Erg down

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Esther43

Erg down

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 16:39

Heei allemaal,

Ik zit een beetje met een persoonlijk probleem...
Ik begin een beetje depressief te raken. Ik heb dit nu al een aantal weken.
Ik ben gewoon niet mezelf, ik ben stil, terug getrokken en heb niet veel zin om
dingen te doen. Ik ben hier al mee naar de huisarts geweest en die schoof het af op stress
maar ik heb niet echt stress (iig niet dat ik weet, ook verteld aan die man).
Ik kan ook soms ineens spontane huil aanvallen krijgen en kan dan niet stoppen met huilen
terwijl ik me prima in orde voel. Ik heb gevraagd of ik mocht overstappen op een andere pil
omdat dit echt het tegenovergestelde van mijn gedrag is. Is ben nu naar yasmine overgestapt.
Doordat ik mij zo terug trek en niets wil lijd mijn relatie er ook onder (al kan ik er goed met hem over praten). Dit geeft alleen maar meer irritatie bij mij. Ik was altijd spontaan opgewekt en blij, nu ben ik snel boos en teruggetrokken. Ik wil het tot eind Juli geven om te verbeteren, anders wil ik toch weer hulp zoeken.

Hebben jullie tips, ideeen of hetzelfde meegemaakt?

Lafayette

Re: Erg down

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 16:43

Bij mij heeft het heel erg geholpen om van de pil over te gaan op de mirenaspiraal. Zoals mijn huisarts zei reageerde ik sterker dan een gemiddeld persoon op hormonen. En bij de mirena is de hoeveelheid hormonen zo minimaal mogelijk en wordt ook geleidelijk afgegeven terwijl dat bij de pil niet zo is, waardoor ik beter met mijn emoties om kan gaan.

nairtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 16:46

Misschien extra vitamine slikken. Je hebt toch ook speciale vitaminepillen voor de vrouw? Ik weet het niet hoor... Roep maar iets:)

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 19:52

Doe je aan sport? Toen ik depressief was kreeg ik van mijn psycholoog het advies om te gaan sporten, het hielp echt. :) (ook al had ik daar toen absoluut geen zin in)
Maar als het echt niet betert gewoon weer naar de HA gaan. Een depressie is moeilijk uit te komen alleen.. Sterkte iig :(:)

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 19:59

Ik heb dit ook een hele tijd gehad. Zit er nog steeds een beetje in. Dus ik lees even mee.

Blijven praten over je gevoelens etc. tegen je vriend is wel erg belangrijk nu. Dit deed ik niet heel erg met mijn vriend en hij werd echt gek van me.

Juliettex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 20:00

ik had dit ook zo erg, en moest van de huisarts en gyneacoloog aan de prikpil. helpt heel erg !

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 20:03

Hey TS,
Wat vervelend dat je je zo voelt. En goed dat je naar de huisarts bent gegaan. Alleen jammer dat die jou niet kon helpen.
Na het lezen van je verhaal vraag ik me wel af of je enig idee hebt wat er, buiten de pil, zou kunnen maken dat je zo down bent. De pil kan de oorzaak zijn, maar depressieve klachten kunnen door heel veel verschillende dingen veroorzaakt worden.
Veranderingen in je leven, onprettige/vervelende gebeurtenissen of situaties, ruzies, aanleiding voor verdriet, noem het maar op. Hoeft allemaal niet heel recent te zijn. Soms kan het ook even duren voor je ergens last van krijgt.
En wat maakt dat je huisarts denkt dat je klachten stressgerelateerd zijn.
Ik kan me voorstellen dat je dit niet met iedereen hier op bokt wilt delen, maar je zou er, voor jezelf, eens over na kunnen denken.
Heel veel sterkte ermee!

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 20:24

Emma_s_girl schreef:
Hey TS,
Wat vervelend dat je je zo voelt. En goed dat je naar de huisarts bent gegaan. Alleen jammer dat die jou niet kon helpen.
Na het lezen van je verhaal vraag ik me wel af of je enig idee hebt wat er, buiten de pil, zou kunnen maken dat je zo down bent. De pil kan de oorzaak zijn, maar depressieve klachten kunnen door heel veel verschillende dingen veroorzaakt worden.
Veranderingen in je leven, onprettige/vervelende gebeurtenissen of situaties, ruzies, aanleiding voor verdriet, noem het maar op. Hoeft allemaal niet heel recent te zijn. Soms kan het ook even duren voor je ergens last van krijgt.
En wat maakt dat je huisarts denkt dat je klachten stressgerelateerd zijn.
Ik kan me voorstellen dat je dit niet met iedereen hier op bokt wilt delen, maar je zou er, voor jezelf, eens over na kunnen denken.
Heel veel sterkte ermee!

