Moedervlekken...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Brievenbus

Moedervlekken...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-13 08:54

Hallo!
Afgelopen vrijdag ben ik naar de huisarts geweest omdat ik last heb van meerdere moedervlekjes (Lees; jeuk, gevoeligheid, bloeden, nieuwe moedervlekken erbij). Ik heb een bleke huid, blond haar en zit vol met stippies :o Maar dat geeft dus extra kans op huidkanker oid -O- De dokter heeft mij doorgestuurd naar de dermatoloog omdat de moedervlekken onrustig en werkend zijn? :n
Nu heb ik een afspraak bij de dermatoloog wat ik best wel eng vind... Straks vind ie wat of moeten er vlekjes weggehaald worden.

Wie heeft dit ook meegemaakt? Wat is er bij jou uitgekomen?

Mungbean

Re: Moedervlekken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 09:02

Goed dat de HA je door gestuurd heeft :j
Vlekjes verwijderen is niet heel belastend, aleen als ze wat groter zijn moet er misschien een kleine hechting in, maar dat is uiteraard met verdoving.
Bij mij hebben ze een grote enkel nagemeten en normale foto's (met een normale camera) van gemaakt om in het archief te stoppen. Als er dan veranderingen optreden kunnen ze terug kijken hoe het er eerder uit zag.

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-13 09:26

Ja, ze had me een jaar geleden ook al doorgestuurd, maar toen ben ik niet gegaan :oo Stom..
Hoop niet dat ze ze weg moeten halen.. t zijn rotplekken (onderkant borsten). Dus hoop op alleen fotos dan :D (met een normale camera :o )

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 09:29

Vivian__ schreef:
Ja, ze had me een jaar geleden ook al doorgestuurd, maar toen ben ik niet gegaan :oo Stom..
Hoop niet dat ze ze weg moeten halen.. t zijn rotplekken (onderkant borsten). Dus hoop op alleen fotos dan :D (met een normale camera :o )

Precies daar heb ik dus ook een hele grote :j
Die halen ze in principe niet weg omdat het problemen geeft met je BH.
Ik ben wel gestopt toen met het dragen van beugel BHs, dat scheelt best een stuk kwa irritatie.
Bij twijfel doen de hooguit een biopt misschien. Dat voelt als een prikje. Even rot, maar voor een goed doel.
Die foto's voelde wel wat genant trouwens :D
Ik moest namelijk naar de 'medisch fotograaf' en dan most ik dus echt zoals bij een pasfoto voor zo'n scherm gaan staan. Maar dan maken ze dus een foto van je borsten ipv van je gezicht :+

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-13 09:35

_O- Haha hebben wij dat
Was jouwe ook gevoelig ofzo? Ik heb er ook een op me rug die inene heel erg ging bloeden :n

Jij hebt trouwens ook een stippelpaard :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 10:03

Bloeden heb ik niet gelukkig. Maar een collega heeft dit wel op haar hoofd (tussen het haar) en die moet er ieder jaar een paar weg laten halen. Ze zegt altijd dat het weinig voorsteld en dat er nog nooit een 'enge' diagnose uit gekomen is.
Die van mij jeukt af en toe, maar dat is meestal door irritatie bij warm weer e.d.
Die op je rug zullen ze dan misschien wel weghalen en analyseren. Is ook niet zo slecht, ben je er maar vanaf ;)

Ja, ik heb inderdaad ook een spikkel maar die hoeft geen vlekjes weg te laten halen :D

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 10:04

Bij mij zijn een aantal jaartjes terug ook een aantal "verdachte" moedervlekken verwijderd.
Was uiteindelijk niets mis mee, maar uit voorzorg zijn ze weggehaald, aangezien ze aan het veranderen waren.
Ik heb er nu weer 2 waar ik eigenlijk weer een afspraak voor moet maken om weg te halen.
Je kunt er het beste maar gewoon van af zijn :j

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 10:10

Ik heb ook een moedervlek weg laten halen. Is niets uitgekomen.
Je moet ze wel zo snel mogelijk weg laten halen. Stel dat het niet goed zou zijn dan is dit iets wat je beter snel bij kan zijn. Dan ben je nl klaar met alleen weghalen.

Lisann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 10:17

Ik heb er 3 weg laten halen om dezelfde redenen.

2 op de beugelrand van mijn BH en 1 achter op mijn rug op broekrand hoogte.
Alle 3 zijn gewoon gehecht. grote pleister er over heen en verder geen last van gehad. Nu heb ik 3 littekentjes maar die vallen helemaal niet op.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 10:19

Ik heb een litteken aan de binnekant van mijn bovenbeen.
Deze is wel heel lelijk, maar dat is een beetje mijn eigen schuld aangezien ik perse gewoon met een wedstrijd mee wilde doen :o

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 10:26

Bij mij zijn het ook littekens geworden helaas.
1 onderaan mijn rug, maar die wond was opengeklapt nadat de hechting er uit was gehaald.
Dat is wel een lelijk en groot litteken geworden.
De andere zitten aan de voorkant net onder de beugel van mijn BH en op de onderkant van mijn rechterarm. Die zijn allebei ook niet heel mooi, maar vallen niet zo erg op. Gewoon kleine littekentjes.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 10:30

Maar ach, wat stellen wat littekentjes voor als je er verergering en mogelijk huidkanker mee voorkomt! Wees blij dat de NL huisartsen er zo alert op zijn.

