Ontgiften/detox (met superfood)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

StillAngel

Ontgiften/detox (met superfood)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-13 12:27

Wie doet hier nog meer aan? Zelf ben ik naar de Tuinen gegaan om superfood in te slaan. De dokter weet namelijk niet meer wat er met mij aan de hand is omdat ik bijna iedere maand echt ziek ben en mij nooit 100 % fit voelde ben ik dit gaan proberen. Gisteren was bijvoorbeeld het programma 'Food Hospital' op Net 5 waar mensen met allerlei aandoeningen geholpen konden worden met goed, puur voedsel in plaats van al die troep die er tegenwoordig ingegooid wordt. Ik ben mij erin gaan verdiepen en schrik eigenlijk hoeveel troep er in de supermarkt ligt op dit moment. Vooral qua suiker is dit echt schokkend want dat zit tegenwoordig bijna echt overal in -O-

Heb nu in huis: de Goji bessen, Chia seed en omega mix voor het ontbijt. Ik heb enkel de goji bessen gehad 2 dagen terug maar had een heel dubbel gevoel. Aan ene kant echt het ontgiftingsgevoel, alsof je lichaam aan het reinigen is (heel gek ja) en aan andere kant best wel ziek van geworden.

Nog iemand met ervaringen hiermee of met de ontgiftingssymptomen?

_Tara_

Re: Ontgiften/detox (met superfood)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 14:06

nooralie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 16:31

HE wat leuk om te lezen dat je hier mee begonnen bent.
Ik kan je verzekeren dat het werkt, bij mij werkt het echt heel goed.
voel mij een stuk beter nu ik minder tot geen E nummer en toevoegingen binnen krijg.

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 16:35

StillAngel, je kunt niet in 1 dag overgaan van de "rotzooi" op puur en gezond eten zonder hier last van te hebben. Je lichaam is zo gewend aan alle rommel dat hij helemaal moet omschakelen.
Ik zou het ook stapje voor stapje gaan doen. En het is normaal dat je je er ziek van gaat voelen omdat je lichaam aan het reinigen is. Alle rommel moet er uit.

Maar ik vind het een interessant topic. Wil me hier ook wel graag melden om mee te kletsen.
Probeer steeds gezonder en puurder te gaan eten maar het lukt me nog niet helemaal.
Misschien leuk om elkaar hier op de hoogte te houden van hoe het gaat. En wat je precies eet en hoe.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 16:42

''Superfood'' is een manier van de producent om het te verkopen.
In een aardappel zit meer vit. C en zink dan in dezelfde hoeveelheid bosbessen maar die zijn 8x zo duur.
Dus een aardappel is ook superfood :D
Wel top dat je overstapt op gezond en verstandig eten en helaas kan dat niet in 1x zonder te ontwennen. Ik eet ook nog steeds ''ongezonde'' dingen omdat ik het gewoon niet kan laten met sommige producten :)
Qua suiker is het schokkend maar kijk eens naar glucose-fructosestroop..e-nummers
Ik zou blij zijn als ik helemaal kan overstappen naar gezond eten. Veel succes aan iedereen!

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 16:50

Wat die vitamine C betreft bevatten bosbessen er toch echt meer... http://www.voedingswaardetabel.nl/voedi ... el/?id=605 en http://www.voedingswaardetabel.nl/voedi ... el/?id=642

Al geef ik je verder wel gelijk hoor. De term superfood is verzonnen om ons dingen te laten kopen. Maar om nou te stellen dat een aardappel een superfood is omdat 'ie meer vitamine C en zink zou bevatten dan een bosbes, lijkt me een beetje onzinnig. Dan zou ik ook kunnen zeggen van: een waterijsje bevat minder vet dan een magnum en is dus een superfood!

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 17:02

Was gister een hele aflevering over op TV. Misschien dat ie nog terug te vinden is.
Gaat niet alleen maar om vitamine C maar ook om zink en wat er nog meer inzit. De aardappel is dan gezonder dan een bosbes en dus superfood wat de consument nu omdoopt dan tot superfood want dat is het helemaal niet. Superfood is idd verzonnen om ons producten te laten kopen.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 17:06

Die site die ik linkte geeft een bosbes iig een beter cijfer (= dus gezonder) dan een aardappel. Maar dat op tv heb ik gister niet gezien. Weet je nog op welke zender en hoe laat dat was of hoe 't heette? Lijkt me wel interessant om te zien!

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 17:13

Volgens de ONQI-score zijn bosbessen (100/100 pt) íets beter qua voedingswaarde dan een aardappel (93/100pt). Maar beiden zijn het voedingsmiddelen die dus hoog scoren wbt voedingswaarde.
@TS: Als je je wilt verdiepen in gezond eten, dan zijn er veel interessante boeken die je kunt lezen. Zelf heb ik veel gehad aan de boeken van Amber Albarda en de Voedselzandloper. Detoxen heb ik geen ervaring mee.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 17:22

Ik ga toevallig morgen hierheen. Ik denk dat het heel verhelderend gaat zijn.