Bedankt voor je berichtje! Ik ben wel sinds Februari op kamers gegaan en doe ook sinds dit jaar een HBO studie. Maar dit vind ik allemaal wel heel erg leuk, al heb ik de weekenden wel heel erg nodig. Het gaat nu alweer ietsje beter, ik heb minder vaak (per dag) verdrietige buien en kan voor mijn gevoel vaker tot rust komen dan laten we zeggen een maand geleden (wel raar want over 2 weken heb ik tentamens, zou juist denken dat ik nu stress zou hebben, maar niets is minder waar). Ik had helaas deze week wel een enorme terug val, dus ik kijk het nog even aan..

Samiyah: Ik doe aan hardlopen, ZUMBA, paardrijden en kracht training haha. Ik moet sowieso heel veel sporten omdat ik een spastische darm heb en nouja,,, van de dokter moest ik daar dus voor sporten haha.
Laatst bijgewerkt door Esther43 op 10-06-13 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 20:26

Heb je wel genoeg rust? Slaap je goed? Van vermoeidheid kun je ontzettend prikkelbaar worden.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 20:28

Kaula schreef:
Heb je wel genoeg rust? Slaap je goed? Van vermoeidheid kun je ontzettend prikkelbaar worden.

Ik ben wel altijd moe, maar ik slaap minstends 7-8 uur per dag en stap nooit. Ik slaap niet altijd even goed, ik word vaak snachts wakker maar val dan direct weer in slaap.

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 20:29

pure chocola , helpt de aanmaak en het vervoer van het geluks hormoon (weet even de naam niet meer , ik dacht serotonine o.i.d. )
ik heb zelf niks met pure chocola , maar het schijnt echt goed te werken .
ik moest 's ochtends 1 of 2 blokjes op de nuchtere maag

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 20:32

Misschien is mindfulness iets voor jou.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 20:36

cherell0 schreef:
pure chocola , helpt de aanmaak en het vervoer van het geluks hormoon (weet even de naam niet meer , ik dacht serotonine o.i.d. )
ik heb zelf niks met pure chocola , maar het schijnt echt goed te werken .
ik moest 's ochtends 1 of 2 blokjes op de nuchtere maag

Weetje wat appart is... ik bedenkt me net dat ik al een heeeeeeele tijd geen chocolade meer heb gegeten.
Ik ben dol op pure chocola, hoe puurder hoe beter :) ik wil dat best uitproberen, ik race morgen naar de super op
chocola te halen haha (was het trouwens niet endorfine??)

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 20:39

kan ook , ik wist het niet meer ... bij ons in de vrouwen kant van de fam. is er een chronische tekort aan :D (maar bij ons in de fam. hapert er wel meer :P )

Cantheon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 20:42

Hallo TS,

je zegt dat je over bent gegaan op Yasmin als pil. Dit heeft bij mij ook tot absolute depressies geleid. Duurde lang voordat we erachter waren dat het door de pil kwam. Ik slik nu Lovette en voel mij stukken beter. Ik herken precies je symptomen. Ik had dagelijks spontane huilbuien, nergens zin in etc etc. Ik zou dus zeker op zoek gaan naar een andere pil.

Sterkte!

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 21:27

Cantheon schreef:
Hallo TS,

je zegt dat je over bent gegaan op Yasmin als pil. Dit heeft bij mij ook tot absolute depressies geleid. Duurde lang voordat we erachter waren dat het door de pil kwam. Ik slik nu Lovette en voel mij stukken beter. Ik herken precies je symptomen. Ik had dagelijks spontane huilbuien, nergens zin in etc etc. Ik zou dus zeker op zoek gaan naar een andere pil.

Sterkte!

Ik ben juist overgegaan van Microgynon naar de Yasmine omdat ik die depressies had. Nu krijg ik van de Yasmine wel doorbraakbloedingen dus als dat blijft wissel ik weer terug naar Microgynon of neem ik weer een andere pil ...

Cantheon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 21:39

Bij microgynon had ik naast de depressies (ja, toen ook al) ook last van ochtendmisselijkheid. Ik leek wel zwanger. Gewoon verder blijven zoeken, er zijn nog vele opties!

