Beginnen met fitness, hoe? Help!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Beginnen met fitness, hoe? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 16:32

Ja ik zie door de bomen het bos niet meer haha...
Ik heb ongeveer 2 jaar geleden samen met de fysio gefitnesst. 2 uur in de week. Iets waar ik eigenlijk nooit een hekel aan heb gehad, maar het kwam er niet meer van.
Nu heb ik weer alle tijd en wil ik toch weer meer gaan sporten, ook omdat het goed is voor mijn knieen. Het liefst wil ik gewoon met een vriendin ergens een abonnement nemen en 2 tot 3 keer in de week gaan sporten. Helaas willen die niet dus dat maakt de stap wel veel groter, omdat ik geen zin heb in het gedoe met de fysio wil ik dus wel gewoon echt naar een reguliere sportschool.

Heeft er iemand tips? Ik vind het enorm lastig om alleen te gaan, maar wil het volgende week wel echt gaan regelen...

Raponsje

Re: Beginnen met fitness, hoe? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 16:48

Ik weet niet in hoeverre je fanatiek wil gaan sporten als ik hoor dat je fysio fitness deed.

Maar wellicht kun je een mp3 speler vol zetten met muziek als je naar de sportschool gaat.
Zet er wat "up beat" muziek op. Bijvoorbeeld dance muziek.
Hoe actiever de muziek, hoe meer je geneigd bent om harder door te sporten en toch even lekker door te gaan. Dat zou wellicht helpen als je niemand naast je hebt staan die je net dat laatste duwtje geeft.

Als je niet heel erg intenstief gaat sporten misschien een mooi luisterboek op je mp3?

Desnoods begin je eerst 2 weken lang met elke dag een uur op je gemak rond fietsen met je mp3 in.
Dan kun je zien of je het echt alleen volhoud voor je bij de sportschool lid word.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 17:19

Raponsje schreef:
Ik weet niet in hoeverre je fanatiek wil gaan sporten als ik hoor dat je fysio fitness deed.

Maar wellicht kun je een mp3 speler vol zetten met muziek als je naar de sportschool gaat.
Zet er wat "up beat" muziek op. Bijvoorbeeld dance muziek.
Hoe actiever de muziek, hoe meer je geneigd bent om harder door te sporten en toch even lekker door te gaan. Dat zou wellicht helpen als je niemand naast je hebt staan die je net dat laatste duwtje geeft.

Als je niet heel erg intenstief gaat sporten misschien een mooi luisterboek op je mp3?

Desnoods begin je eerst 2 weken lang met elke dag een uur op je gemak rond fietsen met je mp3 in.
Dan kun je zien of je het echt alleen volhoud voor je bij de sportschool lid word.

Ik deed fysio fitness voor mijn knieën, deze blessure gaat ook nooit meer over. De fysio heeft altijd aangeraden te gaan fitnessen of zwemmen als de fysio stopt. Nu vind ik zwemmen vreselijk dus word het sowieso fitness.
Nu is het ook echt niet dat ik naar de fitness ga voor een fantastische conditie zodat ik de marathon kan gaan lopen, maar gewoon mijn lichaam in shape te houden maar mijn bovenbenen extra te trainen ivm mijn knieën. En natuurlijk ook om uit huis te zijn haha! Maar ik wil wel echt het idee hebben wat te hebben gedaan zeg maar. Dat fietsen is een goed plan, heb alleen geen fiets haha. Maar het is een goed idee :)

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 17:57

Oh ja die 1e keer is vreselijk!
Ik ben gewoon naar de sportschool gegaan, heb een rondleiding gevraagd, nog even over nagedacht en heb het daarna gewoon gedaan.
Ik doe veel groepslessen, dan ben je niet alleen :)
Ondertussen sport ik met 3 vrienden en m'n moeder gaat ook nog wel eens mee.

Nu heb ik een blessure aan m'n kuit en mag ik even niet sporten en ik mis het echt heel erg. Had ik nooit verwacht toen ik begon, dat ik het zo zou gaan missen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 18:06

Ik wil juist niet die groepslessen gaan volgen omdat ik mezelf dan al helemaal eenzaam voel haha... Sta je tussen een groep die elkaar misschien al wel langer kent enzo... :p
Maar misschien dat ik maandag morgen gewoon erheen moet rijden en moet kijken hoe het is. Nu eerst alvast wat zelfvertrouwen zien te verzamelen...