Afbeelding

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 17:32

Ik gebruik dagelijks een klein handje goji's in mijn smoothie en ook Chia seeds een lepel.
Zelf een beetje hetzelfde gehad, uitbehandeld en leer er maar mee leven.
Voeding goed omgegooid en het gaat nu echt met flinke stappen vooruit. :)
Eet mede gluten en melkvrij, en idd suiker, bewerkte meelproducten let ik op.

Ontgiften en omschakelen wordt je ook ziekig van hoor, daar kan je niet om heen als je overschakeld op minder suiker ed.
Maar mijn ervaring is dat het echt minder wordt na een tijdje, toen ik op smoothies over ging met fruit/groente/noten/zaden en suiker zoveel mogelijk schrapte heb ik wel een paar dagen hoofdpijn gehad en een algeheel zwaktegevoel, melk en gluten at ik al niet.
Mijn maag moest ook erg wennen, nu eet ik eerst iets voor ik mijn smoothie drink en sindsdien gaat het goed.
Moet ook zeggen dat als ik nu iets fouts eet dat meteen terug zie op mijn gezicht, of mijn buik blaast op. :+
Maar ik kan wel nog tegen suiker, heb gisteren een hele lekkere appeltaart gebakken zonder gluten of melk.
Plantenmargarine, 150 gram suiker 3 tl bakpoeder, schar mix c en veeeel appel en kaneel. Dat in een grote vorm van 26 cm en dan kom je als je 10 punten snijdt op 15 gram suiker per punt. Kijk het blijft suiker maar het scheelt wel! Ik eet het weinig hoor, maar soms vind ik het lekker. Je kan ook dingen vervangen voor palmsuiker/tagatesse/agavesiroop en zo nog meer.

Laatst ook een ontgiftingskuurtje gestart van Bloem maar daar ben ik na 3 dagen mee gestopt omdat er gewoon niets kwam.
(De eerste keer liep ik dus echt leeg toen ik net startte met glutenvrij, dus ik zag het verschil.)
Teken dat ik al goed schoon was, appelzuur ontgift ook heel goed en dat slik ik dagelijks ongeveer 2 gram.

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 17:36

Stille meelezen
Maar wat doen jullie zoal in je smoothie, is de basis fruit of water of yoghurt?
Ik heb geen idee, ken alleen de commerciële smoothies..

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 17:43

In een smoothie kun je van alles doen.
Spinazie, sinaasappel, aardbeien, noem maar op.
Ook wordt er vaak wat chiazaad ofzo bij in gedaan.
Google maar eens op smoothie recepten dan vind je er duizenden ;)

De basis kun je ook met vanalles maken.
Melk, water, yoghurt, kwark(volgens mij ook wel).

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 17:49

Idd spinazie, sinaasappel, mango, kiwi, peer, kokosvet, chiazaad, goji's, amandelmelk, water.
Groente zoals snijbonen en sperziebonen moet je blancheren begreep ik.
Je kan heel veel variatie aanbrengen, alleen appel en doperwten vond ik echt smerig, van die structuur moet je houden.

Hier niets van melkproducten

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 18:05

Ik kreeg van iemand de tip om maca-poeder te gaan gebruiken. Heeft iemand hier ervaring mee? Het zou vooral gaan om wat meer energie te krijgen, maar ik ben er echt niet bekend mee en ik geloof niet blind wat op internet te vinden is. Aan de andere kant klinkt het wel veelbelovend :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 18:09

Ff kijken, ziet er ook wel ok uit.
Wat trouwens ook echt superspul is is Kurkuma, zelfs in onderzoeken tegen kanker zijn ze al erg ver hier mee.
Op muizen is het al bewezen dat het helpt bij kanker, en algemeen is het gewoon superspul.
Zou hetzelfde werken als doxycicline, beter als diclofenac bij reumatische klachten en zo wel meer.
Zou ook bij darmaandoeningen goed helpen, er is een kleinschalig onderzoek gedaan bij darmkankerpatienten.
In 6 maanden waren het aantal poliepen met de helft geminderd, en de grootte ook met de helft.
Allemaal mensen in de eindfase.

Ik gebruik ongeveer 1.5 gram per dag, teveel kan bloedarmoede veroorzaken en andere bronnen zeggen dat tot 8 gram veilig is.