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 11:21

er is ook een natuurlijk anti depressiva die je bij bv de tuinen kan kopen.
dit helpt zowel tegen een down gevoel als tegen wakker worden in je slaap ( je slaapt dan goed door, doordat het ook om word gezet in serotonine.)
Heb zelf ook een tijd in een enorme dip gezeten, mezelf niet goed voelen, paniekaanvallen, hart wat steeds overslaat, slecht slapen, druk in mijn hoofd en ook een vriend die dit niet meer zo goed begreep na verloop van tijd daar ik alles heb wat ik hebben wilde.. ( lees baan, paarden enzenz.)
ik heb toen een tijdje 5HTP geprobeerd zonder dit tegen mijn vriend te zeggen, ik wilde namelijk dat de pillen echt positief zouden werken en dat het niet tussen mijn oren zat. nu dus een paar dagen terug heel plotseling vanuit mijn vriend de woorden dat ik de laatste tijd zo anders was en "liever". ze werken dus echt.
heb het hem nog steeds niet verteld zodat ik kan kijken of het ook op de langere termijn blijft werken.
voel me veel beter, heb weer zin om te gaan werken, kan weer zonder 10x sluimerstand de wekker uitzetten en gewoon opstaan, heb weer zin om met de paarden aan de slag te gaan. enzenz. voor mij dus positief uitgevallen.
het is veilig in gebruik, en bij mij op de eerste 2 dagen na zonder bijwerkingen ( eerste 2 dagen beetje hyper). potje is rond de 16 euro en kun je 60 dagen mee doen.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 13:33

stress hoeft niet altijd direct zichtbaar te zijn,, ik heb daar ook een hele tijd last van gehad, mede door omstandigheden op stal.
ik merkte aan mijn pony dat ik echt op ontploffen stond.
pony liep weg en moest niets van me te weten hebben, dat vroot ook aan me. daar ga je je aan ergere, gaat toch denken dat iemand wat met je pony heeft uitgespookt,,, nu ik weet dat we deze maand weer verhuizen van plek voel ik me on opgemerkt veel rustiger, pony komt op me afgelopen en kan hem zo pakken.

maar het kan ook mede door rekeningen komen, kan ik het wel betalen kan ik het niet betalen..
zijn dingen in het leven die aan je vreten.

succes ermee

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-13 14:25

matasja schreef:
er is ook een natuurlijk anti depressiva die je bij bv de tuinen kan kopen.
dit helpt zowel tegen een down gevoel als tegen wakker worden in je slaap ( je slaapt dan goed door, doordat het ook om word gezet in serotonine.)
Heb zelf ook een tijd in een enorme dip gezeten, mezelf niet goed voelen, paniekaanvallen, hart wat steeds overslaat, slecht slapen, druk in mijn hoofd en ook een vriend die dit niet meer zo goed begreep na verloop van tijd daar ik alles heb wat ik hebben wilde.. ( lees baan, paarden enzenz.)
ik heb toen een tijdje 5HTP geprobeerd zonder dit tegen mijn vriend te zeggen, ik wilde namelijk dat de pillen echt positief zouden werken en dat het niet tussen mijn oren zat. nu dus een paar dagen terug heel plotseling vanuit mijn vriend de woorden dat ik de laatste tijd zo anders was en "liever". ze werken dus echt.
heb het hem nog steeds niet verteld zodat ik kan kijken of het ook op de langere termijn blijft werken.
voel me veel beter, heb weer zin om te gaan werken, kan weer zonder 10x sluimerstand de wekker uitzetten en gewoon opstaan, heb weer zin om met de paarden aan de slag te gaan. enzenz. voor mij dus positief uitgevallen.
het is veilig in gebruik, en bij mij op de eerste 2 dagen na zonder bijwerkingen ( eerste 2 dagen beetje hyper). potje is rond de 16 euro en kun je 60 dagen mee doen.

In ben sowieso al heel positief over de tuinen. Ik gebruik van die cranberry pillen tegen blaasontsteking. Dit is best iets om aan te denken en ook nog niet eens duur (vind ik dan). Dankjewel voor de tip!

AlexZura

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 14:35

Op kamers gaan is vaak een erg grote verandering, het kan zijn dat dit je (onbewust) uitput. En chocola is naar mijn mening vaak een heel goed medicijn :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 14:40

Pil stoppen. Sommige mensen kunnen er gewoon niet tegen.

De pil heeft mijn relatie van een anderhalf jaar verpest, ik kreeg er ook allemaal huil- en depressieaanvallen van. Mee stoppen, dit kan nooit goed zijn.