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 18:12

Oh ik vind het altijd wel gezellig, de groepslessen. Hier op de sportschool zijn het ook vaak dezelfde mensen die de lessen volgen, dus dan leer je ze ook wel een beetje kennen :) Ah joh denk maar zo: je bent niet de enige die alleen is. Hier op de sportschool komen meer mensen alleen dan samen, denk ik.
Denk dat je er ook even doorheen moet, als je eenmaal een paar keer geweest ben is het een stuk minder eng.

Succes!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 07:05

Ik vond de groepslessen fijner dan zelf op de apparaten te gaan bewegen. Je leert elkaar snel genoeg kennen. Bij veel sportscholen geven ze een rondleiding en kunnen ze samen met jou een progamma uitstippelen voor een maand/kwartaal. Ze nemen dan de punten mee waar jij aan wilt gaan werken. Ik weet niet of je met je knieen mag hardlopen? Zo ja en het lijkt je wat dan kun je overwegen om te gaan hardlopen, Start to run is daar een fijn progamma voor. Of je koopt een tweedehands fiets en gaat fietsen, waarschijnlijk goedkoper dan de sportschool en met bv muziek of een luisterboek of niks ook leuk om in de natuur te zijn.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 07:54

Ik heb een verschrikkelijke hekel aan de 'gewone' fitnesszalen. Ik voelde me daar op één of andere manier altijd bekeken, en inderdaad, tijdens die groepslessen waren de meeste mensen daar met vriendinnen waardoor je' r zo'n beetje 'bijstaat' :+. Perfecte oplossing voor mij: crossfit. Het is een soort van fitness, maar zonder de reguliere toestellen. Je doet veel meer oefeningen met je eigen lichaamsgewicht, en veel meer met losse gewichten. Iedereen gaat daar alleen naartoe, en het zijn altijd groepstrainingen (bij ons met max 9/10 personen, maar gemiddeld zijn wel met een 6/7tal) waarbij je begeleid wordt door je trainer/coach (houding, motivatie, techniek,...), en de onderlinge groepssfeer is echt fantastisch. Het is super intensief, doordat het een combinatie is van uithouding en kracht, maar er wordt ook wel echt rekening gehouden met wat je kan (ik heb bv last van mij rug, en de laatste training heb ik constant gewerkt met een gewicht van 15pound, ivp de 75pound die de andere vrouwen gebruikten :+). Misschien eens proberen?

VeronicaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 19:19

Ik doe sinds kort ook crossfit zoals hierboven genoemd word! Erg leuk en uitdagend en heel intensief! Denk wel dat je zelf dan goed moet aangeven wat je aan kan met je knieeen.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 19:37

Ik zou even goed orienteren in welke sportschool jij wilt gaan sporten.
Iedere sportschool heeft zijn eigen concept zeg maar en kijk waar jij het beste tussen past.

Bel dan een keer voor een afspraak, dan zul je vast een rondleiding krijgen en uitleg over wat apparaten.
Vooral in het begin is uitleg best belangrijk, techniek is erg belangrijk.
Vraag of zij een schema kunnen maken waarbij ze rekening houden met jouw knie.

Met dit schema kun je kennis maken met de sportschool.
In het begin lijkt me het beste om vooral apparaten te gebruiken en weinig tot geen dumbells en barbells.
Pas als je meer 'verstand' hebt van zaken zou ik losse gewichten gaan pakken.

In het begin is alles eng :+
Vond ik ook, maar nu.. Ik ken iedereen, iedereen kent mij.. Het is echt hartstikke gezellig en ga altijd met veel plezier!

In ieder geval,, dit zijn mijn tips.. En er is ook een topic 'krachttraining voor vrouwen' waar wij ook veel over fitness praten en ook over hardlopen ed :D
Je bent van harte welkom!

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 20:31

In de groepsles kun je elkaar toch leren kennen? :)
Andere optie: een personal trainer! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 21:39

Hardlopen gaat hem niet worden, dat hou ik nog geen 100 meter vol (en dan is dat echt niet alleen om mijn conditie haha)

Crossfit heb ik idd al eens van gehoord, is een goede :) en personal trainer is ook een goede. Iemand enig idee hoe duur dat ongeveer is?

Ik wil maandag morgen langs een paar sportscholen gaan kijken en om info vragen!