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 10:34

Precies, zo denk ik ook! Ben ondertussen ook al aan de littekentjes gewend :j

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 10:36

Ik had een moedervlek van ongeveer 1 bij 3 cm op mijn voet bij mijn kleine teen.
Deze werd een aantal jaar geleden ook onrustig.
Donker verkleuren. Bobbelig en jeukend.
Na bezoek huisarts ook door gestuurd naar de dermatoloog.
Daar is hij poliklinisch verwijderd.
Alles onder plaatselijke verdovind.
Ik zag er als een berg tegen op.
Maar met een muziekje in mijn oren (wilde de dokters niet horen) en een boek is het me mee gevallen.
Gelukkig was het goed aardig,
Toch ben ik blij dat ik hem weg heb laten halen.

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 10:39

Ik heb alles gewoon door mijn eigen huisarts laten verwijderen.
Die ken ik goed wat het toch minder spannend maakt.
Al ging ik al bijna van mijn stokje toen ik de spuit van de verdoving zag :=
Maar ben als de dood voor spuiten, want het is echt meegevallen :j

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 10:41

Je hebt een goede HA. :j

Mijn moeder werd 8 jaar geleden niet direct naar een dermatoloog doorgestuurd toen een grote moedervlek welke jeukte en bloedde, ter hoogte van de broekrand haar in de weg zat.
Dit is een kwaadaardig melanoom geworden en ze is aan de gevolgen ervan (uitzaaiingen van kanker) overleden.

Moedervlekken die zich verdacht gedragen moet je heel erg op letten. Melanomen zijn doorgaans veel agressiever dan de andere huidkankers als basaalcelcarcinoom en plaveiselcarcinoom. Zodra het uitzaait is het vooruitzicht van de patiënt somber.

Moedervlekken goed in de gaten houden dus, en een handig rijtje hiervoor is:
A - Asymmetry. Moedervlekken die zich asymmetrisch voordoen in vorm of dikte zijn een punt van aandacht.
B - Border. Zelfde geldt voor een rand welke oneven of gerafeld is.
C - Colour. Verschillende kleuren (zwart/rood/bruin) kunnen een teken zijn van een abnormale moedervlek
D - Diameter. Opletten als de moedervlek plotseling van grootte verandert.

En jeuken/bloeden is ook altijd een aanleiding om z.s.m. naar de huisarts te gaan.

Onderschat een moedervlek niet. Twijfel nooit voor raad bij de huisarts en laat je vooral niet zomaar wegsturen als je er een onzeker gevoel over hebt. Dit zeker niet als je een lichte/rossige huid hebt met een hoop moedervlekken, of dat het in de familie voorkomt.

Anous_Bjorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 10:47

Ik heb er al tig weg laten halen!
2x was het foute boel (2001 en 2012), tja de wereld zakt dan onder je vandaan. Je gaat dan weer onder het mes, ze halen dan een bepaalde marge om de snijranden vandaan, weer op kweek en weer 2 weken stressen. Dan blijf je het 1e jaar elke 3 maanden op controle komen en dat wordt dan uitgebouwd naar de normale frequentie (1 of 2x per jaar).
Zit nu extra in spanning, moet vrijdag weer een uitslag ophalen. Dit is de eerste moedervlek na de foute van vorig jaar.
Als je bang bent voor spuiten, vraag dan om emla zalf, dat scheelt enorm!

En het ABC-tje van Denise is erg belangrijk!

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 10:56

Emla zalf? Dat ken ik niet, maar een goede tip!

Alvast veel sterkte voor vrijdag!

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-13 11:07

Hmm goede en slechte berichten dus.. :j
En wat maakt een litteken nou uit als er eerst een moedervlek zat? :P

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 11:12

Precies :')
De moedervlek op mijn rug was ook echt heel lelijk, dus het is er niet lelijker op geworden :=

varlin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 11:19

ik had van die uitpuilende moedervlekken.. die OP je huid liggen inplaats van erin zeg maar..
is heel lelijk weggehaald, zitten nog bruine vlekjes.. gewoon niet goed gedaan, maar in iedergeval geen wratachtige moedervlekken meer!
en als er evt iets verwijderd moet worden is dat ook niet erg toch! verdoving is even vervelend maar das zo voorbij!

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-13 12:19

Hmm nou ik vind het maar eng.. dan gaat er dus een spuit in me rug? :oo

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 12:24

Vivian__ schreef:

Voel je echt niet veel van ;)
Een beetje slimme arts zegt ook niet dat hij gaat prikken want dan span je niet en is het gebeurd voor je er erg in hebt.

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-13 12:56

Sizzle schreef:
Vivian__ schreef:

Voel je echt niet veel van ;)
Een beetje slimme arts zegt ook niet dat hij gaat prikken want dan span je niet en is het gebeurd voor je er erg in hebt.

Dat mag niet :oo Ik werk in een tandartspraktijk en je moet altijd zeggen als je gaat verdoven. Anders zou ik echt pislink worden als ie er zomaar een spuit in jast :+

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 13:01

Ik ben echt als de dood voor sprikken, spuiten en alles wat mijn huid doorboort....maar het viel echt heel erg mee.