Bloedarmoede, ervaringen gevraagd.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ViefJor

Bloedarmoede, ervaringen gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-13 09:40

Hallo allemaal,

Afgelopen maandag heb ik na een consult bij de huisarts bloed laten trekken met vermoeden op pfeiffer omdat ik continue moe, en uitgeput ben na het minste. Gistermiddag de uitslag gehad, geen pfeiffer maar wel bloedarmoede. Ik moet op rood vlees dieët, en echt, er zijn wel ergere dieëten denk ik zo :+

Nou komt mijn bloedarmoede dus door een te laag ijzergehalte in mijn bloed, wat een aantal jaar terug nog te HOOG was, wat hartkloppingen veroorzaakte, ik was toen 16 jaar. Nu ben ik dus 19 jaar en heb ik te weinig ijzer in mijn bloed, door de uitputting maar het doorbikkelen is mijn schildklier ook te groot, en mijn huisarts zei eerlijk dat hij mij nog veel te jong vond voor al het bovenstaande.

Tijdje geen last meer gehad van hartkloppingen, maar nu loop ik toch al echt vanaf 8 uur 's ochtends met een stekende druk op/onder mijn borstbeen, gevolgd door een steek met meer inspanning. En zelfs nu, nu ik zit nogsteeds een onwijs drukkend gevoel, niet pijnlijk, maar wel naar en misselijkmakend.

Op internet kan ik niks vinden, maar weet iemand toevallig of deze drukkende sensatie één van de symptomen is van bloedarmoede?

Alvast bedankt!

Grapjasjes12

Re: Bloedarmoede, ervaringen gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 10:53

Ik weet het verder niet, ik weet wel dat ik vaak tegen een hoog ijzergehalte aan zit te hikken (ik had de laatste keer 9.6 en hij mag niet hoger dan 10 zijn) en ik heb vaak 's avonds ook zo'n zwaar, drukkend gevoel op m'n borstbeen, beetje aan de linkerkant, vooral als ik ga liggen.
Ik denk dat het met m'n maag te maken heeft, maar misschien kan het aan ijzerwaarden liggen...geen idee!

Je hebt dus eigenlijk niets aan m'n post :')

Je zou je huisarts even kunnen bellen voor dat drukkende gevoel, ik weet hoe vreselijk dat voelt!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 11:36

Hoi ViefJor,
heeft je huisarts je nog geadviseerd, om extra vitamine C te slikken.../ Dat id de remedie, om meer/ sneller/ beter ijzer op te nemen uit je voeding!

En die druk op je borst, is wellicht een signaal, om wat minder door te bikkelen...!

ViefJor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-13 12:04

Hij heeft me vooral geadviseerd veel rood vlees en groene groentes te eten. Qua fruit eet ik voldoende! En dat doorbikkelen moet toch nog even 3 weken, dan ben ik klaar met mijn stage. Bedankt voor jullie advies! :)

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 12:08

Waren je schildklierwaarden ook afwijkend? Want struma ( verdikte schildklier) wijst hier wel op!

ViefJor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-13 12:15

Nee schildklierwaarden waren in orde, struma zit wel in de familie, dus evt. later kans op struma is niet uitgesloten. Mijn schildklier was enkel vergroot omdat ik (letterlijke woorden) te veel loop te vliegen en me druk loop te maken, ik moest meer rust pakken, wat in de komende 3 weken nagenoeg onmogelijk is, haha.

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 14:07

Anders kun je ook altijd nog roosvice ferro halen :) Dat heeft bij mij toen erg goed geholpen :)

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 14:09

ik heb het ook gehad bij mij ging het samen met de pfeiffer. welke waarde heb jij nu?

Snorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 14:13

Ik heb ook altijd last gehad van bloedarmoede.. Vooral in de winter. In de zomer is het gelukkig wat minder. Ik had deze winter s ochtends last van den benauwd gevoel in mijn borstbeen, en na een tijdje trok dit weg. Erg vervelend! En omdat ik vegetariër ben, wil ik dus niet meer rood vlees eten. Maar roosvicee ferro zoals hierboven als is genoemd, en vitaminepilletjes helpen bij mij erg goed.

ViefJor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-13 14:24

Eempiej, bedankt voor de tip, dat zal ik proberen!

IvankBacardi, ik had 6,3. Wat dit vandaag is geen idee, maar ik heb nogsteeds erg last op/onder mijn borstbeen, trok net ook door tot aan mijn maag, die sensatie.

Snorretje, na hoeveel tijd trok het bij jou weg? Want ik loop er nu dus al heel de dag mee rond..

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 14:27

Is je vitamine B12 ook getest? Deze moet minimaal 500 zijn, beter is nog 700. Door een tekort kan je uiteindelijk ook bloedarmoede krijgen, vermoeidheid, tintelingen en nog veel meer.. Meer info moet je maar even pb sturen

ViefJor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-13 14:30

Even pb gestuurd :)

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 14:58

En ik jou terug ;) Niet bij laten zitten hoor, mocht je het niet of moeilijk opnemen, heeft vlees eten geen nut ;) daarom kan je beter laten testen, weet je of dat goed is of niet..

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 16:01

okee ik had een waarde van 3...
die steek had ik geen last van, k werd wel heel snel misselijk duizelig maar das ook niet zo gek als je zo een lage waarde heb.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 21:10

Snorretje schreef:
Ik heb ook altijd last gehad van bloedarmoede.. Vooral in de winter. In de zomer is het gelukkig wat minder.

Behalve vitamine C hebben ook dingen zin zoals appels eten, appelstroop, witlof en lnzen.

Ik dronk een tijd standaard brandnetelthee - daar krijg je loeihoge Hbwaardes van!! (Van 8.9 tot 9.6)
(En behalve in thee, die volgens sommigen wat wee smaakt, geven brandnetels aan veel roentescotels juist pit...)

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 22:29

Heb je geen ijzerdrankje gehad? Ik kreeg drankjes die vreselijk vies waren..zal morgen even kijken jn t kastje hoe ze heette..
Ik had een extreem hoge hartslag erbij, kaliumtekort, ijzertekort en van alles tekort..maar icm een te hoge hartslag waardoor ik aan t infuus moest om die omlaag te krijgen..
Dus dat drukkende gevoel begrijp ik wel..alleen om een hoge hartslag kan je niet heen en dat maak ik niet op uit je verhaal ?
Verstandigste is om de dokter te bezoeken natuurlijk ;-)
De kwalen die jij hebt moet je nl wel serieus mee omgaan en wij zijn geen doktoren he :p

Noesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 22:39

Floradix heeft bij mij goed ondersteunt.
Gewoon te koop bij drogist of natuur gezondheid winkel.

Ik moet eind deze maand weer bloed prikken om te kijken hoe het er dan voor staat. Eind vorig jaar twee keer en ijzer infuus gehad om de waarden snel op te krikken. Hb waarde viel in zijn soort nog mee, maar mijn Ferritine was heel laag.

Weet je bij jou ook wat de Ferritine waarde is?