen zijn ook erg goed, omdat je je ademhaling sneller niet
meer onder controle hebt dan je denkt, waardoor je ook meer spanning in je lichaam krijgt.

Verder zou je ook nog, als dit allemaal niet werkt, bij een fisotherapeut langs kunnen gaan om punten in je nek
en armen te vinden die een beetje pijn doen. Dat klinkt raar, maar de pijn die je voelt als je op deze punten
drukt kunnen er dan inderdaad voor zorgen dat j meer "uit je hoofd" kan komen en meer op je lichaam let.