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 18:46

Waar eet je dat bij/doorheen, moonfish? Ik heb het in de kast staan, maar ik vind het zo onhebbelijk ruiken dat ik het nog niet aangedurfd heb om het ergens doorheen te mikken. :=

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 20:37

Kurkuma heb ik zelf in capsules gestopt, heb toch een capsulevuller en de andere benodigdheden voor andere supplementen..
De meeste doseringen standaard zijn te hoog dus vandaar dat ik het zelf doe. :Y)
Als capsules kant en klaar kan je het kopen als curcumine, dat is alleen het werkzame bestanddeel.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 21:00

Kijk ook eens in het ' amber albarda' topic. zul je ook veel tips en ervaringen vinden

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 23:05

Mijn curcuma recept: nodig:
een scheutje soyamelk
een scheut warm water,
2 theelepels curcuma,
en halve theelepel zwarte peper,
halve theelepel gemberpoeder,
beetje kaneelpoeder.

Voor het makkelijk: begin met de soyamelk: je moet curcuma oplossen in "iets vets". (Gewone melk of yoghurt werkt vast ook wel.)
Bij mij komt het pak uit de koelkast en dat koude drinkt niet lekker, vandaar het warme water.

De zwarte peper maakt, dat de curcuma beter werkt.

Ik voeg de gember toe, omdat ik artrose heb (zowel gebmer als curcuma remmen de ontstekingen, op de manier van "selectieve cox-2 remmer", net zoals arcoxia en asperine, maar zonder de nadelen. Ik doe het er erg goed op.)

De kaneel is voor de smaak.
De smaak zelf 'is even wennen', maar niet onprettig. En om een of andere reden: ik voel me nadat ik deze 3 slokken achterover heb gegooid, ook echt 'gevoed' en tevreden. (Ook iets waard!)

Verder ben ik erg blij met gojibessen, ook als tussendoortjes (ipv. chocolade). Er zit veel eiwit in - en daar ben ik blij mee. (Als vegetarier, die niet heel erg goed tegen zuivel bleek te kunnen.)
Maar het spul is wel erg zuur voor je gebit, dus na het eten van de gojibessen even je mond spoelen.
Chocolade van 72% is trouwens in de verste verte niet slecht - maar ik zat op gegeven moment boven 1 reep per dag en als de kilo's er dan bijsluipen, moet je iets verzinnen. Nu gaan ze langzaam, maar moeiteloos weg.

Aan smoothies doe ik niet, (ik ''heefd'' geen blender, zelfs geen mixer) maar ik begin wel iedere maatijd met fruit. En ik gebruik wel de verschillende smoothierecepten voor salades. (Spinazie met kiwi en banaan - smullen!)

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 23:17

Ook hier weer interessante dingen gelezen!
dat van kurkuma wist ik niet joh..gebruik het eigenlijk alleen voor het kruiden van bv kipfilet met pesto en andere kruiden...

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 23:29

Misschien dat ik dat eens probeer, dank je, Janneke!

Ik heb vanmiddag een smoothie gemaakt met appel, kiwi, banaan, wat kaneel en een beetje golden syrup. Dat laatste is misschien niet zo gezond, maar dat was ook puur als experiment. Was eigenlijk verbaasd hoe gemakkelijk het was. :') Van huis uit zijn we niet zulke vers-eters; m'n moeder is groot fan van Honig en Maggi, dus ik realiseer me vaak niet hoe gemakkelijk je sommige dingen kunt maken. :=

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 09:10

@StillAngel :

Verdiep je eens in de theorie (en praktijk) van Victoria Boutenko , zij heeft de "groene Smoothies"
bedacht .Om je lichaam te ontgiften heb je ca 30 tot 50 gram vezels per dag nodig .
In haar boek vergelijkt ze het voedings patroon van de mens vroeger met het voedings patroon van nu
met al het gekookte voedsel met toegevoegde stoffen en de daaraan hangende welvaarts kwaaltjes .

Groene smooties bestaan voor helft uit bladgroente en de helft fruit .
Je moet een beetje uitproberen welke combi,s je lekker vind .
Ik ontbijt nu ca 3 weken met groene smoothies , en ben zeker 3 kg kwijt .
Wat opmerkelijk is dat ik niet meer zo de drang naar zoet en vet heb ....en het geeft veel langer een vol
gevoel .

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-13 09:15

Wow, fijn dat er al zoveel reacties zijn en dat het blijkbaar veel de aandacht heeft van mensen! Het is toevallig zo gelopen want ik zat al op het puntje ziek te worden dus aangezien ik toch niks proef of wil eten is dit wel de perfecte timing maar slaat er wel dubbel zo hard in :Y) Interessante dingen worden er genoemd! Groene smoothies lijken mij wel echt vies :o

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 09:23

StillAngel schreef:
Groene smoothies lijken mij wel echt vies :o

Het klinkt idd raar ontbijten met rauwe spinazie := , maar het smaakt beter dan dat je in eerste instantie
denkt .Je moet uitproberen welke combi,s je lekker vindt .